PDA

View Full Version : Groove Tubes 6L6B's vervangen door Svetlana 6L6GC's



jpb
30 juni 2003, 12:49
Heb ik gisteren gedaan in AB763 fender tremolux.

- Ik hoor niet echt een verbetering (op zich klonken de GT's niet slecht, maar toch....). Svet geluid heeft wat meer definitie maar is ook feller/scheller. Is de betere kwaliteit v/d svets nog niet goed hoorbaar op lagere vols (2-3) en manifesteert zich dat pas ho hogere vols (vanaf 5)??? Ik heb dat nog niet kunnen testen.

- Ik heb nu de neiging om de bright-switch naar beneden (uit) te zetten, terwijl ik hem bij de GT's altijd naar boven (aan) had. Hoe doen jullie dat??? Omhoog of omlaag?

- Volume is iets minder. komt dit omdat de GGT's eigenlijk gerelabelde 5881's zijn en dat die meer output hebben?

Graag wat reacties/opinies/tips van jullie. bedankt.

PS: ik heb de svets gebiased op 33-34 mA bij +/- 419 V op de platen, ongeveer dezelfde instelling als bij de GT's

Mr.Jay
30 juni 2003, 13:01
>- Ik hoor niet echt een verbetering (op zich klonken de GT's niet slecht, maar toch....). Svet geluid heeft wat meer definitie maar is ook feller/scheller. Is de betere kwaliteit v/d svets nog niet goed hoorbaar op lagere vols (2-3) en manifesteert zich dat pas ho hogere vols (vanaf 5)??? Ik heb dat nog niet kunnen testen.

Op hogere volumes zul je méér de eindbuizen horen.

>Ik heb nu de neiging om de bright-switch naar beneden (uit) te zetten, terwijl ik hem bij de GT's altijd naar boven (aan) had. Hoe doen jullie dat??? Omhoog of omlaag?

smaakkwestie > ligt erg aan tuning van amp en speakers.
standaard vind ikzelf die bright TEVEEL op een Fenderm, maar zonder NET te weinig, andere waarde van die cap is misschien fijner.

- Volume is iets minder. komt dit omdat de GGT's eigenlijk gerelabelde 5881's zijn en dat die meer output hebben?

normaal geven 5881's minde rvermogen dan GC'.s

>ik heb de svets gebiased op 33-34 mA bij +/- 419 V op de platen, ongeveer dezelfde instelling als bij de GT's[/quote]

Vind ik vrij koud, ik zou meer tegen 40mA instellen.

Jay

jpb
30 juni 2003, 13:38
>>>Op hogere volumes zul je méér de eindbuizen horen.

Dat weet ik, maar zul je dan een duidelijke verbetering horen v/d svets tov de GT's?

>>>smaakkwestie > ligt erg aan tuning van amp en speakers.
standaard vind ikzelf die bright TEVEEL op een Fenderm, maar zonder NET te weinig, andere waarde van die cap is misschien fijner.

Dat heb ik ook. Daarom heb ik in het normal-kanaal al een 100 pF silver mica gezet (ipv de stock 120), klinkt idd er meer tussen in.

>>>Vind ik vrij koud, ik zou meer tegen 40mA instellen.

Dat ga ik denk ik wel proberen, maar ik wil die de amp niet te snel overstuurt. Ik wil hem graag redelijk clean houden, en met pedalen de overdrive regelen. Is natuurlijk smaak-kwesie, maar 40 mA lijkt me het proberen waard.

Mr.Jay
30 juni 2003, 14:02
>Dat weet ik, maar zul je dan een duidelijke verbetering horen v/d svets tov de GT's?

proberen..


>Dat heb ik ook. Daarom heb ik in het normal-kanaal al een 100 pF silver mica gezet (ipv de stock 120), klinkt idd er meer tussen in.

je zou nog 47pf kunnen proberen > zoals in DeluxeReverbs.
Als je een Silverface Fender zou hebben > zitten dubbelpolige brightswitches in > kun je aan één kant 47 hangen, en aan de andere 100 b.v. > ertussen gefrunnikt heb je GEEN bright...ik heb dit in mijn amps veelal.

>Dat ga ik denk ik wel proberen, maar ik wil die de amp niet te snel overstuurt. Ik wil hem graag redelijk clean houden, en met pedalen de overdrive regelen. Is natuurlijk smaak-kwesie, maar 40 mA lijkt me het proberen waard.[/quote]

Ook even gewoon proberen en vergelijken wat je zelf het lekkerst vindt.

Jay

jpb
30 juni 2003, 14:25
>Dat weet ik, maar zul je dan een duidelijke verbetering horen v/d svets tov de GT's?

proberen..

Jay

Jawel, maar de buren hebben liever dat ik daarmee wacht tot er weer een sessie is in september :lol:

Mr.Jay
30 juni 2003, 15:20
Jawel, maar de buren hebben liever dat ik daarmee wacht tot er weer een sessie is in september :lol:[/quote]

mooi toch..zijn de buizen tenminste ingebrand tegen die tijd.

Jay

Al
30 juni 2003, 15:30
- Ik hoor niet echt een verbetering (op zich klonken de GT's niet slecht, maar toch....). Svet geluid heeft wat meer definitie maar is ook feller/scheller.

Ja, hoor dat vaker. Setje nwe buizen erin en mensen zijn hun sound kwijt. Nwe buizen zijn helderder dan gebruikte. Je moet ze even de tijd geven en inbreken, dat de top er ietsje af is. Ze worden vanzelf mellower. Heb zelf ook svets in mijn SR. Vergeleken met de oude blackplates gaf dat ook veel meer hoog.

- Ik heb nu de neiging om de bright-switch naar beneden (uit) te zetten, terwijl ik hem bij de GT's altijd naar boven (aan) had. Hoe doen jullie dat??? Omhoog of omlaag?

Meestal omlaag, ik speel single coil. Nu moet ik wel zeggen dat mijn werkpaard (die SR) iets aangepast is. Minder NFB, combi CTS/Jensen (echte), andere caps voor het hoog (mellower), andere koppelcaps en nog een paar kleine dingen. Zitten geen ceramische c's meer in. Die cap die stock aan de brightswitch zit vind ik ook te pinnig.

- Volume is iets minder. komt dit omdat de GGT's eigenlijk gerelabelde 5881's zijn en dat die meer output hebben?

Welke sterkte svets heb je? Staat een getal 1-9 op de doos. Die 5881 zullen wel 6L6GC zijn.

> ik heb de svets gebiased op 33-34 mA bij +/- 419 V op de platen, ongeveer dezelfde instelling als bij de GT's

Als je meet met 1ohm weerstand komt dit neer op ongeveer 30mA. Zoals je misschien wel weet meet je met weerstand de stroom die door de schermen loopt mee, is zo'n 10%. Ze zouden dus wel wat meer mogen hebben afhankelijk van wat je wilt.

Al

Al
30 juni 2003, 15:34
>Dat heb ik ook. Daarom heb ik in het normal-kanaal al een 100 pF silver mica gezet (ipv de stock 120), klinkt idd er meer tussen in.

Ok, dat vind ik ook beter. Heb zelf genoeg aan 47. Voor iemand met humbuckers neem ik 100.

> kun je aan één kant 47 hangen, en aan de andere 100 b.v. > ertussen gefrunnikt heb je GEEN bright...ik heb dit in mijn amps veelal.

Prima idee!

Al

Mr.Jay
30 juni 2003, 17:44
> kun je aan één kant 47 hangen, en aan de andere 100 b.v. > ertussen gefrunnikt heb je GEEN bright...ik heb dit in mijn amps veelal.
Prima idee!

YES !!.....TIP > die brightswitches kun je in een Electr.shop voor habbekrats kopen, die passen exact voor de schroefgaten van Fenders en zijn dubbelpolig.
Niet bij amp-shop kopen, die zijn echt véél duurder en niet beter/anders.
Heb beide exemplaren al gehad.

Jay

jpb
2 juli 2003, 08:00
>>>Ja, hoor dat vaker. Setje nwe buizen erin en mensen zijn hun sound kwijt. Nwe buizen zijn helderder dan gebruikte. Je moet ze even de tijd geven en inbreken, dat de top er ietsje af is. Ze worden vanzelf mellower. Heb zelf ook svets in mijn SR. Vergeleken met de oude blackplates gaf dat ook veel meer hoog.

Dat is goed om te horen! Komt dus wel goed.

>>>Welke sterkte svets heb je? Staat een getal 1-9 op de doos. Die 5881 zullen wel 6L6GC zijn.

Op beide doosjes staat 8

>>>Als je meet met 1ohm weerstand komt dit neer op ongeveer 30mA. Zoals je misschien wel weet meet je met weerstand de stroom die door de schermen loopt mee, is zo'n 10%. Ze zouden dus wel wat meer mogen hebben afhankelijk van wat je wilt.

Ik meet direct met de 'transformer-shunt' methode, dus ik hoef geen rekening t houden met de stroom over de schermen.

>>>Ok, dat vind ik ook beter. Heb zelf genoeg aan 47. Voor iemand met humbuckers neem ik 100.

Een 47 moet iuk ook maar eens proberen (norm. kanaal). Het andere kanaal (vibrato) laat ik helemaal origineel.

Al
2 juli 2003, 12:54
> Op beide doosjes staat 8

Dat zijn sterke. Ik zou niet verwachten dat die zachter waren dan de 5881 die er inzaten.

Je zou nog even voor de treble cap een silver mica kunnen nemen. Misschien vind je dat iets aangenamer.

Al