PDA

View Full Version : One Take Rock Practice - Stratman70



Stratman70
15 oktober 2013, 02:09
Ik vond een leuke backingtrack op internet, dus lekker rausen maar en wat beeld erbij gezet...wat slordigheidjes en fraseringsfoutjes, maar ik wilde 'm toch even delen:


http://www.youtube.com/watch?v=Gy4LohMHUEU

Laat gerust weten wat je er van vindt. Alvast bedankt!

Harald
15 oktober 2013, 14:17
Allereerst, de gitaar moet echt harder hier, je moet moeite doen om je partij te horen. Ik zou bovendien heel even die backing laten lopen voordat ik in zou zetten hier. Dan is net iets duidelijker wat de backing is, en wat jij.

Een gitaarsolo van 5 minuten, geen thema, zanglijn of andere kapstok om je improvisatie aan vast te hangen...

Hoeveel heb je er zelf in je kast staan die dan ook nog echt gelukt zijn? Zelfs de grotere goden bijten zich daar al snel de tanden op stuk. En voor het "look me so virtuoso" stukje dat in de hardrock een tijd zo populair was zou je eerst zonder band moeten beginnen. Dan kun je echt ins blaue hinein pingelen. Veel van die stukjes op platen zijn trouwens veel minder geïmproviseerd dan men wil dat we denken heb ik soms het idee.

Trimmen tot één rondje evt. met een afbouw over het begin wat terugkomt. Of beter nog het eerste rondje echt arrangeren. Kan me bij dit nummer ook wat meerstemmige gitaarkoortjes voorstellen. Dan heb je in de vervolgrondjes iets om mee te spelen, of je juist tegen af te zetten. Improviseren is componeren zonder het vangnet. Niet riffjes stapelen.

Al met al weinig memorabels. Veel pentatonic on the rocks. En dan is 5 minuten echt heel lang. (zou natuurlijk kunnen dat de goede stukken op het eind zitten. Zo ver ben ik niet gekomen.)

ik heb leukere dingen van je gehoord...

Misschien wat harsh voor een one take opname, maar seriously, ik weet dat er meer in zit afgaande op eerdere posts van je.

Stratman70
16 oktober 2013, 01:06
Hey Harald,
Bedankt voor je uitgebreide reactie en weet je, eigenlijk heb je gewoon gelijk. Ik herken zelf ook wel wat je zegt en ik zal er de volgende keer m'n voordeel mee doen. Daarom juist bedankt voor je reactie. daar kan ik ook wel wat mee.
Zelf vind ik het altijd wel fijn om mijn solopartijen wat dieper in de mix te zetten, zodat het toch wat meer één geheel wordt. Dat je je afvraagt wat de backing is en wat ik speel bedoel je dan ook niet als compliment, maar toch vat ik het wel zo op.
Maar je hebt zeker een punt. Toch bedankt voor de moeite die je nam om te reageren.

Cageman
16 oktober 2013, 15:37
Het één maken van de solo en backingtrack snap ik wel. Maar dat kan je dan misschien beter doen door eq dan door de solo algeheel op hetzelfde volume te zetten als de backing. Overigens vind ik de solo ook niet veel te zacht; een klein beetje maar.
Verder kabbelt t lekker voort wel hoor. Misschien had je iets van de zweverigheid in de backing wat meer in de solo kunnen doorvoeren. Hoop dat dat begrijpelijk klinkt xD.
Je spel is technisch goed en ik vind ook dat in overgangen van de ene naar de andere lick wel wendingen zitten. Wel mist de verhalende lijn in het geheel een beetje.
Goed gespeeld dus zeker, toch zit er meer in. Dat hoor ik dan ook graag tegemoet.

Loeters,

Merijn

arnoldtims
17 oktober 2013, 13:46
Ik zou de gitaar ook wel iets meer op de voorgrond willen horen.
Je roots liggen dik in de jaren tachtig zo te horen. Ik speel zelf ook hele backingstracks vol en het is prachtig om te doen. Toch denk ik dat je gitaar spel beter tot recht komt als je wat een korte krachtiger punt zou maken met een solo.
Maar boven al vind ik je een goede gitarist met mooi gitaar spel. Hoef het er niet steeds bij te zetten maar ik zou het zeker niet beter kunnen.
Heb met plezier naar je stuk geluisterd.

Duhsjaak
17 oktober 2013, 21:48
Ik denk dat ik precies aanvoel hoe dit soort dingen kunnen ontstaan. Altijd prettig als je het eens bent met jezelf!
En hé, waarom niet. Sympathieke backing, lekker een beetje freaken.

Wat niet wegneemt dat Harald bijzonder goed onderbouwt waar hij geen bonuspunt geeft.

Tuff titty voor hem. Van mij krijg je m wel. Niet omdat ik dit je finest moment vind, maar omdat heerlijk wegraggen tegen een fijne begeleiding zeker 60% van de fun is voor normale stervelingen. En misschien wel 80%
En het dan gewoon posten? Ja, toevallig heb je de ballen wèl!

Luister naar die pleuris hippies. The Cream (het allerbeste, de betekenis van de naam, lef hebben ze wel) bijvoorbeeld. Hebben een paar geniale LP's gemaakt. Zo geniaal dat ik van Disraeli gears zowel de mono als de stereo versie in huis heb.

Laat alles wat spontaan is gefreakt weg uit je kast, en je houdt geen underground - hippie muziek - over!

Niet your finest moment deze post, zei de die hard fan in goed NL. Nou èn? Luister eens naar Maxwell's silver hammer (om maar eens wat te noemen) van die sjaken die niks fout kunnen doen. Of When I'm 64? Heeft sjaak Macca een aantal treurige werkstukken afgeleverd de afgelopen ehm...... 20 jaar.
En nou zouden wij dat niet mogen. Laten we heerlijk bevrijdend lachen om onszelf en om The Beatles.

Leve de mindere stukken. Geven kleur aan het lever (typo laat ik staan) en hoop op betere stukken. De komende dagen fraai herfstweer. Het gaat vast wel weer eens zeiken van de regen. En dan sla jij terug.

Vriendelijke groet, Gus (je fan)

Stratman70
23 oktober 2013, 12:02
Het één maken van de solo en backingtrack snap ik wel. Maar dat kan je dan misschien beter doen door eq dan door de solo algeheel op hetzelfde volume te zetten als de backing. Overigens vind ik de solo ook niet veel te zacht; een klein beetje maar.
Verder kabbelt t lekker voort wel hoor. Misschien had je iets van de zweverigheid in de backing wat meer in de solo kunnen doorvoeren. Hoop dat dat begrijpelijk klinkt xD.
Je spel is technisch goed en ik vind ook dat in overgangen van de ene naar de andere lick wel wendingen zitten. Wel mist de verhalende lijn in het geheel een beetje.
Goed gespeeld dus zeker, toch zit er meer in. Dat hoor ik dan ook graag tegemoet.

Loeters,

Merijn
Hey Merijn, thanks voor het luisteren en je reactie. Tof dat je m'n gitaarspel goed vindt. Ik zal de volgende keer eens kijken of ik inderdaad iets met de EQ kan doen, i.p.v. het volume. Misschien ietsje meer mid erbij, dan zou ie er uit meer uitspringen.


Ik zou de gitaar ook wel iets meer op de voorgrond willen horen.
Je roots liggen dik in de jaren tachtig zo te horen. Ik speel zelf ook hele backingstracks vol en het is prachtig om te doen. Toch denk ik dat je gitaar spel beter tot recht komt als je wat een korte krachtiger punt zou maken met een solo.
Maar boven al vind ik je een goede gitarist met mooi gitaar spel. Hoef het er niet steeds bij te zetten maar ik zou het zeker niet beter kunnen.
Heb met plezier naar je stuk geluisterd.
Kijk, voor die laatste zin, daar doe ik het voor! Altijd goed om te horen dat iemand er met plezier naar je gitaarspel heeft geluisterd. Dank je arnoldtims!


Ik denk dat ik precies aanvoel hoe dit soort dingen kunnen ontstaan. Altijd prettig als je het eens bent met jezelf!
En hé, waarom niet. Sympathieke backing, lekker een beetje freaken.

Wat niet wegneemt dat Harald bijzonder goed onderbouwt waar hij geen bonuspunt geeft.

Tuff titty voor hem. Van mij krijg je m wel. Niet omdat ik dit je finest moment vind, maar omdat heerlijk wegraggen tegen een fijne begeleiding zeker 60% van de fun is voor normale stervelingen. En misschien wel 80%
En het dan gewoon posten? Ja, toevallig heb je de ballen wèl!

Luister naar die pleuris hippies. The Cream (het allerbeste, de betekenis van de naam, lef hebben ze wel) bijvoorbeeld. Hebben een paar geniale LP's gemaakt. Zo geniaal dat ik van Disraeli gears zowel de mono als de stereo versie in huis heb.

Laat alles wat spontaan is gefreakt weg uit je kast, en je houdt geen underground - hippie muziek - over!

Niet your finest moment deze post, zei de die hard fan in goed NL. Nou èn? Luister eens naar Maxwell's silver hammer (om maar eens wat te noemen) van die sjaken die niks fout kunnen doen. Of When I'm 64? Heeft sjaak Macca een aantal treurige werkstukken afgeleverd de afgelopen ehm...... 20 jaar.
En nou zouden wij dat niet mogen. Laten we heerlijk bevrijdend lachen om onszelf en om The Beatles.

Leve de mindere stukken. Geven kleur aan het lever (typo laat ik staan) en hoop op betere stukken. De komende dagen fraai herfstweer. Het gaat vast wel weer eens zeiken van de regen. En dan sla jij terug.

Vriendelijke groet, Gus (je fan)

Hey Gus, wederom bedankt voor je heerlijk smakelijke commentaar! Altijd geweldig om te lezen. Het is precies wat je zegt; gewoon lekker 'tekeer gaan' op een backingtrack en dan nog de ballen hebben om te posten ook. En inderdaad, vroegah deden ze vaak niet anders dan eindeloos doorgaan met solo's. Ik ben ook nog van die tijd. Tenminste, heb er genoeg naar geluisterd.
Inderdaad: not my finest moment. Maar inderdaad... er komt nog genoeg regen of wat voor redenen ook, om weer eens flink terug te gaan slaan met een mooi moppie muziek!
Thanks!!!