PDA

View Full Version : Kun je tolex strijken?



HaroldA
27 oktober 2013, 19:08
Ik ben al een eind met het restaureren vanmijn 2x12" Sovtek cabje (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?163101-Nieuwe-cab-Sovtek-slanted-2x12-quot&p=3029067#post3029067) maar voorzie wat probleempjes met het teruglijmen van de tolex. Op de plaatsen waar het spaanplaat aan gort was, is het tolex allesbehalve vlak maar uitgerekt en verfomfaaid.

Zou ik dat voorzichtig met een theedoek tussen strijkbout en tolex kunnen proberen vlak te strijken? Of smelt de boel dan gewoon weg?

Han S
27 oktober 2013, 19:10
Ik zou het dan wel met een natte theedoek doen, wordt het iig niet veel heter dan 100 graden.

Maar misschien is het beter om het te verwarmen met de haarföhn en er dan iets vlaks op te leggen waaronder het afkoelt. Je hebt kans dat het dan aardig strak blijft.

HaroldA
27 oktober 2013, 19:14
Ik zou het dan wel met een natte theedoek doen, wordt het iig niet veel heter dan 100 graden.

Maar misschien is het beter om het te verwarmen met de haarföhn en er dan iets vlaks op te leggen waaronder het afkoelt. Je hebt kans dat het dan aardig strak blijft.

Natte doek: goede tip! :ok:

Föhn vertrouw ik nooit zo goed, ik heb altijd het idee dat je altijd net te lang iets verwarmd omdat je niet door hebt hoe heet zo'n ding eigenlijk wordt. Strijkbouten zijn daarentegen ook gruwelijk heet.

Iemand anders nog tips/ervaringen?

HaroldA
27 oktober 2013, 21:18
Ik heb al een paar reacties op internet kunnen vinden waar mensen opgevouwen tolex hebben gekregen. De "natte theedoek + strijken"-tip komt het vaakst voor, maar kan niet echt iemand vinden die dat ook daadwerkelijk gedaan heeft.

HaroldA
27 oktober 2013, 22:02
Jep: je kunt tolex strijken! Werkt perfect!!!

Ik kom alleen ~1mm te kort waar hij gescheurd is ... :(