PDA

View Full Version : gitaar voor alle stijlen



Smeigel_12000
15 oktober 2013, 09:24
Beste gitaarvrienden. Ik ben op zoek naar een gitaar waar ik lekker open akkoorden op kan spelen á la westerngitaren, maar ook lekker mee kan scheuren. Moet ik dan voor een gibson ES model gaan of bijvoorbeeld een Gretch o.i.d.?

Ik speel zowel fingerpicking, slag (open akkoorden en powerchords) als solo. Ik hou van een iets smallere hals.

Hopende dat jullie mij hierin wat advies kunnen geven. Ik speel op dit moment voornamelijk op versterkte westerngitaren met een piezo element maar dat is het toch net niet op een marshall versterker met wat distortion.

humbucker
15 oktober 2013, 09:32
Allebei kunnen ze wel. Al zal een ES (over het algemeen) net iets steviger klinken dan een Gretsch.
Ga ze beide eens testen, dan kan je je al beter orienteren in de richting van een bepaald model.

peter_heijnen
15 oktober 2013, 10:09
Es of gretch? Of je pm't mij voor een zeer allrounde gibson met karakter: mijn howard roberts fusion 1.

http://i534.photobucket.com/albums/ee346/peter_heijnen/hrffr.jpg (http://s534.photobucket.com/user/peter_heijnen/media/hrffr.jpg.html)

Prachtgitaar, '85, helemaal origineel, maar waar deze stratfiguur te weinig op speelt.

Pepe
15 oktober 2013, 10:23
Het valt me altijd weer op dat de Gretsch, zich bewegend tussen een telecaster en Guild hollowbody, enorm veelzijdig is en het valt me ook altijd weer op hoe lastig de Es 335 omgaat met fingerpicking en nashville bending.

Rutger
15 oktober 2013, 10:50
Probeer dan ook een Gretsch met DeArmond 2k's of een Gibson met P90's, vind ik persoonlijk fijner voor het (minder subtiele) slagwerk en het scheurt prima!

En probeer wat verschillende modellen want de ene Gretsch/Gibson is de andere niet natuurlijk. Als het hard moet is een dunne body praktischer (met sustainblok a la ES335), maar als het wat rustiger aan kan en wat subtieler mag is hollowbody ook een optie.

mountainman
15 oktober 2013, 11:12
Een veelzijdige gitaar? Gewoon een Strat zeg ik dan. Daarop is alles mogelijk van Hank B. Marvin tot Hendrix.

Een Gretch hollow body is wat minder geschikt voor het zware werk vanwege feedback. Toevallig zijn er van Gretch in de betaalbare Electromatic serie net hele mooie Center-Block modellen uitgekomen. Die zou ik zeker eens gaan proberen als ze binnenkort in de winkels liggen.

Hotpepper01
15 oktober 2013, 13:10
Ik vraag me af of er wel zoiets bestaat als een alleskunner. Als die wel zou bestaan en overal goed in zou zijn, dan zou ik niet zoveel gitaren hoeven te bezitten en zou eentje genoeg zijn (OK, twee dan voor de backup). Maar ja, ze lopen van SG, Les Paul via Tele, Strat, ES en Gretsch. Van P90 tot PAF, van solid body naar full hollow. Sja....

humbucker
15 oktober 2013, 13:21
Als je geld hebt voor een Gibson ES, heb je ook geld voor een echte Gretsch ipv een electromatic.. De Gretsch professionals zijn toch wel een stapje of 3 hoger dan de goedkopere electromatics (wat voor het geld trouwens ook wel fijn gitaarkes zijn). Een Duo Jet kan btw ook wel interessant zijn voor de TS. De Gretsch halzen zijn over het algemeen vrij smal/dun.

Mr.Fingers
15 oktober 2013, 17:24
http://www.youtube.com/watch?v=nG5lExOZ9lI