PDA

View Full Version : :-(( SHIT NEE HE?? :-((



MASTERHOMIE
16 juli 2001, 16:37
Ik heb net de e snaar van mn gloednieuwe gitaar gebroken. Is dit een ramp of kan ik gewoon nieuwe erop zetten? Zoja welk merk?
Ik heb mn gitaar net anderhalve week. Gebeurd dit wel vaker bij nieuwe gitaren?
En hoe duur zijn nieuwe snaren ongeveer?

Ibanez
16 juli 2001, 19:31
Dit is geen ramp, wees maar niet bang. Je moet gewoon een nieuwe snaar erop zetten.
Ze kosten ongeveer 2piek

MASTERHOMIE
16 juli 2001, 20:48
pfoeh
Bedankt!
ik was al bang dat ik veel geld kwijt zou zijn maar dat valt wel mee dus
:smile: :smile: :smile:
bedankt

MASTERHOMIE
16 juli 2001, 20:51
oh en nog wat die snaren bleken al vrij oud te zijn en ik had hem achteraf VEEL te strak afgesteld!!
De hoenoemjehetookalweer? stond echt helemaal schuin (kam geloof ik bridge in het engels) mijn fout in combinatie met oude snaren =

:sad: POING! :sad:

:smile: :smile: :smile:

Eko
16 juli 2001, 22:50
Masterhomie,
Welkom bij de club der spelers.Snaren breken zal nog wel vaker voorkomen.De beste methode om zoiets te voorkomen is een stemapparaat. Daarmee voorkom je dat je snaren te hoog stemt.Je koopt ze al voor enkele tientjes.
Tevens speelt het prettiger als je je instrument goed stemt.
BTW er zijn merken die in een set 2 e snaren en 2 b snaren leveren.Heb je altijd reserve.

MASTERHOMIE
17 juli 2001, 10:24
Bedankt
Ik weet geloof ik nu dat het de tremolo was die helemaal was opgetild ik weet niet of ik het zo moet zeggen.
Ik heb dus een yamaha pacifica (ik weet niet precies wat voor type er zat geen doos bij en alleen een boekje voor yamaha gitaren in het algemeen) moet ik dan nog speciale snaren van yamaha nemen of kan ik ook een andere merk nemen?
--------------------------------------------
Jan piet beers is een niet al te beste zaak mensen!!!

taylor
17 juli 2001, 13:08
nee maar je moet wel weten wat voor dikkte snaaren er op zaten.

meestal is het 010 of 09

anders krijg je straks als je nog meer snaaren breekt allemaal verschillende diktes,is opzich niet erg als je gitaar maar weer wordt afgesteld.

het kan ook zijn dat de tremolo(als die er op zit)scherpe randjes heeft kun je met een klein vijltje effe weg haalen.

MASTERHOMIE
17 juli 2001, 13:21
ok bedankt taylor ik denk niet dat de tremolo scherpe randjes heeft want hij is niet daar gebroken

MASTERHOMIE
18 juli 2001, 21:11
Hallo!!
Ik weet al wat voor snaren ik ga krijg!!
"5150" die gebruikt eddie van halen ook
vet cool niet dan?

Eko
19 juli 2001, 08:55
Masterhomie,
Voor de aanduiding van snaren gebruikt iedereen de dikte van de snaren.
Voorbeeld .9 of .11. Daarnaast gebruiken we het merk van de snaren.
De dikte van de snaren loopt op van zeer dun en kwetsbaar b.v. .8 tot kabeltouwen van .13.
Let op. Dit zijn de dikten van de dunste snaren. Hoe dikker de snaren hoe meer volume maar hoe zwaarder het wordt voor de vingers.
Je moet dan meer kracht zetten om de snaardruk te overwinnen en achter een fret in te drukken.
De meesten gebruiken rond de .10

MASTERHOMIE
19 juli 2001, 09:48
Ik krijg een heel nieuw setje moet je dan ook nog opletten of het goede "maten" zijn want een homie die al een aantal jaartjes speelt gaat 5150 (voor me laten) kopen

Stratopeek
19 juli 2001, 13:44
Zeg Eko,

Welke merken snaren verkopen in een pakje 2e & 2B??

taylor
21 juli 2001, 18:07
hey masterhomie

als ik jou was zo ik die 5150 snaaren niet er op zetten.

evh gebruikt zeer raare diktes voor ze snaaren(lopen door elkaar heen),het kan wel maar weet wel dat je hem opnieuw moet afstellen dan(of laten doen)

MASTERHOMIE
21 juli 2001, 19:49
bedankt voor het advies jongens!
ik heb de 5150 erop gezet voordat taylor het advies gaf om het niet te doen. De diktes lopen niet door elkaar heen.maar misschien moet ik hem wel opnieuw aflaten stellen door een vriend van me die al wat langer speelt.
wat een pokke klus trouwens die snaren erop zetten. (ik had al een vermoeden dat het beter was om gelijk het hele setje te verwisselen :grin:) dus ik ben echt een uur bezig geweest om de snaren te verwisselen!! :eek::D

anoniem
22 juli 2001, 03:00
Voor de aanduiding van snaren gebruikt iedereen de dikte van de snaren.
Voorbeeld .9 of .11. Daarnaast gebruiken we het merk van de snaren.
De dikte van de snaren loopt op van zeer dun en kwetsbaar b.v. .8 tot kabeltouwen van .13.


Dude, .9: DAT zijn pas kabeltouwen, ik kan je .09 aanbevelen, speelt een tikkie lichter dan snaren van 2,4 cm dikte :wink:

taylor
23 juli 2001, 23:14
Op 2001-07-21 18:49, schreef MASTERHOMIE:
bedankt voor het advies jongens!
ik heb de 5150 erop gezet voordat taylor het advies gaf om het niet te doen. De diktes lopen niet door elkaar heen.maar misschien moet ik hem wel opnieuw aflaten stellen door een vriend van me die al wat langer speelt.
wat een pokke klus trouwens die snaren erop zetten. (ik had al een vermoeden dat het beter was om gelijk het hele setje te verwisselen :grin:) dus ik ben echt een uur bezig geweest om de snaren te verwisselen!! :eek::D


ik bedoel dus dat evh 008 tot iets van 010 gebruikt(in 1 set).

als ik het goed heb gebruikt hij dunne(dus08/09)g,b,e snaaren en dikkere d,a ,e(laage e)snaaren.

dus je zou hem dan opnieuw moeten afstellen.

MASTERHOMIE
25 juli 2001, 20:12
misschien doet hij dat, maar in dit setje zitten gewoon 009, 011 enz

MASTERHOMIE
5 september 2001, 23:07
die snaren zijn hartstikke kut man!!!!!!

voortaan koop ik goedkopere :sad:
want dit is echt shit zooi. en ik laat ze er wel op zetten want ze zaten helemaal verkeerd

Ic3gl0vE
8 september 2001, 14:16
Ik heb Ernie ball snaren die zijn 17,50 ofzo per set, ik heb er 0.10 opzitten en het is lang geleden dat er een is geknapt (or verwisselt...)

remmelt
18 september 2001, 18:57
sterker nog:

de .9 is eigenlijk een 0.009 inch snaar....

Ullla
19 september 2001, 14:57
Als je veel speelt, knapt er ook regelmatig een. Bij mij knapt er 1 snaar per week. Aan de wiskundigen onder u om uit te rekenen hoe vaak ik speel.
Ik speel ook op Ernie Ball snaren, 09 dikte, maar met een b snaar op de e snaar-plek. Dus een extra dikke snaar. Vind ik erg prettig spelen.

Kitaarhiero
19 september 2001, 15:23
Ik speel elke dag zo'n 3 uur en al m'n snaren blijven netjes heel, maanden lang...(tegen die tijd vervang ik ze weer). zelfs als ik bij een jam-sessie in een van de rokerige, vol met alcoholisten zittende jeugdcentra ben geweest zijn ze alle zes nog in one piece!
Ik heb Ernie Ball 0.09, die spelen lekker comfortabel. en breken niet zo heel snel, mits je ze niet 5 tonen te hoog stemt, M'n eerste paar maanden dat ik een elektrische gitaar had was hij in B! ik had geen stem apparaat en elke keer als ik er een nieuwe snaar op wilde zette brak die in tweeën. uiteindelijk kreeg ik hem in de goede stemming...een stem apparaat doet wonderen.


Ik vindt nieuwe snaren op m'n gitaar zetten een rotkarwei (een 3 per kant kop is dan erg vervelend), maar het moet toch gebeuren.

Rectifier
19 september 2001, 15:52
Ik speel altijd ErnieBall Regular Slinky, dus 010.
Ik heb nog geen enkele keer gehad dat er daarvan een snaar is gebroken.Ik verwissel ze om de 2 maanden en ik speel elke dag.
Dus snap ik dat snaren geknap eigenlijk niet!
Misschien dat het aan m'n gitaar ligt,want m'n vorige knapte er wel regelmatig een snaar.
Ik heb wel eens een gitarist gesproken met een Pink-Floyd-Rose die z'n snaren er minstens een jaar op had. Dat lijkt me nou weer overdreven,maar als je elke week een snaar breekt vraag ik me af....!

taylor
19 september 2001, 16:52
als je echt met brute kracht speelt is het niet zo moeilijk om er 1 te laten knappen.

ik druk snaaren heel veel op en naar beneden voor viborato en natuurlijke harmonische.

als ze nooit knappen gebruik je denk niet veel kracht.

Rectifier
19 september 2001, 17:32
Haha,Armpie drukken???

Dus als je nooit een snaar breekt, heb je geen kracht in je klauwen???
En ik druk zeker ook nooit op??
Ik gebruik de tremelo regelmatig en ik maak veel gebruik van vibrato.
Maar goed,zal wel aan mij liggen.
T'is ook geen aanval,ik vroeg het mij alleen af.

Ullla
20 september 2001, 11:05
goed, ik overdrijf ook, 1 x in de vier weken. Het zijn mijn bandleden die klagen dat het iedere dag is.
Maar ik laat mijn gitaar dan ook alle hoeken van de kamer zien, zeker bij repetities en optredens. Het is mijn taak als enige gitarist bij tijd en wijle een muur van noise neer te zetten, en het volgende moment weer subtiele akkoordjes te leggen. Ik denk eerlijk dat ik af en toe mijn snaren wel mishandel (niet de gitaar, de snaren).
Maar het klinkt wel vet.

Kitaarhiero
20 september 2001, 14:58
Zodrá ik een gitaar vast heb wordt ik één brok energie en ram ik de hardste barré akkoorden uit de snaren, trek, duw en druk op de snaren, laat ze alle kanten op buigen en rag m'n plectrum over de snaren. :smile:

Misschien ligt het aan m'n plectrum, die is vrij dun, maar een halve milimeter dikker dan m'n E snaar, lijkt het.

taylor
20 september 2001, 20:47
Op 2001-09-19 16:32, schreef Rectifier:


Dus als je nooit een snaar breekt, heb je geen kracht in je klauwen???


nee maar je zegt dat ze NOOIT knappen dat is wel een beetje vreemd ik bedoel bij knappen ze ook niet vaak maar toch wel en paar keer paar jaar.

of speelt heel weinig dat kan ook.

Rectifier
20 september 2001, 21:51
Of je vervangt tijdig je snaren.
Eerder kreeg ik antwoord dat profs. ze voor elke gig. vervangen.
En nu dus dat je net zo langs speelt tot er eentje breekt.....???
Raar! Maar goed,ik speel dagelijks.
En dan gebruik ik alle snaren intensief.
Je kan ook kijken hoelang je met je frets moet doen. M'n vorige gitaar was hoognodig aan re-fretten toe en die heb ik nieuw gekocht.Koste me zo'n 5 a 6 jaar!

taylor
20 september 2001, 23:08
ik heb ook wel eens gehad dat ze knappen als je ze net er op zet dus.

bij mij knappen ze niet door ouderdom maar door te wild speel meestal.

ik speelstijl is nog al hard ook aanslag.

maar zoals ik al zij ze knappen bij mij ook nauwelijks maar toch wel eens 1 keer.

MissAlexa
21 september 2001, 14:02
Grootste reden van knappende snaren is niet alleen keihard spelen, grootste oorzaak is het handvuil wat aan de onderkant van de snaren ophoopt en de snaar aantast, het is aan te raden als je niet van plan bent vaak nieuw snaren op te spannen, de onderkant van de snaren schoon te maken. Scheelt aanzienlijk

Rectifier
21 september 2001, 15:02
Wat ook vaak het probleem is: kleine bramen in de brugzadeltjes of daarachter.
M'n vorige gitaar had een Fender trem. en de hoek die de snaar maakt na de brugzadeltjes en het uiteinde van de snaren (bal-end) daar zat het probleem. Een scherpe metalen rand die er telkens voor zorgde dat de snaren daardoor stuk gingen na een paar weken.
Kreeg ik de volgende tip:
Strip een stukje isolatie van een stroomdraad (met een strip-poker-tang) en schuif dat om je snaar(ala condoom) en druk dat op het punt waar je snaar een scherpe puntbelasting heeft. (meestal tussen de brugzadeltjes en het blok waar de snaren in vallen)
Dit stond in de FENDER FRONTLINE en word veelvuldig toegepast.
Dit heeft geen invloed op je geluid,echter wel een dunne diameter gebruiken natuurlijk en geen 220v.netsnoer isolatie.
En je mag je oma ook gebruiken als strip-tang! Strippen doet ze toch al graag en het is ook nog een oude tang!
Gna gna gna!

taylor
21 september 2001, 18:29
als ze bij mij al knappen dan is het gewoon door spel.

MissAlexa
21 september 2001, 19:03
Taylor, natuurlijk ligt het aan de speelstijl maar de oorzaak is vuil op de snaren, en door de wat ruige speelstijl gaan ze eerder. Als je niet speelt op een gitaar hebben de snaren bijna het eeuwige leven

taylor
21 september 2001, 20:09
ja ja dat weet ik ook wel ik gebruik al eeuwen van dat ghs (g)string cleaner.(voor en na)

Ibanez
23 september 2001, 15:58
Op 2001-09-21 17:29, schreef taylor:
als ze bij mij al knappen dan is het gewoon door spel.


bij mij ook.

anoniem
28 september 2001, 14:33
Het kan ook te maken hebben met de locatie. Wel eens opgetreden in een bijzonder slecht geventileerde ruimte. Gevolg: heel veel zweet & bier. Dan nog eens zwaar kut podiumgeluid hebben waardoor je harder gaat aanslaan om nog iets van jezelf te horen...ik geloof dat ik drie snaren heb gebroken :sad:

MASTERHOMIE
5 oktober 2001, 18:47
HE!!!!! DE MASTERHOMIE IS TERUG!!!!

dat vuil op de snaren heb ik ook erg veel. ik moet er nog steeds nieuwe op zetten. ERNIE BALL slinky's. Maar mn zwagerhomie zei dat je het eerst moest olien omdat die ****** pac 112 zo onwijs ontstemd. en nu laat ik hem die snaren er maar op zetten alleen is ie net getrouwd dus het duurt ff langer :| . Maar waarmee moet ik mn hals gitaart schoonmaken als die 5150's (nog steeds mn eerste setje die ik er zelf op heb gezet ja :smile: )er af zijn?

Oh ja. ik ben zo lang weg geweest omdat ik een beetje probs het met kabel internet. In de tussen tijd heeft mn broer ook een electische gitaar gekocht. wel een beetje droevig dingetje. tremolo heel dicht tegen bodie aan enzo. nou ja hij doet er toch nix mee.........

MZZL!!

taylor
5 oktober 2001, 23:42
in olien?

gewoon ghs string cleaner gebruiken voor en na het spel.

anoniem
6 oktober 2001, 18:31
nog ff over de fender trem, dat de snaren daar breken komt door krasjes op dat punt en die kan je wegvijlen (of weg laten vijlen - slimmer). Ik heb er ook krasjes op bij de dunnere snaren, maar toch breken ze maar heel soms (ik heb .010 fender bullets). als ze breken dan is dat toch voor mij een teken om al mn snaren weer eens te vervangen omdat ze dan toch goor en dof zijn. k heb een fender standard strat made in mexico.

mzls, matthijs

master G
7 oktober 2001, 22:50
die e snaar zal wel vaker gebeuren ik had laatst voorme gitaarless dus ik in weer en wind en regen naar die zaak gekocht voor 2,50 veel te duur maar ja kom ik thuis zet em erop trek em een beetje aan emn poing maatja vaak is het de e let maar op het zal nog erg vaak gebeuren

MASTERHOMIE
7 oktober 2001, 23:00
Yep. Mn zwager heeft vandaag die Ernie Ball Slinky's erop gezet. Het probleem was met die 5150's dat ik ze er verkeerd op had gezet. nu kan ik mn tremolo redelijk goed gebruiken. Hij heeft ook wat zonnebloem olie gebruikt. Het lukt me met deze snaren beter om flagioletten te horen. Kan dit de nieuwighied zijn of gewoon de snaren? Kun je trouwens als ervaren speler ook het verschil tussen snaren horen?

taylor
8 oktober 2001, 00:51
olie? wat de fuck doet iederen hier met olie op zijn snaaren.

ghs string cleaner kost iets van een 10 piek en het gaat wel en jaar mee.

Rectifier
8 oktober 2001, 11:16
K'heb ook nog nooit gehoord dat er iemand olie op z'n snaren doet.
Frituurolie??? Of motorolie???

Rare bedoening, je gaat je snaren toch niet masseren???

MASTERHOMIE
8 oktober 2001, 18:38
Op 2001-10-08 10:16, schreef Rectifier:
K'heb ook nog nooit gehoord dat er iemand olie op z'n snaren doet.
Frituurolie??? Of motorolie???

Rare bedoening, je gaat je snaren toch niet masseren???


zonnebloem olie. en chill yall! het werkt dus....

taylor
8 oktober 2001, 22:04
zonnebloem olie??dat moet je gebruiken om te koken hoor niet op je gitaar en dat werkt zeker niet!!


nogmaals ghs string cleaner kost geen drol en dat is special er voor!!

MASTERHOMIE
13 oktober 2001, 14:33
al smeer je scheit op je gitaar. als hij daardoor niet meer ontstemd! het maakt geen reet uit wat je gebruikt.

taylor
13 oktober 2001, 15:34
olie en niet onstemmen???

sorry hoor maar je bent echt in de war.

maarja zie maar je luisterd toch nie dus...

MASTERHOMIE
14 oktober 2001, 21:27
kijk. olie op je brug= snaren die soepel bewegen en dus niet ontstemmen. je zou het string cleaner kunnen noemen als je daar gelukkiger van wordt.

taylor
14 oktober 2001, 21:40
nee kijk mij maakt het niks uit wat je doet het klopt gewoon nie wat je zegt.

ik probeer je alleen goeie raad te geven.

als jij denkt dat het werkt moet je het vooral doen.

onstemmen heeft niks met olie of string cleaner te maken,gewoon met de afstelling in het geheel.

maarja nou hou ik er mee op basta ya

MASTERHOMIE
16 oktober 2001, 16:30
het werkt want ik merk hetzelf. maar goed, we houden erover op. bedankt voor de raad in ieder geval

sleep_to_saturate
16 oktober 2001, 16:41
Een woord:
Placebo

MASTERHOMIE
16 oktober 2001, 18:23
Op 2001-10-16 15:41, schreef sleep_to_saturate:
Een woord:
Placebo


???

Incubus
17 oktober 2001, 11:53
Das een goed bandje.

Doordat er een chique etiketje opzit, ervaren mensen het als een heterogeen goed. Net als pindakaas van de aldi in een Calvepotje, merk je nix van tot iemand het je vertelt.

Anavrin
17 oktober 2001, 12:02
Inderdaad, ALDI rules!
Zo zal het waarschijnlijk met gitaren soms ook wel zijn: komt zo'n Fender niet door de keuring, dan zetten ze er toch gewoon Squier op of een ander merkje, waar helemaal niemand ooit van heeft gehoord. Of doe net als bij de Aldi, gitaar afgekeurd, laat 'm merkloos.

sleep_to_saturate
17 oktober 2001, 12:20
Inderdaad een goed bandje..

MASTERHOMIE
17 oktober 2001, 14:38
Op 2001-10-17 10:53, schreef Incubus:
Das een goed bandje.

Doordat er een chique etiketje opzit, ervaren mensen het als een heterogeen goed. Net als pindakaas van de aldi in een Calvepotje, merk je nix van tot iemand het je vertelt.


precies. zonnebloem olie van de aldi of die stringcleaner :smile: nou ja dat bedoel je niet maar goed. ik begrijp het wel

Rectifier
17 oktober 2001, 16:11
Wij Nederlanders willen toch ook graag bedondert worden :wink:
T'is nu trouwens Jumbo wat bij ons de lijst aanvoert....

taylor
17 oktober 2001, 16:39
dat fast fret spul of string cleaner zoals ik het noem zit echt geen olie in.

MASTERHOMIE
17 oktober 2001, 18:29
dat kan. het gaat niet om de olie. het gaat erom dat de snaren kunnen glijden bij de brug. en dat kunnen ze heel goed als je zonnebloem olie gebruikt. als je door een klein gaatje moet gebruik je toch ook glijmiddel :wink:

ekkerman
30 oktober 2001, 10:09
ik gebruik de hybrid slinky en dat zijn de drie bovenste snaren van een 0.10 set 0.46 / 0.36 / 0.26 / en de onderste 3 van een 0.09 set de 0.16 / 0.11 / 0.09 dit vind ik een erg goeie set makkelijk opdrukken en toch dikkere bas snaren.

Anavrin
30 oktober 2001, 21:14
2 dingetjes:
Ten eerste, ik koop nooit meer Fender-snaren, die 2 setjes die ik heb gekocht zaten beide al roestig in de verpakking, en dan met die roestpuntjes precies op die plekken waar de fretten zitten, en je kunt mij niet wijsmaken dat ze alle snaren in de fabriek ff op een gitaar zetten om ze te testen (kutdingen)
Ten tweede, ik speel heel hard en ik heb de hardste plectrums die er zijn (met grafiet erin, niet te buigen, slijten heel langzaam, en breken niet), nou was mijn neef(je) uiteindelijk zo ver dat hij een gitaar kocht en hij 'm na 2 weken meenam, mol ik z'n eerste snaar. Weet ik veel dat ze 008 snaren op die gitaren doen, als je er een nieuw koopt(Ik speel zelf altijd op D'áddario 010). Heb ik er maar ff een Lage E snaar van een 009 setje opgelegd. Hij blij, ik nog levend :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Anavrin op 2001-10-30 20:16 ]</font>

poeyerke
30 oktober 2001, 22:40
Ik gebruik altijd Fender Super Bullets op m'n strat, ze bevallen goed.
Ik heb nooit meegemaakt dat er roestige snaren in de pakjes zaten.