PDA

View Full Version : Versterker (hotrod III) kraakt ?? Wat is het mogelijke probleem?



mennen08
19 oktober 2013, 13:04
Hallo allemaal.

Vandaag begon mijn versterker (Hotrod III Limited edition) in een keer te kraken.
Eerst dacht ik, oh slechte kabel.
Maar dit bleek het niet te zijn, mijn gitaar was ook niet het probleem heb hem op een andere versterer geprobeerd.

De Hotrod stond ondertussen nog aan zonder dat er iets was ingeplugd, en nog bleef hij kraken.
Zelf heb ik even gekeken. Alle buizen zijn nog heel en branden nog als ie aan staat. zie op het blote oog niks verkeerds.

Is er misschien een los contact in mn amp? of zijn het toch de buizen?

Groetjes

tommus42
19 oktober 2013, 13:37
Niet de potmeters? Ingang checken door de kabel flink heen en weer te friemelen. Buizen erin en eruit zetten, voorzichtig met een beetje contactspray.

cluseau
19 oktober 2013, 13:39
Is er misschien een los contact in mn amp? of zijn het toch de buizen?


Deze klacht is erg algemeen en komt heel vaak aan de orde. De oorzaak kan op oneindig veel plaatsen optreden omdat het lijkt op vonkoverslag. Dat kan ook in een buis gebeuren maar net zo goed in een condensator, een rotte anodeweerstand, in een buisvoet of zelfs op de print.

Je hebt een paar vermogensweerstanden op de print welke meestal los zitten. Door oververhitting wordt het laswerk na verloop van tijd bros en wordt het contact steeds slechter met als gevolg meer overgangsweerstand en nog meer warmte ontwikkeling. Een sneeuwbal effect is het gevolg. Zou je er niets aan doen brand op een bepaald moment gewoon je print uit, is er weinig meer aan te doen dan een stuk uitslijpen en op een slordige manier redden wat er te redden valt. Dit is natuurlijk een gokje maar de kans is wel groot. Om dit op te lossen moet het ding wel stevig uit elkaar, alle knoppen en jacks losmaken, potmeters los, printschroeven verwijderen, voedingsdraden verwijderen en de print kantelen. De soldeerzijde is dan toegankelijk. Leuk klusje voor de zaterdag.

Buizen die gloeien hoeven niet perse goed te zijn hoor, in tegendeel.

pasqual
19 oktober 2013, 14:03
De hotrod 3 is toch het laatste model? Die zal dan niet ouder zijn dan een jaar of 5 denk ik. Ik zal niet beweren dat de diverse componenten op de printplaat al ver op kunnen zijn maar na zo'n korte tijd zal ik toch eerder denken aan de eindbuizen. Je zal 'm in ieder geval eens moeten laten nakijken.

cluseau
19 oktober 2013, 14:12
een twin reissue, net uit de garantie :soinnocent:

http://www.amps-unlimited.nl/temp/6416.jpg

pasqual
19 oktober 2013, 15:54
Hmmmm.....kwaliteit daar bij Fender:(