PDA

View Full Version : NGD: SquierSilver Series '90: pech of rommel?



ellisvertellis
17 oktober 2013, 17:48
Hallo,

Net begonnen met een nieuwe band en ik had een tele nodig. Daar het budget beperkt was, voorlopig toch, wilde ik iets van degelijke kwaliteit dat later ook nog kon dienen en als het wat meeviel gewoon de hoofdgitaar kon worden. Budget dus onder de 400 euro.

De Squier die ik tegenkwam op tweedehands.be sprak mij direct aan wat uitzicht betreft. Ook de specs waren juist: volle chunky maple hals, Gotoh tuners, hardtail met 6 zadeltjes, verder standaard tele configuratie. De juiste prijs, dus een afspraak gemaakt met de verkoper om te testen. Goeie actie, klonk prima, niet te zwaar, op het eerste zicht geen krassen of schade, volumeknop zat een beetje los maar verder geen gekraak ofzo... meegenomen dus!

Dit is ze:

http://img690.imageshack.us/img690/1007/uqo8.jpg

Thuisgekomen en onmiddellijk geïntoneerd. Dat ging prima. Verse snaren had ik niet liggen, dus een paar dagen later naar een luthier in de buurt voor snaren en de pots dus vast te zetten (ik kreeg de koppen er niet gemakkelijk af en moet toch naar die zaak, dus ik dacht: ik laat het daar doen).

Daar aangekomen merk ik dat de topkam onder de G-snaar gebarsten is en na het verwijderen van de snaar zien we dat ze gewoon in twee gebroken is. Jammer, maar helaas, de gitaar is 23 jaar oud, zo raar is dat niet. Er komt een zwarte Graphtech topkam op. Voorlopig heeft de luthier er een stukje hout ingeprangt zodat ze nog bespeelbaar is.

Gisteravond repetitie. Ik zet alles klaar, activeer de gewenste pedalen en krijg een ververlend hoog fluitsignaal te horen, vooral met een fuzz aan. Microfonisch? Had ik in elk geval niet met mijn strat. Heel vervelend, die elementen moeten er dus ook aan geloven. Tegenslag nr.2!

Goed, ik vind een manier om het gefluit wat te temperen en we repeteren verder.

In het midden van de repetitie loopt er iets mis: het brugzadeltje van de G-snaar komt los en het veertje dat over de "schacht" van het brugschroefje zit springt weg en is onherroepelijk verloren. Blijkt dat de schroefdraad zo ver heen is dat het gewoon los is gekomen tijdens het benden van de snaar! Gevolg, ik kan ze niet meer intoneren en dat veertje ben ik nu wel kwijt! Tegenslag nr.3!!

http://img577.imageshack.us/img577/9075/cw5s.jpg

http://img11.imageshack.us/img11/3985/sc3b.jpg

http://img819.imageshack.us/img819/1783/a6ax.jpg

Nu zit ik met een dilemma:

Of ik knap ze helemaal op, nieuwe pick-ups, nieuwe topkam, nieuwe brugzadeltjes (of gewoon nieuwe brug?)...

Of ik verkoop ze en zoek iets anders (weeral :mad:).

De vraag is, is deze gitaar het extra geld waard? Ik hou van het halsje, de looks, het gewicht en een Japanse Squier van '90 staat nu niet echt bekend als rommel...

Ik hoor graag jullie meningen!

bat
17 oktober 2013, 18:16
Tsja, mij lijken de meeste dingen zaken die nu eenmaal voor kunnen komen op een gitaar van deze leeftijd. De pickups is wel een apart verhaal, maar ik koester warme herinneringen aan mijn Silver Series: een elementenswap is ie zeker waard.

En anders... doe eens een PB... ;)

benwave
17 oktober 2013, 18:30
Een veertje haal je zo uit een ballpoint.
Topkammetje kost ook niet de wereld,
En probeer eerst eens wat andere instellingen op je amp of zo, voordat je gelijk om nieuwe elementen fietst.
Misschien kunnen de elementen gewaxt worden

HenkHenk
17 oktober 2013, 18:48
Tsja, mij lijken de meeste dingen zaken die nu eenmaal voor kunnen komen op een gitaar van deze leeftijd. De pickups is wel een apart verhaal, maar ik koester warme herinneringen aan mijn Silver Series: een elementenswap is ie zeker waard.

En anders... doe eens een PB... ;)
Idem hier: Een gitaar die staat op mijn lijstje van gitaren waarvan ik het jammer vind dat ik ze weg heb gedaan. Speelde voortreffelijk, alleen de elementen waren inderdaad wat microfonisch. Toentertijd getwijfeld, of een bigsby erop of weg, voor het laatste gekozen.
Ik zou er zo één kopen om toch die bigsby te plaatsen!

ellisvertellis
17 oktober 2013, 20:21
Bedankt voor jullie reacties!

Toch blijkbaar een geliefd modelleke?

Die topkam was al besteld. Doe ik wel vaker met goedkopere gitaren. En ik kan ze moeilijk doorverkopen met gebroken topkan, nietwaar?

Pickups, tja, dat was te denken he. Als er een ding is wat ik minder vind aan de gitaar zijn het de ietwat "makke" pick-ups, nogal weinig twang in de brug, alhoewel je met wat meer treble in een Fender amp al een heel eind komt... Maar zo'n fluittoon is echt onaanvaardbaar.

Ok, dat veertje is ook geen ramp, het is dat hele schroef/schacht brugonderdeeltje! Wat doe ik daarmee? Weet iemand waar je zoiets kan bestellen? Of eventuel repareren? Kan je die dingen per stuk kopen?

ellisvertellis
17 oktober 2013, 20:26
Misschien kunnen de elementen gewaxt worden

Waarom zou je dat doen? Wat kost het dan? Kan mij inbeelden dat dat nogal tijdrovend handwerk en dus duur is...?

o0rollo0o
17 oktober 2013, 21:52
Kaarsvet(zak waxine lichtjes) in een pannetje au bain marie en die dingen er in dopen, stelt niks voor. Geld overigens ook voor de andere zaken, dingetjes die je zelf in 2 tellen kan fixen zonder dure luthiers;)

ellisvertellis
18 oktober 2013, 11:15
Kaarsvet(zak waxine lichtjes) in een pannetje au bain marie en die dingen er in dopen, stelt niks voor. Geld overigens ook voor de andere zaken, dingetjes die je zelf in 2 tellen kan fixen zonder dure luthiers;)

Dat waxpotten moet ik maar eens proberen, als t mislukt, koop ik wel andere elementen.


Weet er iemand waar ik dit soort exotische brugzadels kan vinden zonder meteen een hele brug te moeten kopen?

ellisvertellis
18 oktober 2013, 21:16
Niemand een idee? Ik zoek mij suf, maar het lijkt alsof ze niet meer verkocht worden!? :(

Ik ken niet zoveel online winkels... Allparts, guitarparts.nl, Stewmac, ... Zijn er nog die ik moet checken?

Stewmac heeft deze brug: http://www.stewmac.com/shop/Bridges,_tailpieces/Electric_guitar,_non-trem_bridges/Top-Loading_Hardtail_Bridge.html?actn=100101&xst=3&xsr=51834&tab=Pictures

Helaas verkopen ze geen afzonderlijke zadeltjes...

Zou een dikkere schroef werken?

Midwolda
18 oktober 2013, 22:11
Werkt de gastape-truc ook niet?

ellisvertellis
18 oktober 2013, 23:03
De wat?? :makeup:

Midwolda
19 oktober 2013, 10:09
Even een beetje gastape om het schroefdraad heen wikkelen en weer in de bus schroeven.
Als de beschadiging aan de draad niet te groot is dan blijft het hopelijk gewoon zitten.

ellisvertellis
19 oktober 2013, 10:44
Goed idee! Ik heb het nu geprobeerd met zilverpapier en voorlopig blijft het goed zitten. Alleen ermee optreden blijft een risico. De kans dat het terug loskomt bestaat, en dat wil je dus niet hebben als je op een podium staat.

In elk geval bedankt om mee te denken!

jerome
19 oktober 2013, 12:18
Het is wel te repareren maar dan heb je speciaal gereedschap nodig en je moet een beetje handig zijn... ;)
Wat je in ieder geval kan proberen is om het ronde gedeelte (het buisje met het schroefdraad) hééél voorzichtig een hééééél klein beetje plat te knijpen in de bankschroef.

Nog beter is om er een helicoil in te zetten maar ik weet niet of dat buisje met schroefdraad voldoende wanddikte heeft.
Of een iets grotere diameter schroefdraad in tappen of met zilversoldeer vol laten lopen en opnieuw boren en tappen.
Maar dit zijn allemaal wat repararties waar je speciaal gereedschap voor nodig hebt...


Of ga eens langs een reparateur, misschien heeft die ergens nog zo'n zadeltje liggen in een stoffig laden kastje... ;)

guitarnijboer
19 oktober 2013, 12:45
Om terug te komen op je oorspronkelijke vraag: 90's fender silver series pech of rommel? Is mijn antwoord: rommel zou ik niet willen zeggen, maar het is zeker geen kwaliteit die gitaartjes. Ongeveer het niveau van de huidige Squier standard strat, en zelfs die zijn zelfs nog ietsje beter naar mijn idee.

Begin jaren 90 bestond er nog geen internet en was je voor al je informatie aangewezen op de jongens van de muziekwinkel. Gouden tijden voor die winkels die flink geld verdienden aan het verkopen van troep. Body's van multiplex en 'laminated' neck's waren meer regel als uitzondering.
Destijds heb ik ook zo'n silver series strat nieuw gekocht voor maar liefst 900,- gulden. Volgens de verkoper het zelfde als een USA strat, maar goedkoper omdat deze in Japan gemaakt werd. Wat wist ik er van, dus gekocht...

Een jaar of 16 was ik en in het begin best blij met de gitaar totdat ik in bandjes ging spelen en het mij begon op te vallen dat het geluid wel erg plastic klonk. Brom, en bijgeluiden, gekraak van de switch en potmeters maakten het plaatje compleet. Qua bespeelbaarheid viel het ook best tegen in vergelijking met gitaren van medegitaristen.

Op zich heb ik best wat jaren op de gitaar gespeeld en zou je kunnen zeggen dat ik in die periode van mij gitaarcariere hier een goede gitaar aan had, maar ik snap echt niet dat er nu mensen zijn die zeggen dat dit kwalitatief goede gitaren zijn, ik zou er nooit weer eentje kopen.

Goedkope ceramische single coils, plastic 5 way switch, japanse potmeters, geen afscherming onder de slagplaat, plastic topkam, slechte kwaliteit tuners, tremolo met 1/2 zink blok, basswood body ... Wat is er nu goed aan deze specs? Kijk eens op internet en je vindt nieuwe gitaren voor minder geld van betere materialen.

Mijn advies zou zijn: verkopen en op zoek naar wat anders.

bat
19 oktober 2013, 14:02
Ach ja, ieder zijn meug. Ik heb er nog steeds spijt van als haren op m'n kop dat ik m'n Silver Series tele heb verkocht. Mijn Fender uit Mexico was aantoonbaar en merkbaar slechter en dat is al een toevalstreffer (in positieve zin) qua kwaliteit.

Midwolda
19 oktober 2013, 14:30
De Silver Series Strat die ik ooit had was een serieus stuk hout, een alder body uit twee stukken en een maple hals uit een stuk, zeer fraai, hoge kwaliteit, uitstekend afgewerkt. De elektronica bleef daarbij ver achter, zwakke output van de pickups, mini-pots, el cheapo bedrading... maar goed, een Strat is gebouwd om dat allemaal makkelijk te vervangen, nietwaar?

Dus nee, geen rommel, beetje pech, wat klussen er aan en je hebt een lekker werkpaard.

BamBuFan1
19 oktober 2013, 16:53
De Silver Series Strat die ik ooit had was een serieus stuk hout, een alder body uit twee stukken en een maple hals uit een stuk, zeer fraai, hoge kwaliteit, uitstekend afgewerkt. De elektronica bleef daarbij ver achter, zwakke output van de pickups, mini-pots, el cheapo bedrading... maar goed, een Strat is gebouwd om dat allemaal makkelijk te vervangen, nietwaar?

Dus nee, geen rommel, beetje pech, wat klussen er aan en je hebt een lekker werkpaard.

Idem hier. Ik heb inderdaad de elementen, potmeters en condensator van mijn Silver Series Strat vervangen en nu is het een hele serieuze gitaar.

jonghj
24 oktober 2013, 17:25
ik zou de gitaar houden en brug, pickups en electronica swappen. Een duurdere Fender tele is niet per definitie een fijne player en om de kosten hoef je het niet te laten.

MarkS
24 oktober 2013, 18:04
Same here, Silver Series Strat. Puik stuk ronkend hout, beefy neck, hardware ging nog wel, maar shitty electronics.
Weggedaan omdat ik niet kon wennen aan de dunne vintage fretjes en de 7.25 radius.

ellisvertellis
24 oktober 2013, 19:20
Thnx allemaal voor jullie input!

Ik ga hem houden. Jullie ervaring met dit soort gitaar blijkt ook de mijne te zijn: goeie player als je van de hals houdt, maar crappy electronics (nu begint ook de 3 standenschakelaar nog te kraken...) en hardware.

Ik heb ook een japanse Fender strat en die speelt echt niet beter. Ook daar heb ik zo goed als alles van moeten vervangen. En nu is het mijn beste gitaar...

Heb nog een repetitie gehad met de Squier en eigenlijk geen klachten meer gehad, buiten wat fretbuzz van de (nog steeds) gebroken topkam.

Het enige waar ik nog een beetje voor vrees is dat de schroeven van de nieuwe brug niet overeen gaan komen met die van deze japanner . Iemand daar nog ervaring mee?

Midwolda
24 oktober 2013, 19:23
De oude schroeven er uit, gaatjes opvullen met wat houtlijm en een cocktailprikkertje.
Met een Tele brugplaat zie je daar toch niets meer van. Gaat helemaal goed komen!

ellisvertellis
24 oktober 2013, 19:36
Ok dan, ik wilde ook eigenlijk zelf leren pickups e.d. solderen, dus dit wordt mijn werkgitaar. En laat ons eerlijk zijn, het is echt een mooi ding!! :cheerup: