PDA

View Full Version : Ik wil beginnen met les.



thijen
29 juni 2003, 21:51
OK , ik heb absoluut geen verstand van gitaren en atributen die je nodig hebt.

Maar ik wil wel heel graag beginnen met lessen op de electrische gitaar.
Alleen heb ik wel een paar vraagjes, waaronder.

Hoe duur moet m´n eerste electrische gitaar zijn, en is het niet zo erg als hij niet al te duur is?
Kan je les krijgen in specifiek electrische gitaar?
En wat voor accesoires moet ik er allemaal bijkopen?

ALvast bedankt en als jullie op nog meer dingen komen die belangrijk zijn voor een beginner, zet die er dan alsjeblieft bij.

wietse
29 juni 2003, 22:13
je moet behalve een gitaar ook een versterker en een snoer hebben ,dat is het minimum verder is het ook handig om een stem apparaatje aan te schaffen en een gitaar band (zodat je staand kan spelen).
een distortion pedaaltje is ook altijd wel handig omdat de scheur die vooral op goedkope oefenversterkers zit niet veel is.
prijs is niet zo belangrijk ik zou als ik jou was iets 2e hands kopen is lekker goedkoop en als je toch besluit om te stoppen met spelen ,verkoop je het voor dezelfde prijs of zelfs meer dan je het gekocht hebt.
2ehands gitaar spul is aardig waardevast.
ben je voor rond de 300 euro klaar, heb je ook wel starters setjes voor (nieuw)maar die zakken eerst nog wel snel in waarde.
die setjes worden ook veel 2ehands aangeboden voor 150 tot 200 euro is mischien ook wel een leuke optie voor je.
er is wel les voor alleen electrische gitaar ,weet niet waar je woont maar weet bij mij in het dorp wel een goede .
wat voor muziek wil je gaan spelen trouwens.
één tip als je begint geef niet te snel op want in het begin is het al moeilijk om akoorden te zetten doordat je vingers niet erg soepel zijn ,veel mensen haken daar al af,het lijkt namelijk gemakkelijker dan het is.
en als je de zoekfunctie effe gebruikt zie je dat hier al heel veel topics over zijn geweest.

Ic3gl0vE
29 juni 2003, 22:13
er staat een FAQ in het forum elektrische gitaren. lees die eens door


wat je nodig hebt:
gitaar
versterker
kabel
band om de gitaar om je nek te hangen
plectrum (dat is dat ding waar je mee aanslaat)
een stemapparaat
als je op les gaat is het ook verstandig om een gitaarhoes te kopen, je moet je gitaar echter vervoeren.

ik raad je de Roland Cube 15 als versterker aan, kost 125 euro en klinkt voor dat geld gewoon ècht top.
gitaar moet je zelf beslissen, gewoon kijken wat goed aanvoelt. Meer dan 200 euro zou ik ZEKER niet uitgeven. Je kunt wel met een goede gitaar beginnen, maar als je net begint heb je zelf nog geen voorkeur voor het type hals, de soort elementen, of je wel of geen tremelo wilt en blablabla... gewoon goedkoop beginnen dus.

edit: uiteraard kun je les krijgen in elektrisch gitaar.
www.cyberfret.com voor als je denkt het zelf wel te kunnen en lessen van internet wilt.

green_day
29 juni 2003, 23:29
ik zou geen lessen van internet halen zeg maar.. ik zou een bevoegd gitaar docent bezoeken om het echt te leren.. ik heb zelf in 1 jaar van 0.0 tot powerchords helemaal zelf geleerd op een hele oude akkoestische 3/4 gitaar met een actie van 1 cm.. en daarmee heb ik echt heeel veel voordeel met gitaarles. Nu kan ik een heel verhaal vertellen van hoe ik dat gedaan heb.. maar dat is voor niemand interessant denk ik :razz:.
"Echt" gitaarles is ook aantrekkelijker omdat je dan een leraar hebt die een oefening dan beter kan spelen dan jij, en dat geeft juist de stimulans van: "ik wil ook zo goed worden"

verder over de gitaar, dat hangt echt van smaak af.. en nog veel meer van budget. Persoonlijk ben ik niet echt voor starterspakketten, omdat die meestal stront zijn. Als je echt van plan bent goed te worden kun je beter even een net wat betere gitaar te nemen en daar gewoon goed mee vooruit te kunnen

pimmetje
29 juni 2003, 23:49
Ik ben ook zwaar tegen starterspakketten. Dat is echt brandhout. Persoonlijk ben ik meer van de school van liever een goede akoestische dan een slechte elektrische... vooral om 't te leren, maar die mening wordt hier op 't forum zeker niet door de meerderheid gedeeld.

2eHands kan je al voor een 250 euro of zo zeker wel een leuk electrisch gitaartje scoren. 't Zal niet per se 'n blijvertje zijn, maar voldoende om je door je eerste jaar en als je een beetje adviseurs en geluk hebt ook goed genoeg voor in je eerste bandje. 't Rotte is dat je voor een beetje leuk versterkertje zo'n zelfde bedrag kwijt bent... dan heb ik 't ook over een versterkertje dat goed is voor begin thuis en misschien ook voor in je eerste bandje. Zorg dat je op de 2eHands markt iemand je laat helpen met wat verstand van de spullen en de prijzen.

Neem overigens echt wel prive les. 't Lijkt misschien duurder als je 't vergelijkt met groepsles, maar je zult - uiteraard met de juiste leraar - ook veel sneller leren. Je hebt dan ook meer kans om de lessen een beetje naar eigen muzieksmaak en zo in te vullen... da's zeker een stimulans in 't begin.

Kjiratsiekoedel
29 juni 2003, 23:51
goedkoop en 2e hands beginnen

gitaar: squire/ibanez/andere vage merken (niet negatief bedoeld)
versterker:15 watt is vodoende voor thuis(oefen)gebruik
snoer: neem niet eentje van 2 meter, das te kort. 4 meter ofzo
tuner: niet duur, wel handig
les: duur, zeer handig, schrijf je zo snel mogelijk in
boeken: worden wel opgegeven door de leraar. 12,50 per stuk ongeveer
tas: neem een gevoerde, das wel zo veilig
band: gewoon een band, doe aan het eind van je band een grolsch-beugel-rubbertje, dan blijft hij zitten

Ic3gl0vE
30 juni 2003, 00:11
Of je les nodig hebt of niet moet je zelf beoordelen... Als je geen stap vooruit komt is een leraar natuurlijk handig. Sommige mensen hebben ook inderdaad les nodig om de motivatie erin te houden.

Ik heb nooit een gitaarles gehad, maar heb al wel 9 jaar keyboardles (tegenwoordig van een conservatoriumdocent...) en dan heb je ook al wel een goede basis liggen om snel een ander instrument te leren bespelen. Het grote voordeel aan geen les hebben vind ik dat ik m'n eigen tempo gewoon bepaal. De ene week leer ik mezelf 10 nummers spelen, de andere week raark ik m'n gitaar haas niet aan of kloot ik alleen maar wat in het rond.

Ik raad het je wel heel sterk aan om samen te gaan spelen met anderen als je een beetje basiskennis hebt. Er is niets waar je sneller van leert!

green_day
30 juni 2003, 11:12
Of je les nodig hebt of niet moet je zelf beoordelen... Als je geen stap vooruit komt is een leraar natuurlijk handig. Sommige mensen hebben ook inderdaad les nodig om de motivatie erin te houden.

Ik heb nooit een gitaarles gehad, maar heb al wel 9 jaar keyboardles (tegenwoordig van een conservatoriumdocent...) en dan heb je ook al wel een goede basis liggen om snel een ander instrument te leren bespelen. Het grote voordeel aan geen les hebben vind ik dat ik m'n eigen tempo gewoon bepaal. De ene week leer ik mezelf 10 nummers spelen, de andere week raark ik m'n gitaar haas niet aan of kloot ik alleen maar wat in het rond.

Ik raad het je wel heel sterk aan om samen te gaan spelen met anderen als je een beetje basiskennis hebt. Er is niets waar je sneller van leert!

ik zou als beginner toch echt wel op les gaan.. als je jezelf allemaal dingen gaat leren kan je het fout doen en dat zo blijven herhalen. Die fouten zijn er moeilijker uit te halen dan dat je ze aanleert. Als je les neemt is die kans gewoon veel kleiner. Het is inderdaad wel aan te raden om privé les te nemen ja.. Dan krijg jij gewoon alle aandacht, en dat is erg fijn

Ic3gl0vE
30 juni 2003, 17:29
maar wat is fout? Eddie van Halen houdt z'n plectrum tussen duim en middelvinger, hij is wereldberoemd geworden... De meeste leraren zullen je vertellen dat dat toch 'fout' is.

Maar ik zeg ook niet dat het onverstandig is om les te nemen hoor. Ik vind voor mezelf gewoon dat ik het niet nodig heb.

Kitaarhiero
1 juli 2003, 11:26
Als je lang piano of vioolles gehad hebt kun je het zonder leraar af. Als je muzikale basis 0,0 is dan is een leraar echt wel handig.

thijen
1 juli 2003, 20:08
Dank je jongens voor al die tips, nu weet ik er in ieder geval iets vanaf.
En ik heb 5 jaar pianoles gehad :oops: maar toch wil ik wel les want ik denk dat ik het doorzettingsvermogen niet heb om lang door te gaan.

maar is trouwens een gitaar huren geen goed idee??

wietse
1 juli 2003, 20:24
Dank je jongens voor al die tips, nu weet ik er in ieder geval iets vanaf.
En ik heb 5 jaar pianoles gehad :oops: maar toch wil ik wel les want ik denk dat ik het doorzettingsvermogen niet heb om lang door te gaan.

maar is trouwens een gitaar huren geen goed idee??

hangt er van af hoe duur de huur is als je een 2ehands starters setje koopt kan je wel eens goedkoper uit zijn(weet ik wel zeker).
de eerste aankoop is duurder maar het verdient zich snel terug en als je niet doorzet is er geen geld weg want bij verkoop krijg je het aankoop bedrag er meestal wel weer uit.

ijzerbroot1
2 juli 2003, 22:33
Even voor de goede orde: die cube 15 is zwaar in orde, megageluid en toon voor zo'n bakkie. Maar goed dat je les gaat nemen (?) ik ga dat ook doen. Aankloten is leuk maar je gaat vastlopen.

Ic3gl0vE
2 juli 2003, 22:45
niet iedereen loopt vast. Dat is echt gelul



want ik denk dat ik het doorzettingsvermogen niet heb om lang door te gaan.

als je sowieso het doorzettingsvermogen niet hebt moet je niet beginnen hè ;) Als je stimulans nodig hebt om nieuwe dingen te blijven leren is les natuurlijk verstandig!