PDA

View Full Version : Tweedehands Ibanez: goede gitaar?



Burnt_Flowers
20 oktober 2013, 02:21
Hi!

Ik ben op Marktplaats aan het kijken voor mijn eerste elektrische gitaar, maar ik heb er zeer weinig verstand van. Hopelijk kunnen jullie me helpen! Ik zag een Ibanez gitaar, die ik er wel goed uit vond zien. Er zit tevens een versterker bij (Behringer v-tone GM108, nieuw zo'n 85 euro), een standaard voor de gitaar, een standaard voor de muziek, en een gitaartas.

http://i.marktplaats.com/00/s/NjQwWDQ4MA==/z/aBUAAOxycKxSUCc4/$(KGrHqFHJFQFI+ylDJtBBSUCc4P1l!~~60_85.JPG

http://i.marktplaats.com/00/s/NjQwWDQ4MA==/z/ObEAAOxyL7hSUCdc/$(KGrHqV,!lMFIyF2fW1yBSUCdbii1w~~60_85.JPG

http://i.marktplaats.com/00/s/NjQwWDQ4MA==/z/1JIAAOxy8slSUCeK/$T2eC16R,!)oFIeI5dBeWBSUCeJhrC!~~60_85.JPG

Wie weet welk model het is? Dan kan ik namelijk ook nog even Googlen. Ik heb 80 euro geboden, is dat dit waard? En zien jullie eventuele gebreken of opvallende dingen (zover dat mogelijk is vanaf de foto's)? Ik heb verder geen hoge eisen, ik wil gewoon het kunnen proberen en een beetje leren zonder al te veel financiële gevolgen ;)

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,
Burnt_Flowers

vulvasonic
20 oktober 2013, 04:53
Ik ken deze gitaar niet, maar het is wat wij noemen een 'no nonsense plank'. Dat wil zeggen dat het een gitaar is die weinig poespas heeft en vrij eenvoudig opgezet is. Ibanez weet daar doorgaans wel raad mee. Nu moet je er wel rekening mee houden dat het een budget gitaar is, gericht op de beginnende gitarist. De componenten zijn dan ook niet de beste (logisch) en de afwerking kan te wensen overlaten. Met name de vaak slecht uitgesneden topkam icm de naar alle waarschijnlijkheid kwalitatief redelijk beroerde stemmechanieken kunnen leiden tot flink wat frustratie, daar het risico op ontstemmen zeer groot aanwezig is. Dit zijn echter punten die je tegenkomt op vrijwel alle modellen van vrijwel alle fabrikanten die gitaren maken voor bedragen onder de €400,-
En daar is eenvoudig iets aan te doen. Ik ben ervan overtuigd dat je van deze gitaar een hele lekkere, betrouwbare gitaar kunt maken.
Tachtig euro is natuurlijk helemaal niks voor een gitaar. Ik zou 'm meteen naar een goede gitaarbouwer brengen voor een goede afstelbeurt en om de topkam goed uit te laten stellen. Dat zal je een paar tientjes kosten, maar dan heb je ook gewoon een lekkere gitaar te pakken.
Verwacht geen topgitaar met een briljant geluid en weet ik het allemaal meer. Maar met deze gitaar kun je absoluut een flinke tijd mee vooruit (mits je 'm dus goed laat afstellen).

Ik wens je veel plezier, succes en wijsheid. :)

lcvanderhelm
20 oktober 2013, 10:46
Dat wat Vulvasonic zegt.Het is overigens de Gio.

Rock Bottom
20 oktober 2013, 10:58
meer info en de nieuwprijs:
http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-GAX30-Black-Night?gclid=CIPFseOFpboCFRIPtAodbjoAOw

Burnt_Flowers
20 oktober 2013, 11:21
Ah top, hier kan ik wel wat mee :cheerup: Ook goed om dat te weten van de topkam, dat advies zal ik ter harte nemen. Heel erg bedankt!

DLDB
20 oktober 2013, 11:27
Staar je niet te veel blind op de gitaar. Voor een lekker geluid is een goede versterker belangrijker dan een kwalitatief betere gitaar.

Dutch66
20 oktober 2013, 12:41
Gio, het staat op de headstock (kop), dus ik gok een Gio...

Verder zou ik eerst gewoon is wat gaan proberen te spelen, ik ben het zeker eens met Vulvasonic,
maar wat mij betreft komt dat toch wat verderop, dan merk je het verschil ook....

Welkom en heel veel succes!!

Rock Bottom
20 oktober 2013, 13:12
Gio is de budget lijn van Ibanez, het type is gax30

vulvasonic
20 oktober 2013, 18:14
Gio, het staat op de headstock (kop), dus ik gok een Gio...

Verder zou ik eerst gewoon is wat gaan proberen te spelen, ik ben het zeker eens met Vulvasonic,
maar wat mij betreft komt dat toch wat verderop, dan merk je het verschil ook....

Welkom en heel veel succes!!
Bedoel je mijn opmerking over de topkam?
Ik zet dat er namelijk bewust neer, omdat het mijn ervaring is dat er maar weinig dingen zo demotiverend zijn als leren spelen op een gitaar die niet te stemmen is en voortdurend vals trekt. Zo'n gitaar flikker je uit pure frustratie in een hoek. Het verschil tussen een valse gitaar en een goed geïntoneerde gitaar is voor iedereen hoorbaar. Vandaar dat ik daar belang aan hecht.
Wat ik veel minder belangrijk vind is de klank en de bespeelbaarheid. Als je leert spelen leer je tevens te wennen aan de gitaar waarop je speelt, dus de vorm of de 'feel' van de hals is in dit stadium helemaal niet belangrijk. Het geluid is zelfs nog minder belangrijk. Je gehoor gaat zich pas na enkele jaren goed ontwikkelen. Je kunt er hele dure elementen in zetten, maar dat is in dit stadium weinig zinvol.
Zuiverheid is mijns inziens het allerbelangrijkst voor een beginnende gitarist. Niet alleen uit het oogpunt van de frustratie, wat ik hierboven al even aangaf, maar ook voor het ontwikkelen van je technieken. Op een zuiver afgestelde gitaar hoor je het gevolg van een beroerde vingerzetting. Je hoort de gitaar vals klinken als je met één van je vingers aan een snaar trekt bij het spelen van een accoord. Als de gitaar sowieso al vals klinkt leer je dergelijke fouten dan ook niet te corrigeren. Je blijft rommelig klinken, omdat je nooit hebt geweten dat je überhaupt rommelig klonk. Daarom adviseer ik ook de gitaar goed af te laten stellen en, indien nodig, de topkam bij te laten vijlen. :)

Dutch66
21 oktober 2013, 11:53
Bedoel je mijn opmerking over de topkam?


neen, sterker nog je hele post van A tot Z !!, (nogmaals) helemaal mee eens..

Alleen IMHO ietsjes verderop in het traject zeg maar, laat de man eerst is even stoeien met een beetje
stemmen, open accoorden, enne pijn in den fingers..., gewoon om uit te vinden of gitaarspelen uberhaupt
wel iets voor hem is.

Door de jaren heb ik vaak aan aspirant gitaristen goed afgestelde planken uitgeleend, alleen om na een paar
weken te vernemen dat ze toch liever gingen voetballen ofzo...

:seriousf:

frekie
21 oktober 2013, 13:14
Een nieuwe Graphtec topkam kost je een tientje. En er is een landelijk dekkend netwerk van GF leden die die topkam misschien wel voor nix voor je willen installeren en dan de gitaar even goed afstellen met een goede set snaren erop.