PDA

View Full Version : Vocalisten.



Han S
27 oktober 2013, 15:28
Gisteren was het weer zo'n avond, eerste aflevering van 'Holland's got talent' en met de eerste kandidate was het meteen raak. Een meisje van negen jaar die een van de mooiste stukken van Puccini zong en met een kleur, zuiverheid en zo naturel dat ik er de bibbers van kreeg. Deze 'O Mio Babbino Caro' staat veelvuldig op youtube, van grootheden als Callas, Schwarzkopf en al die andere operamutsen, maar dit kleine meisje was van een klasse die je zelden tegenkomt. Op de vraag of ze zangles had was het antwoord 'nee' en ik hoop dat ze geen leeraar of lerares krijgt die dat naturelle er uit gaat halen.

Gedurende de avond vertelde iemand me dat Tim Knol zichzelf als een van de beste zangers van dit land beschouwt.

En laat in de avond kwam ik op een docu over de opnamen van Jan Smit, in een beroemde studio ergens aan de overkant van de Noordzee. Prachtige studio, geweldige muzikanten en alles in een keer tegelijk opgenomen zoals het hoort. Laat ik voorop stellen dat ik Jan Smit een prima gozer vind, niks mis mee, maar als hij dan begint te zingen gaan mijn ballen verschrompelen en krijg ik associaties met het mekkeren van een geit.

Hetzelfde heb ik met Tim Knol, lijkt me een schat van een vent, maar als hij zingt loop ik gillend weg, zo vals zingen is op zich een prestatie, maar niet aan mij besteed.

Een meisje van negen zonder coaching, zonder ervaring, die Jan en Tim volkomen zoek zingt, dat maakt mijn hele weekend dan wel weer goed.

pasqual
27 oktober 2013, 16:22
Han, ik begrijp wat je bedoeld maar hoe je het ook bekijkt, er zijn hele volksstammen die Jan Smit's concerten bezoeken en zijn cd's kopen...( ik hoor daar overigens niet bij! ) dus dit betoog gaat meer over jouw persoonlijke voorkeur. Jij ( en velen hier op dit forum ) bekijken/beluisteren muziek toch op een meer kritische manier en niet alleen zoals veel mensen die reageren gewoon op wat ze "mooi" vinden. Maar als Tim Knol zichzelf een goede zanger vind, heb ik de neiging om het daar niet mee eens te zijn... Aan de andere kant is hij wel iemand die verkoopt en publiek trekt, dus wie heeft er dan gelijk? Ik ben van mening dat de Stones geen bijzondere band is ( kwalitatief gezien ) maar miljoenen bewijzen het tegenovergestelde....

johanb
27 oktober 2013, 17:23
Volgens mij is er ook geen maat waar mee gemeten kan worden.Neil Young, Curt Cobain zijn nou niet de beste zangers,maar met de muziek die zij maken klinkt het in mijn oren geweldig.Klassieke muziek (en ik heb het geprobeerd) word zuiver uitgevoerd ,maar ik kan er niets in ontdekken wat mij aanspreekt.

gitaarvrouwtje
27 oktober 2013, 17:34
tsja ik vond het tenenkrommend om een klein meisje o mio babbino caro te horen zingen
simpelweg omdat t echt een niet bij een klein meisje passend stuk is
ik had haar veel liever hallelujah van mozart horen zingen of agnus dei

maar lief was t zeker :)

Han S
27 oktober 2013, 17:51
Het heeft idd veel met smaak te maken en Neil Young is een goed voorbeeld. De Stones zijn idd technisch gezien geen geweldige muzikanten en ze hebben ook technische gezien geen geweldige zanger, maar er zijn veel bands die hun reportoire spelen, maar niemand die zo kan klinken.

Ik vond dat kleine kind wel gped zingen, maar idd kun je je afvragen of een kind uit zichzelf opera gaat zingen of daartoe aangezet wordt. Jan Smit lijkt me nogmaals een heel toffe gozer, maar het doet me helemaal niks. Ik zou qua bankrekening wel met hem willen ruilen trouwens en het is hem van harte gegund hoor. Maar dat zingen, brrr.

gitaarvrouwtje
27 oktober 2013, 18:13
tsja deze aria specifiek is een aria die wordt gezongen door de schone dame van t ( komische) stuk
nadat haar geliefde weer eens hooglopende ruzie met zijn schoonouders, haar ouders dus, heeft gehad
ze zingt dan
O mijn lieve vader
Hij behaagt mij en hij is knap, knap
Ik wil naar Porta Rossa
om de ring te kopen!
Ja, ja, ik wil daar heen!
En als mijn liefde ijdel is,
Zou ik naar de oude brug gaan
En mijzelf daar in de Arno werpen!
Ik heb pijn, ik ben geteisterd!
O God, ik wil sterven!
Vader, heb mededogen, heb mededogen!
Vader, heb mededogen, heb mededogen!

ik vind het gewoon NIETS voor zo n hummel :) het hallelujah van mozart daarentegen werd geschreven voor de zeer jonge sopraanstem :)

Plant
27 oktober 2013, 21:58
Veel van de hedendaagse zangstemmen klinken me te gemaakt. Ik vermoed dat Han dat bedoeld met "ik hoop dat ze geen leraar of lerares krijgt die dat naturelle er uit gaat halen."

Ik weet niet of de maniertjes en versierseltjes en weet ik wat ik allemaal hoor zo word onderwezen op muziekscholen of dat dat op het gehoor gekopieerd word (invloeden), net als dat b.v. een gitarist de sound en het spel van zijn / haar gitaarheld(in) overneemt?

Je kunt van Mick en Neil zeggen wat je wilt, ze hebben wel een bepaalde eigen identiteit en je herkent ze uit duizenden. Een hoop van de hedendaagse zangers en zangeressen klinken als soortgelijke anderen en ik kan ze niet uit elkaar houden.

gitaarvrouwtje
27 oktober 2013, 22:08
als t meiske echt de klassieke wereld in wil zal ze toch echt zangles behoeven , de versierselen die in de klassieke zang worden gebruikt liggen iets anders dan de ad libs die tegenwoordig zo " in" zijn
au naturel is maar hoe je t bekijkt..een goed klassiek zanger gebruikt namelijk de stem zo ontspannen als maar kan..das behoorlijk naturel
het geforceer dat ik vaak in de pop hoor is dan weer wat minder naturel, erg gekunsteld allemaal

Mitch
27 oktober 2013, 22:25
Beetje onwerkelijk, dat kind. Ik heb sowieso een groot bezwaar op shows waar kinderen onder de 10 worden aangemoedigd om steeds meer op een volwassene te lijken. Waar ze overigens doodgemoedereerd in gelijksoortige shows als late tiener als 'te jong' worden gezien en gevraagd om volgend jaar maar weer eens terug te komen. Niet te volgen.
Maar goed, vocalisten zijn gewoon goed als ze emotie kunnen overbrengen, of het nou óp de noot is of er tegenaan.

Han S
27 oktober 2013, 23:00
Veel van de hedendaagse zangstemmen klinken me te gemaakt. Ik vermoed dat Han dat bedoeld met "ik hoop dat ze geen leraar of lerares krijgt die dat naturelle er uit gaat halen."

Ik weet niet of de maniertjes en versierseltjes en weet ik wat ik allemaal hoor zo word onderwezen op muziekscholen of dat dat op het gehoor gekopieerd word (invloeden), net als dat b.v. een gitarist de sound en het spel van zijn / haar gitaarheld(in) overneemt?

Je kunt van Mick en Neil zeggen wat je wilt, ze hebben wel een bepaalde eigen identiteit en je herkent ze uit duizenden. Een hoop van de hedendaagse zangers en zangeressen klinken als soortgelijke anderen en ik kan ze niet uit elkaar houden.

Strikt bekeken is Neil ook een beetje een zeurderige zanger, maar als ik zijn 'Helpless' of 'A man needs a maid' hoor doet me dat toch echt wel veel en kunnen de Jan Smitten en Tim Knollen me gestolen worden. Met Mick heb ik wat minder, is wat mij betreft voor het grootste deel een performer die nog altijd als een jonge hond over het podium gaat. Zingen kan hij eigenlijk niet echt vind ik, maar wel herkenbaar uit duizenden anderen.

Rick trodat
28 oktober 2013, 09:38
Zoiezo zijn die shows killin voor die zangers. Kijk naar Ben Saunders, die ziet de voice nu meer als een vloek dan als een gave. Ze krijgen binnen 5 weken een podium waar andere artiesten er 5 jaar over doen. Als de hype over is vallen ze compleet in een gat en hoor je er nooit meer wat van.

Wat vergeten wordt is dat originaliteit belangrijker is dan talent. De gave om liedjes te schrijven en melodieën te maken kan niemand je leren. Tim knol is daar in geslaagd en Jan Smit ( helaas) ook.

Daarom heb ik ook altijd moeite met Marco Borsato. Hij krijgt zijn liedjes aangeleverd, compleet en wel. Mwah niet mijn ding. Maar zingen kan ie wel.

Dan is er ook nog een gunfactor. Anouk vind ik geweldig zingen en prachtige nummers maken, maar ik gun haar niks. Ik vind haar een omhooggevallen arrogant wijf die denkt dat ze god is, met al haar belachelijke tweets.

showband
28 oktober 2013, 09:44
als die meid geen zangles gaat doen en vol het circus in gaat zal ze volgens mij geen lannge carriere hebben.

Om zowel technische als logistieke redenen. De emotionele kan ik niet inschatten.

gitaarvrouwtje
28 oktober 2013, 10:28
ik denk dat de verwachtingspatronen van deelnemers te hoog / fout liggen

wat je steeds weer terugziet is dat men naar de " showbizz" kijkt alsof je daar dan ineens uit t niks doorbreekt met je door god gegeven talenten en dat dit de rest van je leven beter maakt, gelukkiger, rijker..etc
ik hoor jonge meisjes dingen zeggen als, ik wil beroemd worden over de hele wereld

het probleem is dat dit ook een vak is..iets waar je gewoon hard voor moet ( blijven) werken
en dat bekend zijn grote nadelen heeft..harstikke leuk zo n rode loper momentje in een mooi pak of glamourjurk
flitsende camera s en jij het stralend middelpunt
ieder houd van je
uh
mja daar gaat t dus al de mist in
want je bent voor de producers een bank automaatje
en voor de fans niet de persoon die je werkelijk bent
de fotografen en roddeljournalisten zien je als het artikel van de week..zo lang als t duurt, en dus ook een kassa katschingggg

muziek maken als beroep, als je daar van kunt leven, is heel mooi,..maar je integriteit waarborgen..realistisch blijven...en ga zo maar door..dat lukt de meeste deelnemers aan talentenjachten bij voorbaat al niet
ze denken zo nu BEN ik er beroemd en geliefd..not

harrie-beton
28 oktober 2013, 11:10
Op de vraag of ze zangles had was het antwoord 'nee' en ik hoop dat ze geen leeraar of lerares krijgt die dat naturelle er uit gaat halen.

Dat is een leugen, kijk maar op youtube naar een opname in het kerkkoor van haar (onder haar eigen naam) waar ze een solo doet. Ze zingt in april daar vals en onwennig met microfoon. TV is nep jongens, dit meisje is maanden gedrild op dit nummer en met microfoontechniek, zangles enzovoort en misschien is dit take 22 die wij op TV zien. Trap er niet in.
We willen graag denken dat dit een ruwe diamant is maar hier is al behoorlijk aan geslepen.

vals met kinderkoor: http://www.youtube.com/watch?v=Q9RB5XEu5gE

vergelijk dit met de HGT
http://www.youtube.com/watch?v=VBMfgLvRZJs

Nog nooit zangles, M. Yass


(op werk kan ik je geen youtube laten zien want dat is geblokkeerd, TFM niet LOL)

Thiez
28 oktober 2013, 11:49
Ik vind die talentenjachten sowieso een beetje bullshit. Het is leuk voor die mensen dat ze zichzelf een keer kunnen laten horen en vaak komt daar ook wel wat uit. Maar meestal hoe verder je komt in het programma, hoe meer je een eendagsvlieg zult worden. Compleet gehyped en daarna kent niemand je meer.

Verder vind ik bij die talentenjachten dat ze erg picky zijn op hitgevoeligheid ook. Ze geven vaak de voorkeur aan goeduitziende poppy zangers en zangeresjes. Over het algemeen komen zangers/zangeressen die stevigere rock zingen er niet ver in door.

Ook het deel van Han over de lessen kan ik me wel bij aansluiten. Ik vind dit vaak ook bij gitaristen zo, uiteraard een beetje afhankelijk van de leraar enzo. Maar vaak hoor je bij conservatorium gitaristen een heel schoon en net gitaarspel. Natuurlijk hebben deze gitaristen ook hun eigen hoorbare stijl, maar toch is het vaak wat minder uniek dan gitaristen die zelf aan de slag gegaan zijn.

gitaarvrouwtje
28 oktober 2013, 12:02
nog ff teruggekeken dat filmpje van hgt
en dat meisje past elke techniek toe die je iemand wilt leren lol
zie haar handje gaan als ze t lastig heeft, dat is een techniek die je mensen leert om de hoogte weg te waaien, zo kun je ook door je knieen zakken op de hoge toon, werkt ook
ook zie ik haar bovenlip afdekken..ik zie de hangende kaak die je aanleert

dit is inderdaad een big lie, dat meisje HEEFT zangles gehad..dat ze muzikaal is betwijfel ik niet, ..en dat ze een mooi stemmetje heeft ook niet
maar dat ze geeen zangles gehad heeft is pertinent onmogelijk..ik zie het..dat is geen natuurlijk gedrag dat is aangeleerd
ik zou zeggen uit t handboek der zangpedagogen
en dat is mijn professionele mening. want van zangles heb ik dan weer wel een hoop kaas gegeten

harrie-beton
28 oktober 2013, 14:45
heb je die kerkzang link dan ook gehoord? Dat is zelfde meisje in april dit jaar, nog voor de zangles.


http://www.youtube.com/watch?v=Q9RB5XEu5gE

Plant
28 oktober 2013, 15:07
ik denk dat de verwachtingspatronen van deelnemers te hoog / fout liggen

wat je steeds weer terugziet is dat men naar de " showbizz" kijkt alsof je daar dan ineens uit t niks doorbreekt met je door god gegeven talenten en dat dit de rest van je leven beter maakt, gelukkiger, rijker..etc
ik hoor jonge meisjes dingen zeggen als, ik wil beroemd worden over de hele wereld

het probleem is dat dit ook een vak is..iets waar je gewoon hard voor moet ( blijven) werken
en dat bekend zijn grote nadelen heeft..harstikke leuk zo n rode loper momentje in een mooi pak of glamourjurk
flitsende camera s en jij het stralend middelpunt
ieder houd van je
uh...

Ik weet niet hoe het tegenwoordig op de buis is, maar jáááren geleden toen zelfs ik nog naar MTV keek :sssh: kwam er wel eens zo'n programma voorbij waarin je kon zien hoe de sterren leven: Kasten van huizen met gouden fonteinen, dikke auto's, bling-bling... en dat is het enige wat je te zien kreeg. Dat er iets voor gedaan moet worden en wat dan wel kreeg je niet te zien. Vind je het gek dat een tiener die daarnaar kijkt denkt: "Ha dat wil ik ook". Gewoon een kwestie van even ontdekt worden en dan vervolgens eeuwige roem en rijkdom :crazyhappy: . Dream on.

Maar zo werd het wel gepresenteerd en mogelijk nu nog steeds.

gitaarvrouwtje
28 oktober 2013, 15:38
nee ik vind dat zeker niet gek, maar het is dus niet realistisch en zulke jonge mensen komen zwaar bedrogen uit ..met alle gevolgen van dien soms

gitaarvrouwtje
28 oktober 2013, 15:39
heb je die kerkzang link dan ook gehoord? Dat is zelfde meisje in april dit jaar, nog voor de zangles.


http://www.youtube.com/watch?v=Q9RB5XEu5gE
ja zeker ..en daar zingt ze ook beduidend minder beheerst, er is veel werk aan gedaan in de tussentijd

barno
28 oktober 2013, 16:45
dit meisje laat zien hoe het echt moet, wordt ik veel blijer van dan die sufgetrainde robotjes




http://www.youtube.com/watch?v=qXowYIZpYpo

harrie-beton
28 oktober 2013, 17:05
@barno, topic wel gelezen?

barno
28 oktober 2013, 17:45
@barno, topic wel gelezen?

ja hoor, ik dacht ik ventileer even over hoe ik over kindertalentenjachten denk. En zeker over kinderen die opera zingen. Van het dansende meisje ben ik tamelijk zeker dat ze haar eigen zin doet...

Han S
28 oktober 2013, 17:48
Ik begrijp je niet, wat wil je er mee zeggen?

Thiez
28 oktober 2013, 19:08
Ik denk dat hij bedoeld dat achter die jonge talentjes vaak de ouders zitten te pushen.

Han S
28 oktober 2013, 19:31
Dat is meestal zo, maar in het geval van het negenjarige meisje valt het mij op dat ze de hoge noot schijnbaar moeiteloos boven op zijn harses raakt, terwijl een professional als Tim Knol ongeveer geen enkele noot zuiver zingt. En daar begon de discussie ongeveer mee.

Inmiddels bemoeien zich mensen er mee die er echt verstand van hebben en die noemen zaken die er op wijzen dat zo'n kind wel zangles moet hebben om zoiets voor elkaar te kunnen krijgen, terwijl dat in de uitzending werd ontkend.

Wat het filmpje van de tappende kindjes met deze discussie te maken heeft ontgaat me.

barno
28 oktober 2013, 19:47
Wat het filmpje van de tappende kindjes met deze discussie te maken heeft ontgaat me.

tja, ik heb het nochtans duidelijk uitgelegd. Maar is geen vocaliste natuurlijk, mss is het dat

Han S
28 oktober 2013, 19:54
Klopt, de topictitel is 'Vocalisten', dus dat zal het zijn.

barno
28 oktober 2013, 21:13
Doe niet zo pedant man. in je openingspost spreek je over een meisje zonder coaching, ervaring ... dat wordt wat later weerlegd ... daarop reageer ik wel degelijk inhoudelijk met dat dansfilmpje, maar het meisje had moeten zingen, begrijp ik ... manman

En als je het niet eens bent met wat ik post, mag je gewoon roepen dat ik voor jou te ver off topic ga en hoef je me niet twee keer te vragen iets uit te leggen dat op zich duidelijk genoeg is.

Han S
28 oktober 2013, 21:50
Oei, een beetje weinig eelt op de rug begrijp ik? Het meisje vertelde duidelijk in de uitzending dat ze geen zangles had, maar de mensen op dit forum die daar meer verstand van hebben proberen aan te geven dat zoiets niet mogelijk is. Dat is nou het leuke van een forum, dat je daar over kunt discussieëren en je hoeft het helemaal niet met elkaar eens te zijn. We hebben hier een zangeres met een klassieke opleiding en een kinderpsycholoog, die zich beiden met de discussie hebben bemoeid.

Pedant?

Tunes
28 oktober 2013, 22:20
Damn da's precies het woord wat ik al jaren zoek.
Barno, bedankt.

Als pedant bent dan zie je dat over het algemeen juist niet van jezelf Han.

"Oei, een beetje weinig eelt op de rug begrijp ik?" is weer zo'n voorbeeld daarvan.

gitaarvrouwtje
28 oktober 2013, 22:45
Essentie van t verhaal is dat t pedante gordon mannetje roept,..een oude zieeeel
En ik daar de dunne poep van krijg hahaha.
Dit meisje is muzikaal en getalenteerd en heeft tussen filmpje 1en 2 ofwel zangles gehad,..of in filmpje 1 had ze haar dag niet
Hoe dan ook hoop ik dat ze niet wint
zoals t nu is , is haar stemmetje nog te jong, te kwetsbaar
Ik heb geleerd om klassiek zangles pas te geven vanaf een jaar of vijftien als het stemapparaat niet meer zo snel groeit het kan namelijk wel degelijk schade geven die blijvend kan zijn
En dat zou erg jammer zijn voor zo kind zelfs als ze niet blijft zingen
Stemvorming is dan weer een ander verhaal dat is meer gericht op t voorkomen van schade tijdens t zingen dan op daadwerkelijke zangtechniek

Maar ik ben t met alle mannen eens, pedant dan wel licht geprikkeld :seriousf: dat ze wel errug jong is en al lijkt ze zingen wel leuk te vinden, het beter zou zijn als ze die keuze later meer weloverwogen maakt :)

Han S
28 oktober 2013, 23:22
Dit kind is duidelijk zeer getalenteerd. Ik heb in die hele Voice of Holland audities maar twee keer het gevoel gehad dat ik echt geraakt werd, om een voorbeeld te geven. De ene keer was met Coosje Smid en de andere keer was met die zangeres uit Amerika die achter de piano zat.

Maar ik begon er over omdat ik op een en dezelfde avond eerst dat kleine meisje een ongelooflijk grote prestatie zag neerzetten en vervolgens iemand hoorde zeggen dat Tim Knol zichzelf ziet als de meest talentvolle artiest van Nederland en of dat waar is kan ik je niet vertellen. En aan het eind van dezelfde avond zag ik Jan Smit in een geweldige studio met geweldig goede muzikanten een opname maken. En Jan doet me als zanger helemaal niks, irriteert me zelfs. Dat heeft niets te maken met Jan als persoon, maar alles met Jan als vocalist.

Dan maakt iemand vergelijkingen met Neil Young en Curt Cobain en dat vind ik een heel interessante, want ook Neil heeft in feite een zeikstem, maar dat doet me dan wel weer heel veel en waar dat aan ligt kan ik je niet uitleggen.


Het is iets heel merkwaardigs en ik probeer het altijd uit te leggen aan mensen die een opname maken: probeer je eens voor te stellen hoe degene die jouw CD draait het zal opvatten. Wordt hij er wel of niet door geraakt? En inderdaad is het behoorlijk arrogant om te stellen dat iemand als Tim Knol niet kan zingen, want hij heeft heel veel fans die het prachtig vinden. Maar ik zag hem als headliner tijdens de stadsfeesten in Hoorn en dat was verschrikkelijk in mijn beleving. Dat hele optreden was trouwens verschrikkelijk, de gitarist moest op het podium ten overstaan van het publiek zijn gitaar nog stemmen, met geluid over het PA dus. Dat duurde vrij lang en toen hij klaar was en ging spelen was de gitaar nog steeds zo vals als een schuifdeur.

Ik ben niet lichtgeraakt hoor, maar het zou wel leuk zijn als we op een serieuze manier over dit soort zaken kunnen miepen. Zo zag ik vannacht een stukje van de twee meter sessies en ik kan dat ook niet volgen, wat daar nou zo goed aan is. Jan Douwe, die zelf twee meter lang is en tijdens de grote prijs in 1991 een kort interview deed met Marike Groot, zangeres van Little Mary Big, de voorloper van Johan en ze stonden in de finale. Marike is zelf een halve meter korter dan Jan Douwe en JD vond het nodig om op haar lichaamslengte te blijven hameren. Marike ging daar niet op in en toen JD vroeg wat ze daar nou van vond zei ze: 'ik heb het wel eens genuanceerder gehoord'.

Ik kan je opnamen laten horen van Little Mary Big waar mijn bloed van stolt. Maar dat geldt voor heel veel mensen die ik heb meegemaakt 'in de muziek' en daar hoor je nooit meer wat van, terwijl er gasten beroemd worden die maar een fractie presteren van wat iemand als Marike kon.

Bizarre wereld, die van de muziekbizz.

gitaarvrouwtje
29 oktober 2013, 07:50
Ik heb ook niks tegenjan smit maar ALLES tegen zn manier van zingen, brrr en Tim knol doet me niks , mag ie zichzelf de beste vinden haha..voor mij is niemand " de beste" ik hoor zoveel muziek en soms raakt t een van een artiest me wel en t ander niet, hangt zelfs van mn stemming af.
Ik snapte je insteek wel hoor Han,..het is een onverklaarbaar fenomeen,..waarom raakt de ene stem je wel de andere niet, en soms heb je dan niet. Per definitie over supergeschoolde of gladde stemmen

In feite zijn er stemmen die volledig glad geschoold zijn, die alles mee lijken te hebben die me toch totaal niet raken
Terwijl doc watson me iedere keer weer " heeft"

Bij mij heeft t ook wel met sympathie te maken soms..tenzij ik t alleen hoor natuurlijk..maar als ik een zanger of zangeres al een air zie hebben " de rest kan wel inpkken" mja die heeft in mijn ogen t speelveld niet goed begrepen
dat eeuwige " ik ben beter" en " jij bent niet goed genoeg" verhaal heeft mij persoonlijk lam gelegd jaren geleden lol
Ik kan daar niets mee

Een stem is als een kijkje in de ziel, elke stem is volledig persoonlijk, vibreert anders, en daarmee kom je dus in t zweefvlak..want trilling is in feite " alles" en ik denk wel dat sommige trilling meer op jou trilling aansluit.

Dat gezegd hebbende raakt neil young me vaak enorm,..maar ga ik dus ook helemaal wild van een eric bibb die ik toevallig net in t " wat luister je vandaag" topic zette

Bij een lied heeft t uiteindelijk ook wel met de muziek en de tekst te maken of het je raakt,..het moment, je eigen stemming, de fase in je leven
Het is een soort totaal pakketje dat per moment persoonlijk kan zijn

Maar goed..Tim Knol hoeft van mij zeker niet te zeggen dat ie de beste is...die discussie durf ik wel met em aan haha

aaronstonebeat
1 november 2013, 02:00
Ik kom net die Amira tegen op YouTube, viel me op omdat ik het openingsbericht van deze draad had gelezen. Ik vond het wel serieus goed, maar ook een merkwaardig volwassen geluid voor zo een jong meisje dat ik me afvraag of ze niet iets forceert, en dat moet je niet willen als je nog in de groei bent. Ik heb de eerdere opnames nog niet beluisterd.
Als het moet, kan ik een volledige werkdag zingen, en de dag erna ook nog; ik denk dat ik geleerd heb hoe ik mijn stem op een gezonde manier kan gebruiken, en dat ik dat aan anderen kan leren. Maar het lesgeven aan zulke jonge kinderen vind ik behoorlijk lastig; ik heb er enkele sinds enige tijd en onder hen zijn een jongetje van negen dat uit zichzelf loepzuiver zingt en een van twaalf dat volgens mij toondoof is in ieder geval qua zang. In beide gevallen lastig te bepalen welke kant op te gaan; die toondove is wel heel ritmisch en leert goed gitaar te spelen.

Tim Knol heb ik laatst op de radio gehoord; deed me aan Selah Sue denken. Hij viel me op vanwege het opgezette stemmetje met een zelf verzonnen accent op Radio 1 en daarom lette ik op toen zijn naam werd genoemd; daarvan gaan me de haren uit irritatie overeind staan. Van Jan Smit ken ik eigenlijk alleen foto's, ik zou niet één titel van hem kunnen noemen.

Neil Young verdenk ik van een zekere mate van opzet want het kost hem kennelijk weinig moeite om in CSNY close harmony te zingen. Bob Dylan vind ik vooral in zijn jonge jaren geweldig, altijd boos, geïrriteerd, zelfs alleen met gitaar en mondharmonica, nasaal gezaag van topgehalte.

gitaarvrouwtje
1 november 2013, 09:14
In de klassieke zang zie je wel koren ( denk aan de fameuze britis boychoirs) waar de jongens vanaf het begin goed les krijgen
Het is echter in de klassieke wereld , waar dit meisje in valt, niet gebruikelijk ze zo jong zo klassiek te scholen
Vooral ivm de groei vh stemaparaat

Het niet krijgen van stemproblemen is soms ook simpelweg t hebben van een sterke " strot"
Duwen/persen kan bij vaak doen kwalijk zijn, je perst dan met kracht de lucht door de zogenaamde stemspleet die je daarmee dus met kracht oprekt, dat kan stem moeheid geven
Maar op lange termijn ook stemknobbeltjes waardoor de stemspleet onvoldoende kan sluiten en ontsnappende valse lucht een hees geluid veroorzaakt
Ook poliepjes kunnen er door worden veroorzaakt..maar dat is soms ook eenverhaal van aanleg

Goede ademsteun is belangrijk,..

Harry
1 november 2013, 10:55
muziek is emotie, en over smaak valt te twisten. Ik kan me niet voorstellen dat Tim Knol serieus was toen hij zei dat hij zichzelf de meest talentvolle artiest vindt. Anders is hij de artiest met de meeste zelfoverschatting, is ook een talent op zich.
Als ik bedenk naar wat voor zangers ik luister, het zijn geen mooizingers, maar wel mensen die me weten te raken. Op wat voor manier dan ook.

Zo'n jong meisje dat zo zingt vind ik een beetje eng, daar is iets mee...

johanb
1 november 2013, 17:46
Neil Young zingt niet vals,dacht ik.Maar zijn stem klinkt laat ik zeggen apart.Tussen CSN&Y hoor je hem er zo tussen uit,niet omdat hij vals zingt maar door zijn aparte geluid.

Plant
1 november 2013, 19:15
Neil zingt nogal hoog voor zijn stembereik en klinkt daardoor geknepen, als je hem gewoon hoort praten heeft hij toch wel een lagere stem. Hij zal wel een reden hebben om zo 'op het randje' te zingen. En ik mag 'm graag zo horen.

Ik heb dat idee ook altijd bij Axl Rose. Eigenlijk het enige wat ik altijd tegen de oude G 'n' R had: die geforceerde krijserige stem. Als je b.v. 'Patience' hoort, daar zingt hij wat lager. Niet echt de rauwe rockstem, maar wel een stuk beter te verteren (vind ik). Maar dat geknerp... brrr :stop:

gitaarvrouwtje
1 november 2013, 19:21
Eigenlijk wel wonderlijk dat er nog zoveel bekende artiesten zijn met ballenknijpen,knerpen, krijsen en stem opzetten rijk zijn geworden
Neem de beegees :p

Plant
1 november 2013, 19:49
Neem de beegees :p

Saturday Night Fever? Castratendisco :stop:

gitaarvrouwtje
1 november 2013, 19:56
Saturday Night Fever? Castratendisco :stop:
Ja nou dat bedoel ik,..maar op de een of andere manier hebben mensen daar blijkbaar wat mee,..gaat mij ook boven mn pet hoor

peter_heijnen
1 november 2013, 20:18
Er niets mee hebben is natuurlijk met alles mogelijk, maar ik kan je verzekeren dat die beegees' disco shit helemaal te gekke muziek is voor hen die daar iets mee hebben. ;)

Han S
1 november 2013, 20:19
http://thisistangarine.tumblr.com/

Hoe vind je dit dan zingen? Zitten vanavond in DWDD en dat vind ik vrij bizar qua zangkunst.

gitaarvrouwtje
1 november 2013, 21:04
Eigenlijk niet zo slecht..ze hebben wt aparte stemmen maar ze matchen ( in alle opzichten haha) erg goed
Ik vind de hank williams tune die ze daar hebben erg leuk gedaan..heel bluegrassy, en dat vind ik dan weer leuk aan bluegrass dat t helemaal heen " perfecte " zang hoeft te zijn.

beruk
1 november 2013, 21:18
als die meid geen zangles gaat doen en vol het circus in gaat zal ze volgens mij geen lannge carriere hebben.

Om zowel technische als logistieke redenen. De emotionele kan ik niet inschatten.
Mijn idee. Ben ervan overtuigd dat zangdocenten niet blij zijn met dit meisje. Dat ze talent heeft lijkt me duidelijk. Maar laat ze maar liedjes zingen die ze wel begript. Dit is een kunstje.

Deze al gezien?

http://www.youtube.com/watch?v=u5Z6DXe8C68
Puntgave countertenor deze knul.


Tangerine vond ik erg leuk, net een soort proclaimers


Zo zing je het wél:

http://www.youtube.com/watch?v=Y9OFIVyQTlE

Luister even naar de timing en accentuering van de tekst.




Tim Knol vergelijken met meisjes die opera (proberen te) zingen vind ik geen reële vergelijking

gitaarvrouwtje
1 november 2013, 21:40
En luister dan eens naar 1van de grootsten van deze tijd..dame Kiri Te Kanawa de beheersing in de hoogte die ze laat zien stoelt om de ademsteun waar ik het steeds over heb..je " spaart " je adem door hem zo min mogelijk te laten stromen, je zet je ribben iets uit en je buik en houdt die adem daar laag terwijl je het stem apparaat zn werk laat doen waar maar zeer weinig lucht voor nodig is.
Actieve lipstand..zachte kaak, ontspannen houding..en voeg daar begrip van de tekst die je zingt, beleving en frasering aan toe

Dit kan een kind van die leeftijd echt niet het is fysiek te zwaar, emotioneel niet mogelijk ..het kind doet het heel knap..maar je kunt hier overduidelijk zien hoe de plank is misgeslagen

http://youtu.be/SctN38APgAI

Duhsjaak
1 november 2013, 22:28
In dit draadje vallen mij een paar zaken op:
- wereldwijd is het hoog kunnen zingen een teken van potentie, zeker als dit door mannen gebeurt*
- ik heb 'the making of....' op cassette (sorry hoor, maar wel al meer dan 20 jaar) the west side story**

*
Of je nou kijkt naar The Four Seasons (alleen maar bewezen succesvol tussen pakweg 57 en 74 - is een andere track record dan bijvoorbeeld the Beatles) met de beroemde Frankie Vallie Sound of naar films als Grease?
Is er iets meer hormonaal gedreven dan de Italianen in da Bronx? Dacht het niet.
Is er iets meer hormonaal en dus testosteron in de Chinese opera's met falset stemmen en castratenzang? Een oeuvre van meer dan een eeuw?

**
Ik waardeer José Carreras en Kiri te Kanawa no end.
Maar als eerbetoon aan de componist Leonard Bernstein, mocht hij bij leven en welzijn een orkest samenstellen met handpicked musici. Het beste van de aardbol. En ter compensatie van het gegeven, dat The West Side Story was ingezongen door goedbedoelende dansers, mocht oom Lenny kiezen wie de lead roles mochten inzingen.
En wat denk je? Ondanks dat de meeste liedjes (want dat zijn het, het zijn scores bij een film, 3'50" (ken je de Franse tijdnotatie?) niet te boven gingen, leek het allemaal nergens op.

Van de DGG geen enkele beperking op artistieke vrijheid of budget.....

Geen één van alle liedjes konden al deze kanjers in één take feilloos doen. Niet de eerste take. Ook niet na 42 takes! Alles is gemonteerd!

De meest beschamende vertoning was wel Carreras, die anderhalve tel voor Lenny uit zong en het niet in de gaten had.

Geen één van alle West Side Story liedjes is dus in één take opgenomen.
Nee, het is nog beroerder..... Alle liedjes zijn vakkundig versneden, uit alle mislukte takes (waarvan dus één acceptabele is gemaakt).

Dame Te Kanawa?
Prachtig hoor! Wat is vakkundig zingen en wat is vakkundige techniek? Ik vertrouw haar alleen nog live.

Gasten als Han S, die een lans breken voor het 'vangen van het magische moment', mogen van mij nog eens extra in de schijnwerpers worden gezet. Ik heb al veel moois van Han gehoord. Maar los daarvan: Heb jij de ballen? Hi Opa, ik wens je alleen het allerbeste.

Dit rammelende relaas valt ook niet overal even goed.
I know. En wat dan nog?
Ik meen het wel. Hoog zingen? ik kan het niet meer. Maar ik schaam me nergens meer voor.

Vriendelijke groet, Gus

gitaarvrouwtje
1 november 2013, 22:49
Mwah ..de reden dat er castraten waren om hoog te kunnen zingen was vooral omdat " fatsoenlijke" vrouwen niet op een podium mochten staan, de castraten waren er om de hoge partijen , vaak verkleed als vrouw, te zingen
De laatste castraat daar zijn ergens nog opnamen van, vreselijk die mishandeling..
Tegenwoordig hebben we de countertenor, ook wel altus genoemd, daar zijn er maar een handje vol echt goeie van..en daar zijn met name in de laatste eeuw wel speciale partijen voor geschreven
Zoals van voorgenoemde bernestein de prachtige chichester psalms die ik ooit heb mogen uitvoeren met het conservatorium studentnkoor en waarin ik voor 6000 man bibberend een regel solo zong :p.
Deze hoofdrol daarin was er weggelegd voor de countertenor,..prachtig! ( zoals het gehele stuk prachtig is)

http://youtu.be/QcF3t-W3Wi8

Han S
1 november 2013, 23:24
En luister dan eens naar 1van de grootsten van deze tijd..dame Kiri Te Kanawa de beheersing in de hoogte die ze laat zien stoelt om de ademsteun waar ik het steeds over heb..je " spaart " je adem door hem zo min mogelijk te laten stromen, je zet je ribben iets uit en je buik en houdt die adem daar laag terwijl je het stem apparaat zn werk laat doen waar maar zeer weinig lucht voor nodig is.
Actieve lipstand..zachte kaak, ontspannen houding..en voeg daar begrip van de tekst die je zingt, beleving en frasering aan toe

Dit kan een kind van die leeftijd echt niet het is fysiek te zwaar, emotioneel niet mogelijk ..het kind doet het heel knap..maar je kunt hier overduidelijk zien hoe de plank is misgeslagen

http://youtu.be/SctN38APgAI

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar dit vind ik drie keer niks en dat heb ik met de meeste geschoolde klassieke zangers en zangeressen. Het vibrato vind ik veel te diep, zij zwaait af en toe van en naar de toon en sommige noten zijn gewoon onzuiver. Dan hoor ik liever dat naieve kind van negen jaar.

Hetzelfde heb ik met Andrea Boccelli, die heeft nog iets natuurlijks, wat al die gigantische operazangers al lang kwijt zijn geraakt. Persoonlijk wil ik keihard geraakt worden door het gevoel, echt gemeende emotie welke je middels je stem of je instrument tracht over te brengen op de luisteraar en niet laten horen over hoeveel techniek je beschikt, doet me niks.

gitaarvrouwtje
1 november 2013, 23:49
Het is voor mij puur technisch gezien een voorbeeld waarom ik dit niks vind voor zo n kind, ik zou haar veel liever iets anders hebben zien zingen, de keuze voor dit lied is vreselijk fout :)
Kiri is een demonstratie van hoe veel er komt kijken bij klassieke zang, het gaat me er niet zo zeer om of het je raakt of dat je t mooie vindt
Voor mij is dit het schoolvoorbeeld van de complexiteit waar ik zo n kind niet aan bloot zou willen stellen
Ik ben niet voor niets met die opleiding gestopt :p

Het leven werd uit de muziek in mij geramd... Dat HOEFT misschien niet zo te zijn,..maar ik werd er ongelukkig van
Als ik zo n kind zie dan denk ik, laat dat nou puur zijn,..blijf er nou toch vanaf..laat ze zich gewoon ontwikkelen , als ze zelf zo graag zingt is milde coaching echt voldoende
En met een klassieke opleiding als je 17 bent is vroeg genoeg, ik was binnen een jaar conservatorium klaar terwijl ik bij mijn allereerste zangles nog in een punkband zong :p

Han S
1 november 2013, 23:59
Dat kind was vanavond bij Humberto Tan en ik heb de indruk dat ze het zelf best wel erg leuk vindt. Haar vader was er bij en ik heb niet de indruk dat zij wordt gepushed. Zij is wel een kleine wijsneus en binnenkort staat ze bij Andre Rieu in zijn studio. Ik hoop wel dat zij de kans krijgt om gewoon kind te blijven en niet een soort van Michael Jackson toekomst tegemoet gaat. Zolang zo'n kind het zelf echt leuk vindt heb ik er geen bezwaar tegen.

aaronstonebeat
2 november 2013, 01:08
Gordon zegt 'bambino' hè? Ongeveer op 2:21:


http://www.youtube.com/watch?v=_NfnSgYqM4M

Ik heb vaak de indruk dat klassiek geschoolde zangers hun stem leren te gebruiken als een instrument, met technieken die door overlevering gelden als de beste, en dat ze daardoor in zekere zin min of meer hetzelfde klinken; je hoort een correct bespeelde viool, hoorn, pauk, hobo, stem etcetera. Apenmuziek als blues en pop horen daar natuurlijk niet bij.

In popmuziek is het veel meer de persoonlijkheid van de uitvoerende die op de voorgrond staat; men speelt zich een RSI en zingt zich de knobbels op de banden (ook dat komt onder klassiek geschoolden voor) maar je herkent een stem uit duizenden. Ik vind zingen en gitaarspelen erg leuk en ik wil dat ook zo lang mogelijk kunnen blijven doen; voor mij ligt het qua technische aanpak een beetje in het midden.

Er zijn ook verschillende kunstopvattingen, smaken eigenlijk; de één zegt dat je zo goed mogelijk de werkelijkheid moet weergeven, de ander zegt dat de persoonlijkheid van de kunstenaar in het werk te zien (of te horen) moet zijn en weer een ander vindt dat schoonheid een criterium is. En er zijn er nog meer.

Terugkomend op dat meisje: ze zing uit zichzelf heel zuiver, dat geeft hoop en moed; vooral doorgaan!. Qua inhoud, begrijpen wat ze zingt en uitspraak, (haar 'r' rolt bijvoorbeeld niet) heeft ze nog een hele tijd voor zich.

Die gast met het emohaar en de contactlenzen heeft het volgens mij ook niet gehaald. Als je in de klassieke wereld aan de slag wil, moet je een klassieke opleiding doen en alles leren wat daarbij hoort; als je in de popmuziek een deuk in een pakje boter wil slaan, moet je vooral jezelf zijn en de juiste mensen kennen.

Pepe
2 november 2013, 01:17
Wat dat betreft is Nina Hagen toch vrij bijzonder. Crossover de ander kant op, daar zou ik geen voorbeeld van weten. Misschien omdat van discipline naar vrijheid makkelijker is dan andersom.

aaronstonebeat
2 november 2013, 01:29
Wat dat betreft is Nina Hagen toch vrij bijzonder. Crossover de ander kant op, daar zou ik geen voorbeeld van weten. Misschien omdat van discipline naar vrijheid makkelijker is dan andersom.

Ik ook niet zo gauw, en ik ben het helemaal met je eens. Jong geleerd is oud gedaan. Nu weer clipjes van Nina posten?

Pepe
2 november 2013, 02:08
Het heeft ook met karakter te maken denk ik, voor een klassieke opleiding is het een pre niet creatief te zijn, als je afwijkt van het time tested & true pad val je buiten het idioom wat het definieert.
Ik heb me altijd verbaast dat strikt klassiek geschoolde instrumentalisten totaal van slag raken als ze gevraagd wordt iets te spelen wat niet op papier staat. Popmuziek staat en valt juist met originaliteit. Wat dat meisje met die opera stem gaat doen zal vooral bepaalt worden door haar karakter lijkt me.

gitaarvrouwtje
2 november 2013, 09:15
Gordon zegt 'bambino' hè? Ongeveer op 2:21:


http://www.youtube.com/watch?v=_NfnSgYqM4M

Ik heb vaak de indruk dat klassiek geschoolde zangers hun stem leren te gebruiken als een instrument, met technieken die door overlevering gelden als de beste, en dat ze daardoor in zekere zin min of meer hetzelfde klinken; je hoort een correct bespeelde viool, hoorn, pauk, hobo, stem etcetera. Apenmuziek als blues en pop horen daar natuurlijk niet bij.

In popmuziek is het veel meer de persoonlijkheid van de uitvoerende die op de voorgrond staat; men speelt zich een RSI en zingt zich de knobbels op de banden (ook dat komt onder klassiek geschoolden voor) maar je herkent een stem uit duizenden. Ik vind zingen en gitaarspelen erg leuk en ik wil dat ook zo lang mogelijk kunnen blijven doen; voor mij ligt het qua technische aanpak een beetje in het midden.

Er zijn ook verschillende kunstopvattingen, smaken eigenlijk; de één zegt dat je zo goed mogelijk de werkelijkheid moet weergeven, de ander zegt dat de persoonlijkheid van de kunstenaar in het werk te zien (of te horen) moet zijn en weer een ander vindt dat schoonheid een criterium is. En er zijn er nog meer.

Terugkomend op dat meisje: ze zing uit zichzelf heel zuiver, dat geeft hoop en moed; vooral doorgaan!. Qua inhoud, begrijpen wat ze zingt en uitspraak, (haar 'r' rolt bijvoorbeeld niet) heeft ze nog een hele tijd voor zich.

Die gast met het emohaar en de contactlenzen heeft het volgens mij ook niet gehaald. Als je in de klassieke wereld aan de slag wil, moet je een klassieke opleiding doen en alles leren wat daarbij hoort; als je in de popmuziek een deuk in een pakje boter wil slaan, moet je vooral jezelf zijn en de juiste mensen kennen.
Je vat het wel mooi samen inderdaad
Ik ben t alleen niet geheel met je eens dat klassiek geschoolde vocalisten allemaal min of meer hetzelfde klinken, ik hoor enorme verschillen, klankkleur, interpretatie, etc
Ik heb ( ten overvloede weer dezelfde info misschien) klassieke zang gestudeerd en wij kregen juist veel lessen die gewijd waren aan persoonlijkheid, interpretatie, je eigen klankkleur behouden, neem Maria Callas, of luister naar jesse norman, dat is geen enkel vergelijk,..en toch twee grootheden
Ik snap wel dat veel mensen het niet mooi vinden,.dat mensen die niet zo in die muziek zitten het niet horen,..maar een stem..ook een klassiek geschoolde stem is uniek,..er is wel zoeiets als techniek, mar er is niet maar 1 techniek, ook daar zijn verschillen van opvatting in, ik ben geschoold vanuit de ontspanning, actieve mondstand , ademsteun etc etc
Je ziet ook technieken waarbij ze werken met het afdekken met de bovenlip om het geluid kleiner te maken, waar ik dat dus leerde door ademsteun te geven
Ik zing geen klassiek mer, het is niet iets dat je " een beetje" kunt doen
Het vraagt discipline om er dagelijks veel mee bezig te zijn, toen ik een kindje met " problemen " kreeg werd het ondoenlijk,..een nacht niet slapen voor een concert is een kleine ramp, in het begin zing je je er op techniek doorheen, maar na eepaar weken ga je echt de mist in
Knobbeltjes komen overal voor, absoluut,..maar bij vanuit ontspanning geschoolde klassieke vocalisten toch echt een heel stuk minder :)

johanb
2 november 2013, 12:12
Zou het zo kunnen wezen dat als je strikt zingt wat er op papier staat,er totaal geen gevoel of emotie meer overspringt vanuit de zanger /zangeres.Ik heb eens een stuk muziek gehoord gespeeld door een robot op een orgel,dat klonk nergens naar.Daarna speelde een organist van hetzelfde papier,maar dat klonk een stuk aangenamer.Ik denk dat dat met klassieke muziek ook het geval is.Het wordt als het ware te keurig gespeeld.

Han S
2 november 2013, 12:45
Klopt, zo is er een significant verschil tussen een krantenbericht voorlezen en een gedicht voordragen.

RB-1
2 november 2013, 15:29
Zou het zo kunnen wezen dat als je strikt zingt wat er op papier staat,er totaal geen gevoel of emotie meer overspringt vanuit de zanger /zangeres.Ik heb eens een stuk muziek gehoord gespeeld door een robot op een orgel,dat klonk nergens naar. Daarna speelde een organist van hetzelfde papier,maar dat klonk een stuk aangenamer.Ik denk dat dat met klassieke muziek ook het geval is.Het wordt als het ware te keurig gespeeld.'Te keurig'?
Nou luister ik al lang naar vele soorten muziek, maar zoals je hier klassiek typeert, heb ik dat nooit zo ervaren.
Hoort juist tot mijn luisterervaringen met de meeste diepgang.:lovelove:

Dit in tegenstelling tot de gemiddelde :noob: :blast: :metal: popmuziek van na 1980, daar wordt ik meestal gestresst, of als het echt heel erg is, verdrietig van.
Mijn emoties varieren dan van 'en dit zou muziek moeten zijn?' :dontgeti: tot 'deze prutsers zijn rijk en beroemd? :eek: Nee serieus, dat meen je niet!'

Maar het kan nog erger:
Ik heb een tijdje geloofd dat buren een slecht afgeveerde wasmachine hadden of zoiets.
Blijkt dat hun zoontje DJ is, die dance mixes maakt.
Volgens mij een ideaal middel om, bij onwettige verhoorpraktijken, onwillige verdachten meteen te laten bekennen.
Ik zou in ieder geval al na een paar minuten alles toegeven -ook wat ik niet gedaan had- om maar van zo'n marteling verlost te worden.

En ik begrijp nu, dat er hele hordes mensen zijn die zich daar vrijwillig aan blootstellen.
Ieder het zijne, denk ik dan. Doe mij maar muziek.

Plant
2 november 2013, 16:16
Ik heb een tijdje geloofd dat buren een slecht afgeveerde wasmachine hadden of zoiets.
Blijkt dat hun zoontje DJ is, die dance mixes maakt.
Volgens mij een ideaal middel om, bij onwettige verhoorpraktijken, onwillige verdachten meteen te laten bekennen.
Ik zou in ieder geval al na een paar minuten alles toegeven -ook wat ik niet gedaan had- om maar van zo'n marteling verlost te worden.

En ik begrijp nu, dat er hele hordes mensen zijn die zich daar vrijwillig aan blootstellen.
Ieder het zijne, denk ik dan. Doe mij maar muziek.

Daar horen dan ook van die pilletjes bij waar je ogen zo van gaan staan :eek: . Die moet je wel innemen natuurlijk.

RB-1
2 november 2013, 16:33
Daar horen dan ook van die pilletjes bij waar je ogen zo van gaan staan :eek: . Die moet je wel innemen natuurlijk.Daar zeg je me wat....:supercool:
Toch, als het mij vraagt, kunnen ze beter die pillen gewoon vrijgeven en wordt die 'muziek' verboden in plaats van andersom....:seriousf:

johanb
2 november 2013, 19:02
Dat is ook het mooie van de mens,we zijn gelukkig niet allemaal gelijk.Ik vind house en dat slag muziek(?) verschrikkelijk,maar in 2012 naar Pinkpop geweest en mij op de afterparty prima vermaakt op die herrie(zonder pillen,wel de nodige biertjes)

johanb
2 november 2013, 19:10
Han S ,bedoel je ,een gedicht voorlezen of voordragen? Beste medeforummers ik heb wel respect voor de muzikanten,zangers en zangeressen die klassieke muziek uitvoeren.Maar dat heb ik voor elke muzikant.

showband
4 november 2013, 03:57
scott joplin of bach blijft prima te pruimen uit de automaat.
en ik lust ook wel een hoop synthipop.

dus verplicht door een mens laten uitvoeren hoeft voor mij niet

harrie-beton
4 november 2013, 11:45
Talent of kwaliteit ontdekken en herkennen is erg moeilijk. Maria Callas is bij haar eerste auditie afgewezen op het conservatorium. Iedereen kent de man die de Beatles weigerde. Ook JK Rowling had moeite om de eerste delen van Harrie Potter uit te geven.
Volgens mij zitten alle winnaars van de talentenshows zonder platencontact inmiddels.

Ik ken een zangdocent die haar eerstejaars leerlingen niet toestaat om mee te doen met talentenjachten.

gitaarvrouwtje
4 november 2013, 12:05
Talent of kwaliteit ontdekken en herkennen is erg moeilijk. Maria Callas is bij haar eerste auditie afgewezen op het conservatorium. Iedereen kent de man die de Beatles weigerde. Ook JK Rowling had moeite om de eerste delen van Harrie Potter uit te geven.
Volgens mij zitten alle winnaars van de talentenshows zonder platencontact inmiddels.

Ik ken een zangdocent die haar eerstejaars leerlingen niet toestaat om mee te doen met talentenjachten.
Verstandig..niet in de laatste plaats omdat je als zangdocent je ( geloof) waardigheid ook moet bewaken

Ik heb nooit zangles willen geven omdat ik niet afgestudeerd ben
Het is me vaak gevraagd, maar ik ken de schade die je kunt doen als je niet weet waar je t over hebt,..ik weet wel waar ik t over heb, maar overbrengen is een tweede

Han S
10 november 2013, 15:27
Gisteren weer zo'n talent in Holland's got talent. Een meisje van 16 met een prachtig stuk opera en weer ging ik helemaal naar de kloten.

Han S
10 november 2013, 19:14
http://www.youtube.com/watch?v=0Tyx9PQhqmk

Deze jongedame dus.

gitaarvrouwtje
10 november 2013, 20:01
Ik durf t bijna niet te zeggen,,..maar ..zo lief als ze is..ze zingt niet echt goed als t opera aan komt:makeup:
En ik had echt gehoopt weggeblazen te worden maar dit is veel te pril nog, technisch klopt t niet en haar stem is nog niet los..
Misschien over twee jaar want ze is wel heel muzikaal
Er zit wel iets, maar dit is voor mij niet verpletterend..nog niet

Han S
10 november 2013, 21:51
Maar dat vind ik juist mooi, dat nog natuurlijke dat er in zit. Als het zo geschoold gaat klinken vind ik het niet meer mooi.

showband
11 november 2013, 08:16
Maar datzelfde verschijnsel zie je met alle zangstijlen.

Nederlanders zijn dol op galmen en vibrato. Krachtzingen. De toppers zijn niet voor niets zo populair. Elkaar aflossen in vol gas met opgezwollen aders voluit gaan. Donna Summer is niet voor niets eerst in nederland doorgebroken. Die wist muziek te maken met volume in plaats van een wedstrijd.

Gek genoeg zijn de in de USA zo populaire soulzangeresjes. (met franje) hier weer kansloos. Als mariah cary in the voice mee zou doen haalde ze de voorronde waarschijnlijk niet eens. Daar heb je in de states weer een losse hitparade voor zo populair is het. (R&B charts)

Grunten? 9 van de 10 mensen pissen in hun broek van het lachen. Anderen zijn verslaaft. Op talentenjachten is er wel eens eentje langsgeweest. Maar die word dan als een sideshow neergezet.

Voor mij is dat met zangeressen zoals Jocelyn Brown of Loleatta Holloway. Ik vind dat uber te gek. Maar waar bij de heren rod steward, Joe Cocker of lois armstrong bewonderd worden om de kraakstem. Zijn de dames met "die schreeuwstemmen" lang niet zo populair.

peter_heijnen
11 november 2013, 09:34
Zou het zo kunnen wezen dat als je strikt zingt wat er op papier staat,er totaal geen gevoel of emotie meer overspringt vanuit de zanger /zangeres.Ik heb eens een stuk muziek gehoord gespeeld door een robot op een orgel,dat klonk nergens naar.Daarna speelde een organist van hetzelfde papier,maar dat klonk een stuk aangenamer.Ik denk dat dat met klassieke muziek ook het geval is.Het wordt als het ware te keurig gespeeld.
Strikt van papier spelen heeft totaal geen invloed op het al dan niet spelen met emotie. Het al dan niet over weten te brengen van emotie is een gave die gewoon niet iedereen bezit. Strikt van papier spelen maakt het weten over te brengen van emotie alleen nog moeilijker, reken uit wat dat oplevert als iemand die de gave niet bezit van papier speelt. Trouwens, ongeschoolden gaan doorgaans makkelijke prat gaat op het aspect emotie, vaak is dat vanwege het gemis aan scholing... ;)

Als je niet 'weet' hoe ergens naar te luisteren, hoor je er de muziek gewoon niet in. Geldt voor alle muziek, dus ook voor house of beegees. Het is een cliche, maar er zijn echt maar twee soorten muziek, goede en slechte.

gitaarvrouwtje
11 november 2013, 09:54
Ik begrijp je punt wel Han, daar gaat t niet om, je weet dat ik ook van puur en minimalstisch houd
Ik hoor haar echter zeggen dat ze er van droomt operazangeres te worden, en dan is er nog werk aan de winkel, ik zie muzikaliteit en een lichte sopraan, dus komt wel goed, en door de juiste docent wordt de puurheid er juist uitgehaald :) of eigenlijk " ingelaten" haha

Anderen wbt bladmuziek, ik heb het zo geleerd, bladmuziek is een hulpmiddel om je stukken in de " klauw" te krijgen
De meeste muzikanten van een wat hoger nivo zullen hun noten van blad leren, en zaken als staccato , legato, piano, forte etc zijn van belang ( dit zijn notities door de componist gemaakt
Maar de gemiddelde concert solist kent de stukken door en door,..die leest niet van blad, soms is het wel aanwezig bijv bij de pianist,..maar uit ervaring, zoiets is al zo vaak gespeeld dat de bladmuziek vaak een ondersteuning is
Dit gaat niet ten koste van intepretatie en gevoel
Ik heb altijd geleerd dat mooie tonen nog geen muziek maken

Wbt klassieke zang speelt ook de tekstuitdrukking er een enorme rol in natuurlijk
Maar kijk dit eens..mijn held mischa maisky
Cello, speelt en dirigeert hier kol nidrei ( max bruch) en zonder bladmuziek

http://youtu.be/cXqPGQm1UFI

Of luister naar deze ook mooie uitvoering, die echt weer heel anders geinterpreteerd wordt

http://youtu.be/8mgaICZS79Y

Zeggen dat klassieke muziek te " netjes" wordt uitgevoerd werpt bij mij de vraag op of je veel klassiek luistert?
Want dat klassiek geen ruige rock muziek is..dat klopt maar hier maak je een statement die de muziek wel erg wegzet als vlak, en als er iets niet DAT is..dan is het klassieke muziek

grayfink
11 november 2013, 10:17
Grappig, een jongen die bij The Voice er direkt uitgeknikkerd werd, komt bij Hollands got Talent glansrijk door de eerste ronde. De jury kwam superlatieven te kort.
(Nicolas Iversen? Geloof dat hij zo heette)

gitaarvrouwtje
11 november 2013, 10:27
Grappig, een jongen die bij The Voice er direkt uitgeknikkerd werd, komt bij Hollands got Talent glansrijk door de eerste ronde. De jury kwam superlatieven te kort.
(Nicolas Iversen? Geloof dat hij zo heette)
Zo zie je maar weer lol

Han S
11 november 2013, 11:27
Zo'n cello is toch wel een van de mooist klinkende instrumenten Kris.

johanb
11 november 2013, 13:19
Klassiek komt bij mij vlak binnen,ik mis iets.Maar ik heb wel groot respect voor de muzikanten.Er zal ergens wel een muziekstuk zijn waar ik de koude rillingen van krijg ,zo mooi.Bij Listen van Beyonce en Three times on the row van Anouk krijg ik die rillingen wel.En dat is ook niet mijn muzieksmaak.
Hou luister je naar muziek? Omdat het zo knap is,is het mooi? Bij mij werkt dat zo niet.Mondriaan schildert twee strepen,vanuit schilders/kunstenaars oogpunt geniaal,ik vind het beledigend.Goed en slechte muziek? Ik zou zeggen goed of slecht uitgevoerde muziek.

gitaarvrouwtje
11 november 2013, 13:37
Zo'n cello is toch wel een van de mooist klinkende instrumenten Kris.
Het s mijn favoriete instrument, een cello zingt ..met melancholie

gitaarvrouwtje
11 november 2013, 13:41
Klassiek komt bij mij vlak binnen,ik mis iets.Maar ik heb wel groot respect voor de muzikanten.Er zal ergens wel een muziekstuk zijn waar ik de koude rillingen van krijg ,zo mooi.Bij Listen van Beyonce en Three times on the row van Anouk krijg ik die rillingen wel.En dat is ook niet mijn muzieksmaak.
Hou luister je naar muziek? Omdat het zo knap is,is het mooi? Bij mij werkt dat zo niet.Mondriaan schildert twee strepen,vanuit schilders/kunstenaars oogpunt geniaal,ik vind het beledigend.Goed en slechte muziek? Ik zou zeggen goed of slecht uitgevoerde muziek.

Mja dat snap ik op mijn beurt echt niet , ik respecteer uiteraard dat jij het zo hoort/ziet /voelt
Maar als je mij persoonlijk vraagt hoe ik naar muziek luister dan moet ik zeggen, net zoals ik het maak
Met mijn hart en ziel
Vlakke muziek..daar kan ik me echt wel iets bij voorstellen maar dan toch echt niet klassiek zoals ik dat hier in de topic heb laten zien
maar ik zou je toch aanraden eens naar een concertgebouw te gaan als er een celloconcert wordt uitgevoerd, of iets als bijvoorbeel de chichester palms van leonard bernstein
Ik huil bij deze muziek..pure ontroering, het trilt in mijn ziel..ik kan het niet anders uitleggen
Dat heeft niks met knap te maken..maar alles met de diepte waarop het mij als geheel raakt

showband
11 november 2013, 14:12
Het s mijn favoriete instrument, een cello zingt ..met melancholie

een chello is voor violen wat een tenorsax is voor de rietblazers.

en meisjes die chello spelen zijn per definitie ubergeil! ;)

arjanb01
11 november 2013, 15:23
Als er 1 graf instrument is is het wel een cello ! Wat een kutinstrument is dat zeg ! Ik vind ze vaak zo depressief klinken door de klankkleur !
Nee, geef mij maar een viool, daar kan ik beter naar luisteren dan een cello ! En vooral Janine Jansen, want die is lekker ! Topwijf, was laatst in DWDD. En ook nog een goeie violiste.

showband
11 november 2013, 16:20
viool
naar fons jansen:
pappie heeft die man zijn kistje al bijna doorgezaagd?

Naar carl barks:
Je moet je strijkstok als een zaag vasthouden en niet als een hamer!

Naar suske en wiske:
dat is een stradivarius cello die is duurder. Waarom? Die brand langer!

er gaat niets boven een celliste
http://fc05.deviantart.net/fs45/f/2009/164/3/0/303c57f9e3a694e7a64a5e77c0f43ac2.jpg
http://imaginedream.files.wordpress.com/2010/11/tere-cello.jpg
http://americandigest.org/sidelines/cellothen.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3470/3181375436_9718cf4aba.jpg

johanb
11 november 2013, 17:05
Zouden cellisten ook zo reageren als gitaristen op een cellist? Als ik naar live muziek luister ben ik meestal al om(o.t.)Ik reageerde voordat ik de eerste film luisterde,ik kreeg bij 1:08 dat keurige gevoel .het strijkje maakte het weer keurig af.Ik ga zo weer verder luisteren.let wel ik wil niet dat je denkt dat ik anti ben of de boel wil afkraken.

johanb
11 november 2013, 17:21
Eerste filmpje helemaal uitgeluisterd,....sorry ,het beste voorbeeld van wat ik echt mis en wat ik bedoel met het keurige uitvoeren is op 2:43 in mijn beleving moet dat knallen,wat ik zie is ze willen wel, maar ze gaan keurig verder.In mijn ogen vlak.Ik denk wel dat als ik erbij zou zitten ,het anders zou ervaren.Ga nu het tweede filmpje luisteren.

Han S
11 november 2013, 17:26
Wat weer een interessante discussie. Ik begrijp gitaarvrouwtje heel goed. Sommige klassieke muziek is zo mooi dat je het echt niet droog kunt houden, hangt ook sterk van de uitvoering af. Maar ik begrijp Arjan ook, de cello kan heel droevig klinken en ik kan me eigenlijk geen vrolijke klanken voor de geest halen die uit een cello komen.

Janine is idd een lekker wijf, maar dat vind ik totaal irrelevant, zij is een geweldige violiste en daar gaat het om. Overigens moet je eens een oude opname van Jaap van Zweden beluisteren, zijn uitvoering van Winter van de vier jaargetijden is bloedmooi gespeeld, wat was die man een geweldige violist.

Showband moet je niet serieus nemen, die heeft een kennelijk vrolijke bui. Beyonce doet me niks, lekkere kont wel, maar van mij hoeft ze niet te zingen.

Laatst post er een gozer een youtube van The New Cool Collective, met de mededeling dat hij dat geweldig vindt en ook dat snap ik dan niet want het is niet new, het is niet cool en in de collectieven is het zo vals als een schuifdeur.

johanb
11 november 2013, 17:38
Zo hebben we allemaal een andere smaak.muziek op uiterlijk beoordelen hoort niet.De muzikanten in de cello filmpjes buiten de solist zien er ook niet al te enthousiast uit.Zo ze kijken spelen ze ook.Let wel zo zie ik dat ik zeg niet dat het zo is. En ik vind het VLAK:crazyhappy::seriousf:

Plant
11 november 2013, 17:49
Zo te zien word het tijd voor een apart 'lekkere celliste' topic. Er is al anderhalve pagina geen vocalist meer voorbijgekomen.