PDA

View Full Version : 7 jaar oude 150 euro Richwood strat, upgraden of niet?



Yurup
15 oktober 2013, 13:46
Hoi iedereen,

Mijn eerste gitaar is een Richwood strat die ongeveer 150 euro koste en rond de 7 jaar oud is. Hij speelt vertrouwd, de nek is bijna helemaal recht en ik vraag me af of het het waard zou zijn hem ooit te upgraden met andere pots, elementen ect. of dat het slimmer is een keer een andere strat te kopen en deze aan de muur te hangen wanneer het zover is.

De reden waarom ik het nu vraag is omdat ik opzoek ben naar een andere gitaar, als deze te upgraden is dan heeft het weinig nut om voor nog een strat te gaan en kan ik me deze keer richten op een les paul of ES335, als het geen nut heeft dan neem ik als nog een strat er in overweging.

Iemand met advies? Alvast bedankt.

Rutger
15 oktober 2013, 14:17
Dat hangt van een paar dingen af.
Ben je zelf een beetje handig? Kun je overweg met een schroevendraaier en een soldeerbout?
Vind je deze strat zelf de moeite van het upgraden waard of speel je liever op iets anders? Je geeft. bijv. aan ook wel zin te hebben in een LP of ES335.
Wat heb je te besteden? Heb je een beperkt budget of geld voor een veel betere gitaar? Bij een beperkt budget kun je misschien beter upgraden, bij een ruim budget misschien beter een nieuwe gitaar kopen.
Als je gaat upgraden, bedenk dan wel dat je investering geheel voor eigen rekening is. Koop je een nieuwe en goeie gitaar, dan heeft die meestal meer marktwaarde (mocht je hem later toch nog voor een ander willen inruilen).

Als je een gitaar wilt upgraden, moet de basis wel goed zijn. Dus het fretwerk moet goed zijn, de gitaar goed te intoneren, en je moet m in principe lekker vinden spelen en klinken. Een soort van 'het zit er wel in maar komt er nog niet helemaal uit'.
Mijn ervaring met Richwoods is dat het in de basis redelijke gitaren kunnen zijn, waarvan de electronica en hardware zeker verbeterd kan worden.

Maar het gaat er vooral om of je het zelf de moeite waard vind, het is immers jouw gitaar en jij moet erop spelen.

Hotpepper01
15 oktober 2013, 14:35
De Richwood Strat heeft zijn geld wel opgebracht en goed dienst gedaan als eerste gitaar, lijkt mij. Uit je post maak ik op dat je het lieftst een goede strat wil en eigenlijk daarnaast ook wel een LP of een ES335. Wat is wijsheid? Ik zou zeggen, koop een betere strat. Niks mis met Richwood, maar er zijn betere. Je koopt voor een paar honderdjes een gebruikte Fender HSS. Daar kun je aardig mee uit de voeten. Die LP of ES335 komt vanzelf wel als de tijd er rijp voor is en het budget toereikend. Dat zou ik doen.
Maar, als je denkt dat je de komende 7 jaar ook nog met enkel en alleen een geupgrade Richwood Strat vooruit kan (maar eerlijk gezegd denk ik dat niet), dan zou je kunnen kiezen om je huidige strat te upgraden....PS heb je wel een goede amp?

Yurup
16 oktober 2013, 09:45
Ben je zelf een beetje handig? Kun je overweg met een schroevendraaier en een soldeerbout?
Vind je deze strat zelf de moeite van het upgraden waard of speel je liever op iets anders? Je geeft. bijv. aan ook wel zin te hebben in een LP of ES335.
Ik zou het best zelf kunnen doen en eventueel zijn er ook wel mensen die me er mee zouden kunnen helpen mocht het nodig zijn.

Wat heb je te besteden? Heb je een beperkt budget of geld voor een veel betere gitaar?
Ik kan een veel betere gitaar kopen, en daar ben ik zo wie zo naar op zoek, een top of the line gitaar waar ik een leven lang mee verder kan. Het liefst een hard-tail maar een strat behoort ook nog tot de opties, helemaal wanneer het geen goed idee is mijn Richwood te upgraden.

Als je een gitaar wilt upgraden, moet de basis wel goed zijn.
Twijfel puntje hier qua basis. De nek is niet helemaal recht en ik vind, dat hij snel ontstemt en het basis geluid heb ik ook altijd een beetje schel gevonden, zelfs onversterkt.


Maar het gaat er vooral om of je het zelf de moeite waard vind, het is immers jouw gitaar en jij moet erop spelen.
Ik denk dat dat hem niet word en dat hij gewoon aan de muur komt te hangen straks. :)



PS heb je wel een goede amp?
Ik heb een Peavey DEUCE VT series (ik denk uit 1983) van een collega over kunnen kopen een poos geleden. Nu heb ik niet zoveel verstand van versterkers maar volgens mij is het een redelijk ding. In elk geval beter dan mijn Roland cube 15 watt die ik samen met de Richwood gekocht heb.

it je post maak ik op dat je het lieftst een goede strat wil en eigenlijk daarnaast ook wel een LP of een ES335.
Ik ben nu op zoek naar één goede, top of the line gitaar. Welke dat moet worden weet ik niet, mijn grootste twijfels nu liggen tussen een Les Paul en een ES335 model, maar een Telecaster en een Strat denk ik ook nog over na, vooral omdat ik weet hoe veelzijdig een strat is. Vind het een hele lastige keus en ben ondertussen al weet ik niet hoe vaak naar een gitaar winkel geweest om te kijken en te vergelijken en te spelen.
De reden van dit onderwerp is dus eigenlijk uit te kunnen sluiten of ik ook nog naar een strat moet kijken qua gitaren of niet.

Misschien handig om erbij te zeggen, ik speel Blues tot rock, verschillende gitaar 'helden' zijn BB king, Joe Bonamassa, John Mayer, Eric Clapton, Gary Clark Jr., Reignwolf ( http://www.youtube.com/watch?v=gJo5ieZeXcg ) Brian May en natuurlijk zijn er altijd anderen en meer.

Hotpepper01
16 oktober 2013, 10:19
Ik ben nu op zoek naar één goede, top of the line gitaar. Welke dat moet worden weet ik niet, mijn grootste twijfels nu liggen tussen een Les Paul en een ES335 model, maar een Telecaster en een Strat denk ik ook nog over na, vooral omdat ik weet hoe veelzijdig een strat is. Vind het een hele lastige keus en ben ondertussen al weet ik niet hoe vaak naar een gitaar winkel geweest om te kijken en te vergelijken en te spelen. De reden van dit onderwerp is dus eigenlijk uit te kunnen sluiten of ik ook nog naar een strat moet kijken qua gitaren of niet.

Misschien handig om erbij te zeggen, ik speel Blues tot rock, verschillende gitaar 'helden' zijn BB king, Joe Bonamassa, John Mayer, Eric Clapton, Gary Clark Jr., Reignwolf ( http://www.youtube.com/watch?v=gJo5ieZeXcg ) Brian May en natuurlijk zijn er altijd anderen en meer.

Echt, de enige die dat kan bepalen ben je zelf. Ik speel ook blues tot rock, maar heb zowel een strat als tele, les paul en ES in het assortiment. Een high end gitaar aanschaffen doe je terecht niet zomaar. Daar moet je echt 100% van overtuigd zijn. En kennelijk ben je nog niet van je eigen keuze overtuigd. Ik zou dan zeggen: wacht nog even totdat je het 100% exact weet welke gitaar het moet worden, welke pups, welke kleur etc. En ook voor jezelf helder hebt waarom het precies die gitaar moet worden.

frekie
16 oktober 2013, 11:33
Tja. Wat is wijsheid. Als je het zelf kan doen en als je het leuk vindt om aan gitaren te prutsen kan zo'n ouwe RW best een leuk uitgangspunt zijn. Mits we het hebben over de vintage serie met het gouden logo.

http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/RW RWE62LPB/RWfrysk1.jpg

Ik heb de mijn RW helemaal kapot gecustomised :seriousf: was lachen en ik heb er veel van geleerd. En het is niet moeders mooiste meer maar qua spelen en klinken doet ie het nu wel. Lak eraf gehaald, body in de olie. Hardtail gemaakt. Mighty Mite HSS pickups. Gotoh mechanieken. Neck aan de achterkant wat opgeschuurd. Graphtec topkam.

Qua verkoopwaarde levert het nix op natuurlijk. Een Fender of goede Squier (tip: Japans spul) levert altijd zijn geld weer op. Er wordt wel veel geknoeid met Fenders/Squiers op de 2dehands markt dus opletten.

terrasbeest
16 oktober 2013, 13:32
150 Euro is duur hoor, voor 90 USD vind je ook al wel eens je gerief in een pawnshop. Althans dat is wat Jack Pearson ( Allman Brothers ) heeft gedaan. De comments bij de clip zijn typisch Jack :

Well, this little guitar sure is getting some attention ha ha.
The guitar is dark blue. No, they're roundwound strings. 10-44?. I'll have to measure them. The guitar is stock, all I've done to the guitar is replaced the volume pot and output jack and wired the 2nd tone to the bridge instead of middle. The frets are bad, but I like the way it resonates, vibrates, whatever you call it. It needs a new nut, but I'm concerned if I replace it I wouldn't be able to find the same quality of plastic :)


https://www.youtube.com/watch?v=BM41sMAr6wc&feature=player_embedded

Tupelo
16 oktober 2013, 15:11
Ik sla de andere reacties even over en geef mijn 2 cents.

In het verleden heb ik allerlei gitaren gehad, waarbij ook redelijk high end Fenders en een Gibson.
Echter, gehecht ben ik geraakt aan mijn Duitse Hofner 457 en aan mijn Koreaanse Blade TS1.
Dat zijn dan ook de enige gitaren die het huis niet verlaten hebben, en dat waarschijnlijk ook niet meer zullen doen.

Beide gitaren heb ik op een gegeven ogenblik laten modificeren/upgraden naar specifieke wensen.
Daarbij ben ik behoorlijk ver gegaan, zo is van mijn Blade werkelijk alleen het hout nog origineel.
Ding is dat ik bij beide gitaren meer dan eens tevoren het gevoel had een goed stuk hout te pakken te hebben en dat ik op beide gitaren door en door geaccommodeerd ben.

Als dat voor jou ook zo is, dwz, dat je tevreden bent en een goed gevoel hebt bij je gitaar als basis, en je door en door gewend bent aan het gewicht, de hals met mogelijk alle kleine butsen die erin zitten etc., dan zou ik je aanraden om inderdaad voor een upgrade te gaan.
Als investering geen ogenblik interessant, maar als je je eigen echte 'player' wilt, dan moet je daar maar gewoon voor gaan.

Powderfinger
18 oktober 2013, 14:06
Mijn broer heeft ooit zo'n Richwood strat gehad. Het zijn aardige beginnersgitaren, maar dat is het dan ook. Na zeven jaar kunnen we stellen dat je een serieuze gitarist bent. En het feit dat je nadenkt over nieuwe opties bewijst dat je er voorlopig ook nog niet mee ophoudt.

Heb je inmiddels niet het gevoel dat je een goede gitaar verdient (mits je het kan/wil betalen)? Je geeft zelf al aan dat je huidige gitaar ook een paar mankementjes heeft. Geen grote problemen, maar zelf ben ik niet zo enorm onder de indruk van de bespeelbaarheid van die Richwoods. Je kan het geluid verbeteren, maar hij zal niet 1,2,3 heel anders aanvoelen. Bij mijn broer was hij bijvoorbeeld lastig af te stellen en te intoneren.

Als je goedkoop aan geschikte onderdelen kan komen, is het wellicht de moeite waard. Persoonlijk zou ik dat slechts een tijdelijke optie vinden. Ik zou in de tussentijd eerst eens de gitaren die je op het oog hebt, gaan uitproberen. Dan kom je erachter welke opties je bevallen en welke wegvallen.

vulvasonic
19 oktober 2013, 03:44
Met alle upgrades van de wereld zul je die Richwood nooit tot een topgitaar kunnen ombouwen.
Wat ik zou doen:
Je geeft zelf al aan dat je bereid bent een echte topgitaar te kopen. Dat zou ik dus sowieso gewoon maar gaan doen. Ik bedoel, als je daar het geld voor hebt en je hebt er lol aan, dan zie ik geen enkele reden om het NIET te doen.
Voor wat betreft dat Richwood ding...., laten we eerlijk wezen, daar krijg je geen fluit voor terug. Ik zou het ding er dus gewoon bij blijven houden en het gebruiken om er tezijnertijd lekker mee aan te rommelen. Dat is niet alleen enorm leuk om te doen, maar je leert er ook heel veel van. Schroef het ding uit elkaar en haal om te beginnen de lak er af. Zelfs al bevalt de kleur je zoals het is, tóch doen. Schuur de body mooi op, raadpleeg het www om er achter te komen hoe je bepaalde klusjes het beste kan doen. Doe dat met ALLES. Geef de body de mooiste kleur die je je maar kan wensen. Tik het topkammetje eruit en koop een passend exemplaar van een deugdelijk materiaal en laat je wederom hierin goed adviseren (namelijk best een belangrijk en secuur werkje). Misschien wil je de headstock ook meeverven, wie zal het zeggen? Koop goed functonerende stemmechanieken, schuur voor mijn part de hals lichtjes op, vlak de frets een beetje, vervang alle harware voor 1ste klas spul, goede solide brug, fantastisch klinkende elementen, pleur er een ander slagplaatje op, desnoods zaag je er zelf eentje op maat, eentje van plastic, of metaal, al dan niet voorzien van een mooi stuk leder, en als je toch voor metaal kiest, kijk of je het voor elkaar krijgt om er een mooie gravure van te maken, koop eerste klas potmeters en schakelaars, overweeg zelfs andere bedradingsschema's, zet het ding weer in elkaar en stel het ding PRECIES af zoals je het hebben wilt......

Om kort te gaan; 'BOUW' JE EIGEN UNIEKE, FANTASTISCH KLINKENDE, HEERLIJK SPELENDE EN PRACHTIG OGEND INSTRUMENT!!!
Laat geen kans onbenut om iets aan te pakken. Het is zo onwaarschijnlijk leuk om te doen. En de kans is niet eens ondenkbaar dat je er zo ontzettend veel lol aan beleeft dat het uiteindelijk, tegen die tijd de niet meer zo heel erg nieuwe, topgitaar naar de kroon steekt en dat het je lievelingsplankje wordt. :)

Hier moet je echter de tijd voor nemen. Bovendien is de kans dat het niet lukt bijna net zo groot als de kans dat het WEL lukt. Ergo, die nieuwe topgitaar moet je gewoon kopen en die ouwe Richwood hou je erbij om later langzaam naar je hand te kunnen zetten. Dat zou IK iig doen. :D