PDA

View Full Version : 'Demo' opnemen, nog tips?



RobinH
17 oktober 2013, 22:22
Hallo iedereen!

Ik speel sinds 1 september in mijn huidige (nieuwe, eigen materiaal) band, en omdat er nu wat materiaal af is willen onze andere gitarist (en zanger) en ik volgende week, in de herfstvakantie, een demo opnemen, en misschien dat onze drummer daar met cajon bij aansluit. Nu heb ik wat spullen van school kunnen lenen, en hebben wij zelf ook het een en ander. We hebben onder andere naast een paar kabels het volgende:

PG 56 (drummic voor eventuele cajon)
SM 58
2x gitaarversterker met jack-output (1 per gitarist)
Mengtafel
Speakers
Goedkope laptop
Line 6 Toneport GX
2x Behringer DI-100 (van school)


Daarnaast natuurlijk ook eigen spullen. Nu zullen jullie al door hebben dat wij die gitaren niet gaan mic'en maar via de headphone out via DI op de tafel gaan aansluiten, waarbij de computerspeakers als monitor dienen. PG 56 is voor de cajon en en de SM 58 voor de zang. Nu vroeg ik me af wat jullie voor tips hebben, met name wat betreft programma's e.d.. Mijn plan is nu om via een 2x XLR - 1x mini jack naar mijn laptop te gaan, en dan via Audacity op te nemen. Maar wellicht is daar een beter programma voor? Zou ik op deze manier een relatief goede opname kunnen maken, of zijn er echt nog dingen nodig? We maken trouwens gebruik van moddeling, voor buizen is geen geld. Andere vraag, zouden wij ergens die Toneport GX moeten gebruiken met Gearbox? Ik kan er bijvoorbeeld zang overheen sturen, maar lijkt me niet handig.

Graag hoor ik het als iemand tips heeft, zowel over de genoemde dingen als algemeen.

De muziekstijl zit trouwens een beetje in de richting van de punk, dus superhoge kwaliteit is niet van belang, zeker niet voor een eerste demo.

guhlenn
18 oktober 2013, 08:52
Hallo iedereen!

Ik speel sinds 1 september in mijn huidige (nieuwe, eigen materiaal) band, en omdat er nu wat materiaal af is willen onze andere gitarist (en zanger) en ik volgende week, in de herfstvakantie, een demo opnemen, en misschien dat onze drummer daar met cajon bij aansluit. Nu heb ik wat spullen van school kunnen lenen, en hebben wij zelf ook het een en ander. We hebben onder andere naast een paar kabels het volgende:

PG 56 (drummic voor eventuele cajon)
SM 58
2x gitaarversterker met jack-output (1 per gitarist)
Mengtafel
Speakers
Goedkope laptop
Line 6 Toneport GX
2x Behringer DI-100 (van school)


Daarnaast natuurlijk ook eigen spullen. Nu zullen jullie al door hebben dat wij die gitaren niet gaan mic'en maar via de headphone out via DI op de tafel gaan aansluiten, waarbij de computerspeakers als monitor dienen. PG 56 is voor de cajon en en de SM 58 voor de zang. Nu vroeg ik me af wat jullie voor tips hebben, met name wat betreft programma's e.d.. Mijn plan is nu om via een 2x XLR - 1x mini jack naar mijn laptop te gaan, en dan via Audacity op te nemen. Maar wellicht is daar een beter programma voor? Zou ik op deze manier een relatief goede opname kunnen maken, of zijn er echt nog dingen nodig? We maken trouwens gebruik van moddeling, voor buizen is geen geld. Andere vraag, zouden wij ergens die Toneport GX moeten gebruiken met Gearbox? Ik kan er bijvoorbeeld zang overheen sturen, maar lijkt me niet handig.

Graag hoor ik het als iemand tips heeft, zowel over de genoemde dingen als algemeen.

De muziekstijl zit trouwens een beetje in de richting van de punk, dus superhoge kwaliteit is niet van belang, zeker niet voor een eerste demo.

Veel pleziwer bij de opnames gewenst. Een goede kwaliteit zla het niet worden, dan moet je gewoon naar een studio. Misschien een vreemde vraag, maar de drums? Hoe ga je die doen?

RobinH
18 oktober 2013, 09:53
Drums is in de praktijk een cajon. Hij kan zijn (elektrisch) drumstel niet meenemen op de fiets, en bij hem opnemen gaat 'm ook niet worden.

Ik heb het idee dat ik niet heel duidelijk heb aangegeven hoe ik alles wil aansluiten. Het idee is nu als volgt:

Gitaar > amp > [headphone out] > DI > geluidstafel (x2)
SM 58 > geluidstafel
PG56 > geluidstafel
geluidstafel > Toneport GX (als geluidskaart) > audacity
geluidstafel > 'monitoren'
Toneport GX > headphone

Han S
18 oktober 2013, 10:33
Het heet 'mengtafel', voor de goede orde. Ga gewoon aan de gang en bedenk dat elke bekende studio op deze manier is begonnen.

Baker
18 oktober 2013, 11:24
Oe, kun je niet ergens nog een paar extra mics lenen?
Ik heb zo'n vermoeden dat Gitaar > amp > [headphone out] > DI > geluidstafel (x2) erg beroerd gaat klinken

RobinH
18 oktober 2013, 11:36
Sorry Han, voor het door elkaar halen. Ik bedoel inderdaad mengtafel. Op mijn school gebruiken wij ook regelmatig de term 'geluidstafel'.

Ik kan wel meer microfoons lenen, maar niet met toestemming (en aangifte voor diefstal zit ik niet op te wachten). Sowieso geeft mijn headphone/record out op mijn Cube een mooier geluid dan de speaker. In mijn geval zal ik misschien zelfs de Cube er tussenuit halen, want ergens tussen pedaal en speaker treed een vervorming (in de vorm van gekraak) op. Mijn sound komt voor een groot deel uit mijn pedaal, de versterker gebruik ik enkel voor reverb en equalizer. Hoe het zit met de andere headphone out weet ik niet, die versterker is niet van mij.

Baker
18 oktober 2013, 14:23
"Sowieso geeft mijn headphone/record out op mijn Cube een mooier geluid dan de speaker"
Maar ook:
"Mijn sound komt voor een groot deel uit mijn pedaal, de versterker gebruik ik enkel voor reverb en equalizer"

Zijn bijna sig-waardig.

Maar als het zo is, dan is het zo. Ga lekker experimenteren.
Veel succes met de opnames!

jannest
18 oktober 2013, 19:45
schrijf goede nummers

Cheetoria
21 oktober 2013, 11:05
Je kan 1 spoor tegelijkertijd opnemen? Ik zou kiezen om een gratis versie van Cubase te downloaden (of kopen á 3 tientjes), zodat je wat makkelijker kan mixen, en goed kan opnemen met een klik(track). Als je de Cajon opneemt, zou ik proberen om 2 microfoons tegelijk op te nemen, zodat je de 'bas' en de 'snare' er allebei goed op hebt staan. Groet en succes!

RobinH
21 oktober 2013, 17:16
Een probleem is dat wij altijd samen spelen, ik heb weleens geprobeerd te tellen hoe vaak ik iets moet herhalen, maar dat is vrij lastig, omdat ik daarbij ook afhankelijk ben van hoe lang de zang duurt. Daarom doen we alles tegelijk. We maken de mix dus vóór het opnemen. De output van de mengtafel gaat direct naar de line6 (en via een ongebalanceerde jack out naar twee speakers), waarna de Line6 weer naar Audacity of een ander programma gaat.

Probleem met de cajon: ik heb er maar 1 microfoon voor, de andere microfoon hebben we nodig voor de zang.

showband
22 oktober 2013, 08:05
zo een bezetting voor de eerste keer opnemen? Keep it simple!

Leen een zoom oid portable recorder. In die dingen zitten best ok electretmicrofoontjes voor de eerste keer.

En zoek een paar mooie ruimtes om wat nummers in te spelen.
Bijvoorbeeld een fraai galmende lange gang in een kelderboxen stuk.
Of een houten tuinhuisje enz

Gewoon rondom een goede stereomicrofoon gaan zitten en door verder weg / dichterbij de microfoon te gaan zitten de balans zoeken. terugluisteren, weer verzitten enz.

Daar kun je prima eerste ervaring mee opdoen. En een bruikbare opname.
En je gaat pas geld uitgeven als je eens onder "opnamedruk" hebt gewerkt.

Baker
22 oktober 2013, 09:04
Een probleem is dat wij altijd samen spelen, ik heb weleens geprobeerd te tellen hoe vaak ik iets moet herhalen, maar dat is vrij lastig, omdat ik daarbij ook afhankelijk ben van hoe lang de zang duurt.

Wat men bedoelt is wel tegelijk spelen, maar gitaren, zang etc meerdere sporen opnemen. Op die manier kan op een PC / Mac met een DAW (zoals inderdaad cubase, maar ook het gratis te downloaden Reaper) achteraf het volume per spoor aangepast worden en effecten zoals galm worden toegevoegd. Ook al speel je het tegelijk in, je hebt dan toch de mogelijkheid om een mooiere mix te maken. Het probleem is alleen dat je dan wel een standalone meersporenrecorder nodig hebt, of een meersporen interface voor een desktop. En dat kost dan weer geld. Tenzij je ergens zoiets kan lenen.

Maar inderdaad, voor een eerste keer opnemen is de methode die Showband beschrijft voor de hand liggender.

RobinH
27 oktober 2013, 00:25
Ah, op die manier. We hebben wel een mengtafel, dus de balans kunnen we daarmee maken. Ik heb even alle kanalen getest, en mijn gitaar klinkt prima via de headphone out. DI is er tussenuit bij mij, die was eigenlijk alleen maar onhandig. Lijstje is nu als volgt (kanalen beginnen raar omdat ik alleen Fantoomvoeding op 1-6 en 7-12 kan zetten, ik kan niet per kanaal schakelen):
5: Zang (SM 58)
6: Gitaar zanger/lead gitarist (PG 56)
7: Mijn gitaar (ritme gitarist) (Record out op amp)
8: Bassist (DI) (kreeg ik gisteren te horen, dus daarom de PG 56 op de gitarist)

Drummer kon niet, dus geen Cajon in het lijstje. Ik heb daarnaast op de post-fader aux een Boss Reverb Box RX-100 staan, één set stereo out naar mijn Line6 Toneport GX en één set stereo out naar mijn speakers, als monitoren. Ik ga opnemen via audacity. Alles is getest, en alles werkt in principe. Morgen dus opnemen, dus ik zal morgenavond wel een demo-link plaatsen.

RobinH
28 oktober 2013, 00:31
Zoals verwacht is de kwaliteit van de mix in één van de twee tracks, Time Bomb, ver te zoeken. Is teveel door elkaar heen gekomen lijkt het. De andere track, Burn the Roots, is wel redelijk gelukt. Te luisteren op onze bandcamp. (http://burningthebridges.bandcamp.com)

Ik ben eigenlijk geen problemen tegengekomen bij het opnemen, behalve een brommende en ruisende headphone out op de mengtafel. De bedoeling is dat we, met een eigen microfoon, statief en DI, zelf vaker zulke opnames gaan doen. Ook gewoon een jamsessie opnemen, want dat was zo mogelijk nog interessanter om terug te luisteren.

jannest
28 oktober 2013, 01:44
er zijn wat dingen voor verbetering vatbaar maar niet veel...............

RobinH
28 oktober 2013, 08:10
Zou je concrete dingen kunnen noemen? Dan kunnen wij daar ook weer wat mee.

jannest
28 oktober 2013, 12:58
Zou je concrete dingen kunnen noemen? Dan kunnen wij daar ook weer wat mee.
ten eerste
ik hoor geen drums
2 bass kan wat snappier( klink nu wat blubberig)
3 stem past niet helemaal

zou ff wat tuts over eq'en lezen

btw zou toch voor de spoor na spoor techniek gaan nadenken
mixed echt een stuk makkelijker

zou 1 maal met hele band en een clictrack de hele song inspelen en dan spoor na spoor
ieder z'n partij

RobinH
28 oktober 2013, 14:00
Ik heb door dat dit topic door jou niet gelezen is. Er wordt in mijn post over wat er versterkt wordt nergens gesproken over een slagwerkinstrument, geen drums, geen cajon (misschien die in negatieve vorm). Daarnaast staat er [drumless demo], dus ook dat spreekt wel voor zich.

Ik vraag je nu dit: met een netto inkomst voor de band ±25-50 euro per maand (uit mijn eigen zak, ik ben de enige met echte inkomsten), hoe wil je ooit een interface met voldoende inputs kopen? Daarnaast zijn nog microfoon, software, statieven etc. nodig, dus gaat 'm niet worden voorlopig.

Ik zal even een punt herhalen: merendeel is van mijn school geleend. Ik ben dus een leerling. Daarnaast ben ik de oudste, volgende maand 18. Daarnaast examenjaar, dus tijd om te werken is er niet.

jannest
28 oktober 2013, 15:46
je heb maar 1 input nodig om spoor voor spoor op te nemen
en drums kun je voorlopig met midi en een vsti doen

je heb geen cent extra nodig om te doen wat ik zeg
en zeker niet de tuts over eq'n lezen


dacht dat ik met creativiteit en lef te maken had alhier
nu weet ik dat niet zo zeker meer

jannest
28 oktober 2013, 16:24
nog ff
zorg dat je je nummers uit je hoofd kan spelen voordat je zelfs maar aan opnemen denkt
want als je ze alleen "samen" kunt spelen ..................
oefenen oefenen en oefenen

RobinH
28 oktober 2013, 16:50
Om alleen te spelen is 1 input nodig ja. Als je, zoals jij zegt, ook meerderen tegelijk wilt opnemen heb je toch echt ook meer inputs nodig. Drums digitaal... naar mijn mening zetten we dan onze drummer buiten spe. Sowieso is er voor MIDI nog geld nodig voor software en/of een MIDI-interface. Zoals gezegd, het was maar een demo, en het zag er tot vrijdag naar uit dat we alleen twee gitaren en zang zouden hebben. Ken trouwens een aantal slechtere stemmen in hetzelfde genre, dus tot we iemand anders vinden blijft hij lekker zingen.

Creativiteit is toch júíst niet per se de standaard route nemen? En als je denkt dat ik geen lef heb, wat dan wel? Als ik geen lef had zou ik geen tips vragen, zou ik geen demo opnemen, zou ik niet eens zelf een band oprichten.

Martijn-w
28 oktober 2013, 16:53
Met 1 input kan je ook meerdere sporen opnemen. Dan speel je de nummers meerdere keren en iedere keer gebruik je de microfoon om iets anders op te nemen.

De keren dat we met onze voormalige band in de studio hebben gezeten namen we sowieso eerst de drums op en de tweede "take" pas de rest van de band.

harrie-beton
28 oktober 2013, 17:03
Zou gewoon opnemen met drums. Dat je niet kan fietsen met drumkit moet geen reden zijn om een opname van punkband om te batterijen. Een punknummer draait om de hele band. Dat kan niet zomaar zonder drums.

Veder goede tip van nummer- en instrumentbeheersing.

De Line6 is NIET geschikt om een demo op te nemen, die kan maar 1 spoor en dat is te weinig.

RobinH
28 oktober 2013, 17:11
Dat je met 1 spoor per opname uiteindelijk x aantal sporen kan krijgen in een project snap ik. Maar hoe je dat wilt doen als je alles eerst als totaal wilt opnemen, met nog altijd die ene input, maar die x aantal outputs, dat zie ik nog ff niet voor me.

Die Line6 was inderdaad toch niet geschikt, want die heeft blijkbaar een mono-input. Ik ga nu dus wel op zoek naar andere oplossingen. Inmiddels heb ik een kaart gezien die wel stereo is. Dan kunnen we wel stereo mixen, want nu is alles mono gemixt, en dat is nou eenmaal niet ideaal. Als iemand een voorstel heeft is dat voorstel welkom. Budget valt niet te geven. Mijn enige eis is dat er stereo mee opgenomen moet kunnen worden.

Wat stel jij voor als de drummer zijn (elektrische, lastige ouders...) drumkit niet mee kan nemen? De emmer hebben we al een keer gebruikt in een oefensessie, maar om die op te nemen heb je eigenlijk juist een slechte microfoon (zoals een mobiel) nodig is onze ervaring. Overigens viel de drummer dit keer op het laatste moment uit.

Han S
28 oktober 2013, 17:18
Sommige muziek als bijv punk, soul, jazz, blues e.d. moet je als band spelen en opnemen. Dat gaat je spoor voor spoor nooit goed lukken.

Ik nam mijn eerste demo op met de rockband waar ik toen in speelde met een vier sporen deckje. Groot drumstel heb ik gedaan met een Yamaha zanginstallatie en daarvan de rec out gebruikt, dus de mix eerst gemaakt en die naar twee sporen gestuurd. Het derde en vierde spoor waren voor de bas en de gitaar.

De nummers hebben we live opgenomen, van die vier sporen een tussenmix gemaakt, die naar twee sporen van een taperecorder overgezet, de tape weer op het viersporendeck en de twee vrije sporen gebruikt voor vocalen en solo's. En dat klonkt meer dan behoorlijk, ik ben er nog steeds tevreden over.

Tegenwoordig kan het met een laptop veel eenvoudiger en heb je minder kwaliteitsverlies.

jannest
28 oktober 2013, 17:24
Dat je met 1 spoor per opname uiteindelijk x aantal sporen kan krijgen in een project snap ik. Maar hoe je dat wilt doen als je alles eerst als totaal wilt opnemen, met nog altijd die ene input, maar die x aantal outputs, dat zie ik nog ff niet voor me.

Die Line6 was inderdaad toch niet geschikt, want die heeft blijkbaar een mono-input. Ik ga nu dus wel op zoek naar andere oplossingen. Inmiddels heb ik een kaart gezien die wel stereo is. Dan kunnen we wel stereo mixen, want nu is alles mono gemixt, en dat is nou eenmaal niet ideaal. Als iemand een voorstel heeft is dat voorstel welkom. Budget valt niet te geven. Mijn enige eis is dat er stereo mee opgenomen moet kunnen worden.

Wat stel jij voor als de drummer zijn (elektrische, lastige ouders...) drumkit niet mee kan nemen? De emmer hebben we al een keer gebruikt in een oefensessie, maar om die op te nemen heb je eigenlijk juist een slechte microfoon (zoals een mobiel) nodig is onze ervaring. Overigens viel de drummer dit keer op het laatste moment uit.

je kan dat drumstel toch bij hem thuis opnemen ???
neem aan dat zo'n ding toch wel stereo out heeft......gaat zonder problemen je pc in
en wat midi betreft ach ja
ik maar denken dat de jeugd van tegenwoordig zo goed met computers is
maar genoeg gelul over opnemen
je moet oefenen

jannest
28 oktober 2013, 17:26
@ Han i moet je ff tegenspreken
de beste punk plaat ever imho is spoor voor spoor opgenomen
nevermind the bollocks van sexpistols

RobinH
28 oktober 2013, 17:48
We kunnen best de drums nog overdubben, dat zal natuurlijk wel gaan. Maar bij hem opnemen of repeteren? Wie zorgt voor ons dat zijn ouders én zus een dagje weg zijn, zodat wij toestemming krijgen? ;) De keuze om bij mij op te nemen is gevallen omdat mijn ouders erg soepel zijn: zolang de buren er geen last van hebben mag het.

En natuurlijk kan ik sommige dingen op de computer vrij goed. Maar denk jij dat iedereen dezelfde interesses heeft? Ik heb nog nooit in mijn leven iets van MIDI gebruikt naar mijn weten. Misschien komt dat binnenkort voor lichtsturing, maar dat is weer iets anders.

Han S
28 oktober 2013, 17:50
@ Han i moet je ff tegenspreken
de beste punk plaat ever imho is spoor voor spoor opgenomen
nevermind the bollocks van sexpistols

Man, ik zal toch wat punkbands opgenomen hebben, praat me er niet van en idd in zeldzame gevallen lukt het een enkeling het om met overdubs een goeed resultaat te halen, maar dat is zeer zeldzaam.

jannest
28 oktober 2013, 17:57
We kunnen best de drums nog overdubben, dat zal natuurlijk wel gaan. Maar bij hem opnemen of repeteren? Wie zorgt voor ons dat zijn ouders én zus een dagje weg zijn, zodat wij toestemming krijgen? ;) De keuze om bij mij op te nemen is gevallen omdat mijn ouders erg soepel zijn: zolang de buren er geen last van hebben mag het.

En natuurlijk kan ik sommige dingen op de computer vrij goed. Maar denk jij dat iedereen dezelfde interesses heeft? Ik heb nog nooit in mijn leven iets van MIDI gebruikt naar mijn weten. Misschien komt dat binnenkort voor lichtsturing, maar dat is weer iets anders.

hij heeft toch een electronisch drumstel ?
die hebben ze toch speciaal gemaakt om zacht te kunnen spelen ??

jannest
28 oktober 2013, 18:01
Man, ik zal toch wat punkbands opgenomen hebben, praat me er niet van en idd in zeldzame gevallen lukt het een enkeling het om met overdubs een goeed resultaat te halen, maar dat is zeer zeldzaam.
jup kan wel kloppen
want veel mensen dachten dat punk vooral betekende dat je niet of nauwelijks moest kunnen spelen
de goede en bekendere bands bestonden/bestaan gewoon uit goede muzikanten

Martijn-w
28 oktober 2013, 19:20
Waar repeteren jullie eigenlijk? Kan je daar niet opnemen?
Ik neem tenminste aan dat jullie ook wel eens samen met volledige bezetting repeteren.

RobinH
28 oktober 2013, 20:41
Dat is dus het probleem, dat gaat nauwelijks, want de drummer is niet verplaatsbaar (daarom de cajon, maar die is blijkbaar uit de planning gehaald tot na de toetsweek). Daarom repeteren de gitarist/zanger en ik op mijn kamer. Bassist is er zondag bij gekomen, die zal hier ook repeteren d.m.v. DI en mengtafel. We zitten dus wel met een organisatorisch probleem, dat geef ik toe.

Ja, jannest, een elektrisch drumstel is er om stil te zijn, maar dat gaat niet als er nog drie andere mensen zijn. Daarom kan het alleen als er niemand is. Heb ik in ieder geval begrepen.

Ik ben trouwens, voor het begint, niet op zoek naar een discussie over wat punk wel is, en wat niet. Daar zijn de meningen genoeg over verdeeld.

Martijn-w
28 oktober 2013, 21:15
Ik heb zo mijn twijfels bij de levensvatbaarheid van je band zo. Wat wil je precies bereiken met je demo? Puur voor jezelf voor de lol wat opnemen?

RobinH
28 oktober 2013, 22:29
Ik begrijp je twijfels. Ik zal wat meer uitleggen Dit is nu de 2e band die de gitarist/zanger en ik samen hebben. De oude band liep écht niet, na maanden nog geen materiaal enzo. Daarnaast een bassist die erg disrespectvol omging met de gitarist/zanger's vertrouwen (inspiratie voor Time Bomb en nog een nummer, dat nog lang niet af is). Toen besloot ik dat er een nieuwe band moest komen. Dat is dus deze band geworden. Onze drummer hielden we aan. Zondag hebben we de bassist gevraagd, die eigenlijk direct ja zei. Waarschijnlijk is de drummer (of het praktisch gebrek eraan) ons zwakste punt. De rest (of eigenlijk 4, maar mevrouw de zangeres heeft momenteel privé wat problemen en kan dus nog niet meerepeteren) is wel serieus. Ik denk dus dat de band wel levensvatbaar is, maar dat we nog een kickstart nodig hebben.

De demo had meerdere doelen. Allereerst leek het me gewoon leuk om ons materiaal op te nemen, en dat was het ook. Daarnaast nog twee dingen. Als eerste kregen we vragen naar wat we maakten enzo, maar we konden ooit iets laten horen. Dat kan nu wel. Als tweede wilden we feedback hebben. Zowel op technisch vlak als op wat we spelen. Die hebben we ook al gehad, en daar zijn we erg blij mee. Gemixte reacties, maar dat is soms al gewoon omdat punk niet de meest populaire muziek is.

jannest
28 oktober 2013, 23:32
Dat is dus het probleem, dat gaat nauwelijks, want de drummer is niet verplaatsbaar (daarom de cajon, maar die is blijkbaar uit de planning gehaald tot na de toetsweek). Daarom repeteren de gitarist/zanger en ik op mijn kamer. Bassist is er zondag bij gekomen, die zal hier ook repeteren d.m.v. DI en mengtafel. We zitten dus wel met een organisatorisch probleem, dat geef ik toe.

Ja, jannest, een elektrisch drumstel is er om stil te zijn, maar dat gaat niet als er nog drie andere mensen zijn. Daarom kan het alleen als er niemand is. Heb ik in ieder geval begrepen.

Ik ben trouwens, voor het begint, niet op zoek naar een discussie over wat punk wel is, en wat niet. Daar zijn de meningen genoeg over verdeeld.
pffff
drummer kent de liedje dus ook nog niet
gewoon basistrack met click opnemen en dan dubben
remember je moet die liedjes ook onder invloed van alcohol ,chemicalien, zenuwen en ect op een podium kunnen brengen dus oefenen en oefenen
en kan het niet samen dan alleen
je kunt toch wel een manier verzinnen om de liedjes op papier te zetten ?

btw punk wat punk
hoe kom je daar nou bij ???
was ff een side linetje met han
ik heb het over muziek en je materiaal beheersen

RobinH
29 oktober 2013, 00:03
Die alcohol ben ik niet zo bang voor, ben er vrij ongevoelig voor ;) en de chemicaliën, die laat ik lekker achterwege. Ben er niet zo van, omdat ik altijd net een wat hogere dosis nodig heb dan de rest om een medicijn, drug, drankje of wat dan ook te voelen (of je moet alcohol tot chemicaliën rekenen). Maar is het niet zo dat ik, juist omdat ik moet luisteren naar de zanger, meer alert op het podium sta, zodra we daar staan? Als ik alles 'op de automatische piloot doe', zoals ik in een ander topic steeds zo leuk zag terugkomen, dan kan ik ook nergens meer op inspelen. Sowieso, we oefenen elke week samen de nummers, schrijven een stukje, oefenen weer, en zo gaat dan week in week uit. Dus die oefening komt er wel.

Ik heb de teksten op 'papier', maar er zitten ook instrumentale stukken in. En om die nou allemaal te gaan tabben... Ik speel wel gewoon samen. Ik speel toch niet zonder hem. Dat is trouwens wel het punt, ik ben alleen afhankelijk van de zanger/gitarist. Maar andersom zijn zij ook afhankelijk van mij. Sowieso, kunnen we niet samen optreden, dan niet :).

En wat ik bedoel is, ik zie een uitwijk naar punk, en ik heb 'weleens' gezien dat zoiets leidt tot een discussie wat nou wel en wat nou niet punk is.

RobinH
29 oktober 2013, 21:17
Nog even in navolging op het probleem met de drummer: binnenkort (op z'n vroegst a.s. vrijdag) gaan we (zanger/gitarist en ik) een keer met een andere drummer spelen. Als dat bevalt zullen we hem in de band vragen en mag de oude, helaas, vertrekken.

guhlenn
30 oktober 2013, 09:17
Nou, je hebt in ieder geval de grote bek en veel te sterke mening van een punk. ,Nu volhouwe en een band bij elkaar krijgen die wel samen kan spelen. Een elektrisch drumstel en punk is trouwens een vrij slechte combinatie. Ik heb ook sterkere meningen :).

harrie-beton
30 oktober 2013, 11:39
Zou eerst een stabiele band samenstellen en na een paar maand pas een demo opnemen. Als jij gratis OV hebt kan je misschien wel een 8 sporen machine van mij lenen.

jannest
30 oktober 2013, 14:05
Nou, je hebt in ieder geval de grote bek en veel te sterke mening van een punk. ,Nu volhouwe en een band bij elkaar krijgen die wel samen kan spelen. Een elektrisch drumstel en punk is trouwens een vrij slechte combinatie. Ik heb ook sterkere meningen :).

punk is death

wordt alleen nog gemaakt door rijkeluis zoontjes op scateboards :)

RobinH
30 oktober 2013, 15:10
Grote bek? Ik weet niet hoor, maar een grote bek is naar mijn mening toch wel wat extremer. Ik laat niet over me heen lopen nee, en ik kan best ergens tegenin gaan. Maar ik zal iedereen in zijn of haar waarde laten. En staat mijn mening je niet aan? Dan is dat jammer. Vrijheid van meningsuiting is gelukkig een grondrecht :).

Zoals ik al zei, we zijn bezig met het stabiliseren. Als we de drummer vervangen, en ik denk dat dat vrijdag al kan gebeuren, hoeven we daar niets meer aan te veranderen. Verder is iedereen namelijk al echt betrokken bij de band. Gratis OV heb ik trouwens niet, ik zit nog altijd op de middelbare school, dan krijg je dat gratis OV, helaas, niet. Het aanbod is wel erg aardig, bedankt.

Jannest, als dat alles is dat je ziet dan zie jij niet veel. Ken toch meerdere punkbands alleen al in Zoetermeer. En ja, ik ken ook genoeg skaters. Geen enkele daarvan is een rijkeluiszoontje. Overigens suggereer jij nu dus 2 dingen. Ten eerste zou ik dus een rijkeluiszoontje zijn. Mocht ik willen. Eerder andersom. Daarnaast heb ik ook zeker geen skateboard. Hetzelfde geldt voor onze zanger/gitarist, en dat is toch wel een echte punk. Please get your facts straight. Maar ik heb even wat posts van jou gelezen, als ik dat zo lees lijkt het of jij gewoon een hekel hebt aan 'de jeugd van tegenwoordig'. Want die jeugd is natuurlijk altijd slechtgemanierd, gebruikt natuurlijk altijd SMS-taal (net als ik in dit hele bericht doe hè?), etcetera. Meer woorden maak ik er niet aan vuil, ik heb zinnigere dingen te doen.

jannest
30 oktober 2013, 18:47
mmmm
lol
last van gebrek aan humor of is het gewoon die tijd van de maand ??

maar ik zal me snel in de zoetemeerse punkscene verdiepen
ik mis wat............suburban anxiety..............bij ramp 23 of het johan cruiffff veldje ???

een gitaar spelende "echte" punk in zoetemeer
dat ik dat niet opgemerkt heb


ik ben oud

Han S
30 oktober 2013, 18:53
Heren, zullen we het wel gezellig houden?

jannest
30 oktober 2013, 18:58
Heren, zullen we het wel gezellig houden?
ja hoor
helaas kan ik het niet helpen dat iemand mijn grapjes niet snapt
hij hoeft ze niet leuk te vinden ok
maar niet begrijpen.....................pfffffffffffff

RobinH
30 oktober 2013, 20:24
Sorry Han. Ik zal er niet meer op in gaan.

Dan nu, nogmaals, voor de rest de vraag: hoe zou ik de kwaliteit van de opname kunnen verbeteren zonder echt meer uitgaven te doen (uitgaven als microfoon + accessoires, DI (in ons geval al een GI100 gekocht), interface zijn wel nodig natuurlijk)? Stereo mixen lijkt me één ding. Zijn er meer zaken die, zonder een andere mixer te gebruiken of spoor-voor-spoor op te nemen, ons kunnen helpen? Hierbij zoek ik niet het antwoord 'wacht nog even met opnemen', dat is namelijk niet echt wat ik wil weten. Want of ik nou morgen opneem of over een half jaar, dan nog valt er een hoop te verbeteren.

harrie-beton
30 oktober 2013, 21:07
De kwaliteit van een geluidskaart in een laptop is vaak hoorbaar poep. Als je een PC kan lenen, zou ik opnemen van een stereomix naar de line in van een pc. Met een PC geluidskaart zijn geen goede overdubs mogelijk vanwege de latency maar je line6 kastje is daar juist wel weer geschikt voor. Ik doe dus een concreet voorstel:

Ga als band bijelkaar zitten zoals in een oefensessie.
Hang voor ieder gewenst instrument een mic of pak een direct signaal.
Direct kan: bas, elec drumkit, jullie gitaren.
Stel de volumes af, nooit oversturen op de opname.
Maak op een mengtafel een stereomix en neem deze op in reaper (reaper is gratis om te proberen en kent geen beperkingen).
Op een pc is dat de blauwe line ingang, dat gaat via een mini jack stereo.

Overdubs zoals een extra gitaar kan je thuis op je laptop doen met de line6.

Herrie om je heen is soms lastig. Als je het moeilijk vindt om een stereomix te maken terwijl de band speelt, ga dan heel ver met lange kabels in de kamer ernaast zitten met de spullen en laat iemand daar mixen op een koptelefoon van het gesloten type zoals een DT770.

Zo heb ik eens een demo opgenomen in 1992. Hele band direct naar een stereomix.

RobinH
30 oktober 2013, 21:43
Kijk, hier heb ik wat aan :). Thanks.

Ik gebruik zelf een PC. Ik heb wel een laptop voor school, maar dat is een rotding (10" scherm, slechte processor, en inderdaad een slechte geluidskaart was me al opgevallen). Die PC is echter ook niet dat je zegt, daar heb je wat aan (als het gaat om geluidskaart e.d.). Het is zo'n oude HP Compaq die ook weleens op kantoren staat. Welke weet ik niet, het is een (al een half jaar tijdelijke) vervanging voor mijn andere PC, die wel goed was, maar waarvan het moederbord overleden is. Oké, genoeg over die computer :P.

Ik heb op school tijdens het opruimen in onze techniekopslag een Behringer UCA200 gevonden. Deze wil ik nog eens testen, deze is namelijk wel stereo. Of denk jij dat die PC beter werkt? Reaper ga ik sowieso proberen, bedankt voor de tip. Alleen de PC in de kamer hiernaast zetten zal niet gaan, want er is op mijn verdieping maar één kamer :P. Maar je punt is duidelijk ;). Ik denk dat het mixen wel moet lukken qua volume, we luisteren nu ook af van onze mix, dus ik snap ook niet dat het niet is opgevallen dat de zang veel te zacht was bijvoorbeeld. Wellicht toch meer tijd besteden aan de mix maken.

Met oversturen bedoel je het laten clippen in de mixer neem ik aan? De gitaar middels een pedaal/versterker laten oversturen is natuurlijk nodig voor ons geluid.

Daarnaast voor de geïnteresseerde: de mixer is zo te zien een Samick SM-122P.

jannest
31 oktober 2013, 00:41
http://www.homerecording.be/forum/

harrie-beton
31 oktober 2013, 11:55
Die homerecording is goed leesvoer met hou ook erg van de leerzame informatie op popschool Maastricht. http://www.popschoolmaastricht.nl/

Ik snap dat je gitaar overstuurd moeten klinken (dat hoort zo!) maar de mixer en de opname moet NIET oversturen. Als je de zang beetje hoorbaar wilt houden zou ik de ene gitaar 30% links pannen en de andere 30% rechts pannen. De zang blijft dan mooi in het midden.
Jullie gitaarversterkers kunnen toch allebeide met een line out? Dat had ik hierboven gelezen.

Audio is geen zware toepassing en elke pc die virusvrij is, kan dit soort audio projecten aan.

Je praat makkelijk erover heen maar goed mixen is een vak. Gitaristen mixen andere dingen naar voren dan zangers. Luister naar "justice for all" van Metallica. Gemixed door de drummer en de gitaristen. Ze zeggen daar zelf ook over "Drums really loud, guitars really loud: we needed some kind of guidance". Dat is met The Black Album ook gebeurd.

guhlenn
31 oktober 2013, 14:21
Ja zeg, zout effe op. De volgorde is : band hebben, oefenen, opnemen. Dus vanaf vrijdag praten we verder. Ga een beetje over de geluidskwaliteit van een sound kaart hebben terwijl er geen drummer is. Gekker word het niet.

RobinH
31 oktober 2013, 16:19
Uitwijken over of ik een band heb ga ik niet meer op in, zelfs al heb ik die niet, dan kan ik de info nog gebruiken. Ik doe ook gewoon live af en toe wat met geluid (maar liever licht, daarom zit de kennis voor geluid er niet goed in). Daarom ook dat ik wel de principes ken van mixen. Sterker nog, het plan is om me in te schrijven voor de HBO opleiding Techniek & Theater, dus als ik daar binnen kom krijg ik ook nog genoeg met geluid te maken.

Geloof het of niet, mijn computer kan niet eens goed met een externe geluidskaart overweg, is praktisch net zo bagger als mijn laptop. Die computer schakelt soms gewoon alle geluidsoutput uit. Dan kan ik nog wel opnemen, maar afspelen lukt dan niet meer. En dat is geen virus, want zo was het al vanaf de installatie.

guhlenn
31 oktober 2013, 19:14
Succes man, het leven heeft jouw enoorm veel te bieden!

RobinH
31 oktober 2013, 23:50
Ik zou je bedanken als je welgemeend overkwam. Doe ik dus niet. Graag zinnige reacties, dingen als die van Harrie-Beton zijn bijvoorbeeld erg bruikbaar.

Harry
1 november 2013, 11:07
sjong jonge, iemand komt met een vraag over hoe op te nemen zonder budget en meteen zien er een paar kans om af te gaan zeiken.

Ik neem ook thuis op zonder drummer, mag het dan niet?

RobinH
1 november 2013, 16:10
Ik denk dat dat niet mag nee, als ik het zo hoor. Gelukkig zijn regels er soms om gebroken te worden ;).

Koni05
22 november 2013, 00:38
Voor wat het waard is.. Als je jezelf eerst gewoon terug wilt luisteren, pak je iPhone, of welke smarphone dan ook en gebruik gewoon de opnamefunctie die daar op zit. Zijn zelfs wel apps voor te vinden, zoals SP Multitrack op iPhone. Als wij een nieuw nummer hebben en het terug willen luisteren, doen we het op die manier in onze oefenruimte. Als het geluid dan te hard binnenkomt op je telefoon, waardoor alles overstuurt klinkt, wikkel dan je telefoon in een jas. En als ik m'n mening even mag geven, wij zoeken pas goede opname apparatuur als onze nummers strak genoeg zijn om er daadwerkelijk mee te 'pronken'(Dat is bijna zo ver!!). Tot die tijd zijn wij de enige die er naar luisteren, en is iPhone kwaliteit méér dan genoeg! Ook wij zijn studenten en hebben geen budget voor eigen opname apparatuur. En het zou zonde zijn als je daar geld aan uit geeft als er nog weinig concreet materiaal is.

Verder moet je gewoon lekker doorgaan met wat jij wilt en hoe je dat wilt ;) Succes!