PDA

View Full Version : HNGD Larrivee OM-05E



Bart1981
21 oktober 2013, 12:06
Ik was al een tijd op zoek naar een kleiner model akoestische gitaar met behoud van klank, warmte en mid-laag. De afgelopen tijd wat gitaren geprobeerd: Martin 000XAE, Eastman AC412, Martin OM-1E, Larrivee L-02. Zie ook http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?160714.

Alle bovengenoemde 000/OM modellen misten warmte en midlaag, met de Martin X-serie als tragisch dieptepunt. De Larrivee L-02 had wel een prachtig geluid, maar qua formaat was me duidelijk dat het een OM moest worden: die viel een stuk prettige 'in mijn schoot' en gaf me meer speelgemak dan de L-body. Al die tijd had ik nog steeds geen Larrivee OM in handen gehad om te proberen, terwijl die in veel recensies en forumposts heel goed beoordeeld wordt: gitaarwinkels in de buurt (Z-Limburg) hebben er geen en op Marktplaats komt er maar sporadisch eentje langs. Tot een aantal weken geleden een Larrivee OM-05E verscheen op Marktplaats. Bouwjaar 2009, in nieuwstaat en met een dual-source pickup van LR Baggs.

Afgelopen vrijdag ben ik bij de vriendelijke verkoper geweest en heb op mijn gemak de OM-5E kunnen uitproberen. Waar ik het meest benieuwd naar was, werd al bij het eerste akkoord bevestigd: een prachtig gebalanceerd, warm geluid met voldoende midlaag, speelgemak (zowel qua vasthouden als qua actie) en de prachtige hoogglans finish. Ook als slaggitaar (en dat doe ik het meest) staat de kleinere body prima zijn mannetje. Al met al was dit de gitaar waar ik al lang naar zocht: klein, warm, sprankelend en ook om te zien prachtig. Een echte happy new guitar day dus!

Deze aankoop levert wel een ander probleem op: op mijn Taylor 114CE wil ik nu niet meer spelen, dus die gaat waarschijnlijk in de verkoop. Maar dan heb ik geen kampvuurgitaar meer, daar is de Larrivee toch wat kostbaar voor. Dus ik moet op zoek naar een goedkopere OM gitaar als backup- en kampvuurgitaar. The story continues...

http://oct.imghost.us/YAk8.jpg

vulvasonic
21 oktober 2013, 15:55
Prachtig!!!
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Ik merk dat ik er steeds meer lol aan ga beleven om alle verschillende soorten akoestische gitaren te leren kennen. Er valt zoveel meer te beleven dan in het wereldje van de elektrische gitaar. Ik ben dan ook waanzinnig nieuwgierig naar het geluid van deze prachtgitaar. Geniet ervan! :)

Bart1981
21 oktober 2013, 16:11
Prachtig!!!
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Ik merk dat ik er steeds meer lol aan ga beleven om alle verschillende soorten akoestische gitaren te leren kennen. Er valt zoveel meer te beleven dan in het wereldje van de elektrische gitaar. Ik ben dan ook waanzinnig nieuwgierig naar het geluid van deze prachtgitaar. Geniet ervan! :)

Dankjewel! Ik heb überhaupt geen elektrische gitaar (meer). Ik hou gewoon van akoestisch. Moet er wel aan toevoegen dat de Larrivee een VEEL betere gitaar is dan de gitarist die er nu op speelt ;-)

Rizz
21 oktober 2013, 17:51
Hé gefeliciteerd man, prachtige gitaar! Heel fijn dat je je match gevonden hebt.. Veel plezier ermee!

Blend
23 oktober 2013, 21:51
Wauw! hoe groot valt-ie uit? Lijkt 'n beetje op een parlour model.
Enne, een Taylor als kampvuurgitaartje? Je mag 'm wel ruilen tegen mijn kampvuurgitaar, omdat ik zo'n toffe kerel ben!

Bart1981
24 oktober 2013, 13:48
Wauw! hoe groot valt-ie uit? Lijkt 'n beetje op een parlour model.
Enne, een Taylor als kampvuurgitaartje? Je mag 'm wel ruilen tegen mijn kampvuurgitaar, omdat ik zo'n toffe kerel ben!

Hoe groot valt hij uit? Nou, een heel stuk kleiner dan mijn oude dreadnought. En net kleiner dan mijn Taylor 114CE. Iets minder diep en een smallere taille en minder dikke "buik". Genoeg om nu echt prettig zittend mee te spelen.

sly
24 oktober 2013, 20:18
Prachtige gitaren die Larrivee's!
Ik heb er ooit een paar bespeeld in de winkel, en was onder de indruk!
Lekkere combinatie spruce en mahonie!
Staat wel op mijn verlanglijstje voor ooit....

Gefeliciteerd!

Henri H
24 oktober 2013, 21:25
Mooie gitaar.
Ik heb onlangs een Eastman AC120 CE aangeschaft, wellicht een goeie optie voor jou als "kampvuur-gitaar"?
Voor mij is het vooralsnog zowel kampvuur alsook overige doeleinden western gitaar.
Hier mijn topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?163046

Bart1981
25 oktober 2013, 16:00
Mooie gitaar.
Ik heb onlangs een Eastman AC120 CE aangeschaft, wellicht een goeie optie voor jou als "kampvuur-gitaar"?
Voor mij is het vooralsnog zowel kampvuur alsook overige doeleinden western gitaar.
Hier mijn topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?163046

Hoi Henri,
Bedankt voor de tip. Ook als kampvuur gitaar zoek ik echter een OM model. Na een week op mijn Larrivee wil ik niks anders meer.
Dus samengevat
- OM model
- incl element
- geen cutaway
- max 450 euro

:-)

Henri H
25 oktober 2013, 16:39
OM staat toch voor Orchestra Model?
Dat is een kleiner model dan de Grand Auditorium?
Toen ik mijn Eastman kocht, heb ik die vergeleken met diverse Grand Auditorium modellen (AC122 en AC222 dacht ik).
Ik vind die modellen er mooier uitzien, maar qua klank konden ze het niet halen t.o.v. mijn AC120 CE.
Nu besef ik natuurlijk wel dat dit subjectief en smaakafhankelijk is.

Bij een andere zaak had ik een Cort (weet het type niet meer) op het oog, klonk erg goed, en kostte nog geen €300,-.

Bart1981
28 oktober 2013, 13:30
OM staat toch voor Orchestra Model?
Dat is een kleiner model dan de Grand Auditorium?


OM is inderdaad orchestra model. Net iets kleiner dan GA.