PDA

View Full Version : Ik wil verder maar hoe??



Robin...
17 oktober 2013, 00:35
Ik speel nu al een tijdje gitaar. Iedereen zeg dat ik f*cking goed speel. Ik daarin tegen wil mezelf altijd verbeteren. En ik heb nu het idee dat ik een beetje vastloop. Elk optreden zeggen mensen dat ik voorruit ga maar ik merk er vrij weinig van. Het lijkt ook of ik vast zit in de zelfde lickjes en zelfde patronen. Als ik dan weer een tijdje niet speel dan voelt het weer heel goed gaan. Ik heb ook het idee dat ik heel erg schommel daarin. Soms als ik gitaar speel klopt alles en soms lijkt het of er niks uitkomt. Theorie ben ik wel heel veel op voorruit gegaan en de manier hoe ik nummers schrijf. Is er een goed boek die mij verder kan helpen. Maakt niet uit wat voor stijl gewoon even kijken. Ik word op bol.com dood gegooid met beginners boeken. Of zijn er nog leuke toonladders/technieken die me uit de standaard patronen haalt.

Om enig idee te geven hoe ik nu speel. Klein stukje opgenomen gewoon voor de lol. Ik had weinig tijd dus alles was 1 take. Na 10en moet het helaas stil zijn.https://www.dropbox.com/s/ao9ogb8bxj8d8o6/sad%20song%20-%20Output%20-%20Stereo%20Out.wma

Pepe
17 oktober 2013, 01:11
Gewoon, uit je comfort zone stappen. Andere toonladders, andere technieken. Ik heb me een tijdje vastgebeten in Nashville bendings, dan kom je mensen als Gatton en Arlen Roth tegen en voor je het weet zit je in de banjo rolls en steelguitar tunings. En daarna een tijdje in Flamenco wat weer een heel andere kijk geeft op een rechterhand. Of zet eens een CD op van Grant Green als je denkt dat je met je timing er wel bent.
Natuurlijk ga je dat allemaal niet mannen en haak je ergens af maar de grap is dat er allemaal kleine dingen die je ergens hebt opgepikt in je spel zullen opduiken en je techniek wordt beter, je geluid wordt beter en je eigen stijl krijgt meer vorm.

Robin...
17 oktober 2013, 02:50
Thanks. Grant green ga ik me ff mee bezighouden. Dat is een partij lekker zeg.

terrasbeest
17 oktober 2013, 08:36
Ik speel sinds 1964,en ik weet dat ik nog een heleboel dingen heb waar ik aan kan werken. Soms zijn er zaken waar ik al een tijdje niks meer aan gedaan heb.
Je zou bvb in toonaarden kunnen oefenen die je niet gewend bent, Ab of Eb , bvb, of veel in mineur spelen. Niet te snel boeken kopen,gebruik je hersens en zoek het hoe en waarom eerst zelf uit.
Speel nummers die niet noodzakelijk bij je normale stijl horen , en vooral : uitzoeken op gehoor, niet via die rot-Tabs. Dat is een goeie ear-training, en wees er maar zeker van : topgitaristen kunnen een nummer uitvogelen als ze het op de autoradio horen.