PDA

View Full Version : gitaar verzekeren (kostbaarhedenverzekering)



mennen08
14 oktober 2013, 00:40
Hallo allemaal

geen idee als dit het goeie topic is maar goed.

Mijn collectie begint langzaam groter en groter te worden. En dat brengt toch wel zorgen als je soms moet optreden
Aangezien ik dus vrij dure spullen heb zou ik deze graag willen laten verzekeren (buitenshuis)

Ik had vernomen dat deze verzekering een kostbaarheidverzekering heet.
Weet iemand een goede verzekeraar die een goede verzekering kan bieden.
En vertel ook wat jullie verzekering inhoud ( kwa dekvermogen , premie etc)

Alvast bedankt

groet

Hotpepper01
14 oktober 2013, 08:28
Interessant punt. Bij mij zit de gitarencollectie in de uitgebreide inboedelverzekering. Maar hoe dat buitenshuis zit als ik er een paar meeneem naar oefenen of optreden, daar heb ik eerlijk gezegd geen idee van. Want ook onderweg kan er natuurlijk nog het een en ander gebeuren. Bijvoorbeeld een zware aanrijding met de auto, of diefstal als je net staat te tanken of dat er eentje van het podium wordt gejat in de pauze of zoiets. Of de door jou bedoelde kostbaarheden verzekering dat dan ook dekt? Misschien moet je eens even kontakt opnemen met een verzekeringsdeskundige.
Of dat echt helpt voor je veilige gevoel?

Ik denk maar zo dat je wel een hoop premie mag betalen (verzekeringen zijn in het algemeen vrij kostbaar) en als je favo gitaar total loss raakt, zie dan maar eens uit te leggen dat het toch echt om een 1959 Gibson Les Paul Burst ging en niet om een reissue of een Epiphone.

hoadje
14 oktober 2013, 08:48
Voor zover ik weet valt dit erg moeilijk te verzekeren. Binnenshuis lukt nog wel met een inboedelverzekering, maar er is geloof ik geen verzekeraar die zijn handen wil branden aan een verzekering voor muziekinstrumenten voor buitenshuis. Mocht je er toch een vinden, laat het ons weten!

KingPin8
14 oktober 2013, 09:35
Zelf heb ik deze verzekering bij Centraalbeheer, als aanvulling op mijn inboedelverzekering:

https://www.centraalbeheer.nl/verzekeringen/woonverzekering/Paginas/kostbaarheden-buitenshuisverzekering.aspx

Het gaat tot €1000, dus heel erg dure gitaren krijg je er niet mee terug, that is, als gitaren überhaupt vergoed worden, want dat weet ik eigenlijk ook niet zeker.

mennen08
14 oktober 2013, 10:10
Zelf kwam ik dit tegen
http://www.rabobank.nl/particulieren/producten/verzekeren/voor_uw_huis/buitendedeur_verzekering/

vgm is dit ook gewoon voor muzieknstrumenten
en t kost maar 8,50 per gezin per maand

harrie-beton
14 oktober 2013, 10:46
Als ik doorklik in de voorwaarden: "punt 4 muziekinstrumenten zijn verzekerd tot € 500,- per verzekerde per gebeurtenis"
Dat is voor mij te weinig.

B-stone
14 oktober 2013, 10:58
Als ik doorklik in de voorwaarden: "punt 4 muziekinstrumenten zijn verzekerd tot € 500,- per verzekerde per gebeurtenis"
Dat is voor mij te weinig.

Ja klopt, zon verzekering heb ik ook geloof ik. En verder als 500 buiten huisgaan ze toch niet geloof ik

petpas
14 oktober 2013, 11:02
Hele goede vraag. Ik werk toevallig bij ASR en heb deze vraag intern gesteld. Antwoord zal ik zsm posten als ik m binnen krijg.

Harald
14 oktober 2013, 11:32
Meen me te herinneren dat specifieke muziekinstrumentenverzekeringen dermate duur zijn dat ze amper lonen...

arjanb01
14 oktober 2013, 12:19
Meen me te herinneren dat specifieke muziekinstrumentenverzekeringen dermate duur zijn dat ze amper lonen...

Precies, je kan beter je instrument laten jatten, uithuilen en een nieuwe kopen, als je nagaat wat je aan premies moet betalen per jaar bij zulke verzekeringen. De meeste maatschappijen verzekeren dit zelfs helemaal niet. Tel uit je winst....

Plant
14 oktober 2013, 12:56
Heb ooit toen ik mijn eerste 'dure' gitaar kocht zo'n verzekering afgesloten.
Maar de gemiddelde gitaar daalt toch in waarde als je haar een aantal jaren hebt en er komt een moment dat de dagwaarde (want dat is wat je krijgt uitgekeerd) gelijk is aan de premie die je hebt betaald. Het is alleen in het begin rendabel om te doen. Als je zo'n verzekering een paar jaar hebt en door laat lopen ben je verkeerd bezig. En er zijn natuurlijk genoeg kleine lettertjes die uitkering alsnog blokkeren.

Daarbij, je krijgt nooit meer het instrument dat je had. Je kunt met bijbetaling een andere kopen. En wat als je van alles aan je instrument hebt gewijzigd? Elementen e.d.?
Je kunt natuurlijk je gitaar vooraf laten taxeren en die waarde verzekeren, maar de waarde daalt en als er na zoveel jaar iets gebeurt ben je de klos.

Veel wordt net zo goed gedekt in een inboedelverzekering.

HaroldA
14 oktober 2013, 13:14
Veel wordt net zo goed gedekt in een inboedelverzekering.

Dat. Wij hebben een eigen oefenruimte, en omdat onze spullen daar standaard staan, zijn ze daar ook verzekerd.

kwispelhond
14 oktober 2013, 13:50
Ik heb nog een ouderwetse "muziekinstrumenten verzekering". Die worden zover mij bekend nog nauwelijks afgesloten maar die van mij loopt al sinds de jaren '70 en is gewoon doorgelopen. Die verzekering verzekerd vervangingswaarde en niet dagwaarde en de enige uitsluiting is zo ongeveer dat diefstal uit een vervoermiddel niet vergoed wordt tussen 21.00uur en 9.00uur, kortom je wordt wel geacht je spullen 's-nachts uit de auto te halen maar verder is het echt al-risk.

Ondanks dat voor mij de premie per jaar best nog wel meevalt heb ik door de jaren heen natuurlijk wel zo ongeveer alles 2x betaald dus of ik dit nou moet adviseren? Inmiddels wordt het de laatste jaren ineens wel steeds duurder en treed ik veel minder op dus dat ik de verzekering nog niet opgezegd heb is gewoon luiheid.

XTZ
14 oktober 2013, 19:01
Thuis vallen ze onder mijn inboedelverzekering. Bij optredens gebruik ik mijn gezonde verstand.

D3nnis
14 oktober 2013, 19:44
de enige uitsluiting is zo ongeveer dat diefstal uit een vervoermiddel niet vergoed wordt tussen 21.00uur en 9.00uur, kortom je wordt wel geacht je spullen 's-nachts uit de auto te halen maar verder is het echt al-risk.

Die uitsluiting snap ik wel, maar is (bij mij) juist de tijd dat je met het spul op pad bent, en dan dus ook weleens dat het spul in meer of mindere mate, voor korte of iets langere tijd, onbewaakt in de auto ligt.

Zo geldt ook nog weleens dat het spul alleen verzekerd is als het beheerd wordt, dus gitaar op leeg podium ( pauze bv) is dan niet gedekt. Maar als ie om mijn nek hangt wordt ie echt niet gejat...

Eko
15 oktober 2013, 16:25
Ik heb een paar jaar geleden geprobeerd de instrumenten te verzekeren. Blijkt bijna onmogelijk als je er ook nog op wilt spelen. Zeker als dat buitenshuis gebeurd. Een doorsnee instrument ( niet verkeerd begrijpen aub ) gaat nog wel bij de inboedelverzekering. Als het instrument echter duurder wordt zul je het apart moeten verzekeren. Zeer regelmatig moeten laten taxeren , in geval van oude of speciale instrumenten, en mag je er niet ( betaald ) op spelen buitenshuis. Er zitten zoveel uitsluitingsclausules in de polis dat je een vermogen aan premie en eigen risico betaald en daarna , bij eventuele schade of verlies , bedroevend weinig betaald krijgt. Het komt er bijna op neer dat je dan de kostbare ( en vaak dus de leuke instrumenten ) in een kluis moet bewaren.