PDA

View Full Version : Overdrive rhythm gitaar



AD=DEMAN.nl
22 oktober 2013, 11:06
Beste allemaal,

Ik heb een vraagje over rhythm gitaar. Doorgaans gebruik ik mijn mxr super comp voor mijn fulltone fulldrive 2.
Dit geeft mij een prima geluid i.s.m. mijn Fender cabronita (MIM) waar ik zeer tevreden mee ben. Alleen er zijn momenten dat ik net iets meer power wil :). Vooral als ik "palm mute" of een lead achtig frutseltje wil spelen.
Wat zouden jullie mij adviseren qua pedalen?

Groet AD

Mitch
22 oktober 2013, 21:58
Als je meer power wil moet je buiten de Tubescreamerfamilie kijken. Welke versterker heb je en wat is je budget, moet het nieuw of mag het tweedehands?

Brum
23 oktober 2013, 00:23
En wat versta je onder palmmutes? Ik ga er van uit dat het geen metal 'chunk-chunk' hoeft te worden, gezien je set-up, maar er zijn daarnaast nog redelijk wat gradaties, van clean booster, tot overdrive, tot distortion, of fuzz. Heb je voorbeelden van bands of gitaristen wat je qua geluid voor ogen hebt? Alleen iets meer power in de palmmutes is wat karige informatie. Dan zou je ook, bij wijze van, aan je techniek kunnen werken.;)

ellisvertellis
23 oktober 2013, 00:44
Alleen iets meer power in de palmmutes is wat karige informatie. Dan zou je ook, bij wijze van, aan je techniek kunnen werken.;)

... een harder plectrum bv

AD=DEMAN.nl
23 oktober 2013, 07:46
Hoi,

Ik speel voornamelijk pop/rock en ben dus niet naar een zware heavy metal op zoek. Heb een big muff gehad en deze geprobeerd te combineren met mijn fulltone maar dat vond ik voor slaggitaar niet echt mooi. Raden jullie een distortion aan ipv een een tubescreamer te stacken met wat ik nu heb? Uiteraard zal ik mijn rechter hand wat meer trainen zodat ik lekkere meppen gaan geven tijdens het spelen :) owja, ik heb een bugera v22 versterker.

Brum
23 oktober 2013, 13:36
Als je aan je techniek gaat werken wat betreft palmmutes, dan moet je juist niet gaan harken. Het is enkel een kwestie van de goeie techniek met de palm van je slaghand. Van 'meppen' gaat het juist niet mooier cq beter worden en smoor je alleen maar teveel je snaren af voor een lekkere mute. Voor een vol accoord is het wel 's lekker om 's flink door te halen, maar probeer juist met dingen zoals palmmutes voorzichtig te spelen en met de juiste stand van je hand. E.e.a. gaat dan veel netter en toch dynamischer klinken.

Ik denk overigens dat je, met jouw muzikale voorkeur, al een heel eind moet kunnen komen met de Fulltone. Ik heb 'm zelf ook gehad en stelde 'm helemaal niet zo extreem in. Ook m'n scheurkanaal had ik qua gain helemaal niet op standje oorlog. Maar in combinatie heb je dan over je scheurkanaal meer dan genoeg gain voor palmmutes en over clean kanaal eventueel een lichte crunch. Mocht je nog een stapje verder willen, zit er ook nog een cleane booster in je Fulldrive om bij te zetten. Daarmee moet het echt wel lukken hoor.;)

humbucker
23 oktober 2013, 14:04
Een OCD is wel iets wat in dat straatje past. Maar dat is er maar eentje van de 100-en die beschikbaar zijn. Richting winkel en testen zou ik zeggen :)

AD=DEMAN.nl
24 oktober 2013, 07:34
Met een OCD bedoel je dan een distortion in algemene zin? Zou een boss ds-1 bijvoorbeeld ook een optie kunnen zijn? Iemand ervaring met het stacken van een fulltone?

GuitarL91
24 oktober 2013, 10:57
Met een OCD bedoel je dan een distortion in algemene zin? Zou een boss ds-1 bijvoorbeeld ook een optie kunnen zijn? Iemand ervaring met het stacken van een fulltone?
Hier een Shoot out met o.a. de OCD!

http://www.youtube.com/watch?v=W5fXapM7uJE

Brum
24 oktober 2013, 12:29
Ik denk dat het handiger is eerst de Fulldrive beter te leren kennen. Als je richting het einde van het filmpje gaat, die palmmutes zitten er gewoon in hoor, zeker voor poprock:


http://www.youtube.com/watch?v=MR5_mwVjT_Y

En dan kun je ook nog wat extra gain toevoegen vanuit je versterker, dat zou absoluut genoeg moeten zijn, ik denk zelfs teveel.