PDA

View Full Version : Gebruik van subs bij kleine gelegenheden



Gearjunkie
18 oktober 2013, 09:49
Heren ervaringsdeskundigen,
Ik heb voor ons en een paar collega (amateur) bandjes een eenvoudig PA setje, bestaande uit een mixer, 8 of 900 Watt eindverterker met daarbij 2 12inch fullrange speakers.
Wat ik mij afvraag is of het voor blues/rock/pop bandjes zin heeft om te investeren in subs.
Je zult begrijpen dat ik de praktische nadelen van die dingen zie, maar ik weet dus niet of het geluid in genoemde genres veel beter wordt, temeer omdat we muzikaal gezien (gevorderde) amateurs zijn.

Wie kan hier zijn licht over laten schijnen?

peter_heijnen
18 oktober 2013, 11:41
Met 12 inch tops worden subs eigenlijk pas interessant als je ook de bas en kik moet uitversterken.

showband
18 oktober 2013, 11:53
als je een goede set toppen 12 op paaltjes hebt kom je best ver.

Eigenlijk is de stap voor een sub qua sjouwen dan een stap naar veel groter.

Handiger zijn de setjes met kleine topjes en een stevige sub met de amps en actieve filters er in. Dan rij je het zware ding naar binnen en hoef je veel minder zware speakers hoog te zetten.

Maar ja, je hebt de 12 inch set al....
Wat ik doe in die gevallen..... als de bassist een moderne amp heeft hang ik die aan een pre-aux van de mixer. (of iets degelijks zoals een TNT oid)
De basgitaar in die mixer en voluit naar de pre-amp out. Dan heeft die gewoon zijn geluid.

En dan bij de toetsten en kickmike een stukje meemixen naar deze pre-aux. De basversterker kan dit in kleine optredens meestal probleemloos aan maar het geeft wel wat extra diepte.

En het kost je maar een kabel....

Het vraagstuk zelf maakt dat ik de meeste band gewoon bij aanschaf goede 10 inch zangspeakers aanraad. (bv RCF)
Bij kleien zanginstallaties is dit voldoende, en als je met 1 of twee subs wil gaan werken hou je een set over die flexibeler is.

Gearjunkie
18 oktober 2013, 14:15
Bedankt voor de tips!
Ik zal de investering vooralsnog maar niet doen.

Arvoitus
18 oktober 2013, 15:00
Naar mijn mening: Als je het extra sjouwen niet erg vindt, en de kick ook uitversterkt ... doen. Een sub erbij zal zeker een waardevolle toevoeging zijn.

Wat voor mixer, eindversterker en topjes gebruik je nu? Want daar hangt ook veel vanaf.

Gearjunkie
19 oktober 2013, 19:16
Soundcraft (China) Mixer, Reloop eindversterker en PA speakers war ik nieuw 250/Stuk voor betaalde.
Frequentiebereik van de speakers zit tussen de 65 en 20KHz.

Zou één sub een slecht compromis Zijn? Natuurlijk geen stereo meer....

ACSlater
19 oktober 2013, 22:45
Een subwoofer voegt dan zeker wat toe, zelfs al is het maar één. Je krijgt een stuk meer basdruk waardoor de muziek meer "gevoeld wordt". Helemaal als je kijkt naar de frequenties die de tops laten liggen. Met een sub vul je de tops aan van ongeveer 35 hz tot 100 hz.