PDA

View Full Version : Functie bepaalde weerstand in AB763-schema



Little Jay
14 oktober 2013, 15:33
Wie kan mij de functie uitleggen van de 100-ohm-naar-aarde-weerstand net voor de fase-draaier in het AB763 (o.a.) schema. Ik bedoel het 100 ohm weerstandje op het kruispunt van de NFB-loop/22k "tail-resistor"/0.1uF cap.

Het schema bekijkende zou er een hoop signaal door naar de aarde moeten vloeien? Ik vraag me de functie af omdat ik dit weerstandje in mijn amp vervangen heb (zat met een koude/half afgebroken soldeerverbinding van één pootje, zorgde voor een hoop gekke bijgeluiden). Er zat een 100/0.5W CC die ik voor de zekerheid maar vervangen heb door een 100/1W Koolfilm (had geen kleine wattage liggen) en ik verbaas me erover hoe veel beter de versterker klinkt: meer hoog/'sparkle', betere definitie, strakkere bassen, meer punch en alghele geluidskwaliteit.

guitarnijboer
14 oktober 2013, 16:44
Dat 100 ohm weerstandje vormt samen met de feedback weerstand van ik dacht uit mijn hoofd 820 ohm de spanningsdeler die de hoeveelheid neg.feedback bepaald. Deze spanning komt via de condensator op de ingang van de buis.
Daarnaast loopt er ook nog de stroom door voor de instelling van de buis, maar gewoon omdat de weerstand aan het einde van de tail zit, voor de instelling van de buis heeft dit geen invloed.

Ook de wisselspanning die over de 100 ohm weerstand ontstaat als gevolg van de feedback spanning heeft praktisch gezien geen invloed op de instelling. In versterkers zonder neg. feedbackloop zit de hoge tail weerstand van 22K of zelfs 47K rechtstreeks aan massa net als de condensator.

Een koude las op die plek geeft natuurlijk wel problemen. De instelling van de buis loopt dan via de feedback weerstand van 820 ohm en de speakerwinding naar massa en er is geen spanningsdeler meer. De hele fasedraaier danst dan op en neer met het uitgangssignaal.

7ender
14 oktober 2013, 18:32
wat je niet snapt ,....dat knip je d'r gewoon uit !

:crazyhappy:

Tabula Rasa
14 oktober 2013, 18:36
wat je niet snapt ,....dat knip je d'r gewoon uit !

:crazyhappy:

Nee, hij heeft de weerstand vervangen door eentje van gelijke waarde als ik het zo lees. Niets vreemds dus.

7ender
15 oktober 2013, 02:47
was maar grappie :dontgeti:

guitarnijboer heeft al uitgelegd dat 't om de "tegenkoppeling" ging.

Het vervangen van deze voor een 1W uitvoering is oké natuurlijk , maar heeft op zich geen invloed op de klank of wat dan ook ,
die originele 1/2 W weerstand is voldoende als deze nog goed is.

Little Jay
15 oktober 2013, 07:38
Merci Guitarnijboer! Jouw uitleg naast het schema leggende verheldert een boel (als in: ik geloof dat ik het snap :D ).

De oude weerstand had ook al een te kort pootje, dat 'vakkundig' verlengd was met een aangesoldeerd stukkie metaal, dus ik heb 'm maar vervangen met wat ik had liggen (verkeerd bestelde 100/1W cf die eigenlijk 100k hadden moeten zijn ;-). Snap wel dat de wattage geen invloed heeft op de klank, maar kwaad kan het natuurlijk ook niet. En ach, bigger is better :-)