PDA

View Full Version : onderhoud geoliede gitaarneck



mennen08
26 oktober 2013, 12:14
Hee allemaal afgelopen week heb ik me een relic cs strat gekocht.* Waarbij de de achterkant van de hals geen lak bevat (geolied heet dat toch?) In ieder geval. hoe verzorg je zoiets? Want de bescherming (lak) is weg.. Is t een idee om hem met houtolie eens in t half jaar ofzo in te smeren?* Of lijdt de hals daar onder?? Groet

Powderfinger
26 oktober 2013, 12:29
Er moeten in ieder geval geen siliconen in die olie zitten. Of andere bijtende/irriterende stoffen.

Ik heb zelf nooit een ongelakte hals gehad, dus ik weet niet wat het beste goedje is.

Orpheo
26 oktober 2013, 13:35
Dat esdoorn heeft in principe niks nodig. Tis al gerelict. Het is overigens geen olie maar kunstmatig versleten lak.

Ik heb veel halzen van maple zonder lak en behalve wat verkleuring is er niks aan t handje.

arjanb01
26 oktober 2013, 14:21
Hoef je niet te onderhouden. M'n elektrische gitaren hebben allen geoliede halzen en hebben niks te lijden.

vulvasonic
26 oktober 2013, 15:03
Precies, Orpheo. Het is een relic. Dat betekent dat de lak er kunstmatig afgesleten is. Het zou een beetje vreemd zijn om daar olie op te smeren. Ergo, je hoeft helemaal NIETS te doen. :)

D3nnis
26 oktober 2013, 15:47
Wat ik gebruik om mijn ongelakte esdoorn halzen (niet gerelict) mooi / netjes te (onder)houden is gun stock oil van birchwood casey, met daar overheen gun stock wax, van hetzelfde merk. Ooit gekocht bij een wapen-zaak.
Hoeft niet vaak, doe dit maar eens in de paar jaar of zo, hals even schoonmaken, opschuren met grit 1000 en 1500, een laagje of 2 olie er op, dan een paar laagjes was.
Misschien niet nodig, maar totaal onbehandeld esdoorn wordt bij mij grijs, en dat vind ik bij een gitaarhals niet mooi.