PDA

View Full Version : Capo versus barre vraag.....



jutter
27 oktober 2013, 00:26
Rare vraag misschien, maar waarom zie je vaak bij akoestische gitaren dat er een capo gebruikt wordt en geen barre akkooorden?

Jedeel
27 oktober 2013, 00:29
Als het nummer getransponeerd is en alle akkoorden kunnen vanuit de zelfde positie gespeeld worden,
dan lijkt mij de capo aanbevelingswaardig.

Of bedoel je je vraag anders?

jutter
27 oktober 2013, 00:32
Als het nummer getransponeerd is en alle akkoorden kunnen vanuit de zelfde positie gespeeld worden,
dan lijkt mij de capo aanbevelingswaardig.

Of bedoel je je vraag anders?

Ja, ik bedoel mijn vraag anders: waarom een capo gebruiken terwijl je ook barre akkoorden kunt pakken...dus geen capo.

gitaarvrouwtje
27 oktober 2013, 00:35
Er worden op akoestische gitaar wel barre akkoorden gespeeld. Een capo heeft een geheel andere functie

Een capo heeft voordelen als je snel aan te stem wilt aanpassen, je klemt je capo op het tweede fret en je kunt hoger singen, wel prettig als je geen lage stem hebt :)

Ten tweede
Speel je veel op sessies ( bijv bluegrass) dan kun je al snel alles meespelen, ook als er ineens t zelfde liedje dat jij in G speelt nu in A wordt ingezet..hoppa capo erop en je speelt dus toch gewoon meeen soms klinkt t gewoon lief je capo heel hoog op te schuiven en een liedje heel hoog te tokkelen als begeleiding :)

gitaarvrouwtje
27 oktober 2013, 00:36
Ja, ik bedoel mijn vraag anders: waarom een capo gebruiken terwijl je ook barre akkoorden kunt pakken...dus geen capo.
Nou das dus niet t zelfde :)
Als je open akkoorden wilt gebruiken kan dat met capo

jutter
27 oktober 2013, 00:38
Er worden op akoestische gitaar wel barre akkoorden gespeeld. Een capo heeft een geheel andere functie

Een capo heeft voordelen als je snel aan te stem wilt aanpassen, je klemt je capo op het tweede fret en je kunt hoger singen, wel prettig als je geen lage stem hebt :)

Ten tweede
Speel je veel op sessies ( bijv bluegrass) dan kun je al snel alles meespelen, ook als er ineens t zelfde liedje dat jij in G speelt nu in A wordt ingezet..hoppa capo erop en je speelt dus toch gewoon meeen soms klinkt t gewoon lief je capo heel hoog op te schuiven en een liedje heel hoog te tokkelen als begeleiding :)

Dat vraag ik mij dus af want net zo gemakkelijk pak je barre-akkoorden...

gitaarvrouwtje
27 oktober 2013, 00:42
Barre akkoorden en open akkoorden klinken echt verschillend..met name als je ook nog gaat crosspicken wat in de bluegrass en folk veel gebeurd..en het is echt makkelijker om een dcg tje dat je al open speelt ff hoger te zetten met dat klemmetje..

http://www.popschoolmaastricht.nl/college_gitaar_capo.php

jutter
27 oktober 2013, 00:47
Barre akkoorden en open akkoorden klinken echt verschillend..met name als je ook nog gaat crosspicken wat in de bluegrass en folk veel gebeurd..en het is echt makkelijker om een dcg tje dat je al open speelt ff hoger te zetten met dat klemmetje..

http://www.popschoolmaastricht.nl/college_gitaar_capo.php

Kan je mij uitleggen wat dcg is? Ik ben namelijk 'nieuw' met akoestische gitaren...

gitaarvrouwtje
27 oktober 2013, 00:52
Lol
G C D
Drie akkoorden liedjes
Ik had ook DGA kunnen zeggen :)
Etc

Kijk,. Wat ik probeer uit te leggen is dat als ik bijv een nummer speel als cathy s song, waarbij ik veel open akkoorden gebruik, dat heeft een bepaalde sound, en een pickingpatroon, datzelfde nummer kan ik qua akkoorden natuurlijk spelen met barre akkoorden
Maar wanneer je daar een open arrangementje van hebt wordt t wel heeel saai ineens
Dan is een capo de oplossing

Ik kan t ook echt niet beter uitleggen
Maar een capo is echt niet alleen voor beginners of voor onhandige gitaristen, het heeft een echte functie die grote toegevoegde waarde kan hebben

gitaarvrouwtje
27 oktober 2013, 00:55
Deze speelde eva cassidy met capo..zou ze dit zonder capo doen dan zou ze te laag komen voor haar zang
Ik speel deze zelf met de capo op twee..anders moet ik te laag zingen
Met barre akkoorden zou je dit echt heel anders laten klinken, neter kan ik t niet uitleggen :)

http://youtu.be/F6WRVzwIg2o

grayfink
27 oktober 2013, 01:49
Ik ken een goede flatpicker die geen barré akkoorden kent, maar met zijn capo kan hij toch heel veel spelen.
Maar neem nou bv Passenger - let her go. Kun je prima spelen zonder capo en zonder barré. Maar die specifieke sound krijg je alleen in de originele versie, met capo. En precies naspelen in die toonsoort is onmogelijk zonder capo vermoed ik.
Probeer eens Never going back again van Fleetwood Mac zonder alternatieve stemming en capo te spelen - lukt niet.
Dan heb je ook nog gedeeltelijke capo's. Google Rylynn van Andy McKee maar eens.

kwispelhond
27 oktober 2013, 02:04
Met capo's kan je heel veel. Het begint meestal met beperkte gitaristen die proberen om andere toonhoogtes te zoeken zonder uit hun vertrouwde (meestal open) akkoorden te hoeven komen maar als je daar eenmaal overheen bent houd het nut van capo's bepaald nog niet op. Op de akoestische gitaar speel je meestal ritme, begeleiding en solo dwars door elkaar en om dat te laten passen moet je creatief zijn en soms trucjes uithalen. Capo en aangepaste stemmingen, al dan niet in combinatie....., je ziet zelden een goede gitarist die met capo niet ook barré's speelt..., alles om iets moois te verzinnen in je eentje en natuurlijk ook om oneindig lekker door te blijven spelen en zoeken naar nieuwe mogelijkheden op je gitaar,

Rizz
27 oktober 2013, 02:25
Al het bovenstaande en soms ook gewoon voor bereikbaarheid.. Sommige nummers kan ik gewoonweg niet spelen zonder capo, omdat ik er niet bij kan.. Nu heb ik niet zo'n grote spreiding als bijvoorbeeld deze meneer. Dit nummer voldoet aan al het bovenstaande. Andere stemming, capo om in een toonsoort te spelen en bereikbaarheid, al zal dat laatste niet voor hem gelden.. Maar probeer het maar 's met barré's! ;)


http://www.youtube.com/watch?v=bvkmosEt_RM

Harald
27 oktober 2013, 08:00
Probeer eens Never going back again van Fleetwood Mac zonder alternatieve stemming en capo te spelen - lukt niet.


Drop D is gewoon de tweede standaardstemming. Die wordt (naast G>F# voor luitstukken) ook in de klassieke gitaarliteratuur regelmatig gebruikt. Je komt wel transcripties tegen die de E naar C en de A naar G stemmen, maar dat is niet hoe het nummer origineel gespeeld wordt. Er zijn nu wel wat oude filmpjes te vinden waar het nummer live gespeeld wordt door Fleetwood Mac.

Een capo verandert ook de klank van de gitaar. Flamencogitaristen maken daar bv. gebruik van. Maar ook voor fingerstyle stukken zul je merken dat een nummer op een bepaalde capopositie ineens veel mooier klinkt. Dat is per gitaar en nummer verschillend.

Harald
27 oktober 2013, 08:07
Ja, ik bedoel mijn vraag anders: waarom een capo gebruiken terwijl je ook barre akkoorden kunt pakken...dus geen capo.


eigenlijk heel simpel. Barrée akoorden zijn geen gelijkwaardige vervanging van de originele akoorden. Je zou dan de akkoorden in andere omkeringen gaan spelen. De ene G is de andere niet qua klank. Daarmee verander je een begeleiding ingrijpend. Ik heb open akkoorden (kampvuurakkoorden) jaren gemeden ten gunste van barreetjes. Maar dat is een dwaalspoor. Open akkoorden hebben absoluut hun nut. Vaak zijn akoestische begeleidingen ook getokkeld. Die open snaren kunnen soms mooie dingen opleveren die je met een barree nooit voor elkaar krijgt.


Ook op elektrische gitaar werden lang genoeg de open grepen gespeeld. Ook bij stevigere bands. Maar met de "one powerchord to play them all" verdwazing lijkt dat een beetje in onbruik geraakt. Wish you were here, of Wonderwall, als je al die akkoorden met barrees speelt kun je het liedje nog wel zingen, maar het zal toch echt een stuk minder klinken. En zo moeilijk zijn die open grepen nu ook weer niet. Om nog te zwijgen van het feit dat die barree akkoorden op een akoestische die niet goed afgesteld is ook weer niet zo makkelijk zijn.

Zelfs elektrisch speel ik op een avond met onze band relatief weinig barree grepen trouwens.

peter_heijnen
27 oktober 2013, 08:27
Een capo verandert ook de klank van de gitaar.
Precies, hoewel je volgens mij beter kunt zeggen dat een capo de klank van je partij verandert.

Is in de studio ook heel bruikbaar om (slag)partijen te dubbelen. Dubbel je een partij identiek dan kan dat al erg vet klinken, maar dubbel je die partij met een capo waardoor zowel de liggingen van je accoorden als de losse snaren veranderen dan krijg je echt extra kleur.

grayfink
27 oktober 2013, 09:45
... de E naar C en de A naar G stemmen..... Fleetwood Mac. ....
:D Ik kom bij dit voorbeeld omdat ik er gisteren even naar keek. Vorige week zag ik Arto Boyadjian(*) het live spelen en zingen.
Met de genoemde stemming en capo op 6 is het een stuk makkelijker als het origineel en klinkt ook goed.
Vind ik.
Niet dat ik het kan spelen overigens, maar ik wil toch nog een poging wagen het onder de knie te krijgen.


(*) Theaterconcert van The Dutch Eagles, erg goed, maar ook wat steriel/vlak. De cd opzetten is efficiënter.

gitaarvrouwtje
27 oktober 2013, 11:06
nou TS, volgens mij heb je hetzelfde nu op tig verschillende manier van verschillende gitaristen gehoord haha
ben wel benieuwd of je nu begrijpt wat er wordt bedoeld?

het is een beetje zoiets als ..waarom een trekhaak nodig als je een dak koffer op je auto hebt
of waarom een fietsen drager als ze ook in de aanhanger kunnen

geen vergelijk met een gitaar..maar goed ze vervoeren allemaal iets..en toch is t soms handiger het een dan het ander te gebruiken
( zand in de dak koffer staat zo lullig)

het beste is..koop jezelf een capo ( zo duur zijn ze niet) en ga eens wat experimenteren ermee :)

grayfink
27 oktober 2013, 11:13
Wel een shubb of G7th graag. :)

gitaarvrouwtje
27 oktober 2013, 11:15
shubb..absoluut
maar om t eens te proberen werkt zo n stomme knijper ook wel
ik vind alleen als ik zo n knijpert gebruik dat t dan al snel onzuiver wordt.die krengen klemmen niet echt mooi af en zitten vaak scheef..moet ik weer bijstemmen lol

jutter
27 oktober 2013, 11:24
nou TS, volgens mij heb je hetzelfde nu op tig verschillende manier van verschillende gitaristen gehoord haha
ben wel benieuwd of je nu begrijpt wat er wordt bedoeld?

het is een beetje zoiets als ..waarom een trekhaak nodig als je een dak koffer op je auto hebt
of waarom een fietsen drager als ze ook in de aanhanger kunnen

geen vergelijk met een gitaar..maar goed ze vervoeren allemaal iets..en toch is t soms handiger het een dan het ander te gebruiken
( zand in de dak koffer staat zo lullig)

het beste is..koop jezelf een capo ( zo duur zijn ze niet) en ga eens wat experimenteren ermee :)

Bedankt iedereen!

Paar weken terug heb ik een G7t, is een merk capo, gekocht. Gebruik hem eigenlijk nooit (alleen om de gitaar af te stellen is die verdomd makkelijk) omdat ik niet weet hoe ik zo'n ding moet gebruiken. Voorbeeld: ik zet de capo op de 5e fret en wil een Am akkoord spelen. Hoe pak je dan die greep? Als ik hem zo pak, dan kan ik hem net zo goed in barre pakken.
+
+
+
+ 7
+ 7
+

en als ik deze pak dan is het geen Am meer:

+
+ 1
+ 2
+ 2
+
+

Snap ik iets niet???
BTW, met die plusjes bedoel ik de capo op de 5e fret.

Harald
27 oktober 2013, 11:26
De G7th is geen stomme knijpert, dat is een ontzettend fijngevoelige knijpert ;) Je doseert bij het opzetten. Bij de shubb moet ik afhankelijk van positie en hals toch nog bijdraaien of losdraaien.

Maar goed, die discussie is hier wel ergens terug te vinden. Beiden zijn overigens wel fijne capo's. Het loont met die dingen om gewoon gelijk een goede te kopen. Die ouderwetse dingetjes met riempjes, die zijn pas erg :stop:

Harald
27 oktober 2013, 11:33
Bedankt iedereen!

Snap ik iets niet???
BTW, met die plusjes bedoel ik de capo op de 5e fret.

Nee, je snapt iets niet... Als je de tweede greep pakt heb je dus een Dm. Maar hoeveel stukken speel je waarin alleen die ene Am zit?

Aangezien Art Garfunkel doorgaans klinkt alsof hij een wasknijper op zijn ballen heeft moet deze partij aardig de hoogte in. Ben toch benieuwd hoe je dat zonder capo zou willen doen, en toch hetzelfde spelen? Gigantisch onderschat gitarist trouwens, Paul Simon. Dit zijn echt brilliante partijen. En als het tegenwoordig wat lager moet omdat de heren wat ouder zijn hoeft Paul Simon alleen de capo te verplaatsen. Hij hoeft geen nieuw arrangement te maken. Daar wordt die capo doorgaans voor gebruikt.

Overigens noemt Peter Heijnen ook nog een mooie. Soms is het gewoon erg mooi om twee partijen met verschillende voicings van de akkoorden in te spelen. Kijk ook eens naar een filmpje van de Eagles met Hotel California (originele versie) Daar zie je dat op de dubbelhals gitaar de twaalfsnarige neck een capo heeft, en de 6 snarige nek niet.


http://www.youtube.com/watch?v=Dau2_Lt8pbM

jutter
27 oktober 2013, 11:40
Bedankt Harald. Tot zover snap ik het wel waarom je een capo gebruikt maar niet, om op mijn voorbeeld terug te komen, hoe je een Am pakt...

grayfink
27 oktober 2013, 11:48
Met de em greep als de capo op 5 zit dus. :ok:

--=HANS=--
27 oktober 2013, 12:05
Met de em greep als de capo op 5 zit dus. :ok:

Wat Grayfink zegt is dat die greep zonder een capo een Em is omdat de je eerste snaar zonder capo een E is. Dus, als je de capo op de eerste positie zet is het geen Em maar een Fm, de derde een Gm enzo verder. Geldt bijvoorbeeld ook voor bijv. Am, zonder capo is die greep een Am omdat de tweede snaar een A is. Zet je de capo op de tweede positie dan wordt het een Bm en ook zo verder. Geldt ook voor andere grepen die als je de capo opschuift steeds een zelfde soort akkoord creëren maar dan in een andere toon.

barno
27 oktober 2013, 12:16
Sommigen hebben heel hun sound en speelstijl van capogebruik. Bekendste is Albert Collins, tuning Fmineur en capo ergens hoog op de hals. Ook jimmie vaughan speelt vaak met capo om in het solowerk veel met open strings te kunnen spelen (strakke pull offs enz...)


http://www.youtube.com/watch?v=ihvvf1R_vWo&list=RD02cz6LbWWqX-g

grayfink
27 oktober 2013, 12:26
@Jutter: Ik heb de indruk dat je niet zo in de theorie zit. Ik ook niet, maar als je onthoud dat er tussen de E en F en de B en C geen halve toon tussen zit kun je alles beredeneren. Als je een Am greep speelt en je hebt een capo op 2, krijg je dus een Bm. Capo 3 Cm, capo 4 C#m (Oftewel Dbm..) Capo 5 Dm etc.
Stel je hebt een liedje met een G# D# C# en Fm, als je geen barré akkoorden kent kun je dat niet spelen. Maar met een capo achter de eerste fret speel je simpelweg een G D C en Em akkoord. :ok:

gitaarvrouwtje
27 oktober 2013, 12:53
De G7th is geen stomme knijpert, dat is een ontzettend fijngevoelige knijpert ;) Je doseert bij het opzetten. Bij de shubb moet ik afhankelijk van positie en hals toch nog bijdraaien of losdraaien.

Maar goed, die discussie is hier wel ergens terug te vinden. Beiden zijn overigens wel fijne capo's. Het loont met die dingen om gewoon gelijk een goede te kopen. Die ouderwetse dingetjes met riempjes, die zijn pas erg :stop:
ik doelde dan ook niet op 1 van deze merken, maar op goedkope pruts knijperts ;) die klemmen niet netjes af

gitaarvrouwtje
27 oktober 2013, 12:59
kijk als je nu een capo erop zet, en dan toch de am wilt spelen, zou je em ook gewoon zonder capo kunnen spelen of met barre ;) als je diezelfde SOUND wilt houden dus, zelfde hoogte etc

het gaat er nu net om dat je bijv op een sessie staat te spelen..en iemand roept oké we spelen criffelcreek in A terwijl jij em net eindelijk onder knie had ( met solootje en leuk pickingpatroontje) in G
dan is t dus heel fijn dat je dat zelfde stukkie gewoon even met een capootje kunt spelen ..
je zou immers anders alles om moeten zetten..
ook je solo, ..

nu kun je t zelfde " patroontje" aanhouden

ga je een capo zetten en een am spelen dan heb je dus inderdaad geen am meer, zul je dus om de am te krijgen een ander akkoord moeten spelen, kan wel maar waarom zou je?

Paul simon, misschien wel een van mn grootste voorbeelden/invloeden heeft prachtige stukkies gemaakt in open akkoorden..sommige speel ik ook, maar mn stem is wat hoger dan die van paul simon, dus als ik een eerste stem zing zal ik daar altijd een capo bij gebruiken, zo bewaar je wel de mooie vingerzettingen etc

jutter
27 oktober 2013, 13:07
@Jutter: Ik heb de indruk dat je niet zo in de theorie zit. Ik ook niet, maar als je onthoud dat er tussen de E en F en de B en C geen halve toon tussen zit kun je alles beredeneren. Als je een Am greep speelt en je hebt een capo op 2, krijg je dus een Bm. Capo 3 Cm, capo 4 C#m (Oftewel Dbm..) Capo 5 Dm etc.
Stel je hebt een liedje met een G# D# C# en Fm, als je geen barré akkoorden kent kun je dat niet spelen. Maar met een capo achter de eerste fret speel je simpelweg een G D C en Em akkoord. :ok:

Hey Hans! Ik heb juist wel een aardige rijke kennis van theorie maar met gebruik van capo is het even anders. Zoals gewoonlijk zoek ik het weer eens te moeilijk hahaha!

jutter
27 oktober 2013, 13:09
kijk als je nu een capo erop zet, en dan toch de am wilt spelen, zou je em ook gewoon zonder capo kunnen spelen of met barre ;) als je diezelfde SOUND wilt houden dus, zelfde hoogte etc

het gaat er nu net om dat je bijv op een sessie staat te spelen..en iemand roept oké we spelen criffelcreek in A terwijl jij em net eindelijk onder knie had ( met solootje en leuk pickingpatroontje) in G
dan is t dus heel fijn dat je dat zelfde stukkie gewoon even met een capootje kunt spelen ..
je zou immers anders alles om moeten zetten..
ook je solo, ..

nu kun je t zelfde " patroontje" aanhouden

ga je een capo zetten en een am spelen dan heb je dus inderdaad geen am meer, zul je dus om de am te krijgen een ander akkoord moeten spelen, kan wel maar waarom zou je?

Paul simon, misschien wel een van mn grootste voorbeelden/invloeden heeft prachtige stukkies gemaakt in open akkoorden..sommige speel ik ook, maar mn stem is wat hoger dan die van paul simon, dus als ik een eerste stem zing zal ik daar altijd een capo bij gebruiken, zo bewaar je wel de mooie vingerzettingen etc

Je bent een schat! Je doet alle moeite om het mij duidelijk te maken, thanks!

jutter
27 oktober 2013, 13:21
Net een uurtje aan het pielen geweest om met de capo nummers te spelen. Wat hier door iedereen gezegd is klopt ook. Ik vind het best wel leuk. Sinds kort heb ik, na jaren elektrisch te hebben gespeeld, een akoestische steelstring gekocht (Taylor). Om eerlijk te zijn gaat er een wereld voor mij open! Omdat er bepaalde dingen voor mij niet duidelijk zijn, zoals gebruik van een capo, heb ik hier maar mijn vragen gesteld. Iedereen bedankt!

gitaarvrouwtje
27 oktober 2013, 13:35
Je bent een schat! Je doet alle moeite om het mij duidelijk te maken, thanks!
ja natuurlijk ;) je stelt toch een oprechte vraag, Toen ik LAAAAAAN geleden ging spelen had je geen internet, geen forums ..man wat had me dat wat tijd gescheeld als ik al die vragen die ik had gewoon even had kunnen stellen,
als ik online lesjes had kunnen volgen..
etc etc
ik merk dat ik nu met de dobro al verder ben dan ik met de gitaar in twee jaar was lol

dus als je vragen hebt gewoon stellen, er zijn hier altijd mensen die meer weten en die graag helpen
succes! leuk dat je het zelf aan het ontdekken bent, ( en taylor is meestal wel goed he) veel plezier

jutter
27 oktober 2013, 13:42
ja natuurlijk ;) je stelt toch een oprechte vraag, Toen ik LAAAAAAN geleden ging spelen had je geen internet, geen forums ..man wat had me dat wat tijd gescheeld als ik al die vragen die ik had gewoon even had kunnen stellen,
als ik online lesjes had kunnen volgen..
etc etc
ik merk dat ik nu met de dobro al verder ben dan ik met de gitaar in twee jaar was lol

dus als je vragen hebt gewoon stellen, er zijn hier altijd mensen die meer weten en die graag helpen
succes! leuk dat je het zelf aan het ontdekken bent, ( en taylor is meestal wel goed he) veel plezier

Er is inderdaad veel veranderd met de komst van internet. Ik zie mezelf, nu 38 jaar geleden, nog zitten met een cassette recordertje om nummers uit spitten! Dat schoot niet op, maar is achteraf wel erg leerzaam geweest. De theorie haalde ik uit Amerikaanse tijdschriften want daar stond veel meer in dan de nederlandse! Zo heb ik mezelf gitaar leren spelen.

gitaarvrouwtje
27 oktober 2013, 14:11
haha nou ik ook zo ongeveer hoor,..cassette recordertje, en dan steeds stukje terugspoelen
zo zocht je ook teksten uit lol
en dan maar zoeken naar akkoorden, ik had daar dan zo n akkoorden boekje naast liggen en dan maar uitproberen
van theorie had ik toen nog geen kaas gegeten dus t was echt pielen tot t ergens naar klonk
tuurlijk daar leer je veel van ..maar ik merk nu met de dobro wel dat de lessen die ik volg ( troy brenningmeyer) erg op zn plek vallen, iemand die je even op video alles haarfijn uitlegd en voordoet, dat scheelt enorm , tabje ernaast..en dan maar lekker klooien

zo leer ik wel tien keer zo snel mn toonladdertjes ..heb oefeningen voor snelheid en behendigheid..leer nummers spelen..ontdek hoe je moet improviseren ( voor de dobro heb ik toevallig ook net een capo besteld zodat wat ik in G kan spelen straks dus ook in A en B kan)