PDA

View Full Version : (2ehands) Soldeerbout Aanschaffen?



Jorikm
16 oktober 2013, 16:16
Ik begin steeds meer plezier te krijgen in het aanpassen en afstellen van gitaren, en daardoor mis ik de laatste tijd steeds vaker een fatsoenlijke soldeerbout. Ik heb er hier thuis eentje, van de aldi, 30 watt. Deze wordt alleen niet heet genoeg om de standaard soldeerverbindingen los te krijgen/te solderen. (Bijv. de verbindingen op de potmeters e.d.)

Nu ben ik op zoek naar een goede hobbysoldeerbout. Ik heb gelezen dat voor serieus soldeerwerk aan bijv. gitaren en amps een minimaal wattage van 40 watt vereist is. klopt dat?

Ik ben ook in voor eventueel 2ehands kopen.

Waar moet ik op letten bij het kopen van een (evt. 2ehands) soldeerbout als ik de komende paar jaar uit de voeten wil?

Groeten,

Jorik.

Oja, budget is misschien ook niet verkeerd. Ik zat te denken aan een budget van maximaal 50 euro.

Plant
16 oktober 2013, 17:02
Nu ben ik op zoek naar een goede hobbysoldeerbout. Ik heb gelezen dat voor serieus soldeerwerk aan bijv. gitaren en amps een minimaal wattage van 40 watt vereist is. klopt dat?

Vermogen zegt niet zoveel, (konstante) temperatuurafgifte wel.

Zo'n 30 Watt boutje is leuk voor als je af en toe een simpel dingetje soldeert, maar je hebt het probleem dat de temperatuur niet konstant is.
De temperatuur stort in elkaar zodra je aan een groter oppervlak soldeert met veel warmtegeleiding. Dan kun je wel een 40 Watt bout nemen, maar dan is de temperatuur mogelijk te hoog voor als je kleine dingetjes soldeert.

Kortom, als je een goede bout voor serieus soldeerwerk wilt hebben koop je een temperatuurgeregelde bout. Meestal zo'n soldeerstationnetje dus met temperatuurregelaar erop.

Let wel op want ook daar zit rotzooi tussen waarbij de 'temperatuur'-knop alleen maar een dimmer is en dan stort de temperatuur nog steeds in op grotere oppervlakken. Je moet dus echt een systeem met een temperatuursensor hebben.

Voor 50 Euro zal dat al gauw 2dehands worden ja.

HaroldA
16 oktober 2013, 17:14
Mijn Weller WS-80 kostte 2e hands €90,-

Plant
16 oktober 2013, 17:44
Mijn Weller WS-80 kostte 2e hands €90,-

Ja! Zoiets moet Jorikm hebben. Ik heb zelf zo'n Weller modelletje uit de vorige eeuw, maar het is gewelding spul.

Maar kijk uit voor die goedkope stationnetjes van b.v. Conrad. Ik heb onlangs zo'n stationnetje zonder bout bij de kringloop vandaan gehaald en eens opengemaakt. Daar zit dus geen regeling in maar een dimmer.

jan jansen
16 oktober 2013, 18:03
.[/QUOTE]Ik heb 2 soldeer bouten,15 en 30 watt. Ik kan alles met een gitaar met gemak solderen dus ik weet niet wat jullie willen....?

Jorikm
16 oktober 2013, 18:26
Als ik kijk naar de weller WS-80 die geadviseerd wordt, ligt deze zelfs 2ehands nog ruim boven mijn budget. Ik denk dat een soldeerbout met een station en een temperatuurmeter voor mij voorlopig nog te duur is.
Zo vaak zal ik hem niet gebruiken dus vind het zonde om daar nu al zoveel geld aan uit te geven.

Zijn er geen B-merk soldeerboutjes die voor zo nu en dan een keer wat solderen gewoon prima hun werk doen? Ik snap dat goed gereedschap belangrijk is maar ik wil eerst even kijken of ik eventueel verder ga in het hele gitaar reparatie/aanpassings gebeuren. Mocht dat zo zijn komt er ter zijne tijd wel een echt goed station!

Wat ik dus zoek is een soldeerbout waarmee ik bijvoorbeeld de pupcovers van een humbucker los kan solderen, maar waar ik ook fijner draadwerk mee kan solderen.

Ik zat te kijken naar zoiets: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/588417/Basetech-Instap-soldeerset-230-VAC-Vermogen-48-W-Temperatuurbereik-150-450-C/?ref=category&rt=category&rb=1

Zal ongetwijfeld dan geen temperatuurmeter inzitten, maar is dit dan echt ZO slecht dat je er gewoon slecht mee kunt solderen?

EDIT:

Ik heb er een gevonden waar naar zeggen WEL een temperatuursensor e.d. inzit. Kost ook wat meer.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/077088/Soldeerstation-48-W-met-digitale-weergave-Velleman-VTSSC40N/?ref=detview1&rt=detview1&rb=1

Reviews over de Velleman zijn ook goed..

Plant
16 oktober 2013, 18:43
.Ik heb 2 soldeer bouten,15 en 30 watt. Ik kan alles met een gitaar met gemak solderen dus ik weet niet wat jullie willen....?

Het gaat er niet om wat ik wil, maar om wat Jorikm wil. Dat jij met een 15 Watt en 30 Watt boutje alles naar tevredenheid kunt solderen is prima, maar Jorikm schrijft:


... Ik heb er hier thuis eentje, van de aldi, 30 watt. Deze wordt alleen niet heet genoeg om de standaard soldeerverbindingen los te krijgen/te solderen. (Bijv. de verbindingen op de potmeters e.d.)

Nu ben ik op zoek naar een goede hobbysoldeerbout. Ik heb gelezen dat voor serieus soldeerwerk aan bijv. gitaren en amps een minimaal wattage van 40 watt vereist is. klopt dat?...

Zijn 30 Watt bout wordt dus kennelijk niet heet genoeg voor zijn toepassing. En als je een zwaardere bout neemt heb je kans dat die voor andere toepassingen weer te heet word en componenten verbrandt.

Verder lees ik 'goede soldeerbout' en 'serieus soldeerwerk'. Tja, dan kun je niet om een goede temperatuurgeregelde bout heen.

Persoonlijk zou ik met een grote boog om die Conrad uit de link heen lopen, maar voor low budget is ie misschien best bruikbaar. Je zet 'm lekker hoog voor als de bout naar jouw idee niet heet genoeg word en je kunt in ieder geval voorkomen dat een bout voor kleine toepassingen te heet word.

edit: crosspost :) dat tweede linkje ziet er al een stuk beter uit.

stijnkenens
16 oktober 2013, 18:46
Ik heb een velleman (http://www.velleman.eu/products/view/?id=353578), die is mij aanbevolen door verschillende versterkerbouwers. Wat zij belangrijk vonden is het vinden van vervang tipjes, want dat is blijkbaar niet voor alle merken vanzelfsprekend.
Gaat tot 450° dus je kan gemakkelijk die grote klodder soldeer vloeibaar maken, als ze weer eens alle draadjes van de aarding op 1 pot bij elkaar hebben gesoldeerd. Met de vorige duurde het 2 minuten, wat ik echt veel te lang vind ...

Koste mij +/- 65 euro.



s.

Jorikm
16 oktober 2013, 19:08
De velleman is meteen wel weer een tientje over mijn budget heen. Ik denk echter dat ik toch de velleman kies. Scheelt ongetwijfeld een hoop gevloek en gescheld als ik aan het solderen ben.

Stijn, dat is dezelfde die ik op conrad voor 60 euro zie staan. Jij bent er dus wel tevreden over?

stijnkenens
17 oktober 2013, 11:36
Jep, heel content.
Gebruik hem nu al een jaar een paar keer per week voor herstellingen en nieuwe wirings.

Ik heb hem bij een winkel besteld en laten leveren, daarom 65 euro.

En daarbij: liever een nieuwe dan een 2ehandse, ik heb ooit zo'n simpele soldeerbout een nacht laten aanstaan, die kon ik weggooien, werd net niet warm genoeg, zeker niet voor grote soldeer klodders !



s.

Little Jay
17 oktober 2013, 12:54
Ik heb dat Basetech ding van Conrad al weer zo'n 1,5 jaar en moet zeggen dat ik er alles zonder problemen mee doe (versterkers, gitaren), in ieder geval 10x beter dan met de losse bout die ik ook heb (van de Gamma of zo). Moet alleen nog uitvinden of je gemakkelijk vervangende tips kan krijgen...

De bout goed laten opwarmen, tussendoor goed schoon houden (vochtig sponsje of zelfs een snelle vinger), niet te lang solderen... nou ja, basic skills dus... helpt ook!

Dirk_Hendrik
17 oktober 2013, 15:29
Voor een leven lang plezier:http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-componenten/m728751367-weller-wecp-20-soldeerstation.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598 c624&previousPage=lr

Jorikm
17 oktober 2013, 21:51
Bedankt voor de informatie, ik moet eerlijk zeggen dat mijn keus voorlopig naar de velleman gaat. Deze spreekt mij toch het meest aan en ziet er erg degelijk uit.

Eens kijken wanneer ik deze ga bestellen.

Jorik.

Tabula Rasa
18 oktober 2013, 17:01
Ik gebruik voor alles, van pedaaltjes, gitaarbedrading tot complete buizenversterkers gewoon een klein boutje van 15 watt. Gaat prima. Heeft het echt meerwaarde, zo´n dure, instelbare bout?

no 1 hops
18 oktober 2013, 23:01
simpel regelbaar boutje waar ook nog losse stiften voor te krijgen zijn.
VTSS4N van velleman, iets van € 16,00 potmeters geen probleem, alleen je moet wel de tijd nemen.
soldeertin met harskern gebruiken, stift eerst ongeveer 10 tellen op de potmeterbehuizing leggen, tin toevoegen en 5 a 10 tellen laten vloeien en je bent klaar.

Han S
18 oktober 2013, 23:44
Ik heb zo'n soldeerstation, werkt prima. Daarnaast heb ik zo'n Weller soldeerpistool, je kent het wel, zit een stukkie koperdraad onder twee schroeven en er zit een trafo in, Binnen tien seconden is dat koperdraadje gloeiend heet en soldeer je daar moeiteloos draadjes mee aan potmeters. Dan heb ik nog een zware electrische bout en als het echt zwaar werk wordt heb ik nog deze:

http://www.hasmi.nl/wp-content/uploads/2011/03/1-2828.jpg

Dirk_Hendrik
19 oktober 2013, 08:43
Soldeerpistolen en elektronica gaan echt niet samen Han. In zo'n ding sta je 80 Vac door je tip te jagen. Als je "werkstuk" dus ook maar een kleine verbinding heeft naar massa of voeding (en die is er altijd) is er een forse kans dat je componenten staat op te blazen.

Dirk_Hendrik
19 oktober 2013, 08:43
Ik gebruik voor alles, van pedaaltjes, gitaarbedrading tot complete buizenversterkers gewoon een klein boutje van 15 watt. Gaat prima. Heeft het echt meerwaarde, zo´n dure, instelbare bout?

Dat ligt er aan wat je er mee doet. Voor mij in elk geval wel.

Tabula Rasa
19 oktober 2013, 11:14
D_H, hoe bedoel je dat? Ik heb geleerd, bij gebrek aan keuze te werken met de punt en de zijkant. In principe kan ik alles wel solderen met die 15watter.

oigun
19 oktober 2013, 11:28
http://www.hf-electronics.nl/Webwinkel-Product-10829497/.html
Zoiets kopen, werkt prima en kost niet veel. Mocht je dagelijks gaan solderen dan kan je altijd nog wat beters/duurders kopen. Je kan het zo gek maken als je wilt maar uiteindelijk gaat het er om dat ermee kan solderen en dat doet deze prima. Koop er een bakje krullen bij om je soldeerpunt schoon te houden want dat scheelt echt een hoop voor goed soldeerwerk.

no 1 hops
19 oktober 2013, 12:46
en natuurlijk een goed soldeertin (met harskern) voor elektronica gebruiken en geen S39 vloeimiddel!!!
(er zijn er nog die dit bij elektronica klusje gebruiken ;-) )

Jorikm
19 oktober 2013, 13:57
Waaraan kun je zien of er harskern in de soldeertin zit? Misschien dat ik toch eerst ga voor een wat goedkoper boutje als ik deze verhalen zo lees. 5 seconden langer wachten om een potmetertje te solderen is voor mij (nog) geen probleem aangezien ik de bout 1 keer in de week zal gebruiken ongeveer.

Jorik.

Rizz
19 oktober 2013, 14:26
Nou heb ik de ballen verstand van soldeerbouten, maar wat ik wel weet is dat ik iedere keer als ik iets goedkoops koop op het gebied van gereedschap, ik er spijt van krijg. Koop een goede, of redelijke bout, daar heb je langer en meer plezier van. Met minder moeite nauwkeuriger werken hou ik wel van.. Daarbij, die bout eet geen brood als je 'm niet gebruikt en 50 euri is nou ook niet echt een wereldinvestering..

Zo kan het ook: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/588349?WT.mc_id=gshop

Plant
19 oktober 2013, 15:54
Waaraan kun je zien of er harskern in de soldeertin zit?

De naam zegt het al. De hars loopt door de hele kern van de tindraad. Knip een stukje tin af en kijk eens heel goed op de doorsnede. Dan zie je als het goed is een paar kleine puntjes. Als je begint te solderen en de rook komt eraf dan is dat de verbrandende hars.


5 seconden langer wachten om een potmetertje te solderen is voor mij (nog) geen probleem aangezien ik de bout 1 keer in de week zal gebruiken ongeveer.

5 seconden is voor jou misschien geen probleem, maar voor sommige komponenten wel. Belangrijk om schade aan komponenten te voorkomen is dat je in zo kort mogelijke tijd een goede soldeerverbinding maakt. Beter in 1 seconde solderen op goede temperatuur dan maar blijven doorbakken en onnodig lang hitte toevoeren. Je verbindingen worden er ook niet mooier / beter op.

Bedenk trouwens ook dat die goedkope boutjes stiften hebben die niet zo lang meegaan. En je moet ook maar net losse stiften kunnen kopen. Goedkoop blijkt nou eenmaal in de praktijk altijd duurkoop te zijn.

no 1 hops
20 oktober 2013, 20:31
goedkoop duurkoop is kletspraat.
doe al jaren met zo een 16 euro velleman station, losse stiften kun je erbij kopen.
teveel hitte klopt, maar de TS had het over een soldeereiland op een potmeter maken.
en daarvoor heb je iets meer tijd nodig

Han S
20 oktober 2013, 21:49
Harskern rookt.

Jorikm
22 oktober 2013, 00:15
Ik ga er nog eens rustig over nadenken. Het ene moment denk ik '' goed gereedschap is het halve werk en met de velleman kan ik meteen een flinke tijd vooruit'', het andere moment denk ik '' ik gebruik hem de eerste tijd zo weinig dat het eigenlijk zonde geld is om een duurder station te kopen''

Ach, het zijn inderdaad maar 4 tientjes meer. Dat is een keer een avondje bankhangen in plaats van drankjes doen in de kroeg, ik geloof dat ik dat wel over heb voor de velleman!

Bedankt voor de reacties iedereen, ik ga de velleman bestellen!

Jorik.

Dirk_Hendrik
22 oktober 2013, 07:21
D_H, hoe bedoel je dat? Ik heb geleerd, bij gebrek aan keuze te werken met de punt en de zijkant. In principe kan ik alles wel solderen met die 15watter.

Zoiets bijvoorbeeld.
http://www.3dcontentcentral.com/ShowModels/ContentCentral/TQFP100-10x10x05/TQFP100-10x10x05.JPG

Dan wil ik de punttemperatuur van m'n bout kunnen terugregelen tot het punt waar de flux (de harskern) niet meten wegfikt. Het gaat me dus niet om "of ik het er mee kan" maar om hoe ik de ideale omstandigheid creeer en dus het beste werkstuk aflever.

Tabula Rasa
22 oktober 2013, 19:32
Oké, duidelijk! Ik heb ook nog tin zonder harskern. Waarom zou je dat niet gebruiken? Ik gebruik het haast nooit omdat ik denk dat je het niet mag gebruiken, maar heb eigenlijk geen idee waarom.

Plant
22 oktober 2013, 19:38
Ik denk dat je dit verwart met loodvrije soldeertin.

Tuurlijk mag er hars in soldeertin zitten, anders vloeit het niet. Maar sinds een jaar of tien mag er geen lood meer in zitten. Het RoHS verhaal.

pim raaijmakers
22 oktober 2013, 23:07
oeps.. deze week nog een rolletje in België gekocht... met lood.... er staat op dat je deze niet bij levensmiddelen mag bewaren....

Dirk_Hendrik
23 oktober 2013, 09:58
Ik denk dat je dit verwart met loodvrije soldeertin.

Tuurlijk mag er hars in soldeertin zitten, anders vloeit het niet. Maar sinds een jaar of tien mag er geen lood meer in zitten. Het RoHS verhaal.
Tikkie fout (Maar ontiegelijk vaak zo uitgelegd). Lood in soldeer is niet verboden. Het mag dus ook gewoon verkocht worden. Reparatie van met lood gesoldeerde apparatuur met loodhoudende soldeer mag dus ook. Wat niet meer mag is nieuwe apparatuur maken en verkopen welke gemaakt is met loodhoudende soldeer. Wat ook niet meer mag is nieuwe apparatuur maken en verkopen met non-RoHS compliant onderdelen. En daar vallen du sheel veel van die fantastisch klinkende NOS componenten onder welke dus niet meer door die kleine versterker of pedalenbouwer worden gebruikt.

Dirk_Hendrik
23 oktober 2013, 10:00
Oké, duidelijk! Ik heb ook nog tin zonder harskern. Waarom zou je dat niet gebruiken? Ik gebruik het haast nooit omdat ik denk dat je het niet mag gebruiken, maar heb eigenlijk geen idee waarom.Waarom zou je het willen gebruiken? Die harskern, en dus in feite de rosin flux die het eigenlijk is heeft een reinigende en oppervlaktespanning verlagende werking waardoor je soldeer veel beter vloeit.

kassie
23 oktober 2013, 12:23
Tikkie fout (Maar ontiegelijk vaak zo uitgelegd). Lood in soldeer is niet verboden. Het mag dus ook gewoon verkocht worden. Reparatie van met lood gesoldeerde apparatuur met loodhoudende soldeer mag dus ook. Wat niet meer mag is nieuwe apparatuur maken en verkopen welke gemaakt is met loodhoudende soldeer. Wat ook niet meer mag is nieuwe apparatuur maken en verkopen met non-RoHS compliant onderdelen. En daar vallen du sheel veel van die fantastisch klinkende NOS componenten onder welke dus niet meer door die kleine versterker of pedalenbouwer worden gebruikt.

Is het nu ook zo dat loodhoudend soldeer wat flexibeler/steviger is dan loodvrij? Volgens mij soldeer ik altijd met loodhoudend soldeer en af en toe probeer ik even een draad uit een verbinding te trekken, ik merk dan op dat een gedeelte van het soldeer meegaat als het ware. Maar laatst even mijn laptop onder handen gehad, dat soldeer was haast niet weg te krijgen, erg broos en vloeide voor geen meter.

7ender
23 oktober 2013, 13:22
dit is een fijn boutje , voor als je af en toe 'ns wat moet solderen :

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/828220/Ersa-fijnsoldeerbout-30-S40-W-0340KN-230-V126-Vermogen-40-W-Temperatuur-max-420-C-Opwarmtijd-2-min

Plant
23 oktober 2013, 13:35
Tikkie fout (Maar ontiegelijk vaak zo uitgelegd). Lood in soldeer is niet verboden. Het mag dus ook gewoon verkocht worden. Reparatie van met lood gesoldeerde apparatuur met loodhoudende soldeer mag dus ook. Wat niet meer mag is nieuwe apparatuur maken en verkopen welke gemaakt is met loodhoudende soldeer. Wat ook niet meer mag is nieuwe apparatuur maken en verkopen met non-RoHS compliant onderdelen. En daar vallen du sheel veel van die fantastisch klinkende NOS componenten onder welke dus niet meer door die kleine versterker of pedalenbouwer worden gebruikt.

Klopt, ik was iets te kort door de bocht.


Is het nu ook zo dat loodhoudend soldeer wat flexibeler/steviger is dan loodvrij? Volgens mij soldeer ik altijd met loodhoudend soldeer en af en toe probeer ik even een draad uit een verbinding te trekken, ik merk dan op dat een gedeelte van het soldeer meegaat als het ware. Maar laatst even mijn laptop onder handen gehad, dat soldeer was haast niet weg te krijgen, erg broos en vloeide voor geen meter.

Nadeel van de niet-loodhoudende soldeertin is idd dat het erg slecht vloeit en je ook niet van die mooie glimmende solderingen krijgt. En je moet een hogere soldeertemperatuur gebruiken.

nusti
24 oktober 2013, 16:07
ik gebruik nu al een hele tijd het aoyue 936 soldeerstation. Heeft me nog nooit in de steek gelaten, instelbare temperatuur, stiften goed te krijgen en zeer snel op temperatuur.
Heel veel gebruikt toen ik nog veel met modelbouw deed, printplaatjes solderen. Gebruik het nu ook voor mijn gitaren en effecten. Voldoende vermogen om ook een goede soldeerverbinding te maken op de behuizing van de potmeters.
Kost 35 euro, heb je nog geld over voor tin en een paar extra stiften