PDA

View Full Version : Potmeters en keuzeschakelaar op de DGBM



Gitaarbouwer
25 oktober 2013, 22:40
Ik wil morgen op de DGBM een impulsaankoop gaan doen:
Ik wil de 3 potmeters (1 volume en 2 tone) en de (5?) standenschakelaar op mijn Samick strat vervangen. Want na 21 jaar kraken ze alleen nog maar. Het gaat me voor morgenochtend helaas niet meer lukken om de onderdelen te controleren op type. Daarom maar even zo:

Kan iemand me zeggen welk type potmeters en schakelaar ik moet aanschaffen, of zal ik dan toch echt de gitaar moeten open schroeven voor een inspectie?

http://i1229.photobucket.com/albums/ee479/jimi6/Samick Stratocaster/file_zpsa7bcdb5e.jpg

stijnkenens
25 oktober 2013, 23:01
250k log voor volume
250k lin voor tone

CTS pots vind ik een goede keuze.

En een degelijk 5 weg schakelaar van CRL of OAK.

Die vind je op de stand van Deze online shop (http://www.guitarsupplies.nl).



s.

Gitaarbouwer
25 oktober 2013, 23:08
Geweldig Stijn, in zo'n snelle reactietijd had ik niet eens mijn schroevendraaier kunnen pakken.
Dit is alles wat ik moest weten, bedankt!

Rizz
25 oktober 2013, 23:19
Geweldig Stijn, in zo'n snelle reactietijd had ik niet eens mijn schroevendraaier kunnen pakken.
Dit is alles wat ik moest weten, bedankt!

:dontgeti: Moet jij meer dan 20 minuten lopen voor een schroevendraaier?? :D

Gitaarbouwer
25 oktober 2013, 23:23
Ja, en dan pak ik waarschijnlijk nog de verkeerde ook.

Tabula Rasa
27 oktober 2013, 09:21
En dat noemt zich gitaarbouwer? :-) gereedschap altijd binnen hand bereik.

stijnkenens
27 oktober 2013, 10:13
Troost u, ik moet een half uur fietsen voor de juiste schroevendraaier ... :D




s.

oigun
27 oktober 2013, 10:24
Ja, en dan pak ik waarschijnlijk nog de verkeerde ook.

nadeel van een groot huis...

Cocobolo
27 oktober 2013, 10:25
Troost u, ik moet een half uur fietsen voor de juiste schroevendraaier ... :D

s.

Toen mijn vriendin ooit een pakje aannam uit China, en daarna mij er 1 schroevendraaier uit zag halen, was haar reactie "die van de bouwmarkt zijn niet meer goed genoeg?". (ik heb haar lekker niet verteld dat het een speciale schroevendraaier was voor mijn Nintendo ;-) )

Gitaarbouwer
27 oktober 2013, 10:44
En dat noemt zich gitaarbouwer? :-) gereedschap altijd binnen hand bereik.

Laten we zeggen dat waarheid en fictie in deze thread nogal door elkaar lopen:)
Maar ik sta inmiddels wel voor een uitdaging, want de CTS pots die ik gisteren gescoord heb op de DGBM hebben een flink grotere diameter dan de huidige pots, waardoor mijn 15W boutje het niet meer aankan. Met interesse heb ik daarom de thread over soldeerbouten elders in dit forum gelezen. Maar gelukkig gaat een gitaarmaatje me dinsdag helpen, hij heeft een geschikte bout.

Gitaarbouwer
27 oktober 2013, 12:09
Ah geweldig, even de buurman gevraagd. Die heeft een paar soldeerbouten waarmee ik volgens mij een complete gitaar in brand kan steken! Zie foto. Heb er een 50 cent stuk (ongeveer dezelfde diameter als de CTS pots) naast gelegd ter vergelijking. Geen idee hoeveel Watts die bouten zijn, dus ik begin maar met de kleinste, bovenste bout. Eerst oefenen op de oude pots.

http://i1229.photobucket.com/albums/ee479/jimi6/file_zpsf3cc089a.jpg

jonghj
27 oktober 2013, 14:36
Rustig aan, te veel hitte maakt je potmeters stuk :-)

Gitaarbouwer
27 oktober 2013, 20:46
Thanks, ik heb het heel voorzichtig gedaan, maar het is gelukt met die kleine, bruine, soldeerbout op de foto. Twee tellen de bout op de achterkant van de oude pot en die prop tin begon al te vloeien. De nieuwe CTS pots werken als een tierelier. Even for the record: het zijn toch de 500K pots geworden (ik kon het niet laten, heb gisterochtend voor de DGBM de boel toch even opengeschroefd).

Plant
27 oktober 2013, 21:25
Rustig aan, te veel hitte maakt je potmeters stuk :-)

+1
Maar je kunt ook de overtollige hitte afvoeren door zo'n metalen krokodille(n)bekje op het aansluitlipje te klemmen tussen het soldeeroogje en de potmeter. Je hebt dan voldoende warmte voor het solderen maar de overtollige hitte wordt dan door het bekje afgevoerd in plaats van dat het je potmer vernielt.

Gitaarbouwer
2 november 2013, 12:30
Goeie tip, voor de volgende keer. Maar ik heb nu duurzame CTS pots, dus een volgende keer gaat hopelijk nog héél lang duren;)

Heb een paar fotonen gemaakt van alles:

Situatie oud - krakende potmeters
http://i1229.photobucket.com/albums/ee479/jimi6/Samick Stratocaster/file_zps7ef1c3b1.jpg

Tijdens vervangen - moest extra vulringen gebruiken omdat de CTS-pots stuk langer zijn dan de oude. Jammer dat er geen tweede moer op zit om contra vast te draaien van onder. Achterzijde iets opgeruwd, lijkt me beter houvast geven aan soldeertin.
http://i1229.photobucket.com/albums/ee479/jimi6/Samick Stratocaster/file_zps059fa926.jpg


Na solderen. Alle snoeren en condensator 1-op-1 overgezet. Niets vervangen ofzo. Ben zelf wel tevreden over het resultaat. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden?
http://i1229.photobucket.com/albums/ee479/jimi6/Samick Stratocaster/file_zpsa58df0fb.jpg

Sander-H
2 november 2013, 13:17
Ziet er netjes uit en zal zeker een verbetering zijn.

Ik heb afgelopen week hetzelfde gedaan met mijn Squier alleen ben ik van de goedkope 500K pots die er in zaten naar 250K CTS pots gegaan wat de tone wat aangepast heeft. Is nu wat voller met minder treble.
Tevens de hele boel geshield met aluminiumfolie en hij is nu volledig stil, super!

Nadeel van die CTS pots is inderdaad dat ze wat langer zijn. Ik heb er ook dikke ringen onder moeten doen en de gaten in de plate wat moeten vergroten want dat paste ook net niet.
Volgende keer bestel ik gewoon wat extra moertjes mee.

Ik heb nu wel dat de volumeknop erg gevoelig is, van 10 tot 7 daalt het volume erg snel en is daarna vrijwel weg. Heb jij daar ook last van?

De output van de Squier pickups is wat laag dus daar kan het aan liggen, misschien probeer ik de treble bleed mod nog eens. Bij de volgende snaarwissel eens wat experimenteren met condensatoren en weerstandjes :)

stratokai
2 november 2013, 14:05
Ik wil morgen op de DGBM een impulsaankoop gaan doen:

Grappig dat je dat van tevoren weet :)

Tabula Rasa
2 november 2013, 14:18
Gitaarbouwer, hoe vind je die Hondo elementen? Lekker he?

Gitaarbouwer
2 november 2013, 14:38
@sander: Snel dalend volume? Ik heb daar geen last van. Maar ik kan me voorstellen dat de daling van het volume nu sneller gaat dan voorheen (zeker in het steilste deel van de logaritmische curve) nu je van 500 naar 250k bent gegaan. Dat is wat je merkt. Maar misschien praat ik nu onzin.

@Tabula Rasa: ...lol... jah die hondo elementen zijn echt fantastisch. Er komt geluid uit! Met die oude potmeters kraakte het alleen nog maar. Maar serieus, voor die ene keer per 5 jaar dat ik elektrisch speel is dit voldoende voor mij. Maar het geluid dat je met die Hondo's kunt produceren is wel héél erg dun. Het geluid heeft maar weinig body.