PDA

View Full Version : Fender MIM strat upgraden met andere pickups of aanschaf USA Strat??



Ibanetbezig
26 oktober 2013, 22:49
Ik heb momenteel een fender stratocaster MIM uit 2002.
Ik zit eraan te denken om de pickups te vervangen door bijv. Custom Shop 69 pickups of andere pickups.
OF ...... gitaar verkopen en een USA aanschaffen.

WAT IS VERSTANDIGER??

Mr.Fingers
26 oktober 2013, 23:07
Als het een Mexican Standard is, zou ik je de moeite besparen om er aan te upgraden, tenzij JIJ het een subliem goede gitaar vind van bespeelbaarheid en feel. Ze zijn namelijk van houtkwaliteit vrij belabberd (dikke laklaag, vaak multiplex hout, of "hout",...), waardoor de geluidswinst die je gaat hebben door nieuwe pickups te steken marginaal gaat zijn tegenover de investering.

Trouwens, "made in USA" is niet heilig hoor. Mexicaanse Fenders worden door Mexicanen in elkaar gestoken in Mexico, Amerikaanse Fenders worden door Mexicanen in elkaar gestoken in Amerika. Beide fabrieken staan op een paar kilometer van elkaar, en vroeger (zeker 2002 nog), werden de halzen gemaakt in de USA, en dan met de container naar Mexico gestuurd om daar afgewerkt te worden. So much for "Made in Mexico" of "Made in USA". Ik ben trouwens eens gigantische fan van de Mexicaanse "Fender Classic" reeks, een ietwat meer upmarket model dat steengoed gebouwd is, en qua klankkwaliteit en bouwkwaliteit zeker de gelijke is van de USA-standard.

http://www.guitarstop.com/tour/guitar.htm

Ibanetbezig
26 oktober 2013, 23:56
Bedankt voor de reactie.
Hoe kan ik zien welk type mex strat het is?

bat
27 oktober 2013, 13:52
Als het een Mexican Standard is, zou ik je de moeite besparen om er aan te upgraden, tenzij JIJ het een subliem goede gitaar vind van bespeelbaarheid en feel. Ze zijn namelijk van houtkwaliteit vrij belabberd (dikke laklaag, vaak multiplex hout, of "hout",...)
Multiplex? Tsja, ik heb er verder niet zo op gelet de laatste jaren, maar volgens mij zijn ze vrij lang gemaakt van echt hout. Okee, vaak meerdere stukken hout aan elkaar geplakt (de mijne uit 1993 bestaat uit 5 stukken), maar geen multiplex.

In die tijd kwam ik ook regelmatig USA standards tegen die echt uit meer dan 1 of 2 stukken hout waren gezaagd...

Pepe
27 oktober 2013, 14:10
Ik heb een '76 die 1delig is en dat is echt super zeldzaam, 2 of 3 delig is de norm wat volgens mij voor het geluid niks uitmaakt.
De eerste multiplex Fender moet ik ook nog tegenkomen, daar zou ik van opkijken.

Marc1974
27 oktober 2013, 15:34
Ik heb zelf ook een Mexicaanse strat met custum 69 pickups. Speelt goed. Dus je kunt de gok eens nemen denk ik.

Aan de andere kant heb ik eens strats bekeken op de website van fender en kwam er wel achter dat het verschil meer is dan alleen pickups. Het verschil begint al met de laklaag.

XTZ
27 oktober 2013, 16:35
Waarom ben je ontevreden met je gitaar zoals hij nu is? Als je dit goed kunt omschrijven valt er misschien een wat duidelijker antwoord te geven.

Martin_
27 oktober 2013, 16:52
Bedankt voor de reactie.
Hoe kan ik zien welk type mex strat het is?

Misschien kun je wat foto's plaatsen? Van de complete gitaar en wat details van bijvoorbeeld de brug en de kop.

SaferSephy
29 oktober 2013, 16:13
Als je een Classic of Classic Player MIM Fender hebt of een signature (Jimmie Vaughan, Kenny Wayne Sheppard etc) is het upgraden wel 't geld waard. Al het andere is kwalitatief te twijfelachtig om geld in te duwen. Then again. Ik heb ook echt draken van USA Fenders vast gehad. Kwestie van geluk of pech en goed selecteren.

ar250artist
29 oktober 2013, 18:54
Ik heb in het verleden wel eens een nieuw setje gestopt in MIM standard. Dat was een setje van GFS. Kostte een paar tientjes en dat vond ik wel ok tov de gitaar. Zeker een verbetering maar verwachting nu ook weer geen wonderen. Meer dan een paar tientjes zou ik iig niet spenderen.

marter544
29 oktober 2013, 19:35
Ach, ik heb meer dan 100 euro aan elementen in mijn London City gestopt, en dan de tuners, topkam en elektronica nog.. Als jij het een fijne gitaar vind, moet je het doen.

Ibanetbezig
29 oktober 2013, 22:01
bedankt voor de reacties.
Ik speel nog niet zo lang, maar kan er wellicht door een simpele ingreep een beter klinkende gitaar van maken,vandaar mijn vraag (...of toch maar sparen voor een USA)

kan ik ergens opzoeken wat voor type MIM het is?


hier een 2-tal foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-A6A6X3KW.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-PJCMGB8E.jpg

vulvasonic
30 oktober 2013, 03:59
Ik ken niet alle types MIM strats, maar mijn gevoel zegt me dat ie al een upgrade gehad heeft. D.w.z., ik heb nog nooit een standard Mexican strat gezien met een hotrails neck PU.
Wat zal ik zeggen? De Mexican Classic Series zijn geweldige gitaren voor het geld en behoeven maar weinig upgrades en als je het doet zal het vast ten goede komen aan de gitaar, daar het in de basis al een geweldig ding is. Hetzelfde geld voor enkele Mexican Signatures. Maar de Standard Mexican Series modellen zijn doorgaans niet de meest fantastische gitaren. Ik ben er zelf iig nog nooit één tegengekomen die me beviel. Dit gezegd hebbende, ik heb er om die reden ook nooit zoveel in mijn handen gehad. Waarom zou ik?
Mijn stelregel is altijd geweest, als de gitaar in de basis goed is, dan loont het de moeite om er iets heel moois van te maken. In mijn geval zou ik dan kiezen voor een grafieten topkammetje (perfect op maat gezaagd door een ervaren bouwer), betere stemmechanieken, andere (betere) elementen, om te beginnen het brugelement, omdat ik daar het meest op speel (en daarna het halselement), alle overige elektronika vervangen door eerste klas spul, dus andere pots en een andere schakelaar, plus de bedrading (kost feitelijk geen drol), vervolgens de brug (en dat kan bij een strat nog wel eens tricky zijn) en als laatste zou ik, puur voor mijn eigen lol, de gitaar in een andere, unieke kleur spuiten. En daar zou ik vooraf al rekening mee houden ivm de kleur van de elementkapjes, de volume- en tone potmeters en het schakelaartje en (ik zou het bijna vergeten) ik zou de frets goed onder handen (laten) nemen.

Het punt is dat alles bij elkaar toch nog altijd een flink vermogen kost en dat doe je dus alleen als je 100% zeker weet dat de basis goed is. Ik heb het ooit gedaan met een Japanse Contemporary strat. Daarbij weet je dat de basis wel snor zit. En dat betekent óók dat je niet ALLES hoeft te vervangen. Zo heb ik geen nieuwe stemmechanieken hoeven kopen (beetje onzinnig ook, want de gitaar was voorzien van een fantastische Kahler Spyder tremolo met een locking nut). Weliswaar moest ik iets doen aan de dolgedraaide imbusboutjes van zowel de nut als de trem zelf, maar daar had ik 'een mannetje' voor (in die tijd kon je nog niet aan reserve onderdelen komen). Ik heb de frets laten vlakken (was noodzakelijk), ik heb de body kaalgeschuurd en voorzien van enkele lagen nitro cellulose lak, ik heb er een tortoise slagplaatje opgezet (puur cosmetisch dingetje), ik heb slechts het brugelement vervangen (een wereld van verschil), ik heb alle pots en de schakelaar vervangen door het beste spul en ik heb al het plastic, dus ook de elementkapjes van de originele elementen (hals en midden) vervangen door zwarte exemplaren, maar dat laatste kost je de kop niet. Ik had mazzel met het laten vlakken van de frets (ze hadden me een veel te lage prijs opgegeven en daar heb ik ze aan gehouden - was in een muziekzaak - scheelde me 100 gulden). Ik heb de gitaar 2de hands gekocht voor 530 gulden en ik heb er voor nog eens 420 gulden aan ge-upgrade. Dat is geen kattenpis, maar in mijn geval heb ik er een gitaar voor het leven aan over gehouden.
Jij zou veeeeeeel duurder uitkomen en dan is het nog maar de vraag of je daarmee je droomgitaar hebt kunnen verwezenlijken.
Als jouw gitaar een reguliere Mexican Standard Series is (moet je volgens mij aan het serienummer kunnen zien) en het is te vergelijken met de Mexican Standard Series gitaren die IK in mijn handen heb gehad, dan zou ik het niet doen.

Natuurlijk hoef je niet ALLES te laten doen, maar voor mij is een goede gitaar een gitaar die:
A - altijd goed op stemming blijft
B - goed klinkt
C - er lekker uitziet

Dat laatste is aan jou. Ik vind de gitaar er niet verkeerd uitzien.
Dat tweede puntje is persoonlijk en ik mag aannemen dat dat (vermoedelijk) humbuckertje in de brug best lekker kan klinken, maar dat kan ik niet beoordelen. Ook dat is aan jou.
Maar dat eerste puntje......, pfffffff. Om een strat goed stemvast te krijgen moet je een perfect uitgesneden topkam hebben van een deugdelijk materiaal, je moet goede, solide mechanieken hebben en je moet een goede brug hebben met zadels die niet voortdurend verlopen. M.a.w., alleen al puntje A is een dure grap. Kijk, zo'n zadeltje heb je al voor een tientje, maar daar moet je niet zelf aan gaan lopen kloten, al zullen er hier altijd mensen zijn die zeggen dat het geen kut voorstelt (vertrouw ze niet - het is een zeer tijdrovend klusje dat gedaan dient te worden door iemand met veel ervaring. En dat kost dus geld. Flink wat geld).

Ergo, als jouw gitaar helemaal geweldig is, behalve het geluid. Gooi er andere elementen in (ook geen kattenpis, maar je kunt met één tegelijk beginnen). Is jouw gitaar waanzinnig goed, maar ontstemt ie als de ziekte? Zie puntje A en kijk naar wat er absoluut nodig is om 'm stemvast te krijgen. Is het je de moeite waard? Doen!
Vind je de gitaar eigenlijk sowieso al niet zo geweldig, maar denk je er met enkele grepen een geweldig gave gitaar van te maken? Forget it!!!!!

Enfin, dat was mijn bescheiden, maar welgemeende duit in het zakje. :)

macwilliams
30 oktober 2013, 06:54
Ik ken niet alle types MIM strats, maar mijn gevoel zegt me dat ie al een upgrade gehad heeft. D.w.z., ik heb nog nooit een standard Mexican strat gezien met een hotrails brug PU.
Wat zal ik zeggen? De Mexican Classic Series zijn geweldige gitaren voor het geld en behoeven maar weinig upgrades en als je het doet zal het vast ten goede komen aan de gitaar, daar het in de basis al een geweldig ding is. Hetzelfde geld voor enkele Mexican Signatures. Maar de Standard Mexican Series modellen zijn doorgaans niet de meest fantastische gitaren. Ik ben er zelf iig nog nooit één tegengekomen die me beviel. Dit gezegd hebbende, ik heb er om die reden ook nooit zoveel in mijn handen gehad. Waarom zou ik?
Mijn stelregel is altijd geweest, als de gitaar in de basis goed is, dan loont het de moeite om er iets heel moois van te maken. In mijn geval zou ik dan kiezen voor een grafieten topkammetje (perfect op maat gezaagd door een ervaren bouwer), betere stemmechanieken, andere (betere) elementen, om te beginnen het brugelement, omdat ik daar het meest op speel (en daarna het halselement), alle overige elektronika vervangen door eerste klas spul, dus andere pots en een andere schakelaar, plus de bedrading (kost feitelijk geen drol), vervolgens de brug (en dat kan bij een strat nog wel eens tricky zijn) en als laatste zou ik, puur voor mijn eigen lol, de gitaar in een andere, unieke kleur spuiten. En daar zou ik vooraf al rekening mee houden ivm de kleur van de elementkapjes, de volume- en tone potmeters en het schakelaartje en (ik zou het bijna vergeten) ik zou de frets goed onder handen (laten) nemen.

Het punt is dat alles bij elkaar toch nog altijd een flink vermogen kost en dat doe je dus alleen als je 100% zeker weet dat de basis goed is. Ik heb het ooit gedaan met een Japanse Contemporary strat. Daarbij weet je dat de basis wel snor zit. En dat betekent óók dat je niet ALLES hoeft te vervangen. Zo heb ik geen nieuwe stemmechanieken hoeven kopen (beetje onzinnig ook, want de gitaar was voorzien van een fantastische Kahler Spyder tremolo met een locking nut). Weliswaar moest ik iets doen aan de dolgedraaide imbusboutjes van zowel de nut als de trem zelf, maar daar had ik 'een mannetje' voor (in die tijd kon je nog niet aan reserve onderdelen komen). Ik heb de frets laten vlakken (was noodzakelijk), ik heb de body kaalgeschuurd en voorzien van enkele lagen nitro cellulose lak, ik heb er een tortoise slagplaatje opgezet (puur cosmetisch dingetje), ik heb slechts het brugelement vervangen (een wereld van verschil), ik heb alle pots en de schakelaar vervangen door het beste spul en ik heb al het plastic, dus ook de elementkapjes van de originele elementen (hals en midden) vervangen door zwarte exemplaren, maar dat laatste kost je de kop niet. Ik had mazzel met het laten vlakken van de frets (ze hadden me een veel te lage prijs opgegeven en daar heb ik ze aan gehouden - was in een muziekzaak - scheelde me 100 gulden). Ik heb de gitaar 2de hands gekocht voor 530 gulden en ik heb er voor nog eens 420 gulden aan ge-upgrade. Dat is geen kattenpis, maar in mijn geval heb ik er een gitaar voor het leven aan over gehouden.
Jij zou veeeeeeel duurder uitkomen en dan is het nog maar de vraag of je daarmee je droomgitaar hebt kunnen verwezenlijken.
Als jouw gitaar een reguliere Mexican Standard Series is (moet je volgens mij aan het serienummer kunnen zien) en het is te vergelijken met de Mexican Standard Series gitaren die IK in mijn handen heb gehad, dan zou ik het niet doen.

Natuurlijk hoef je niet ALLES te laten doen, maar voor mij is een goede gitaar een gitaar die:
A - altijd goed op stemming blijft
B - goed klinkt
C - er lekker uitziet

Dat laatste is aan jou. Ik vind de gitaar er niet verkeerd uitzien.
Dat tweede puntje is persoonlijk en ik mag aannemen dat dat (vermoedelijk) humbuckertje in de brug best lekker kan klinken, maar dat kan ik niet beoordelen. Ook dat is aan jou.
Maar dat eerste puntje......, pfffffff. Om een strat goed stemvast te krijgen moet je een perfect uitgesneden topkam hebben van een deugdelijk materiaal, je moet goede, solide mechanieken hebben en je moet een goede brug hebben met zadels die niet voortdurend verlopen. M.a.w., alleen al puntje A is een dure grap. Kijk, zo'n zadeltje heb je al voor een tientje, maar daar moet je niet zelf aan gaan lopen kloten, al zullen er hier altijd mensen zijn die zeggen dat het geen kut voorstelt (vertrouw ze niet - het is een zeer tijdrovend klusje dat gedaan dient te worden door iemand met veel ervaring. En dat kost dus geld. Flink wat geld).

Ergo, als jouw gitaar helemaal geweldig is, behalve het geluid. Gooi er andere elementen in (ook geen kattenpis, maar je kunt met één tegelijk beginnen). Is jouw gitaar waanzinnig goed, maar ontstemt ie als de ziekte? Zie puntje A en kijk naar wat er absoluut nodig is om 'm stemvast te krijgen. Is het je de moeite waard? Doen!
Vind je de gitaar eigenlijk sowieso al niet zo geweldig, maar denk je er met enkele grepen een geweldig gave gitaar van te maken? Forget it!!!!!

Enfin, dat was mijn bescheiden, maar welgemeende duit in het zakje. :)

Leuke strat, controleer ook even of de middelste en de neck pu verwisseld zijn voor andere. Zo niet dan is daar nog wel een hoop verbetering uit te halen. Zo ja dan is daar nog steeds verbetering te behalen door andere pu's

Hendriks
30 oktober 2013, 07:42
Lijkt mij een standaard . Als hij verder goed speelt ,zou ik er andere pups in doen , bv Leosonds ,oid.
Ik heb nog nooit een multyplex Fender gezien , behalve een jaren 80 bullit.

Rooker
30 oktober 2013, 11:16
Ik sluit me vanuit eigen ervaring met mijn Mexico 7ender aan bij het verhaal van Vulvasonic. Als het echt een super resonant exemplaar is dan zou je nog enkel een pickup wissel kunnen doen. In een ander geval gewoon gaan sparen voor een betere. Of het moet echt je hobby worden om de gitaar zelf te verbouwen. Het zou echt lonen om eens naar een gitaarzaak te gaan met deze gitaar en er is een usa exemplaar naast te houden. Ik ben overtuigd dat je dan alleen al qua gevoel heel veel verschil gaat merken.

Ibanetbezig
30 oktober 2013, 19:06
Bedankt voor de (uitgebreide) reacties ;)

De humbucker is er achteraf in gezet door de vorige eigenaar.
origineel heb ik nog liggen.
Hij ontstemt bijna niet (dat lijkt me positief).

puntjes van aandacht;
-frets zijn wel wat ingesleten
-er zitten een paar deukjes in
-er zit een barstje in de body (bij de hals).

Ik ga eerst uitzoeken wat voor type het is.
Er moet toch wat te vinden zijn ahv het serienummer.

snaarplukker
30 oktober 2013, 20:15
Ik heb momenteel een fender stratocaster MIM uit 2002.
Ik zit eraan te denken om de pickups te vervangen door bijv. Custom Shop 69 pickups of andere pickups.
OF ...... gitaar verkopen en een USA aanschaffen.

WAT IS VERSTANDIGER??
Wat voor versterker gebruik je?

Ibanetbezig
30 oktober 2013, 20:42
Ik gebruik een Blackstar HT-5 versterker.

beruk
30 oktober 2013, 21:14
Zelf ook bezitter van een MiM strat, gewoon omdat mijn budget dat toeliet en ik de Amerikaanse te duur vond. Heb een pak geld uitgegeven aan upgrades. Waar de resonatie van de gitaar erg van opknapte was het noodgedwongen vervangen van het tremoloblok. Ik zou dat eerst eens doen. Ik heb een messsing, maar van een stalen blok wordt je ook al blij. Zink is echt sneu.
En ja ik wordt blij van die Noiseless elementen die er nu inzitten.
Tja die lak, zal best, jammer.
Mijn gitaar is uit twee stukken massief hout voor zover ik kan zien.
Met die upgrades erbij heb je nog steeds niet de prijs van een amerikaan.

Pepe
30 oktober 2013, 21:43
Waar de resonatie van de gitaar erg van opknapte was het noodgedwongen vervangen van het tremoloblok.
Ik ben voor. Doet soms meer voor je geluid dan andere pickups.

apekop
30 oktober 2013, 23:57
Ik heb momenteel een fender stratocaster MIM uit 2002.
Ik zit eraan te denken om de pickups te vervangen door bijv. Custom Shop 69 pickups of andere pickups.
OF ...... gitaar verkopen en een USA aanschaffen.

WAT IS VERSTANDIGER??

Er zijn er hier die hun Aldi gitaar willen upgraden met andere pickups die net zo duur of duurder zijn dan de gitaar zelf dus waarom niet bij een fender mex (zie een ander topic) ;)

Je zou ook een fender Classic Player 60's kunnen kopen, daar zitten al CS '69 pickups in. Dat is ook nog eens een prima gitaar.

Tupelo
31 oktober 2013, 11:31
Je zou ook een fender Classic Player 60's kunnen kopen, daar zitten al CS '69 pickups in. Dat is ook nog eens een prima gitaar.Is dat die met de historisch correcte radius, waardoor de hals een beetje aanloopt..?

apekop
31 oktober 2013, 11:34
hals heeft een 12" radius, iets vlakker dus. Maar echt veel verschil t.o.v. de standaard radius is het niet vind ik. Tenminste niet iets om je druk over te maken.

Tupelo
31 oktober 2013, 11:40
Een maatje van mij heeft zo een ding en toen ik die gitaar pas eens op schoot had - moet ik bekennen - dat ik bij mezelf dacht 'goddomme, toch wel een rete comfortabele gitaar', maar die toets is iets waaraan ik behoorlijk zou moeten wennen moet ik bekennen. Misschien is het exemplarisch, maar ik ben een sucker for fretbuzz, en ik heb de indruk dat die hals gewoon standaard aanloopt. Maar nogmaals, misschien is dat exemplarisch, de dude heeft het er door afstelling in ieder geval niet uit kunnen krijgen.

apekop
31 oktober 2013, 11:48
Ik heb er geen last van. 12" radius halzen staan er juist bekend om dat je de actie nog lager kan afstellen zonder fret buzz.