PDA

View Full Version : HNGD Eastman AC120 CE



Henri H
19 oktober 2013, 20:16
Eastman AC120 CE

http://www.feedbackmusic.com/SupplyImages/WF00018/103557_01_Eastman_AC120_CE.jpg

Gisteren heb ik de hele dag uitgetrokken op zoek naar een goede/betere western gitaar.
Tot nu toe had ik al een jaar of 10-12 een Richwood cheapass western dingetje, maar die pakte ik eigenlijk nooit van de muur, omdat ie niet fijn speelde en niet goed klonk.
Binnenkort hebben we met de coverband een akoestisch optredentje, dus dat gaf me ook een goed excuus om voor een upgrade te gaan.

Op internet had ik al goede berichten over Eastman gelezen, dus ik was van plan om naar Kaj's Guitarstore te gaan, ook omdat die zaak net geopend is. Kaj is in zijn eentje doorgegaan nadat The American Guitarstore opgeheven was.
Onderweg bedacht ik me echter, en ben eerst naar Huigens in Hengelo geweest. Daar hebben ze ook veel (akoestische) gitaren op voorraad.
Ik heb daar in alle rust een twintigtal gitaren getest, Cort, Yamaha, Martin, Taylor, Ibanez, Fender, en nog een paar merken die ik niet kende, en waarvan ik de namen weer vergeten ben.
De Martins en Taylors sprongen er met overmacht boven uit, maar Cort vond ik eigenlijk ook best goed voor de prijs.
Er stond een dreadnought van Cort voor €280,-(?), die best goed was, maar het verschil met een Martin (van €900,-) is wel erg groot. Yamaha was ook nog wel ok, maar toch relatief duur, en ik was niet echt overtuigd.
Daarna ben ik doorgereden naar Enschede, en bij Kaj aangekomen, kreeg ik gelijk een Eastman in de handen gedrukt.
De eerste de beste was gelijk goed, de AC12 CE dus.
Ik heb er nog meer getest, ook duurdere (o.a. volledig massieve), maar ze konden eigenlijk niet tippen aan die ene, en al helemaal niet als je naar de prijs ging kijken. (mijn budget was max €500,).
Nadat de Richwood ingeruild was, kon ik net onder de €500,- blijven. :)

En nu nog leren strummen. :B

GuitarL91
19 oktober 2013, 22:55
Gefeliciteerd met je aanwinst! Mooi moment hè, als je je realiseert dat je waarschijnlijk je nieuwe instrument in handen hebt:crazyhappy:? Eastman zijn inderdaad erg goede gitaren, veel plezier gewenst!!

Rizz
19 oktober 2013, 23:02
Gefeliciteerd! Veel speelplezier! En dat Eastman goed gitaren maakt.. Tsja.. :)

Toch vraag ik me altijd af als je toch alleen maar gaat strummen, waarom koop je dan geen "gewone" en bouw je voor die 200 euri een element in, iets wat niet piezo is? Heb je de cutaway echt nodig?

vulvasonic
20 oktober 2013, 05:59
Ik heb in mijn zoektocht naar een goede akoestische gitaar ontdekt dat je met Eastman eigenlijk altijd wel goed zit. Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van het type geluid waarnaar je op zoek bent, maar de Eastmans klinken vrijwel zonder uitzondering allemaal goed. Ook de goedkopere modellen. Ik twijfel dan ook niet aan je uiteindelijke keus.
Ik lees echter ook dat je van plan bent een 'unplugged' optreden te gaan doen. En ik kan me voorstellen dat, wanneer dat goed bevalt, er meerdere zullen volgen. Was het dan toch niet iets handiger geweest als je gekozen had voor een elektro-akoestisch model? De elektro-akoestische gitaren van Takamine staan er om bekend in het algemeen niet bijzonder goed te klinken als je ze puur kiest voor hun akoestische kwaliteiten, maar ze blinken uit als ze worden uitversterkt. Dat is wel heel erg zwart-wit gezien, maar er zit zeker een kern van waarheid in. En ook de Takamines zijn verkrijgbaar in de lagere prijsklassen. Ik neem aan dat je vooral hebt gelet op de akoestische kwaliteiten van alle instrumenten die je getest hebt, maar dat zou betekenen dat je je gitaar straks middels een microfoon zal moeten gaan uitversterken. En dat kan best lastig zijn. Voor één optreden zou ik me daar ook niet druk om maken, maar als straks inderdaad blijkt dat je die gitaar vaker zal gaan gebruiken in je band, helemaal wanneer je besluit om dit te doen bij een aantal nummers binnen je reguliere repertoire, met al die elekrisch pielende bandgenoten aan je zij en achter je, dan zou ik toch eerder gekozen hebben voor een elektro-akoestische gitaar.
De Martin die je al noemde (en die aanzienlijk beter klonk) is, als ik het wel heb, helemaal niet zo'n briljant klinkend instrument, maar ik ken veel gitaristen die dat ding keer op keer meezeulen het podium op, omdat die versterkt z'n mannetje wel staat en omdat ie niks onder doet voor veel duurdere elekro-akoestische instrumenten. Ironisch genoeg heeft dit deels te maken met het feit dat piezo's überhaupt nooit echt geweldig klinken en het publiek in de zaal het verschil toch niet hoort tussen een gitaar van €600,- en eentje van €3000,-!!!

Enfin, ik vroeg me gewoon even af wat je plannen zijn op de lange termijn. :)

AoDf
20 oktober 2013, 11:27
Gefeliciteerd ermee en veel plezier! Eastman is cool.

dadgad
20 oktober 2013, 13:18
Was het dan toch niet iets handiger geweest als je gekozen had voor een elektro-akoestisch model?

Hallo 'sonic,

Was het je al opgevallen dat er CE achter het typenummer staat ? Die C staat voor "cutaway", maar waar zou
die E nou voor staan ? "Electronics" misschien :soinnocent: ? Je ziet trouwens erg weinig gitaren die wel een cutaway maar geen element hebben...

Greetz,

Han.

Henri H
20 oktober 2013, 21:13
Iedereen bedankt voor de felicitaties. Ik heb de gitaar nu al een aantal keren van de muur gepakt, en er met veel plezier op gespeeld, heerlijke sound.

Gefeliciteerd met je aanwinst! Mooi moment hè, als je je realiseert dat je waarschijnlijk je nieuwe instrument in handen hebt:crazyhappy:? Eastman zijn inderdaad erg goede gitaren, veel plezier gewenst!!Dat was zo'n moment inderdaad. :ok:


Gefeliciteerd! Veel speelplezier! En dat Eastman goed gitaren maakt.. Tsja.. :)

Toch vraag ik me altijd af als je toch alleen maar gaat strummen, waarom koop je dan geen "gewone" en bouw je voor die 200 euri een element in, iets wat niet piezo is? Heb je de cutaway echt nodig?Het ging mij ineerste instantie om de sound v.d. gitaar op zich, dus puur akoestisch.
Deze Eastman heeft een cutaway, wat ik toch een pré vind. Ik zal er wellicht ook wat lickjes/solo'tje mee lunnen spelen, toch handig.
Het feit dat er een piezo in zit is ook mooi meegeneomen, en ook een koffer spreekt me erg aan.
Kortom, een zeer compleet pakket voor niet teveel geld, maar nogmaals, ik ben in eerste instantie voor sound gegaan, met een beperkt budget.


...

Enfin, ik vroeg me gewoon even af wat je plannen zijn op de lange termijn. :)Ik denk dat deze gitaar voor de korte tot middellange termijn het prima zal doen, maar of ie versterkt goed klinkt weet ik niet, moet ik nog mee stoeien.
Ik heb echter wel een Music Man Axis, waar ik een piezo in heb laten bouwen, en ik ben erg te spreken over de geluidskwaliteit hiervan, dus ik zou hiermee ook m'n mannetje kunnen staan wellicht.
Als akoestisch echter steeds belangrijker zal worden, wat vooralsnog niet in de planning zit, zal ik wellicht naar iets anders moeten gaan kijken, misschien ook wel niet.....


.... Je ziet trouwens erg weinig gitaren die wel een cutaway maar geen element hebben...

Greetz,

Han.Klopt, akoestischen met cutaway hebben meestal een (piezo-)element, dat is ook wat Kaj tegen me zei.

vulvasonic
21 oktober 2013, 03:11
Hallo 'sonic,

Was het je al opgevallen dat er CE achter het typenummer staat ? Die C staat voor "cutaway", maar waar zou
die E nou voor staan ? "Electronics" misschien :soinnocent: ? Je ziet trouwens erg weinig gitaren die wel een cutaway maar geen element hebben...

Greetz,

Han.

:seriousf:

Hahahahaha......., sjeeses, dat mag je gerust een flater van formaat noemen. :D
Maar serieus, mijn beste Han, dit komt voor mij toch als een kleine verrassing. En ik denk ook wel te weten waar dit misverstand mijnerzijds vandaan komt. Toen ik mijn zoektocht naar een goede akoestische gitaar begon had ik een aantal voorkeuren voor bepaalde gitaren die voor mij als referentie dienden voor de gitaar die het uiteindelijk moest gaan worden, waarbij slechts de portemonnee me zou kunnen dwingen eventueel noodzakelijke concessies te doen. Mijn helden speelden op Martins (ik wist nog niet welke types), of op Gibsons (en dan met name de Hummingbird, de J-45 en de SJ-200). Dat zijn weliswaar op zichzelf allemaal gitaren die t.o.v. elkaar ieder een totaal ander karakter hebben, maar omdat ik ze kon koppelen aan bepaalde gitaristen wist ik ook hoe ze idealiter moesten klinken en welke stijlen zich daarvoor het best leenden. Nu was mijn budget heel behoorlijk, maar voor het originele spul was dat in de meeste gevallen helaas toch nog aan de zeer krappe kant. En dus laat je je informeren en je vertelt wat je zoekt en dan komen ze al snel met een zooi Eastmans op de proppen. Ze hadden een zeer ruim arsenaal aan Eastmans die qua prijs nogal uiteen liepen. Ik heb er dan ook een heleboel getest. Ik wilde echter per se GEEN gitaar met een cutaway, dus logischerwijs sloeg ik al die gitaren over. De reden waarom ik sowieso geen gitaar met cutaway wilde hebben was (voor mij persoonlijk) net zo voor de hand liggend als infantiel. Geen van mijn helden speelden op gitaren met een cutaway. En voor mijn gevoel moest ik al een flinke concessie doen door op zoek te gaan naar een gitaar die het dichtst in de buurt kwam van 'the real thing'. Ik wilde derhalve niet óók nog eens een model kiezen die qua uiterlijk volledig afweek van de originelen.
In de praktijk hield dat dus in dat ik geen enkele Eastman in mijn handen heb gehad die voorzien was van een element of een brug met piëzo's, laat staan een pre-ampje of iets dergelijks. Het is dus niet zo verwonderlijk dat ik er min of meer als vanzelfsprekend vanuit ging dat alle Eastmans puur akoestisch waren. Sterker, ik had er bijna eentje gekocht. Het was er één uit de duurdere prijsklasse. Het modelnummer ben ik even kwijt. Het ding klonk hemels!!! Maar de prijs loog er ook niet om. €1.300,- En ik had iets van €1.600,- om uit te geven. Inmiddels had ik allang mijn droomgitaar gevonden. Een Gibson J-45 met een prijskaartje van €1.850,-. De J-45 was eigenlijk van meet af aan de gitaar die me het meest aansprak. Ik twijfelde echter enorm tussen de Eastman van 1300 en de Gibson van 1850. Uiteindelijk sloeg het weegschaaltje de kant op van de J-45, om meerdere redenen:
- ik liet beide gitaren voorzien van een nieuw setje kwaliteitsnaren en de Gibson kwam hiermee echt tot leven, daar waar de Eastman iets achterbleef.
- de J-45 was al eeuwenlang mijn droomgitaar. Dit zou mijn enige, mijn eerste en mijn laatste kans zijn om er één aan te schaffen.
- (en daar komt ie!!! ) de Eastman was NIET elektro-akoestisch en de Gibson WEL.

De laatste reden was echt doorslaggevend, want ondanks het prijsverschil moest ik er rekening mee houden dat dit verschil aanzienlijk gereduceerd zou worden, daar ik alsnog een aardige tiet geld extra had moeten spenderen om van de Eastman een elektro-akoestische gitaar te laten maken. Bovendien had ik een sterk vermoeden dat ik de J-45 ook wel voor €250,- minder mee zou kunnen krijgen. En daar kreeg ik gelijk in.

Nu lijkt het een heel makkelijke keuze, maar ik heb natuurlijk niet voor niets heel lang zitten twijfelen. De Eastman klonk gewoon waanzinnig goed, hij zag er fantastisch uit, maar bovenal speelde die gitaar zo verschrikkelijk lekker!!! Op de J-45 moet je echt hard werken, terwijl de Eastman zo ongelofelijk makkelijk en soepel speelt. Alles klinkt zo heerlijk vloeiend, alsof het geen enkele moeite kost om zelfs de lastigste partijen te spelen.
Dus als de financieën het toelaten zou het zomaar eens kunnen dat ik als backup voor mijn o zo geliefde Gibson J-45 thuiskom met een Eastman AC120 CE in mijn handen. :D

En Henri, mijn welgemeende excuses voor mijn abusievelijke aanname dat je niet pienter genoeg zou zijn te kiezen voor een elektro-akoestische gitaar. Je hebt ALLES goed gedaan. Je hebt precies gedaan wat talloze gitaristen nalaten te doen. Je hebt vele gitaren binnen jouw budget uitvoerig getest en je bent daarbij niet over één nacht ijs gegaan. Je hebt verder gekeken toen bleek dat er tussen al die gitaren geen model zat dat voldeed aan jouw eisen en uiteindelijk heb je een weloverwogen beslissing genomen en verreweg de meest geschikte gitaar gevonden, passend binnen jouw doelstellingen. Waarvoor hulde! ;)
:cheerup:

Henri H
21 oktober 2013, 12:27
Thx Mario. Speel je nog vaak op de Gibson?

vulvasonic
21 oktober 2013, 15:40
Thx Mario. Speel je nog vaak op de Gibson?
Jazeker, maar wel te weinig voor mijn gevoel. Ik heb een druk leven. :D
Ik ga echter zeer binnenkort beginnen met een nieuw bandje (3 mans formatie) waarin de verhouding tussen het gebruik van de elektrische gitaar en dat van de akoestische gitaar ongeveer 50/50 zal zijn. Ik ga 'm dus absoluut veel gebruiken. :)

Henri H
21 oktober 2013, 16:20
Ah goed man. Wordt dat een commercieel gebeuren, of iets wat je voor je plezier gaat doen? Beide kan natuurlijk ook nog. :)

Ik vroeg het, omdat ik nu heel erg de neiging heb om dat ding van de muur te halen en er op te spelen, wat ik dus ook doe.
Dit zal natuurlijk na verloop van tijd wel minder worden, maar toch, als je 'm dan van de muur haalt, en je hoort die sound weer.... dat beklijft.

vulvasonic
21 oktober 2013, 21:27
Absoluut. Ik geniet nog steeds met volle teugen als ik de koffer open maak en ik mijn gitaar zie schitteren. Dan wil ik niets liever dan het vastpakken en spelen. :D

Er komen twee bands. Eén band voor het feestcircuit, maar wel heel bijzonder aangepakt en mijns inziens iets wat nog nooit is gedaan. Ik heb er enorm veel zin in. De humor en de lol onder elkaar komt hierbij op de eerste plaats, maar we willen er tezijnertijd ook een leuke cent aan kunnen verdienen.

De tweede band wordt iets waar ik mijn ziel en zaligheid in zal leggen. Ik heb in de afgelopen 6 jaar in een ware hel geleefd. Ik wil iets afsluiten. Een boek schrijven is geen serieuze optie. Ten eerste ben ik geen schrijver en ten tweede zou het een boek worden, zo dik als de bijbel. Ik wil muziek schrijven waarmee ik terug ga naar de zwartste momenten uit mijn leven. En dat is zo omwaarschijnlijk moeilijk, omdat iedere keer dat het me lukt in de buurt te komen ik de pijn vrijwel letterlijk herleef. De muziek zal soms zeer ingetogen zijn en op andere momenten pure chaos, afhankelijk van de momenten die aan bod komen. Dit project schiet niet echt enorm hard op. Maar ik heb met mezelf afgesproken dat het MOET komen. :)

Henri H
21 oktober 2013, 23:52
Klinkt goed Mario. Speel het van je af, je kunt het. :ok:

grayfink
22 oktober 2013, 00:05
Mooie gitaar Henri, een fatsoenlijke gitaar nodigt ook veel meer uit tot spelen dan zo'n triplex sigarenkist. :)

Henri H
24 oktober 2013, 21:13
Dank Hans, mooie typering "triplex sigarenkist". :) Zo voelde die Richwood inderdaad aan ja.

Gisteren is de Eastman mee geweest de oefenruimte in, en ondanks dat ik mezelf nauwelijks hoorde, waren de overige bandleden erg te spreken over het (versterkte) geluid. Ik zat te ver v.d. speakers v.d. zanginstallatie, maar het versterkte geluid is best goed, heb ik tussen de nummers door kunnen bepalen.

Ik ben echt zo blij met deze aanschaf.