PDA

View Full Version : Switchen tussen drive en clean op 1 amp... hoe?



ellisvertellis
23 oktober 2013, 13:01
Hallo,

Ik zit in een band waarin ik regelmatig van clean met delay en modulatie naar drive met slapback moet schakelen. Elk nummer heeft zijn eigen "tapdans"-routine waar ik vanaf wil.

Ik wil met één druk op de knop de drive sectie kunnen aan en af zetten.
Ook wil ik met beide geluiden volume swells kunnen maken.

Ik heb een A/B/Y-switcher, maar begrijp niet goed hoe ik het signaal terug bij elkaar moet brengen.


Mijn idee was:




GITAAR---(a) --------------------------- (b) ----- BOOST - COMP - TREM - VOLUME - DL4 ----- AMP
\ / PEDAAL
\ /
\ /
--- fuzz - TS9 - DD7 ---


Op (a) komt dan de A/B/Y-switch. En wat op (b)??
Of moet ik een andere oplossing zoeken? Lehle looper of zoiets?




Iemand die mij hierbij kan helpen?




EDIT: haha, dit ziet er helemaal anders uit dan ik getekend had. Straks nog eens proberen..

EDIT2: In de drive loop staan dus uiteraard de drives (fuzz, TS) en een Boss delay...

Brum
23 oktober 2013, 13:26
Een Boss Line Selector doet dit truukje wel, of anders een Lehle pedaal. Hoewel die laatste hetzelfde doet, maar dan duurder. Ik gebruik zelf al jaren een LS2 en voldoet prima.

ellisvertellis
23 oktober 2013, 22:41
Ok, bedankt, dat is idd goedkoop. Thnx!

ellisvertellis
28 oktober 2013, 21:56
Nog even een vraagje over de Boss LS-2: Is dat een gebufferd pedaal? Ik heb nl een Sunface fuzz (=germanium) en die zou dan in een loop komen te staan, na de LS-2 dus. Gaat die Line Selector effect hebben op de sound van mijn fuzz?

Mitch
28 oktober 2013, 22:14
Ja, die helpt -ie om zeep. Of vooral de reactie op je volumepot. Zet die fuzz vooraan en dan alles in de loop van je line switcher, dan zit je goed.

ellisvertellis
28 oktober 2013, 22:55
Verdorie! Daar gaat mijn plan...

http://img69.imageshack.us/img69/1677/7siy.jpg

ellisvertellis
28 oktober 2013, 22:59
Ik zou de Fuzz kunnen vervangen door een Rat... Da's dan wel functioneel, maar de twee lijken echt in de verste verte niet op elkaar.

ellisvertellis
28 oktober 2013, 23:11
Die passieve volumepedaal zou dan ook raar gaan doen, juist?

Mitch
28 oktober 2013, 23:12
Fuzzface, Rat, da's best wel een verschil ja. Gewoon de Sunface en de LS2 als nummer 1 en 2, dat past toch ook gewoon? Minimaal tapdansen.

ellisvertellis
28 oktober 2013, 23:17
Ja, zo zal het wel moeten wil ik de Sunface gebruiken.

Ik wil een snedige dikke slapback fuzz sound voor de leadriffs en octave reverb swells afwisselen, liefst met 1 druk op de knop.

Maar ik heb een paar denkfouten gemaakt precies...

ellisvertellis
28 oktober 2013, 23:20
Bedankt om mee te denken in elk geval, ga er eens over slapen.

kwispelhond
29 oktober 2013, 00:54
Ik zou het gewoon even testen, ik heb mij fuzzface-kloon ook achter een buffer staan (tubescreamer) en heb nergens last van, werkt goed en clean-up is gewoon aanwezig. Is ooit zo op m'n board gekomen omdat ik niet wist dat het volgens de regels niet mag maar heeft dus in de praktijk nooit een probleem veroorzaakt dus waarom zou ik het nog aanpassen?

ellisvertellis
29 oktober 2013, 09:14
Ga het idd gewoon eerst eens proberen, wie weet doet hij wel nog goed wat ik eruit wil halen. Voorlopig gebruik ik bij deze band de toneknop op de gitaar niet zo...

HaroldA
29 oktober 2013, 09:39
Die passieve volumepedaal zou dan ook raar gaan doen, juist?

Sowieso, want er zit een tuner in de "tuner out", dus daar ben je al een hele hoop van je signaal kwijt.

ellisvertellis
29 oktober 2013, 10:04
Sowieso, want er zit een tuner in de "tuner out", dus daar ben je al een hele hoop van je signaal kwijt.

Huh? Da's de eerste keer dat ik daar van hoor? Waarom maken ze het dan zo?? Beter de tuner ergens in de keten zetten dan...

Een actieve volumepedaal is de oplossing, juist? Deze heb ik maar geleend, ben nog aan't uitkijken naar eentje voor mezelf.

EDIT: zoiets bv...? http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/effecten/morley-actieve-volume-pedaal-168625437.html?qq=volume+pedaal&pc_id=&locale=all&afd=muziek%2Fmuziekinstrumenten

HaroldA
29 oktober 2013, 11:34
Huh? Da's de eerste keer dat ik daar van hoor? Waarom maken ze het dan zo?? Beter de tuner ergens in de keten zetten dan...

Een actieve volumepedaal is de oplossing, juist? Deze heb ik maar geleend, ben nog aan't uitkijken naar eentje voor mezelf.

Gewoon een gebufferd pedaaltje er voor zetten. Het is pas een probleem als je signaal nog geen buffer gezien heeft en dus een gedeelte "verdwijnt" in je tuner.

ellisvertellis
29 oktober 2013, 11:45
Gewoon een gebufferd pedaaltje er voor zetten. Het is pas een probleem als je signaal nog geen buffer gezien heeft en dus een gedeelte "verdwijnt" in je tuner.

M.a.w. ik zit goed met mijn LS-2 aan het begin van de keten. Want dit is een gebufferd pedaal...

ellisvertellis
29 oktober 2013, 11:54
dubbelpost...

ellisvertellis
5 mei 2014, 11:59
Even deze thread nog eens bumpen!

Als ik mijn Boss LS-2 vervang door een true bypass looper (zoals deze: http://www.loop-master.com/cleandirty-effects-switcher-wtuner-master-bypass-p-271.html) kan ik dan mijn Germanium fuzz in een loop zetten en nog steeds alle typische voordelen er van behouden, zoals het opschonen met volume, enz?

Zo ja, dan is mijn probleem opgelost...

tommus42
5 mei 2014, 12:28
Voor zover dat lukt met een fuzz, ja:D.

ellisvertellis
5 mei 2014, 12:48
Met mijn Analogman Sun Face lukt dat heel erg goed, dat opschonen. Alleen niet meer na een gebufferd pedaal, vandaar dat deze box interessant zou kunnen zijn...

Bedankt voor je reactie!

tommus42
5 mei 2014, 17:32
Ben niet zo'n fuzz-kenner, maar zou best kunnen idd. Belangrijk zijn goede relais'tjes of schakelaars in een true-bypass looper, ivm met de geringe spanning, maar als dat in orde is wil dat prima.

ellisvertellis
6 mei 2014, 09:16
Iemand ervaring met de Radial Bigshot Efx? Da's ook een optie lijkt mij. En Nogal goedkoop tweedehands!

http://www.radialeng.com/bigshotefx.php

peter_heijnen
6 mei 2014, 10:32
Iemand ervaring met de Radial Bigshot Efx? Da's ook een optie lijkt mij.
Ja ik, niet doen! De constructie is dusdanig dat er bij iedere trap druk ontstaat op de op de printplaat gesoldeerde verbindingen. Binnen een jaar was die van mij er klaar mee.

Echter, een tweevoudige TB looper is wel wat ik je zou aanraden nav van je openingspost. Zoek/maak een looper waarvan de 2 switches dicht genoeg bij elkaar zijn om tegelijkertijd aan/uit te trappen.

In loop 1 je drive/slapbackgeluid pedalen en in loop2 de chorus/delaygeluid pedalen. Met één trap switch je dan van het ene naar het ander geluid. Volumepedaal zet je ervoor. De tuner kan makkelijk in een van de loops. De pedalen in loop 1 en 2 kun je verder ook in iedere andere mogelijke combinatie gebruiken. Met een line selector is de keuze of/of als ik het goed heb, bij een tweevoudige looper is het en/of.

ellisvertellis
6 mei 2014, 11:15
Dank voor je antwoord!

Goed om weten van die Radial, wel jammer, leek de gemakkelijkste oplossing.

Wat ik eigenlijk zou willen is dit:
een looper met 2 loops, true bypass, OF loop 1, OF loop 2, OF loop 1+2, OF bypass (recht naar amp) en liefst met LEDs.

Het voordeel van de LS-2 is de schakelmogelijkheden met 1 knop. Je kan er zowat alle mogelijke schakelingen mee maken, dus ook OF/OF. Maar helaas gebufferd dus...

Jouw voorstel lijkt goed, maar dat 2 switches tegelijk schakelen, is dat niet wat omslachtig?

tommus42
6 mei 2014, 12:09
Heb er een paar jaar terug eentje gebouwd. Aanvankelijk één schakelaar voor bypass of loop, en één schakelaar voor loop 1 of 2. Later heb ik 'm veranderd naar loop 1 aan of uit, en loop 2 aan of uit. Allebei uit is bypass. Met dubbelpolige relais, voor de leds. Relais alleen maar omdat ik vermoedde dat die beter schakelen dan een gewone dubbelpolige footswitch, weet niet of dit waar is.

peter_heijnen
6 mei 2014, 12:25
Dank voor je antwoord!

Goed om weten van die Radial, wel jammer, leek de gemakkelijkste oplossing.

Wat ik eigenlijk zou willen is dit:
een looper met 2 loops, true bypass, OF loop 1, OF loop 2, OF loop 1+2, OF bypass (recht naar amp) en liefst met LEDs.

Het voordeel van de LS-2 is de schakelmogelijkheden met 1 knop. Je kan er zowat alle mogelijke schakelingen mee maken, dus ook OF/OF. Maar helaas gebufferd dus...

Jouw voorstel lijkt goed, maar dat 2 switches tegelijk schakelen, is dat niet wat omslachtig?
Met schoenmaatje 31 misschien...? ;)

Er is weinig simpelers dan twee switches naast elkaar tegelijkertijd in te trappen, toch? Een simpele looper met leds doet alles wat je hierboven verlangt, maar het is idd minder 'chique' om twee switches tegelijk te moeten intrappen. Wat zal men wel niet denken van zulks een armoede? ;)

ellisvertellis
6 mei 2014, 12:36
Met schoenmaatje 31 misschien...? ;)

Er is weinig simpelers dan twee switches naast elkaar tegelijkertijd in te trappen, toch? Een simpele looper met leds doet alles wat je hierboven verlangt, maar het is idd minder 'chique' om twee switches tegelijk te moeten intrappen. Wat zal men wel niet denken van zulks een armoede? ;)

Geen idee, heb het nog nooit zo gedaan. Als jullie zeggen dat het werkt, kan ik het eens proberen he. Het lijkt idd de meest voor de hand liggende oplossing. En wat het uitzicht betreft, dat maakt mij niet uit. Het moet vooral praktisch zijn!

Zijn er bouwpakketjes voor zoiets? Ben wat aan het solderen de laatste maanden, dus zou het misschien zelf wel kunnen in elkaar steken. Dan heb ik enkel de ingrediënten nodig…

Bedankt!

peter_heijnen
7 mei 2014, 08:59
http://www.musikding.de/Bypass-Looper-doppelt

ellisvertellis
7 mei 2014, 09:22
Thnx!!!!!!