PDA

View Full Version : Aanschaf 2dehands Takamine Gitaar



SeanTakamine
15 oktober 2013, 22:21
Hallo beste mede gitaristen. Ik speel nu ongv 3jaar Gitaar heb het voornamelijk mezelf aangeleerd en zou nu niet meer een leven zonder gitaar kunnen voorstellen..
Ik ben in het bezit van een aantal gitaren 2 klassieke gitaren van salvador cortes en een Dreadnought gitaar
Takamine EG321C. Ben dol op het geluid van Takamine en ben nu via via een Takamine NP25C tegengekomen. Ik geloof uit 1996 als ik het type nummer zo bekijk. Het enigste probleem is dat hij enige schade heeft (zie foto) http://img34.imageshack.us/img34/36/oe9.JPG
Wat is jullie mening hierover? Is dit moeilijk te laten maken of erg duur? De gitaar werkt verder prima en de prijs is ook redelijk. Graag zou ik jullie reactie willen weten..

Groeten Sean

Rizz
15 oktober 2013, 22:30
Allereerst: Welkom!

Ik had 'm gezien, ja. Ik heb geen idee van de prijs van de reparatie, maar hij heeft wel een behoorlijke klapper gehad, ik vraag me af of de structurele integriteit van de gitaar nog goed is.. Maar ik twijfel er niet aan dat het te maken is. De aanschaf + reparatie zal goedkoper zijn als de aanschaf van een nieuwe van hetzelfde, maar goedkoop zal het niet worden!

Misschien dat de experts hier meer uitsluitsel over kunnen geven...

gitaarvrouwtje
15 oktober 2013, 22:53
Wow die heeft een dreun gehad zeg
Mijn gitaar had een heel wat minder deukje dat door een professional is gerepareerd en zelfs dat is nog zichtbaar
Ik ben geen expert..die lopen hier wel rond :)
Maar persoonlijk zou ik hier niet aan beginnen..het ziet er niet fraai uit

Plant
15 oktober 2013, 23:48
Welkom :)

Ik zie haar op marktplaats en ze is al gereserveerd.
Ik zou sowieso er niet aan beginnen. Met reparatiekosten schiet je denk ik al gauw over de 2dehands waarde van een hele uit.

Er word ook gesproken overeen nieuwwaarde met korting van 1195 Euro, terwijl in die tijd de valuta nog guldens was, Het zou me niet verbazen als het genoemde bedrag in guldens hoort te zijn (omgerekend zo'n 545 Euro). Zo'n koopje is het dan niet.

gitaarvrouwtje
16 oktober 2013, 00:06
Ik ken dit type niet, ik heb ooit een takamine gehad,..die beviel voor geen meter..heb ik doorverkocht voor 400€
Halsje was me veeeel te smal en t was mijn sound niet
Niet genoeg body,..te veel hoog..te weinig balans

Persoonlijke kwestie, zegt niks over deze gitaar :)

Maar ik zou gewoon zelf geen geld over hebben voor een zwaar beschadigde gitaar..tenzij ik dol was op het verbouwen van zo n ding natuurlijk en toch geld zat had en dit de gitaar van mijn dromen was en er echt niks anders vergelijkbaars te krijgen was..enzo :p

Maar dat is dan gesproken met twee linker verbouwhanden haha

Plant
16 oktober 2013, 00:14
Ja, de ervaring met de smalle hals heb ik ook. Ik had een vrij mooi Santa Fé model maar kon er vanwege de smalle hals uiteindelijk ook niet mee overweg. De klank was wel erg goed, maar had (akoestisch) weinig volume. Bij mij ook exit.

grayfink
16 oktober 2013, 00:26
28 miljoen prima gitaren op de wereld en dan wil je die ene die kapot is.:crazyhappy:

kwispelhond
16 oktober 2013, 00:27
Er mist op dit ene fotootje heel veel materiaal dus het wordt bepaald niet "even bij elkaar lijmen" en op die plek wil je ook niet met Epoxy of zo gaan kliederen. ik ben bang dat deze schade "einde wedstrijd" is voor deze gitaar of er moet een lekker handig figuur lekker op gaan hobby'en. Voor professionele reparatie is dit waarschijnlijk kostbaarder dan dat het waard is, zeker als het onzichtbaar zou moeten worden.

GuitarL91
16 oktober 2013, 00:34
http://img34.imageshack.us/img34/36/oe9.JPG

Voor de luie forummerts :).

Verder agreed met bovenstaande posts!

--=HANS=--
16 oktober 2013, 08:18
Bij twijfel niet inhalen!

Gewoon op je dooie gemak verder zoeken en je komt vanzelf een gaaf exemplaar tegen of een andere gitaar naar je zin. Ik heb ooit een antieke Kalamazoo laten restaureren met een body die er erger aan toe was dan deze maar een top die nog helemaal in takt was en dat gaf de doorslag om er toch aan te beginnen.

RB-1
16 oktober 2013, 12:10
Wow die heeft een dreun gehad zeg
Mijn gitaar had een heel wat minder deukje dat door een professional is gerepareerd en zelfs dat is nog zichtbaar
Ik ben geen expert..die lopen hier wel rond :)
Maar persoonlijk zou ik hier niet aan beginnen..het ziet er niet fraai uitMoest even diep denken, maar wij hebben ook ooit een Takamine hier in de huishouding gehad.
Ik kan me nog precies de dag herinneren dat we onze Martin D-28 kregen, ineens kon ik alles spelen wat ik al tijden tevergeefs probeerde op die Takamine.
En het klonk voor het eerst ook nog eens helemaal als of het op een echte gitaar werd gespeeld.
Inmiddels heeft de BPR de Martin wel ingehaald qua geluid, maar voor de technisch moeilijker stukken pak ik toch de laatste. Of de J-45, maar die klinkt weer volslagen anders. Ook veel beter dan een Takamine, dat weer wel.

SeanTakamine
16 oktober 2013, 13:19
Hoi Mensen! Allemaal bedankt voor jullie reacties en grayfink idd je hebt gelijk er zijn ook genoeg gitaren op de wereld. Zoals ik al zei ben ik tot dusver een Takamine liefhebber, heb ook al op een aantal andere gitaren gespeeld waaronder Taylor,Martin,Gibson,Blueridge en deze toppers heb ik helaas nog ff niet het budget voor. Dacht eigenlijk hiermee wel een leuke gitaar bij me collectie te hebben maar wilde toch eve julie mening weten. Ik denk dat ik van deze koop afzie en gewoon verder ga zoeken. Bedankt voor jullie hulp en iemand mischien nog andere opties in de prijsklasse 450/500? Smalle hals heb ik opzich geen problemen mee heb ook best wel kleine handen ;)
Het hoeft niet perse een Takamine te zijn, wel graag een cutaway. Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten, Sean

Swaag
16 oktober 2013, 13:30
http://www.rockpalace.com/product/Takamine-EG460SC

Deze heb ik tot voor kort zelf gehad. Mooie gitaar, helder in het hoog, prima in het laag, en versterkt helemaal een goede gitaar (maar het blijft piezo, dat wel).
Verder vond ik die smalle halsjes van de meeste Takamines juist wel lekker. Lijkt wat meer op elektrisch denk ik altijd maar.

SeanTakamine
16 oktober 2013, 13:37
http://www.rockpalace.com/product/Takamine-EG460SC

Deze heb ik tot voor kort zelf gehad. Mooie gitaar, helder in het hoog, prima in het laag, en versterkt helemaal een goede gitaar (maar het blijft piezo, dat wel).
Verder vond ik die smalle halsjes van de meeste Takamines juist wel lekker. Lijkt wat meer op elektrisch denk ik altijd maar.
Hoi Swaag, ja is zeker een mooie dame die ga ik ook alvast op me lijstje zetten. Ga denk ik een lijst maken met een stuk of 10 gitaren en dan 1 voor 1 proberen en dan een keuze maken. Wat is het nadeel eigenlijk van piezo?

--=HANS=--
16 oktober 2013, 13:40
Als je veel gitaar voor niet te gek veel geld wil zou ik ook eens op de tweedehands markt naar Furch kijken.

SeanTakamine
16 oktober 2013, 13:48
Als je veel gitaar voor niet te gek veel geld wil zou ik ook eens op de tweedehands markt naar Furch kijken.

Hoi Hans , Furch ben ik nog niet tegen gekomen maar zal het zeker is probere als ik haar tegen kom.

SeanTakamine
16 oktober 2013, 13:52
Moest even diep denken, maar wij hebben ook ooit een Takamine hier in de huishouding gehad.
Ik kan me nog precies de dag herinneren dat we onze Martin D-28 kregen, ineens kon ik alles spelen wat ik al tijden tevergeefs probeerde op die Takamine.
En het klonk voor het eerst ook nog eens helemaal als of het op een echte gitaar werd gespeeld.
Inmiddels heeft de BPR de Martin wel ingehaald qua geluid, maar voor de technisch moeilijker stukken pak ik toch de laatste. Of de J-45, maar die klinkt weer volslagen anders. Ook veel beter dan een Takamine, dat weer wel.
Hoi RB-1, Martin D-28 heb ik ook op gespeeld echt een super gaaf geluid komt daar uit! Dat is nog wel ff een paar jaar door sparen of een loterij winnen... Ook heb ik wel is gehoord dat er ook een aantal Oude Yamahas op de markt zijn die erg in de buurt komen van de sound van Martin. Iemand ervaring mee?

gitaarvrouwtje
16 oktober 2013, 14:26
Heb gespeeld meteen gitarist die een oude yamaha had, wat een geluid, echt een monstergitaar,..die man peinsde niet over een martin , was meer dan tevreden met zn oude yamaha :)
Zo zweer ik nog steeds bij mijn guild , veel itaar voor redelijk geld
Taylor is ook leuk, maar dan zou ik liever voor martin gaan :)
Maar nee toch mijn Guild maar gewoon houden :) ben er meer dan tevreden mee

Swaag
16 oktober 2013, 14:43
Als je een jaren 80 gebouwde Yamaha tegenkomt (500 serie) dan zou ik daar met meer dan gewone belangstelling naar kijken ja. Ben nog erg tevreden met mijn 12 snarige Yamaha 512 uit 1982.
Verder is de tip: Furch een goede, en kan je nog eens kijken naar Eastman, Tanglewood en Luna. Mooie gitaren voor beschaafde prijzen.

Plant
16 oktober 2013, 16:49
Ik ben in het bezit van een aantal gitaren 2 klassieke gitaren van salvador cortes en een Dreadnought gitaar
Takamine EG321C...

Wat ik mij afvraag is waarom je een gitaar in die prijsklasse erbij wilt kopen Je hebt al een Takamine dreadnought met element als ik het model EG321C opzoek. In die prijsklasse en met de voorkeur voor Takamine koop je toch meer van hetzelfde?

Het is wel slim om 2dehands te kijken om zo een gitaar uit de duurdere prijsklasse te kunnen kopen, maar dan moet dat geen (zwaar) beschadigde zijn.

SeanTakamine
16 oktober 2013, 17:44
Wat ik mij afvraag is waarom je een gitaar in die prijsklasse erbij wilt kopen Je hebt al een Takamine dreadnought met element als ik het model EG321C opzoek. In die prijsklasse en met de voorkeur voor Takamine koop je toch meer van hetzelfde?

Het is wel slim om 2dehands te kijken om zo een gitaar uit de duurdere prijsklasse te kunnen kopen, maar dan moet dat geen (zwaar) beschadigde zijn.

Hoi Plant, ja dat is wel waar idd is wel een prijsklasse hoger dan wat ik heb. De bespeelbaarheid van Takamine vind ik top maar als het dezelfde sound heeft dan is het niet verstandig idd. Zag op marktplaats een yamaha uit 1970 helaas is ze al verkocht:dontgeti: Toch Maar ff geduldig verder zoeken na een mooi 2dehandsje.

Plant
16 oktober 2013, 17:54
Yamaha jaren 70? Ik spreek niet uit ervaring, maar de zgn. 'red label' gitaren uit die tijd schijnen erg goed en dus ook gewild te zijn. Mogelijk was het er een en was ze daarom snel weg?
Nogmaals, zelf geen ervaring mee.

SeanTakamine
16 oktober 2013, 18:01
Yamaha jaren 70? Ik spreek niet uit ervaring, maar de zgn. 'red label' gitaren uit die tijd schijnen erg goed en dus ook gewild te zijn. Mogelijk was het er een en was ze daarom snel weg?
Nogmaals, zelf geen ervaring mee.
Ja het was een Yamaha FG 335 Een echte martin kloon volgens de verkoper. Zag dat hij net opeens niet meer gereserveerd was mischien ga ik toch een mooi bod doen.:)

Rizz
16 oktober 2013, 18:24
Ja het was een Yamaha FG 335 Een echte martin kloon volgens de verkoper. Zag dat hij net opeens niet meer gereserveerd was mischien ga ik toch een mooi bod doen.:)

Waar je bij Yamaha's uit die tijd wel even goed moet opletten, is of het bovenblad achter de brug nog "plat" is, ze hebben nogal de neiging om te bollen, waardoor je brug niet meer vlak staat en dat resulteert in een hoge actie. Hoeft geen probleem te zijn, maar er is een limiet aan hoeveel je van een brugzadel af kan halen..

Dat ziet er ongeveer zo uit:

http://wesleyguitars.files.wordpress.com/2012/12/yas3_02.jpg?w=300&h=223

grayfink
16 oktober 2013, 18:33
Blueridge is nog niet genoemd, ook veel gitaar voor weinig geld als ik dit forum mag geloven. Zelf geen ervaring mee. Ik heb een Tanglewood, ook niet slecht. Laatst speelde ik op de Taylor 310 van de gitaarleraar van mijn zoon. Toch nog wel wat fijner dan mijn Tanglewoodje, maar daar is de prijs dan ook naar. Maar met jouw budget zal er toch ook wel een prima Takamine te vinden zijn?
Er staan er meerdere op marktplaats: http://www.marktplaats.nl/z/takamine.html?query=Takamine&sortBy=price&sortOrder=decreasing

SeanTakamine
16 oktober 2013, 18:53
Waar je bij Yamaha's uit die tijd wel even goed moet opletten, is of het bovenblad achter de brug nog "plat" is, ze hebben nogal de neiging om te bollen, waardoor je brug niet meer vlak staat en dat resulteert in een hoge actie. Hoeft geen probleem te zijn, maar er is een limiet aan hoeveel je van een brugzadel af kan halen..

Dat ziet er ongeveer zo uit:

http://wesleyguitars.files.wordpress.com/2012/12/yas3_02.jpg?w=300&h=223

Rizz bedankt voor de tip! Zal er op letten.

SeanTakamine
16 oktober 2013, 18:57
Blueridge is nog niet genoemd, ook veel gitaar voor weinig geld als ik dit forum mag geloven. Zelf geen ervaring mee. Ik heb een Tanglewood, ook niet slecht. Laatst speelde ik op de Taylor 310 van de gitaarleraar van mijn zoon. Toch nog wel wat fijner dan mijn Tanglewoodje, maar daar is de prijs dan ook naar. Maar met jouw budget zal er toch ook wel een prima Takamine te vinden zijn?
Er staan er meerdere op marktplaats: http://www.marktplaats.nl/z/takamine.html?query=Takamine&sortBy=price&sortOrder=decreasing

Ja precies er zijn idd genoeg leuke 2dehands takamines te koop. Blueridge heb ik ook op gespeeld een aantal modellen maar niet heel erg tevreden mee kwam misschien door de lage acties speeld vrij zwaar. Ondertussen ga ik verder met me zoektocht naar een een mooie redlabel van yamaha het liefst een FG180 :)