PDA

View Full Version : dsl buizen vervangen



Lucaars
22 oktober 2013, 18:42
Hallo, mijn lampen in mijn dsl 100 zijn aan vervanging toe, ik heb de amp 4jaar en 1 vd lampen heeft het begeven denk ik. In Keymusic zei de verkoper dat dit op 50euro per lamp kon komen, er zitten 8 lampen in zo'n ding.. Is dit makkelijk zelf te doen , want op Thomann zie ik die lampen gaan voor 8-12 euro per stuk.

Bedankt!

Plant
22 oktober 2013, 19:10
... ik heb de amp 4jaar en 1 vd lampen heeft het begeven denk ik.

Is het niet handig om dit zeker te weten?

Dutch66
22 oktober 2013, 19:53
Is het niet handig om dit zeker te weten?

Precies, want wat is er precies stuk aan de amp....

Lucaars
22 oktober 2013, 19:54
Ja ik krijg deze week een telefoontje van technieker die zal zeggen wat er aan scheelt, maar ik zag 1 lamp niet meer gloeien en mijn versterker had maar 1/10 van het normale volume. Ik kon spelen op volume 8, zonder doof te worden

Lucaars
22 oktober 2013, 20:23
maar dus mijn vraag in het algemeen, zijn lampen makkelijk te vervangen? (in mijn dsl 100)

macwilliams
22 oktober 2013, 20:28
De lampen op zich is heel eenvoudig maar er moet meer gebeuren dan alleen dat.
Er zal gebiassed moeten worden.

Oh en lees alsjeblieft de veiligheidsvoorschriften goed door want als je net het verkeerde aanraakt in een lampenbak dan is een doodsmak van elektriciteit een mogelijk gevolg he.

Lucaars
22 oktober 2013, 20:36
Ik las ergens dat dat niet nodig is als je dezelfde lampen(nieuw) er in steekt?

macwilliams
22 oktober 2013, 20:38
Ik las ergens dat dat niet nodig is als je dezelfde lampen(nieuw) er in steekt?

Betrouwbare bron?


https://www.google.nl/#q=bias+marshall+dsl

Lucaars
22 oktober 2013, 20:46
Haha niet echt, hier de 1e reactie http://www.ultimate-guitar.com/forum/showthread.php?t=1612953

lespaulnmarshall
22 oktober 2013, 21:05
Haha niet echt, hier de 1e reactie http://www.ultimate-guitar.com/forum/showthread.php?t=1612953

Klopt helaas niet. Maar het is een simpel klusje, zeker met de dsl omdat er testpunten en trim potmeters op de achterkant van de amp zitten zodat je makkelijk en snel zelf kunt biassen.

macwilliams
22 oktober 2013, 21:12
Haha niet echt, hier de 1e reactie http://www.ultimate-guitar.com/forum/showthread.php?t=1612953

Als je even het linkje gebruikt dat ik postte dan kun je voor jezelf beslissen of je er aan wil beginnen.

pasqual
22 oktober 2013, 21:38
In Keymusic zei de verkoper dat dit op 50euro per lamp kon komen

Fijne verkoper als hij dat beweert!

Agent_Smith
23 oktober 2013, 08:46
Idd! Daar zou ik dus maar niet meer heen gaan.
Gewoon online bestellen ergens (ik vind JJ's erg goed in moderne Marshalls) en lekker zelf even biassen. Is niet moeilijk en zo op internet te vinden.

Dutch66
23 oktober 2013, 10:33
Ja ik krijg deze week een telefoontje van technieker die zal zeggen wat er aan scheelt, maar ik zag 1 lamp niet meer gloeien en mijn versterker had maar 1/10 van het normale volume. Ik kon spelen op volume 8, zonder doof te worden

Daarom, laat die "technieker" lekker even de buisjes vervangen en biassen..

Brum
23 oktober 2013, 14:55
€50,- voor een buis... Wat was ie van plan er in te zetten, TL-buizen speciaal aanbevolen door VT Wonen?:D

Plant
23 oktober 2013, 16:10
€50,- voor een buis... Wat was ie van plan er in te zetten, TL-buizen speciaal aanbevolen door VT Wonen?:D

Jan de Bouvrie buizen :ok:

big dooley
23 oktober 2013, 17:29
Klopt helaas niet. Maar het is een simpel klusje, zeker met de dsl omdat er testpunten en trim potmeters op de achterkant van de amp zitten zodat je makkelijk en snel zelf kunt biassen.

dat klopt, alleen weet je dus de anodespanning niet, en om dat te meten moet het chassis er alsnog uit...
die 90mV op de testpunten die marshall adviseerde is vrij heet te noemen en velen gaan dan ook stukken lager dan dat...
de JVM heeft dezelfde opstelling alleen wel binnenin gehouden en die houden ze op 60mV per kant, wat mijns inziens weer veel te koud is...
maar zoals ik al eerder aangaf, biassen zonder de anodespanning te weten is eigenlijk niet aan te bevelen

big dooley
23 oktober 2013, 17:35
deze methode dus:


http://www.youtube.com/watch?v=_OSoXJ6qTGA

nogmaals, ook hier is anodespanning NIET gemeten, dus eigenlijk hebben we maar een halve indicatie van hoe de versterker gebiasd is

big dooley
23 oktober 2013, 17:38
€50,- voor een buis... Wat was ie van plan er in te zetten, TL-buizen speciaal aanbevolen door VT Wonen?:D

NOS mullards misschien? dan is 50 euro per lamp een schijntje :D

7ender
24 oktober 2013, 11:28
je ken 'r ook buizen in zetten waar goud-poeier in zit ,......die zijn nóg duurder :soinnocent:

big dooley
24 oktober 2013, 16:26
och, nieuwe origineel marshall gelabelde buizen (svetlana's oftewel winged C's) gaan voor €65,- per stuk...
tegenwoordig vind ik de prijzen van winged C EL34's (eigen label) sowieso al belachelijk en zwaar overpriced

voor een DSL ben ik erg gecharmeerd van de JJ KT77... de JJ 6CA7 gaat nog een stapje verder (heb ik nu in mn JVM), maar zit toch iets te dicht tegen een 6L6 aan qua klank... volgende keer gaan er weer KT77's in

guitaraddict
25 oktober 2013, 17:04
Hoe bevallen die KT77 's ?
Heb nog een quad liggen en nog nooit geprobeerd omdat ik er geen amp voor heb momenteel.Heb wel eens gehoord dat de pennen te dun zouden zijn ??

big dooley
25 oktober 2013, 20:40
Hoe bevallen die KT77 's ?
Heb nog een quad liggen en nog nooit geprobeerd omdat ik er geen amp voor heb momenteel.Heb wel eens gehoord dat de pennen te dun zouden zijn ??

mij bevielen ze prima... beter dan de 6CA7's die ik momenteel heb... KT77 zit ietwat tussen een EL34 en 6550 in... een 6CA7 neigt weer wat meer naar een 6L6... beiden zijn in vrijwel elke applicatie te gebruiken als alternatief voor de EL34...
tja.. dunne pennen... dan denk ik eerder een geval van buisvoeten die niet meer zo goed klemmen... ik heb ze in 4 versterkers van verschillende bouwjaren geprobeerd en nergens last van gehad...
waar had je die quad in eerste instantie voor gekocht?

guitaraddict
26 oktober 2013, 15:46
Jaren geleden gekocht ofwel bij CE distribution of New Sensor in the USA met wat andere buizen en spullen.

Dat van die dunne pennen heb ik ergens gelezen, zal ze eens proberen in een buisvoet.

Hoe zou jij de klank van de 6550 beschrijven ? Ik heb er nog 15 liggen, komen uit een Audio research Hifi amp , niet helemaal nieuw maar volgens mij nog prima bruikbaar. Het is een type Svetlana , "winged C " 6550B, die B versie daar kan ik ook geen info over vinden.






[http://i291.photobucket.com/albums/ll291/snofal/6550buis_zpse0b687da.jpg (http://s291.photobucket.com/user/snofal/media/6550buis_zpse0b687da.jpg.html)
Alf

Brum
26 oktober 2013, 16:01
Hier nog een KT77 fan. Ik heb ze nu ook in m'n JCM800 2210 zitten en ben er wederom erg tevreden over. Ook in twee andere Marshalls gehad en ook daarin werkten ze erg goed. Veel Marshalls hebben niet echt bakken laag, wat de KT77's nog iets wat extra toevoegen, zonder verder boomy te worden en geeft ook wat extra punch. Ik kan me voorstellen dat het voor sommige versterkers (zeker modernere high gain versterkers) wat teveel van het goeie wordt, maar in veel Marshalls voegt het wat mij betreft zeker wat extra toe.

Je zou ook nog een 12BZ7 in de V1 van je DSL kunnen proberen, maar het kan ook dat die niet fijn werkt ivm teveel bijgeluiden en feedback. In mijn JCM800 werkt het wel erg goed en geeft het een fractie meer gain en lijkt de gain wat meer te vloeien door iets wat meer natuurlijke compressie. Werkt ook erg goed icm de KT77's heb ik het idee. Het is een beetje mijn secret weapon, hehe...

big dooley
27 oktober 2013, 00:33
Hoe zou jij de klank van de 6550 beschrijven ? Ik heb er nog 15 liggen, komen uit een Audio research Hifi amp , niet helemaal nieuw maar volgens mij nog prima bruikbaar. Het is een type Svetlana , "winged C " 6550B, die B versie daar kan ik ook geen info over vinden.

volgens mij zitten er in mijn AFD100 de svetlana =C= 6550C...
hoe ik ze zou omschrijven?
glazig en lineair, ... kan me voorstellen dat niet iedereen kapot is van deze buis in een marshall-circuit... in de AFD zijn ze echter perfect,
voor amps die met name op preamp gain draaien (dus geen NMV superleads) zijn ze imo het meeste geschikt, maar dan nog is het een kwestie van smaak... voor de AFD wil ik me nog wel eens gaan wagen aan KT88's