PDA

View Full Version : spanningsregelaar 6-7V wisselspanning



tommus42
16 oktober 2013, 14:15
Beetje raar hier op het forum, maar misschien weet iemand van de technici een mooie schakeling.

Heb het brommertje van een vriendin opgevoerd. Het punt is dan altijd dat de dynamo teveel spanning gaat geven. Nu heb je daar in de handel voorschakelweerstandjes voor, twee waren nodig tegen het voortijdig doorbranden van de lampjes. Alleen heb je dan zo'n laf licht als je rustig rijdt.

Nu wilde ik een (simpele) spanningsbegrenzer maken: alles boven de zeg 6,5V wordt gedecimeerd tot deze spanning.
Weet iemand hoe je dat kunt aanpakken? Let wel; wisselspanning

Plant
16 oktober 2013, 17:31
Heb het brommertje van een vriendin opgevoerd.

Slim om dat op het internet te zetten, bromsnorren op het forum opgelet :D


Het punt is dan altijd dat de dynamo teveel spanning gaat geven. Nu heb je daar in de handel voorschakelweerstandjes voor, twee waren nodig tegen het voortijdig doorbranden van de lampjes. Alleen heb je dan zo'n laf licht als je rustig rijdt.

Nu wilde ik een (simpele) spanningsbegrenzer maken: alles boven de zeg 6,5V wordt gedecimeerd tot deze spanning.
Weet iemand hoe je dat kunt aanpakken? Let wel; wisselspanning

Gloeilampjes werken ook op gelijkspanning, dus je kunt de dynamo spanning gelijkrichten en door een regelaar sturen om te begrenzen. Maar dan blijft het zwakker branden bij langzaam rijden.

Waarom niet meteen led verlichting. Leds werken een beetje als zeners en de lichtopbrengst zal wat konstanter zijn.

Zoiets?

http://i236.photobucket.com/albums/ff7/graafvaag/leds_fiets.png

Is eigenlijk voor de fiets, maar als je de serieweerstandjes voor de leds in waarde wat hoger neemt om de extra spanning op te vangen kan dit prima.
Ik zie trouwens al twee verschillende waarden, mogelijk gedimensioneerd voor een witte en een rode led.

tommus42
16 oktober 2013, 18:49
Bedankt. Valt mee hoor, brommertje rijdt 60km/uur ongeveer. Heeft vooral meer trekkracht gekregen. Handig en veiliger in de stad, vanwege het vlotter met het verkeer meekunnen.

Plant
16 oktober 2013, 18:59
Als ik er over nadenk kan het nog véél eenvoudiger.

Als je 2 leds anti-parallel zet kan er meteen wisselspanning op. Ik feite branden ze dan heel snel om beurten, maar de frequentie zal tijdens rijden te hoog zijn om dat te zien. Een elko voor afvlakking is ook niet nodig

http://telescript.denayer.wenk.be/2006-07/e1a/public_html/images/schakel4.gif

Bij het schema uit mijn vorige post moet je er ook nog rekening mee houden dat 1 pool van de dynamo aan je frame zit en dat dat massa is. Een volledige brugcel is niet handig als je lampjes ook rechtstreeks aan die massa zitten. Dat gaat niet werken.

Bij het hier getoonde schema is dat geen probleem.

Enige nadeel is de verschillende werkspanningen van b.v. een rode en witte led, maar als over je achterlicht een rode kap zit gebruik je gewoon zowel voor als achter een witte led.

Dirk_Hendrik
16 oktober 2013, 19:09
Gelijkrichten, LM317 er achter plakken.

cluseau
16 oktober 2013, 22:36
Als gelijkrichten geen bezwaar is dan is dat idd het handigste. Je kan de pulserende wisselspanning mooi stabiliseren met een simpele 78xx eventueel voor hogere stromen dan 1A. Maar het bezwaar is hier dat de regelaar ook zo'n 2V nodig heeft wat een probleem geeft bij stationair of middelaag toerental. Dat gaat dus niet werken.

Je moet dus iets hebben wat de spanning simpel begrensd. Dit zou je kunnen doen met twee flinke zeners die je antiserieel schakelt. Neem je bv twee 5.1 zeners dan zal de maximale topwaarde 5.1+0.7=5.8V zijn. Toch blijft het vermogen dan niet helemaal stabiel omdat de sinus gedeeltelijk afgeplat raakt door de werking van de zeners naarmate de spanning toeneemt. De topwaarde blijft dan wel binnen de grens maar de effectieve waarde neemt dan nog steeds toe. Dat is dan ook niet de oplossing.

Een andere mogelijkheid is om de lampen te voeden via de wisselspanningskant van een gelijkrichtbrug welke op zijn beurt een constante stroombron voed. De stroom door de lampen is dan direct afhankelijk van de verbruikte gelijkstroom en is dus stabiel. Belangrijk is om een zo verliesvrije stroombron te maken en daar vrees ik het probleem omdat je niet veel speelruimte hebt. Wel leuk om over na te denken, hangt er nog een prijs aan deze opdracht?


Er is licht aan het eind van de tunnel maar eerst eens kijken wat hier uit komt

nico verduin
17 oktober 2013, 07:13
gelijkrichten->booster bijv. 12V->buck 6V. Heb je altijd 6V :)

@edit: of een combi: http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Boost-Buck-Converter-Step-Up-Step-Down-Supply-Module-3-35V-to-2-2-30V-HE-/360762799526?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item53ff2375a6

Of als je een beetje power nodig hebt : http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Converter-Adjust-Boost-Buck-PCB-Board-Module-3-5-28V-to-1-25-26V-3A-DIY-/251309050197?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a832fc955

tommus42
17 oktober 2013, 11:16
......Een andere mogelijkheid is om de lampen te voeden via de wisselspanningskant van een gelijkrichtbrug welke op zijn beurt een constante stroombron voed. De stroom door de lampen is dan direct afhankelijk van de verbruikte gelijkstroom en is dus stabiel. Belangrijk is om een zo verliesvrije stroombron te maken en daar vrees ik het probleem omdat je niet veel speelruimte hebt. Wel leuk om over na te denken, hangt er nog een prijs aan deze opdracht?......
Die constante stroombron, zou dat een weerstand van zeg 1K kunnen zijn, of trekt die te weinig stroom?
De prijs die uitgeloofd wordt is een ritje op dit mooie brommertje:cooler:.


gelijkrichten->booster bijv. 12V->buck 6V. Heb je altijd 6V :)

@edit: of een combi: http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Boost-Buck-Converter-Step-Up-Step-Down-Supply-Module-3-35V-to-2-2-30V-HE-/360762799526?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item53ff2375a6

Of als je een beetje power nodig hebt : http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Converter-Adjust-Boost-Buck-PCB-Board-Module-3-5-28V-to-1-25-26V-3A-DIY-/251309050197?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a832fc955
Ook een aantrekkelijke optie, kant en klaar, alleen een waterdicht kastje voor fabriceren.

Hartelijk dank voor het delen van deze opties!

Het concept van dit zeer prettig rijdende apparaat is: DMP 65cc (geen aerol; die zijn om door de geluidsbarriere te gaan: veel toeren, weinig koppel), 15mm carburateur plus spruitstuk, en last but not least; originele uitlaat. Lekker stil, topsnelheid blijft onder de 60km/uur, en een heerlijk koppel al vanaf een laag toerental.

cluseau
17 oktober 2013, 13:13
De prijs die uitgeloofd wordt is een ritje op dit mooie brommertje:cooler:.


Thanks, heb in mijn leven zulke gekke fratsen uitgehaald op brommers dat ik blij mag zijn dat ik al mijn ledematen nog heb :soinnocent:.


Waarom neem je niet gewoon een 6V accu? Deze stabiliseerd als je dynamospanning te hoog is en vult aan als hij te laag is zoals in stilstand. Altijd een constante lichtopbrengst, leuker kan het eigenlijk niet.

tommus42
17 oktober 2013, 14:28
......Waarom neem je niet gewoon een 6V accu? Deze stabiliseerd als je dynamospanning te hoog is en vult aan als hij te laag is zoals in stilstand. Altijd een constante lichtopbrengst, leuker kan het eigenlijk niet.
Geen plekje voor in de fiets. Er is dan toch nog wel een regelaar nodig? Mijn vorige motor had eens een kapotte spanningsregelaar; de volle dynamospanning kwam erop te staan (zo'n 15V), was de accu ook nog naar de bliksem.

tommus42
17 oktober 2013, 14:38
Gelijkrichten, LM317 er achter plakken.
Vroeg me af wat er gebeurt bij een dynamowisselspanning van zeg 3V? Zakt de gelijkspanning dan evenredig, of valt ie weg?

cluseau
17 oktober 2013, 14:50
Geen plekje voor in de fiets. Er is dan toch nog wel een regelaar nodig? Mijn vorige motor had eens een kapotte spanningsregelaar; de volle dynamospanning kwam erop te staan (zo'n 15V), was de accu ook nog naar de bliksem.

Maar die regelaar is vrij simpel.

Geen plek? Is dit soms zo'n minibike dan? Accutjes zijn er in vele soorten en maten en je hebt aan 6V3A voldoende. Dat is echt wel een klein dingetje hoor. Heb ook nog wel gesleuteld aan moderne scootertjes van zoonlief. Rolletjes klooien en begrenzer killen enzo.

Een grotere dynamo heeft een veldwikkeling welke aan en uit gezet wordt waardoor als opbrengst een gemiddeld niveau van 13.8V ontstaat. Die veldstroom is relatief klein, makkelijk te regelen en daarmee ook de opbrengst van de dynamo. Ik denk dat jouw brommertje gewoon een permanente magneet in het vliegwiel heeft met een lichtspoel dus de dynamo is niet te regelen. Je zal dan echt aan de zwaardere energie zijde moeten sleutelen om de spanning stabiel te houden. Gelukkig is jouw dynamo geen 70A maar houd het bij een paar ampere op. Dat moet dan wel te doen zijn maar als je echt geen plaats hebt houd het accu verhaal jammer genoeg op.

tommus42
17 oktober 2013, 14:51
......DMP 65cc (geen aerol; die zijn om door de geluidsbarriere te gaan: veel toeren, weinig koppel)......
Moet zijn Aeral, wat het koppel ervan betreft ben ik niet zeker, wel gaan ze tot een hoger toerental begreep ik.

tommus42
17 oktober 2013, 14:58
Die accu wordt hem idd niet. Dan wordt het allemaal erg provisorisch, maar alleen een gelijkrichter plus regelaar die begrenst op 6,5V? Na de gelijkrichter staat vermoed ik zo'n 8V als je 40km/uur rijdt. Ik herinner me uit de jaren '90 dat je minimaal 1,5V spanningsverschil nodig hebt. Dat wordt dan erg krapjes, of zijn er tegenwoordig beter geschikte IC's?

cluseau
17 oktober 2013, 17:32
...... Dat wordt dan erg krapjes, of zijn er tegenwoordig beter geschikte IC's?

Dat zei ik al, een 78xx heeft minimaal 2V voltagedrop dus alleen op max zul je 6V output hebben. Alles daaronder regelt het IC niet meer en heb je alleen maar verlies. Kun je net zo goed een paar diodes in serie opnemen dus daar ga je niets mee bereiken. Alternatief is dan ledverlichting omdat dit op laag niveau werkt maar dat was niet je vraag.

Valt me een beetje tegen dat er niemand mee komt maar er is een verliesvrije regeling mogelijk.

Stel dat jij bij je vriendin achterop zit en de spanning met een metertje bewaakt. Iedere keer als je ziet dat de 6V wordt overschreden kun je een weerstand opnemen die de spanning net onder de 6V laat zakken. Als je scherp en allert blijft kun je ervoor zorgen dat de spanning rond de 6V schommelt ongeacht het toerental, als je maar snel genoeg bent om de serieweerstand steeds te overbruggen als je onder de 6V komt. Ik snap dat je daar te traag voor bent maar daar roepen we de hulp in van enkele japanse kabouters. Die kunnen dat namelijk heel snel waardoor het voor de lampjes zeker lijkt of de spanning stabiel is.


Als je de spanning eenmaal hebt gelijkgericht kun je makkelijk electronisch registreren wanneer de 6V overschreden wordt. Aan de hand van dat moment kun je de verbinding door een relais laten verbreken en is alleen de serieweerstand nog in het circuit waardoor het spanningsniveau net onder de 6V daalt. Dit wordt natuurlijk onmiddelijk gezien door onze japanse vrienden die het relais weer contact laten maken. Je bereikt hiermee dat de spanning een gemiddelde waarde rond de 6V gaat aannemen die afgezien van een klein en snel rimpeltje redelijk stabiel is. In feite creeer je hiermee een eenvoudige schakelende voeding. Uiteindelijk is elke boardspanning in de moderne auto op deze manier geregeld en deze is volkomen verliesvrij. Nu nog ff de schakeling uitdenken, moet niet zo moeilijk zijn toch?

tommus42
17 oktober 2013, 18:07
Oef, ben niet zo thuis in halfgeleiders, misschien moet ik dat ding gewoon maar kopen, rimpeltje geen probleem:D. Bedacht net dat ie een ampere of vier moet kunnen schakelen, klopt dat wel, ehm 30W gedeelte 6V, zijn 12V lampjes, snap trouwens niet dat ze doorbranden.
Ach ik laat die weerstanden er gewoon opzitten, moet ze maar wat harder rijden:D. Maar leek me leuk om te doen. Ehm, 4,95 dollar is niet duur.

7ender
23 oktober 2013, 11:07
ga effe naar een handig vriendje die een klein beetje thuis is met elektronica-prutsen.

een simpel schakelingetje ( zgn emitter-volger ) bestaande uit : een diode-brug , TO-3 transistor , kleine zenerdiode , weerstandje en aluminium koel-profieltje .........zet ie zo in elkaar

Plant
23 oktober 2013, 13:47
Klinkt als gewoon zoiets met een gelijkrichter ervoor :ok:

http://www.eleccircuit.com/wp-content/uploads/2008/10/dc-12v-to-dc-6v-75v-9v-converter-using-2n3055.gif

Nogmaals, ik weet niet of bij zo'n scooter net als bij een fiets 1 aansluiting (massa) van zowel dynamo als verlichting hard aan elkaar zitten door het frame, maar dan gaat een volledige brugcel (4 diodes) niet werken.

7ender
23 oktober 2013, 19:22
Klinkt als gewoon zoiets met een gelijkrichter ervoor :ok:

http://www.eleccircuit.com/wp-content/uploads/2008/10/dc-12v-to-dc-6v-75v-9v-converter-using-2n3055.gif

Nogmaals, ik weet niet of bij zo'n scooter net als bij een fiets 1 aansluiting (massa) van zowel dynamo als verlichting hard aan elkaar zitten door het frame, maar dan gaat een volledige brugcel (4 diodes) niet werken.


shit ! ,.....effe niet an gedacht :soinnocent:

....één kant van de lichtspoel onder het vliegwiel zit waarschijnlijk inwendig aan de massa denk ik :roll:

.....kut-brommers ! :mad:

Plant
24 oktober 2013, 00:51
shit ! ,.....effe niet an gedacht :soinnocent:

....één kant van de lichtspoel onder het vliegwiel zit waarschijnlijk inwendig aan de massa denk ik :roll:

.....kut-brommers ! :mad:

Je kunt met enkelfazige gelijkrichter (gewoon 1 seriediode en de massaverbinding intakt laten) kijken of je effektief genoeg overhoud? Zoniet, dan na die seriediode een bufferelco plaatsen om wat op te vangen?

7ender
24 oktober 2013, 10:56
Je kunt met enkelfazige gelijkrichter (gewoon 1 seriediode en de massaverbinding intakt laten) kijken of je effektief genoeg overhoud? Zoniet, dan na die seriediode een bufferelco plaatsen om wat op te vangen?


nee,....wordt niks ,.....de helft = de helft ,.......er loopt nogal wat stroom namelijk.

Als je een brug wilt gebruiken dan moet je de licht-spoel onder het magneet-vliegwiel gaan isoleren van massa,....en dan een extra draad aanbrengen ( op de kern van die spoel ) :/

....nou ,....dat wordt dan weer een circus en een werk zeg :stop:

Als die lampies doorbranden , dan is 'r maar 1 ( niet zo'n luxe ) makkelijke oplossing :

Een ander lampie d'r in van een hoger wattage, waardoor de spanning een beetje gaat inzakken . :/

Het is niet anders ,....soms wil je 100% , .....maar binnen de grenzen van "'redelijk haalbaarheid" , zul je wel 'ns met iets minder genoegen moeten nemen :soinnocent:

Plant
24 oktober 2013, 13:49
Als je een brug wilt gebruiken dan moet je de licht-spoel onder het magneet-vliegwiel gaan isoleren van massa,....en dan een extra draad aanbrengen ( op de kern van die spoel ) :/

....nou ,....dat wordt dan weer een circus en een werk zeg :stop:

Benader het dan vanaf de andere kant. Je isoleert de lampjes van het chassis en legt daar een extra draad :ok:
Ook geen pretje maar makkelijker te realiseren (denk ik).

En nogmaals, als je geen zin hebt in isoleren en draden trekken... vervang het lampje voor en achter voor dit:

http://telescript.denayer.wenk.be/2006-07/e1a/public_html/images/schakel4.gif

Doordat 2 witte leds anti-parallel staan kan hier meteen wisselspanning op. De serieweerstand snoept de overspanning weg en de leds werken tevens als zener. Ik heb dit zelf onlangs in mijn (fiets)achterlicht gemaakt en kan je dit aanraden. Vanaf het moment dat (in mijn geval) de fiets in beweging komt heb ik al goed licht en er fikt niks door op hogere snelheid.
Misschien moet je voor zo'n scooter (hogere dynamospanning?) een wat hogere serieweerstand kiezen.

In mijn koplamp zit nu nog wel een gloeilampje maar met het huidige resultaat in mijn achterlicht denk ik dat er voor binnenkort ook 2 ledjes met een weerstandje in gaan.

cannondale_01
24 oktober 2013, 22:30
Let je op oscillatie.
Zo'n opgefokt brommertje is slecht voor je gehoor, ha

7ender
25 oktober 2013, 14:22
Benader het dan vanaf de andere kant. Je isoleert de lampjes van het chassis en legt daar een extra draad :ok:
Ook geen pretje maar makkelijker te realiseren (denk ik).

En nogmaals, als je geen zin hebt in isoleren en draden trekken... vervang het lampje voor en achter voor dit:

http://telescript.denayer.wenk.be/2006-07/e1a/public_html/images/schakel4.gif

Doordat 2 witte leds anti-parallel staan kan hier meteen wisselspanning op. De serieweerstand snoept de overspanning weg en de leds werken tevens als zener. Ik heb dit zelf onlangs in mijn (fiets)achterlicht gemaakt en kan je dit aanraden. Vanaf het moment dat (in mijn geval) de fiets in beweging komt heb ik al goed licht en er fikt niks door op hogere snelheid.
Misschien moet je voor zo'n scooter (hogere dynamospanning?) een wat hogere serieweerstand kiezen.

In mijn koplamp zit nu nog wel een gloeilampje maar met het huidige resultaat in mijn achterlicht denk ik dat er voor binnenkort ook 2 ledjes met een weerstandje in gaan.

Kijk je wel uit dat je de mensen dan niet gaat verblinden met zo'n vuurtoren aan licht-opbrengst ? :soinnocent:

:crazyhappy:

Plant
25 oktober 2013, 15:57
Kijk je wel uit dat je de mensen dan niet gaat verblinden met zo'n vuurtoren aan licht-opbrengst ? :soinnocent:

:crazyhappy:

Toevallig net m'n voorlamp ook voorzien van leds. Er komt idd best gemeen fel licht uit :cooler: . Nou ja, niemand kan meer zeggen dat ie me niet gezien heeft :D . Ik zal de lamp wel een beetje schuin naar beneden richten.

tommus42
25 oktober 2013, 18:52
Toevallig net m'n voorlamp ook voorzien van leds. Er komt idd best gemeen fel licht uit :cooler: . ......
Stop je er gele leds in, heb je trouwens andere 'armaturen' gemonteerd? Of het betere bizonkit-werk?
Ik hou het voorlopig met die weerstanden ertussen. Heb er ook helemaal geen zin meer in:D, net terug uit het bos, nog een vos gespot:cooler:

7ender
25 oktober 2013, 19:28
Stop je er gele leds in, heb je trouwens andere 'armaturen' gemonteerd? Of het betere bizonkit-werk?
Ik hou het voorlopig met die weerstanden ertussen. Heb er ook helemaal geen zin meer in:D, net terug uit het bos, nog een vos gespot:cooler:

Vos ? ,....het barst hier van de vossen ,.....in ijmuiden in de jachthaven heb ik zelfs gezien dat een vos dikke vriendjes was geworden met een bouvier ,......die liepen gewoon met elkaar te spelen en te ravotten op de marina-werf aan de zuid-pier

ze lopen amper meer weg tegenwoordig ,.....er zijn mensen die ze katten-brokjes e.d. voeren

7ender
25 oktober 2013, 19:33
Toevallig net m'n voorlamp ook voorzien van leds. Er komt idd best gemeen fel licht uit :cooler: . Nou ja, niemand kan meer zeggen dat ie me niet gezien heeft :D . Ik zal de lamp wel een beetje schuin naar beneden richten.

tenzij je van die power-leds gaat gebruiken ( ik weet overigens niet of die zo los te koop zijn ),......maar met gewone high-bright leds kun je op een brommertje niet 's nachts over een overlicht fietspad rijden ,.....je lichtbundel is daar te zwak voor om voor jezelf de weg te verlichten

tommus42
25 oktober 2013, 19:50
Jagerspraat, maar je hebt waarschijnlijk gelijk:D. Deze was aan de jacht van zondag ontkomen kennelijk. Maar even gezien, leek me een gezond beest. Ik vind vossen leuk, slimme beesten:).

Plant
25 oktober 2013, 22:29
Stop je er gele leds in, heb je trouwens andere 'armaturen' gemonteerd? Of het betere bizonkit-werk?
Ik hou het voorlopig met die weerstanden ertussen.

Nee, gewoon in de bestaande lampen. Geen bizonkit maar wel wat knutselwerk.

Achter zat er standaard al een led-lamp op batterijen maar dat is één groot drama. Je zou denken dat een systeem op batterijen heel fijn is omdat je dan konstant licht hebt en ook als je stilstaat. Is ook zo, maar dan moet het wel werken. In no-time gaat het aan/uit schakelaartje kapot en dan heb ik helemaal geen achterlicht. En in de winter daalt als m'n fiets buiten staat de batterijspanning in de vrieskou tot onder de werkspanning van de leds en heb ik ook geen licht. De verlichting werkt dus alleen boven een bepaalde temperatuur :angry:

Kortom, het werkt uiteindelijk vaker niet dan wel en m'n voorlamp op dynamo werkt altijd. Dus heb ik de achterlamp verbouwd door een van de 2 leds om te polen zodat ze anti-parallel staan, een weerstand in serie te solderen en een dun tweelingsnoer langs m'n frame naar m'n dynamo te ty-rappen. Dat werkt tenminste. En nu heb ik er voor ook twee leds inzitten.


tenzij je van die power-leds gaat gebruiken ( ik weet overigens niet of die zo los te koop zijn ),......maar met gewone high-bright leds kun je op een brommertje niet 's nachts over een overlicht fietspad rijden ,.....je lichtbundel is daar te zwak voor om voor jezelf de weg te verlichten

Allereerst heb ik vroeger geleerd dat (brom)fietsverlichting er niet voor dient dat jij iets ziet maar dat een ander jou ziet. Maar dit terzijde.

En vergis je niet in een witte led, er komt in mijn geval meer licht af dan van het gloeilampje dat er in zat. Als ik op een onverlicht weggetje met mijn leds niks zie zou ik met m'n gloeilampje zeker niet meer zien. Er zit nog zo'n reflekterende laag rondom, dus dat komt wel goed.
Ik heb overigens geen idee wat voor witte leds het zijn, ik heb ze ergens uit gesloopt. Maar er komt zo'n kil blauw-wit licht vanaf, zeker geen 'warm-wit' zoals ze dat bij huisverlichting mooi specificeren.

Groot voordeel is nogmaals dat er ook bij net wegrijden meteen al duidelijk licht schijnt. Bij een led moet je even over een bepaalde drempel heen, maar die drempel is met een dynamo laag en dan heb je meteen goed licht. Bij een gloeilampje loopt dat wat geleidelijker op met je tempo en heb je bij laag tempo nauwelijks licht.