PDA

View Full Version : Mogelijk probleem vraagje.



Riny
17 oktober 2013, 16:35
Hallo allemaal,

Heb een Vox VT50 en deze heeft altijd goed gewerkt tot een paar weken geleden.
Wanneer wij gaan repeteren (2,5 uur) gaat de versterker traag in volume achteruit (lager) en er treed een lichte vervorming op.

Nu is het een amp met in de voorversterker 1 buis en om die reden zat ik zelf te denken dat de pijp een eind op zijn einde zou kunnen zijn.
Klopt mijn beredenering?
Heb reserve buisjes liggen dus zou deze eens uit kunnen wisselen.
Maar ja, dan moet ik de versterker uit de kast halen, op zich geen probleem, maar voordat ik dit zou gaan doen wilde ik graag weten of dat buisje wisselen wel nut heeft.

Op elektronica- gebied ben ik een NONO vandaar dat ik de vraag hier maar eens neerleg.

Alvast dank voor een eventuele reactie (en/of oplossing).

cluseau
17 oktober 2013, 19:43
Kan natuurlijk het buisje zijn maar er zijn zoveel andere componenten die deze klacht kunnen veroorzaken. Wil je de gok wagen kun je het buisje zo wisselen. Het openen van de versterker is nou ook niet bepaald racket technologie dus gewoon doen. Helpt het niet dan gewoon weer melden.
Succes.

Riny
17 oktober 2013, 20:23
Beste Cluseau,

Dank voor je reactie.
Het is nu te laat om nog te gaan sleutelen maar morgenochtend gelijk maar eens, zoals je aangeeft, het buisje wisselen.
Meld mij morgen weer na een paar uurtjes testen (gitaar spelen).

Riny
20 oktober 2013, 13:43
Nou, nog even laten weten hoe het afgelopen is.
Nieuwe pijp geplaatst maar het probleem blijft zich voor doen.
Dus dat wordt uitkijken naar een andere versterker omdat de VT50 ook al bijna weggegeven word en mogelijke reparatiekosten hoger uitkomen dan de waarde van de VT50 dus dat wordt uit te kijken naar een andere.
Ga nu, denk ik, voor de oudere Vox AC30 met de bekende blauwe speakers.
Nog even bij- sparen denk ik.:sssh:

7ender
20 oktober 2013, 14:30
oude VOX AC30 = niet zelden een "kruidje-roer-me-niet"

Riny
20 oktober 2013, 16:39
Heb in het verleden 1970 t/m 2000 nooit problemen gehad met mijn destijds AC30.
Voor mij zijn het net tanks.
Ook had ik destijds een Fender Twin Revb voor mijn PSG en ook daar had ik nooit problemen mee.
Dit waren, zoals jij ook weet, volledige buizenbakken.
Wanneer men er normaal mee omging waren ze niet kapot te krijgen.

De versterkers van nu, met alle onnodige toeters en bellen, hoeft voor mij niet zo zeer meer.
In het begin was het wel leuk al die extra, maar m.i. heb je er niets aan.
Dus geef mij de oude degelijke machines maar hoor, maar goed dit is persoonlijk.

7ender
21 oktober 2013, 09:44
Ik had vroeger een aantal van die dingen in onderhoud .
Voor een aantal eigenaren heb ik toen o.a.( en uiteraard na overleg ) die zgn "klasse AB instelling" ( kathode weerstand en elco ) maar gewijzigd voor een regelbaar rooster-negatief naar "klasse B" instelling.

AC30 versterkers hadden destijds de bijnaam: "eieren-kokers", vanwege de warmte-ontwikkeling.

Zelf ben ik meer voorstander van stevige buizen-versterkers met solide eindbuizen met octal-voeten ,.....maar ik snap gerust wel wat je d'r mooi aan vindt .

Die nieuwe chinese AC30 uitvoering ken ik niet , maar ik heb begrepen dat daarin alle buizen op een print gemonteerd zitten .
Zo'n concept verdient i.mo. eigenlijk nooit de schoonheidsprijs

Riny
21 oktober 2013, 10:11
Voor een aantal eigenaren heb ik toen o.a.( en uiteraard na overleg ) die zgn "klasse AB instelling" ( kathode weerstand en elco ) maar gewijzigd voor een regelbaar rooster-negatief naar "klasse B" instelling.
Je moet het mij maar niet kwalijk nemen echter wat hier boven staat is voor mij abrcadabra, hahahaha.


AC30 versterkers hadden destijds de bijnaam: "eieren-kokers", vanwege de warmte-ontwikkeling.
In mij herinnering kan ik het niet terug halen of mijn AC30 echte overdreven warm werd.

Buizenversterkers klinken voor mij warm met net dat kleine randje.
Voor, in mijn geval, uitsluitend thuis gebruik is dat wel te horen echter op een podium waar meerdere versterkers e.d. werken, dat zal iemand in een zaal die buizensound niet echt horen of er zouden echte kenners moeten zijn.
Dan is de kans wel aanwezig dat de kenners het wel horen.
Maar zoals aangegeven is het voor mij uitsluitend thuis- gebruik en podium- gebruik zal er door omstandigheden niet meer in zitten.

We gaan gewoon door sparen voor een goede oude tweedehandse AC30, mocht deze dan later wat kosten met zich meebrengen dan heb ik dat er wel voor over maar voor mijn Vox VT50 niet echt.

P.s. een nieuwe "chinees" zal het beslist niet worden.