PDA

View Full Version : Snaren ontstemmen abnormaal snel.



ssyybbrreenn
25 oktober 2013, 14:02
Hallo gitaarnetters, Ik heb nogal een probleem met mijn gitaar waar ik niet uit kom. Ik heb in mei een nieuwe gitaar gekocht, een ibanez grg170dx. Ik heb nu ineens dat als ik de lage e gestemd heb en dan de a ga stemmen, dat de lage e dan alweer ontstemt is. Ik heb hier nooit last van gehad en ik heb ook nooit de snaren vervangen ofzo. Help me alsjeblieft want ik kan gewoon geen gitaar spelen omdat hij zo hard ontstemt en zoals jullie wel begrijpen is dat ondragelijk voor mij ;).

Groet, Sybren.

Nilke
25 oktober 2013, 14:10
Nieuwe snaren opgezet en niet goed voor gerekt?

Sowieso stem ik altijd "vanuit het mdden" dus eerst D en G en dan A en B en dan pas hoge E en lage E
Sorry als ik de "obvious dingen" even aanhaal voordat er "serious faultfinding on a distance" kan worden gedaan ;-)
Groetjes

TopRob
25 oktober 2013, 14:24
Het klinkt alsof je er nieuwe snaren hebt opgelegd. Nieuwe snaren ontstemmen in het begin altijd enorm en moeten daarom altijd opgerekt worden. In het filmpje wordt uitgelegd hoe je dit moet doen. Er zijn overigens meerdere manieren om dit te doen. Google maar eens even.


http://youtu.be/_7DxlcE2A2M

ssyybbrreenn
25 oktober 2013, 14:51
Ik vind het ook zo raar, de snaren die uit de winkel komen zitten er nog gewoon op. Niks mee gedaan. Ik heb dat stemmen vanuit het midden ook al eens geprobeerd maar dat hielp niet.

Ernest01
25 oktober 2013, 14:54
Even terug naar de winkel.
Als het alleen bij de lage E is, zal er iets met het stemmechaniek aan de hand zijn, lijkt het.

Nilke
25 oktober 2013, 14:55
OK, volgende stapje: ik geloof dat die Ibanez grg170dx een aangeschroefde hals heeft.
Zitten de schroeven los of zit er ruimte tussen de hals en de neck-pocket??

Overigens als die snaren er "vanaf nieuw" opzitten (misschien zijn het zelfs wel de fabrieks-snaren?) kan het geen kwaad om er een seen vers setje op te zetten en (na het oprekken & inspelen) eens te kijken of je gitaar wel op stemming blijft?

ssyybbrreenn
25 oktober 2013, 15:00
Bedankt voor alle snelle reacties. Er zit geen speling in de hals en de pocket, die zit muurvast. Het gebeurt ook niet alleen maar bij de lage e, het gebeurd bij alle snaren maar bij de lage e vaak het meest omdat ik die als eerst stem. Ik hoop dat ik er niet mee naar de winkel moet want ik moet hem binnenkort weer gebruiken.

bat
25 oktober 2013, 15:03
Gitaar sinds mei en je speelt er regelmatig op? Dan lijkt mij een nieuw setje snaren wel handig.

humbucker
25 oktober 2013, 15:11
Nieuw setje erop, en kijken of het dan beter is. Beginnen bij het begin, vooraleer je halve gitaar uit elkaar te draaien.

ronalddus
25 oktober 2013, 15:19
Is het niet gewoon de floyd rose brug, waardoor de andere snaren ook veranderen van stemming?

Rizz
25 oktober 2013, 15:22
Yup, nieuwe snaren, op een gegeven moment is de rek eruit en zijn ze niet meer goed te krijgen.. Ik kan het niet goed zien op de plaatjes op internet, maar zitten er schroefjes aan de bovenkant van je stemknoppen? Die iets aandraaien wil ook nog wel uitmaken..

ssyybbrreenn
25 oktober 2013, 15:26
Ik ben niet zo bekend met wanneer je er een nieuwe set snaren op zou moeten doen dus dat zal ik iig dan wel doen. En er zit geen floyd rose brug op, de brug die erop zit heet de fat-10 brug. En ja er zitten schroefjes op de stemknoppen dus die zal ik ook wel even aandraaien. bedankt voor de tips.

Rizz
25 oktober 2013, 15:33
Ik ben niet zo bekend met wanneer je er een nieuwe set snaren op zou moeten doen dus dat zal ik iig dan wel doen. En er zit geen floyd rose brug op, de brug die erop zit heet de fat-10 brug. En ja er zitten schroefjes op de stemknoppen dus die zal ik ook wel even aandraaien. bedankt voor de tips.

Met intensief spel toch wel eens in de 3-4 weken, ook een beetje afhankelijk van de zuurgraad van je zweet.. Maar sws eens in de maand kan geen kwaad...

ssyybbrreenn
25 oktober 2013, 15:52
Ik zal de zuurgraad van mijn zweet dan wel even opmeten :P

vulvasonic
25 oktober 2013, 15:58
Is het niet gewoon de floyd rose brug, waardoor de andere snaren ook veranderen van stemming?
Geen Floyd Rose, maar wel een 'tremolo systeempje'. Dat blijft lastig, want als je een snaar aandraait trek je de brug naar voren, waardoor de overige snaren slapper komen te staan en qua toonhoogte omlaag gaan. Het ene systeem is daar gevoeliger voor dan anderen. Er zijn echter behoorlijk wat filmpjes op YouTube te vinden waar ze je leren met dit soort ongemakken om te gaan. Zoek het even op. Het ligt iig niet aan de gitaar. De gitaar is niet kapot of zo :D

ssyybbrreenn
25 oktober 2013, 16:05
De gitaar is niet kapot of zo :D godzijdank.

GuitarL91
25 oktober 2013, 16:24
Als je je snaren gaat vervangen, kijk gelijk even of je stemmechanieken goed vast zitten. Ik heb er een routine van gemaakt om dit te controleren bij het vervangen van snaren.

snaarplukker
30 oktober 2013, 12:19
Bedankt voor alle snelle reacties. Er zit geen speling in de hals en de pocket, die zit muurvast. Het gebeurt ook niet alleen maar bij de lage e, het gebeurd bij alle snaren maar bij de lage e vaak het meest omdat ik die als eerst stem. Ik hoop dat ik er niet mee naar de winkel moet want ik moet hem binnenkort weer gebruiken.

Ja, dat is pure logica. Doordat je de andere snaren gaat stemmen (strakker zet) komt de eerstgestemde snaar door de trekkracht van de andere snaren wat losser te hangen. Je moet het stemmen ook 5 - 6 keer herhalen voor het probleem is opgelost.

Plant
30 oktober 2013, 14:30
Dit model heeft simpelweg een 'zwevende brug' waardoor de toonhoogte met de jengelstengel zowel omhoog als omlaag kan.

https://lh3.googleusercontent.com/-bnOu0CoQNCM/UX_kWHk7aLI/AAAAAAAAL-8/KW7OfF5s8sg/s640/IMG_1926.JPG

Dat betekent dat als je een snaar in toonhoogte omhoog stemt, de brug door de hogere snaarspanning iets naar voren kantelt en de rest van de snaren in toonhoogte iets zakken.

Je moet idd alle snaren een aantal keren opnieuw stemmen voordat je alles zuiver hebt. Maar dat probleem moet je altijd al gehad hebben bij deze gitaar en niet nu opeens.

jerome
30 oktober 2013, 18:28
Check ook ff of alle veren nog vastzitten aan de tremelo. Die zitten aan de achterkant van de gitaar.
Soms wil het wel eens gebeuren dat er 1 losschiet en dan krijg je ook dit soort problemen...

mennen08
30 oktober 2013, 21:48
herkenbaar probleem van de zwevende brug, als het je heel erg dwars zit kun hem ook gewoon vast zetten , heb je daar geen last meer van

jerome
30 oktober 2013, 23:41
Daarom heb ik een vreselijke hekel aan die zwevende trems.
Ik heb bij 3 van mijn Strats de trem "dive only" gemaakt. Dus ik kan de trem dan alleen nog maar naar voren kantelen.
Geen gezeik meer met snaren verwisselen of met ontstemmen en met stevig benden kantelt de trem niet meer naar voren.
Bovendien krijg je gelijk ook nog wat meer sustain erbij...

Orpheo
31 oktober 2013, 10:07
Daarom heb ik een vreselijke hekel aan die zwevende trems.
Ik heb bij 3 van mijn Strats de trem "dive only" gemaakt. Dus ik kan de trem dan alleen nog maar naar voren kantelen.
Geen gezeik meer met snaren verwisselen of met ontstemmen en met stevig benden kantelt de trem niet meer naar voren.
Bovendien krijg je gelijk ook nog wat meer sustain erbij...

precies. Ik gebruik floyd rose trems, maar met een gewone topkam van grafiet en locking tuners. Best of both worlds. Wel de stabiliteit en tone van een floyd (en de finetuners en de prettige pop-in arm, en het zwaardere block), maar niet die rot-topkam.

Gerard1793
31 oktober 2013, 10:52
Sorry voor het kapen van dit topic, maar ik heb ook een Ibanez, en ook problemen met m'n brug. Ik heb de (FR-style) brug dive-only gemaakt door een blokje hout in de backcavity te schroeven, maar de snaren onstemmen omhoog(#) na een divebomb. Wat kan ik hier aan doen?

Plant
31 oktober 2013, 20:40
Sorry voor het kapen van dit topic, maar ik heb ook een Ibanez, en ook problemen met m'n brug. Ik heb de (FR-style) brug dive-only gemaakt door een blokje hout in de backcavity te schroeven, maar de snaren onstemmen omhoog(#) na een divebomb. Wat kan ik hier aan doen?

Is geen brugprobleem maar een topkam probleem. De snaren blijven daar een beetje in haken. Je gebruikt waarschijnlijk dikkere snaren dan waar de topkamsleufjes voor zijn uitgevijld. Topkam (laten) aanpassen op de snaren die je gebruikt en evt grafiet gebruiken.

apekop
31 oktober 2013, 22:17
Daarom heb ik een vreselijke hekel aan die zwevende trems.
Ik heb bij 3 van mijn Strats de trem "dive only" gemaakt. Dus ik kan de trem dan alleen nog maar naar voren kantelen.
Geen gezeik meer met snaren verwisselen of met ontstemmen en met stevig benden kantelt de trem niet meer naar voren.
Bovendien krijg je gelijk ook nog wat meer sustain erbij...

Maar dan mis je wel een hoop tremolo technieken. Ik zou niet zonder een zwevende trem brug kunnen, aangezien ik heel veel omhoog pitch met de tremolo (tot 1,5 toon omhoog op de G snaar). Het verschil in sustain lijkt me vrij marginaal.