PDA

View Full Version : Metal setje voor in Les Paul achtige



Malle Eppie
16 oktober 2013, 12:29
Ik zit me al een poosje te orienteren naar een Les Paul model (waarschijnlijk Japans frabrikaat). Hier ga ik dan voornamelijk metal op spelen (grote Carcass fan!).

Ik heb inmiddels enkele modellen gezien die voornamelijk zijn uitgerust met een Seymour Duncan JB en '59 set.

Dit setje wordt vanuit de fabriek/werkplaats veel in mahonie met esdoorn body's gestoken dus zal het zeker niet verkeerd klinken maar als jullie echt mogen kiezen; Wat zou je dan nemen?

ps. Voor wie Carcass niet kent, ze hebben net een erg goede cd afgeleverd!

arjanb01
16 oktober 2013, 12:50
Voor metal in een LP ? Ik zou gaan voor Seymour duncan blackouts. Maat van me speelt in een metal band en heeft ze in zijn epiphone lp en is daar uiterst te spreken over. Andere optie zou kunnen zijn een EMG 81-60 setje (de Metallica setup).

Thiez
16 oktober 2013, 15:20
Had Bill Steer geen Dimarzio superdistortion of variant daarvan (super 2 of super 3) in zijn les pauls?

Michael Amott gebruikt voor Arch Enemy seymour duncan '59/JB heb ik ooit gelezen.

Als je actief gaat zou ik eerder naar een Seymour Duncan livewire setje gaan dan naar EMG. Maar dat is persoonlijke smaak misschien.

Orpheo
17 oktober 2013, 09:58
Had Bill Steer geen Dimarzio superdistortion of variant daarvan (super 2 of super 3) in zijn les pauls?

Michael Amott gebruikt voor Arch Enemy seymour duncan '59/JB heb ik ooit gelezen.

Als je actief gaat zou ik eerder naar een Seymour Duncan livewire setje gaan dan naar EMG. Maar dat is persoonlijke smaak misschien.
livewire bestaat niet meer, m'n beste :) dat is blackout geworden. behalve de mustaine set, maar OK.


@topicstarter: als je passief wilt is de JB op zich best. Alex Skolnick van Testament gebruikt EEN gitaartje voor Testament EN voor zijn jazz-trio met de JB en de '59 in z'n gitaar. kan dus makkelijk. maar toegegeven, het KAN beter. Ik zeg:

BLACK WINTER!!!! Holy fuckin sweet jezus of Mary wat is dat een gruwelijk strakke set. Langzaam maar zeker verdringt de black winter de SH6 als favo metalpup binnen de gelederen.

Thiez
17 oktober 2013, 10:24
Ah dat van de livewire wist ik niet. Ik dacht dat blackouts passief waren.

Ik heb altijd een JB/Jazz (SH2) combi in mijn SG gehad, dat is inderdaad ook een heel divers setje waar je met de juiste amps alles uit kan halen van jazz/blues tot aan de zwaarste metalen.
Voordat ik er dit setje in zetten, zaten er twee SH-6 elementen in. Ook erg lekkere elementen voor het zwaardere werk, maar ik vond de SH-6 in combi met mijn engl iets te veel worden voor hardrock. Vandaar mijn overstap naar de JB.

Kakihara
17 oktober 2013, 10:46
Voor metal zou ik sowieso een setje Wilde L500L en L500XL in overweging nemen...

Orpheo
17 oktober 2013, 13:04
De wilde 500xl is zo cool. Best.pickup.ever.

Jasper.
17 oktober 2013, 13:19
Op internet gaat het verhaaltje rond dat Steer niet hele hoge output pickups gebruikt. JB, 59 etc. heb ik gelezen. Maar er gaan een heleboel tegenstijdige geruchten rond over Carcass opnames. Ik heb het idee dat de sound voornamelijk ook veel in de amps en EQ zit.

En idd, geweldig nieuw plaatje.

Malle Eppie
17 oktober 2013, 21:58
Ik heb pas net dat setje SD Black Winter voorbij zien komen. Zeker iets om in de gaten te houden.

Bill Lawrence hoor ik voor het eerst! Leuk, ga ik zeker eens bekijken en luisteren.

En 8 november ga ik proberen Bill Steer' zijn singlecuts eens van dichtbij te bekijken!

Jasper.
18 oktober 2013, 16:14
Vet! Het is dat Tilburg voor mij wat ver is en ik niet zon Amon Amarth fan ben anders leek het me ook wel vet.

Jasper.
20 oktober 2013, 15:37
Mwuahahaaa! Toch wel naar Carcass waarschijnlijk.

Rock Bottom
24 oktober 2013, 21:09
Lace dirty Heshers zijn het ook wel waard om te bekijken

Malle Eppie
24 oktober 2013, 21:50
Mwuahahaaa! Toch wel naar Carcass waarschijnlijk.

Goed bezig!!


Lace dirty Heshers zijn het ook wel waard om te bekijken

Nooit van gehoord! Maar ik ga ze eens bekijken. Thanx!

Bijl
28 oktober 2013, 23:21
Ik heb een diMarzio Dominion set in een LTD EC model zitten, dat klinkt ook heel vet. Leuk dat ik de Bill Lawrence L500XL zie langskomen, die klinkt ook heel goed idd.

HaroldA
9 november 2013, 18:54
Mwuahahaaa! Toch wel naar Carcass waarschijnlijk.

Bill heeft toch een andere brugpup in z'n LP zitten, maar alles wel lekker passief en heel weinig gain.

Ik heb genoten gisteren! :ok:

HaroldA
9 november 2013, 19:49
Gevonden! :cooler:


I asked Bill briefly about his gear at the two Hollywood shows, his guitars mainly and yes, the bridge pickup on his 1978 wine red Les Paul is indeed the original Gibson pickup without the cover so that would make it a '78 T-Top humbucker. He told me that aside from his love of the original 5150/6505 and the new 5150lll amps, his guitars are always stock for the most part and he's not a big gear head. If he doesn't like the way a guitar sounds, he moves on. When he is using his Fernandes or ESP guitars he said he goes with the JB/59 combo.

Jasper.
9 november 2013, 21:38
Bill heeft toch een andere brugpup in z'n LP zitten, maar alles wel lekker passief en heel weinig gain.

Ik heb genoten gisteren! :ok:

Oh haha, was je er ook? Was geweldig. Amon Amarth vond ik persoonlijk wat minder. Een van de weinige bands die ik beter op cd vind. Maar Carcass was het dubbel en dwars waard.

Denk dat zijn geluid voor een groot gedeelte uit de amps komt en ik heb het idee dat hij vrij dunne snaren heeft voor zo'n lage stemming. Misschien dat je dat ook wat hoort.

HaroldA
10 november 2013, 13:56
Oh haha, was je er ook? Was geweldig. Amon Amarth vond ik persoonlijk wat minder. Een van de weinige bands die ik beter op cd vind. Maar Carcass was het dubbel en dwars waard.

Denk dat zijn geluid voor een groot gedeelte uit de amps komt en ik heb het idee dat hij vrij dunne snaren heeft voor zo'n lage stemming. Misschien dat je dat ook wat hoort.

Amon Amarth vond ik ronduit saai. Snap niet dat het gros van de bezoekers voor die band kwamen.

Bill's geluid zal idd voor een groot gedeelte uit z'n 5150 komen, maar dat geluid is zo dankzij z'n "vintage output" hummies, dat lukt je echt niet met EMG's oid.

HaroldA
10 november 2013, 17:45
Check 2:23 ;)


http://www.youtube.com/watch?v=oIw73W5vtVE

Jasper.
10 november 2013, 18:13
Nou, ik wou het eerst niet zo zeggen maar helemaal gelijk over Amon Amarth. Ronduit saai. Vond Hell op zich ook wel tof.
Wij zijn ook weggegaan bij Amon Amarth. We hebben het even geprobeerd maar nee, niks aan.

En haha idd. Dat nummer kan ik inmiddels aardig meespelen tot dat stuk haha. Daarna word het toch iets te moeilijk :p

access
10 november 2013, 18:49
Was inderdaad een vette show.

Amon amarth vond ik ook niet bijzonder. Wel allemaal geschikte gasten die Viking fans!

Malle Eppie
10 november 2013, 19:36
Bij nader inzien blijf ik toch maar bij de SD '59/JB set die vanaf fabriek gemonteerd wordt. Als ze voor Bill goed genoeg zijn, dan ZEKER ook voor mij!

Off topic: Vond Hell nogal lachwekkend eerlijk gezegd. Ben ook niet zo van de zangers die heel hoog zingen.

Carcass was gaaf. Enige minpuntje was dat ze 'No love lost' niet speelden..

En wij zijn ook tijdens Amon Amarth weggegaan.

Jasper.
10 november 2013, 20:18
Off topic: Vond Hell nogal lachwekkend eerlijk gezegd. Ben ook niet zo van de zangers die heel hoog zingen.


Haha, ik ben juist wel van de hoge vocalen met dit soort muziek. Vond het wel tof, hoewel ze dat theatrale achterwege mochten laten van mij.

Was de rechter gitarist nou zo zacht bij Hell of speelden ze in stereo en dat ik hem niet goed hoorde aan de linkerkant?

HaroldA
15 november 2013, 12:44
Haha, ik ben juist wel van de hoge vocalen met dit soort muziek. Vond het wel tof, hoewel ze dat theatrale achterwege mochten laten van mij.

Was de rechter gitarist nou zo zacht bij Hell of speelden ze in stereo en dat ik hem niet goed hoorde aan de linkerkant?

Ik vond het kinderachtig. De rechter gitarist is me niet opgevallen. De drummer, bassist en linker gitarist waren enorme prutsers iig.

Als je maar geld hebt, dan kun je je gewoon inkopen voor dit soort optreden.

Jasper.
17 november 2013, 17:47
Ik vond het kinderachtig. De rechter gitarist is me niet opgevallen. De drummer, bassist en linker gitarist waren enorme prutsers iig.

Als je maar geld hebt, dan kun je je gewoon inkopen voor dit soort optreden.

Nou, ik denk dat het ook wel wat komt omdat Andy Sneap (de linkergitarist voor ons) de laatste albums van Amon Amarth en van Carcass heeft geproduceerd. Ik vond het helemaal niet slecht.

HaroldA
17 november 2013, 21:12
Andy Sneap

Was dat Andy, ja? Cool ;) Heb nog wel een paar CDtjes hier staat waar hij met z'n vinger in de pap geroerd heeft.

Jasper.
19 november 2013, 19:19
Haha ja ik ook wel :p Sneap heeft gitaar leren spelen van 1 van de oorspronkelijke gitaristen in Hell. (is al een vrij oude NWOBHM band waarvan tot voor het album van 2011 alleen demo's bestonden)