PDA

View Full Version : kapot?



Sander18
27 oktober 2013, 10:53
Ik heb deze gitaar een half tot een jaar geleden gekocht alleen vandaag was ik hem aan het stemmen en toen sprong er iets is dit ernstig?

http://s975.photobucket.com/user/dirk12345678/media/IMG_20131027_103356_zpsd8127ef9.jpg.html

het is dat plastic bandje van het stemmechaniek

--=HANS=--
27 oktober 2013, 11:54
Zonder foto lastig te beoordelen ;)

Ron Houben
27 oktober 2013, 12:08
Hoi Sander18,

Dat kan gebeuren. Ga ermee naar een reparateur of betere muziekwinkel en koop een nieuw setje mechanieken. Kan je zelf vervangen met een kruiskopschroevedraaier. Die dingen heb je vanaf een euro of 20.

heinz3110
27 oktober 2013, 15:01
Hoi Sander18,

Dat kan gebeuren. Ga ermee naar een reparateur of betere muziekwinkel en koop een nieuw setje mechanieken. Kan je zelf vervangen met een kruiskopschroevedraaier. Die dingen heb je vanaf een euro of 20.

Hm, of ga op zoek naar een vervangend ringetje. Scheelt een hoop poen ( 50 cent versus 20 euro) en gedoe ( 3 minuten versus een uurtje).

HaroldA
27 oktober 2013, 16:31
http://i975.photobucket.com/albums/ae240/dirk12345678/IMG_20131027_103356_zpsd8127ef9.jpg

Als je er geen last van hebt (kan stroever draaien oid) dan lekker laten zitten ...

Harald
27 oktober 2013, 17:21
@Ron, als die gitaar nieuw gekocht is zou ik in eerste instantie even terug gaan naar de winkel waar hij gekocht is. Lijkt me toch gewoon een garantiegeval?

Plant
27 oktober 2013, 21:10
Ik neem aan dat de gitaar niet nieuw gekocht is. Kwaad kan het iig geval niet. Ik kocht ooit een 2dehands western (op dat moment zo'n 13 jaar oud) die dit ook had en heb dit de eerste jaren gewoon laten zitten.

Natuurlijk zit er speling op de as met de stemknop maar als de snaar op spanning staat heb je daar geen last van. De gitaar blijft prima op stemming.

Maar dit probleem krijgen alle mechanieken na verloop van tijd, nu is het er 1 en straks zijn het er 6. Toen het er bij mij meer werden, heb ik de mechanieken allemaal vervangen (omdat ik niet wist dat die ringetjes los te krijgen / te vervangen waren).

Als het kan de ringetjes vervangen dus en vervang ze dan (preventief) allemaal in een keer.

stijnkenens
28 oktober 2013, 13:16
Zo'n ringetje is nergens apart te vinden, ik heb me al zot gezocht en rond gemaild.
Er is geen enkele fabrikant die dat los verkoopt.

Meestal breken die doordat de tuner knop te hard is aangedraaid, mensen vinden die nogal los staan, en beginnen er dan met een schroevendraaier aan te prutsen. Het idee: hoe vaster hoe beter, en liever dan nog even doordraaien. Resultaat: kapotte geleiding.
Zoiets gaat normaal gezien niet vanzelf stuk.

Beste dat je kan doen is naar een hersteller gaan, en vragen of hij van die ringetjes heeft (ik haal oude stemmechanieken uit elkaar, enkel daarvoor.)
Garantie geval: kan zijn, maar dan ben je jou gitaar minstens 4 weken kwijt: opsturen, bekijken, blablabla ... enzovoort.

Bij een hersteller is dat op 2 minuten gepiept.



s.

RS-Rik
28 oktober 2013, 13:41
Mijn ervaring is dat die op goedkope mechanieken wel spontaan kapot kunnen gaan (op zowel mn jackson als mn acoustiche hohner gebeurt) zonder je eraan hebt geprutst.

Maakt op zich niet zo heel veel uit, het mechaniek kán zonder functioneren. Als je je snaar los zet zit er echter speling op omdat je het wormwieltje op en neer kunt bewegen. Zodra je hem aandraait houd de snaarspanning het wormwiel strak tegen n tandwieltje.

Netjes is het niet en misschien zou het verder kapot kunnen gaan. Ik zou de mechanieken vervangen voor iets degelijkere.

heinz3110
28 oktober 2013, 20:27
Zo'n ringetje is nergens apart te vinden, ik heb me al zot gezocht en rond gemaild.
Er is geen enkele fabrikant die dat los verkoopt.

je hebt m3 borgringetjes die soms ook nog van plastic zijn., met een beetje geluk is het precies de goede buitenmaat. Bij de bouwmarkt of bij de ijzerhandel nog wel eens te vinden.

LaurentB
1 november 2013, 17:45
Dit is de eerste keer in 30 jaar dat ik me van het bestaan van dat onderdeel bewust ben geworden :)