PDA

View Full Version : Ouwetje, king of pain



gitaarvrouwtje
24 oktober 2013, 09:20
Ik heb helaas niet veel recente recordings, maar deze is opgenomen nadat ik een tijdje hier ben weggeweesd en ik vind het wel leuk eens wat te delen van waar ik mij zoal mee bezig houd en heb gehouden
Dit is een opame van king of pain met twee vrienden van mij samen, opname uit december 2009
Ik hoop in de nabije toekomst weer eens wat te gaan opnemen

http://youtu.be/_AIjT5IYwaQ

Ernest01
24 oktober 2013, 09:48
Mooie uitvoering van dit nummer.
Je hebt een mooie heldere stem ook. Van mij mag je meer posten !

gitaarvrouwtje
25 oktober 2013, 13:21
bij deze dan maar Ernest
deze nam ik bij Han S. op met dezelfde twee heren als bovenstaande uitvoering van king of pain..dit is een original
opgenomen destijds voor mn moeder, en een bedrag van 600 euro naar het goede doel kunnen brengen..
is gedraaid tijdens de uitvaart van mn moeder..
krijg wel kriebels weer wat te gaan schrijven en opnemen nu


http://youtu.be/htrRUR-yQnE

gitaarvrouwtje
25 oktober 2013, 13:29
en blackbird..in open G stemming
( solo dit keer)

http://youtu.be/8jD66q-0ItU

Harald
25 oktober 2013, 13:36
King of pain herinnerde me vooral eraan dat dat een erg mooi nummer is. Alleen vond ik daar je stem niet zo passen. Iets te klassiekerig. Bij Circles combineert dat al een stuk beter. Mooi nummer!

Misschien iets van Pentangle?

gitaarvrouwtje
25 oktober 2013, 14:37
Hahaha dat klasiekerige, zou ik dat ooit nog kwijt raken? Lol
In de laagte heb ik dat minder dan in de hoogte waar ik meer op techniek steun..
Circles is dan ook door mij, voor mijn stem, geschreven,..expres niet te hoog
Ach ..t is hobby he :) en dus hoeft t niet perfect..
Bedankt voor je input :) bekend commentaar dat altijd weer opduikt haha
Mensen hebben t of HELEMAAL met mijn stem..of niet zo errug lol
Ik heb me er bij neergelegd dat mijn stemapparaat klassiek ooit geweldig was maar helaas iets minder als t gaat om lichte muziek
Heb trouwens wel eens iets van fairport convention gedaan, beetje zelfde categorie als pentangle wel

Ernest01
25 oktober 2013, 14:49
Mooi nummer, Circles. En past inderdaad goed bij jouw stem.
Maar ja, als je het zelf geschreven hebt is dat niet zo gek, inderdaad.
Je hebt een geschoolde stem, waar ook een prettige warmte in zit. Dat hoor ik niet zo vaak.
Jammer dat het 'gepiep' van de gitaar zo hard klinkt. Geen flatwound snaren dus.

Blackbird met open G stemming ? Is het dan makkelijker te spelen, of was er een
andere reden voor ?

Bedankt voor het posten en fijn dat je weer de kriebels hebt om iets te componeren.

gitaarvrouwtje
25 oktober 2013, 15:02
Blackbird in open G is een eitje( voor de iets gevorderde speler) dus inderdaad ..dat is de reden :)

Leuk dat jullie circles mooi vinden, doet me dan toch denken dat ik wat ik nog heb liggen aan materiaal eens beter moet gaan opnemen
Tshja dat gepiep, das ook zo n onderwerp waarover de meningen vaak verschillen :)
Sommigen vinden dat irritant anderen juist mooi
Ik hoor bij die laatste categorie :)
Wat ik nog altijd mooi vind is de opname kwaliteit
Han wat heb je dat toch tof gedaan :) blijft mooi

Mooi compliment over mn stem..
Ik moet er wellicht bij vertellen dat in mijn " gouden" klassieke tijd, mijn stem in recensies werd omschreven als warm of als velvet/fluweel
Those days are long gone haha..na mn eerste kind was t daar mee gebeurd ik heb niet voor die carriere gekozen omdat ik gelukkig was met man en nkind en heb toen de overstap naar folk gemaakt
En later dus naar ..mja waar valt circles onder? Dat dus

Die klassieke zangtechniek raak je niet kwijt..ik heb wel een soort middenweg gevonden maar mijn stem forceren ( wat dan dus dat randje vaak geeft waar iedereen zo wild van is) dat kan ik gewoon niet,..fysiek onmogelijk ..of wellicht zit dat ook wel tussen de oortjes ingebakken

Ik merk dat ik t in de bluegrass waar ik me ook erg prettig voel juist weer vrij goed kan gebruiken die techniek
Het is altijd een balans zoeken voor mij..maar qua schrijven probeer ik het wel meer in de laagte te zoeken tegenwoordig voor mezelf omdat daar nu juist die warmte zit

Harald
25 oktober 2013, 15:41
Heb trouwens wel eens iets van fairport convention gedaan, beetje zelfde categorie als pentangle wel

Die ken ik niet zo. De combinatie van instrumenten in Circles deed me een beetje richting Pentangle denken. Jacquie McShee zingt ook in dat hogere bereik. Niet helemaal zo klassiek geschoold maar volgens mij zou je dat heel goed kunnen.

pasqual
25 oktober 2013, 22:53
Hoi Kris, mooie naam trouwens...mijn zoon heet Kris ( van Kristian ) dus ik had even niet door dat jij de Kris Wijkstra was maar dat terzijde...
Anyway, about the music: King of pain en Blackbird staan in een enorm contrast met Circles en dat komt door 2 redenen. Namelijk ten eerste: Circles springt er meters bovenuit qua opname kwaliteit, dus bij deze ook complimenten aan Han!! Dit maakt het erg aangenaam om te luisteren. Ten tweede: Circles is van een erg hoge kwaliteit wat compositie en intensiteit betreft. Ik vind het een erg indrukwekkend lied met een zeer mooie tekst en sfeer. Je had 'm al eens eerder gepost een tijd geleden want ik had meteen een "aha erlebnis". Graag meer van dit caliber!

gitaarvrouwtje
25 oktober 2013, 23:28
Pasqual mooie naam voor je zoon, als mijn jongste een jongetje was geweest hadden we haar , die dan hem was geweest uiteraard , ook kristian genoemd :) ze heet nu eva-linde tooske robijn..mondvol,..maar toos was mn moeder , rob mn broer, en eva was mijn kleine zusje alledrie dierbaar en alledrie overleden
Circles kwam dus qua tekst niet uit de lucht vallen maar vanuit diepe belevenis van het fenomeen verlies ,..en leven
Je compliment raakt me enorm..een groter compliment is er niet als je zoiets deelt dat zo uit je hart en ziel komt.
Mijn dank, en inderdaad die opname is duizend keer beter dan mijn opname frutsels..gebrek aan ervaring, kennis en die hele mooie apparatuur van Han :)

pasqual
26 oktober 2013, 00:00
Graag gedaan:ok: Soms doet een lied wat met je en dat mag best gezegd worden!

gitaarvrouwtje
26 oktober 2013, 13:14
zo jammer dat dat trio zo raar uit elkaar is gevallen..
was niet eens ruzie, t is zomaar ineens afgelopen ofzo een dikke twee jaar geleden.
en we waren zo lekker op elkaar ingespeeld
nou ja on to new things dan maar :)
er zijn meer leuke muzikanten denk ik dan maar :dontgeti:, nu nog een paar vinden die zin hebben zich samen aan wat nieuwe kris-schrijfsels te wagen.. ik vind het altijd een leuker proces als ik iets schrijf en het dan vorm krijgt door de muzikale input van anderen :)

gitaarvrouwtje
26 oktober 2013, 13:15
Graag gedaan:ok: Soms doet een lied wat met je en dat mag best gezegd worden!

en nogmaals dat is natuurlijk t mooiste compliment want dat is wat ik graag wil bereiken met wat ik schrijf
dat je mensen er mee ergens raakt ..dat het binnen komt :)

Duhsjaak
29 oktober 2013, 08:01
Door parallelle discussies ben ik de dynamiek van dit soort posts een beetje uit het oog verloren.
Ik hoop voldoende duidelijk mijn grote bewondering voor je muziek-ethische benadering te hebben overgebracht. En ik was ook in de veronderstelling dat ik op deze post had gereageerd.

Wel weet ik zeker dat ik een aantal keer heb benoemd dat ik het zingen gewoon heel erg Brits vind. Ik ken eigenlijk geen mensen in de V.S. op op het Europese vasteland die die sfeer zo mooi brengen.

En heel gedurfde muziek. Pas al je heel goed bent en heel erg op ingebakken schoonheid durft te vertrouwen, durf je ook alle versierselen en alle franje weg te halen.
Zoals ook veel ministers, ambtenaren en wetenschappers zich verschuilen achter moeilijke worden of ontoegankelijke zinsconstructies, zo doen musici dat ook vaak. Bij taalgebruik noemen we dat imponeertaal en het is een beetje raar dat we daar in de muziek niet echt een duidelijk woord voor hebben.

Jij doet dat niet dat imponeergedrag en durft op mooie toon en frasering te vertrouwen. Of misschien durf je het eigenlijk niet maar je doet het wel. Als je stem mij aan iemand doet denken dan is dat niet aan Jacqui van The Pentangle, wiens muziek al zo ongeveer mijn leven lang met mij meedraait, maar eerder Allison Moyet. Een ander timbre en ook nergens geforceerd of gekunsteld/foefjes.

En daar zie je hoe vreemd we als volk in elkaar zitten: We voelen ons in de maling genomen/niet serieus genomen door imponeertaal, maar als iemand de moeite neemt alleen het pure lied ten gehore te brengen, herkennen we dat niet altijd.

Je bent gelukkig in goed gezelschap. Harald, Mr. Fingers, RB-1, The Lo Lands. Zo maar een paar voorbeelden van lui die zich niet het snot voor de ogen laten spelen maar strikt een eigen en heldere koers varen.
Met prachtresultaat hier en daar. Daar ben jij (weer) bijgekomen.
Welcome back, welcome back, welcome back, zongen The Lovin' Spoonful.......
Vriendelijke groet, Gus

gitaarvrouwtje
29 oktober 2013, 09:26
Wat rest mij dan te zeggen dan , dank voor de prachtige reactie, de tijd die je hebt willen nemen en de mooie onderbouwing
En onward we go old chum (met engelse tongval natuurlijk)

:)

Cageman
30 oktober 2013, 23:17
Geef mij trage depressieve atmospheric doom en ik zit er binnen no-time in. Geef mij een vrouwenstem en ik moet het eerst een paar keer laten rusten, weer opnieuw luisteren, weer laten rusten, en dan pas kan ik er misschien enigszins eerlijk wat over kwijt.
Ik luister dan ook weinig muziek met vrouwenstem. Toch heb ik toevallig iets waar ik jouw zang wel op vond lijken: SubRosa. Wat wel ongeveer in het bovengenoemde genre past trouwens. Jij zingt beter, op hoger niveau en mooier, maar het stemgeluid doet me daaraan denken. Na meerdere luisterbeurten moet ik ook zeggen dat ik het knap gezongen en mooi gemaakt vind. Het geheel (ik praat over Circles) heeft me zelfs een beetje geraakt ook. Iets waar weinig muziek, en zeker dergelijke muziek bij mij toe in staat is.

Wat betreft de gitaren: ik voeg me helaas bij het kamp tegen de super heldere akoestische gitaren. Zoals ik in Bakers dialectlied al aangaf: dat vind ik zinkende gitaren, zo waterig. Doe er dan een chorusje op ofzo, dan blijven de tonen zelf nog zoveel beter hoorbaar. De solo gitaar vind ik wel mooi. Vleugje Western stijl, lekker.

Nice! :ok:

Loeters,

Merijn

gitaarvrouwtje
30 oktober 2013, 23:33
Mijn dank voor de mooie review
Sommige zaken zijn inderdaad een kwestie van voorkeur, dan wel smaak
Daar kan ik heel in mee :)
Grappig dat je iets ter vergelijking der stemmen meegeeft
Ik zal beluisteren :)

gitaarvrouwtje
31 oktober 2013, 13:16
Subrosa beluisterd ( attack on golden mountain) en ik snap waar je de gelijkenis hoort :)
Interessante muziek, niet wat ik zo s middags om drie uur bij de hee op zou zetten lol
Maar s avonds met een wijntje en een joint mwah..kan me er iets bij voorstellen

Duhsjaak
31 oktober 2013, 22:07
Wat rest mij dan te zeggen dan , dank voor de prachtige reactie, de tijd die je hebt willen nemen en de mooie onderbouwing
En onward we go old chum (met engelse tongval natuurlijk)

:)

Je zou waarschijnlijk schrikken of in de lach schieten bij mijn English: Definitief Posh. And very much so!

Dus ik ben al lang blij als ik niet voor silly old wanker of silly old tosser word uitgemaakt.
Dan ineens klinkt oow cham zo gek helemaal nog niet. Plotseling heeft het de voorkeur.

Maar terugkijkend zie je soms hoe je vooruit moet of vooruit zou kunnen gaan. Tijd voor een verzoeknummer? Van mij dus?
Ik snap dat Circles gezien de omstandigheden een wereldprestatie is. Tha's noo waai òf bettering it!
En aan het gegeven dat het echt iets met je/me doet, doe ik niks af.

Ik hoop dat je nog eens rustig en poëtisch (bestaat dat?) naar je zangpartij met je trio wilt luisteren. Wat een rijkdom, wat een schoonheid en wat een prachtweg om je nog verder langs te ontwikkelen.

Je kunt nog even vooruit, en ik hoop dat ik er voor mag pleiten dat je daar niet te lang meer mee wacht.
Ik schaam mij niet voor het verval, maar heb daar stomweg mee te maken.

Tijd voor verbetering? Ik zou m benutten!
Vriendelijke groet, Gus

gitaarvrouwtje
31 oktober 2013, 22:37
Ah what can I say,..vanmiddag de eerste hand reeds gelegd aan iets nieuws
It s a work in progress so to speak
Jolly good ey