PDA

View Full Version : Gitaar over Bose PA systeem????????



Jan Buurman
13 oktober 2013, 13:21
Wie heeft er ervaring met een Bose PA systeem (4 zuilen, 8 inplugs. Dit is het enige wat ik weet)?
Wij gaan als voorprogramma spelen in The Waterhole in Amsterdam. Wij hebben twee gitaristen die hun sound uit een buizenbak halen. Nu hebben wij daar de keuze uit een Randall combo (slechts 1) of direct in het Bose systeem. Beiden zien wij natuurlijk helemaal niet zitten.
Wij spelen ClassicRock. Kunnen we met ons pedalboard direct in dat Bose systeem? Zitten daar ampsimulators en cab simulators in?
Wie kan mij wat vertellen?

HaroldA
13 oktober 2013, 13:43
Wie kan mij wat vertellen?

Buizenbakken meeslepen?

Jan Buurman
13 oktober 2013, 13:47
Uiteraard! Maar die keuze wordt ons niet gegeven... We hebben net onderling mailverkeer en we neigen nu naar: spelen over onze gear of niet spelen.... Onze sound is onze kracht......

HaroldA
13 oktober 2013, 13:48
Onze sound is onze kracht......

Bij ons ook ... en daarom zullen wij in dit soort gevallen altijd voor "niet spelen" gaan, tenzij het wel een extreme buitenkans is.

Is het een extreme buitenkans?

arjanb01
13 oktober 2013, 13:49
Gebruik een unit met een speaker simulator als de koch pedaltone, buizen unit, 3 kanaals en fx loop. Andere mogelijkheid is de line 6 pod of HD units modelling, minder geluid dan de pedaltone maar super flexibel en fx aan boord !

Jan Buurman
13 oktober 2013, 14:21
Ik ga er geen spullen voor aanschaffen.. Geld groeit helaas niet op mijn rug...

arjanb01
13 oktober 2013, 14:30
Dan wordt het over de amps van de zaal spelen of je eigen gear gebruiken. Zonder unit met speakersim gaat het nergens naar klinken direct over de pa.

Jan Buurman
13 oktober 2013, 20:44
Dat denk ik dus ook... Maar ik ken die Bose systemen niet. Ze verwachten dat we allemaal daar op in prikken. Dus misschien zitten er amp-sims en cab-sims in of zo.......

showband
13 oktober 2013, 21:18
die bose zuiltjes zijn goed als zangzuiltje te gebruiken.

maar een 10 watt transistor samic amp klinkt beter en harder dan een electrische gitaar in een bose zuil.
Zangzuilen kun je verkopen als PA, maar dat maakt de natuurkunde nog niet anders.

Een gitaarversterker van 4tientjes klinkt als een gitaarsversterker.
Een zangzuil van 1800 euro klinkt zonder een paar duizend euro aan simulators nog steeds als een zangzuil. Met de simulators klinkt het als een zachte speaker die een MP3 van een gitaarversterker weergeeft.

kortom, what's the point? Elke 100euro versterker klinkt beter dan een setup met bose zuil. Die waarschijnlijk het 40-voudige kost, meer sjouwwerk geeft, langer aansluiten enz...

Pepe
13 oktober 2013, 21:30
Wat ik doe in zo'n situatie -komt wel eens voor- is alles met een akoestische gitaar spelen. Wat showband zegt, die moderne zangzuiltjes met met vaak ingebouwde pre en power amps sucken big time voor iets anders dan een beschaafde toespraak. Maar pas je aan want het gaat niet om de sound en als Nirvana het kan...

Luke-wannabe
13 oktober 2013, 21:39
Speel gewoon over die Randalls! Zijn wel kutdingen, maar boeien!

HaroldA
13 oktober 2013, 21:40
Speel gewoon over die Randalls! Zijn wel kutdingen, maar boeien!

Die is er maar 1 en ze hebben er 2 nodig.

Luke-wannabe
13 oktober 2013, 21:41
Even bellen en dat probleem uitleggen. Dan kun je vast wel een extra ampie mee nemen.

Pepe
13 oktober 2013, 22:10
..gewoon meenemen en inpluggen. Het is toch niet voor het Genootschap Tegen Het Gebruik van Meerdere Versterkers?

Ace 1.15.19
14 oktober 2013, 00:04
Als dat daar zo moet met die organisatie dan zou ik het snel gezien hebben.

7ender
14 oktober 2013, 02:47
Ze staan in het voorprogramma , en da's waarschijnlijk maar voor "eventjes" ,..moeten dan snel weg zijn ( geen tijd voor materiaal afbreken en verslepen),...en moeten 't liefst minder klinken dan wat 'r in het hoofdprogramma komt.
( Dat is mijn indruk )

Ik zou er op die voorgestelde basis om over die bose-troep te spelen niet eens heen gaan ,....het doet af aan je "eigen sound" , en da's geen reclame voor je bandje .

Jan Buurman
14 oktober 2013, 13:54
Na wat soebatten kunnen we met onze eigen gear aan de slag.
Ik stelde mijn vraag met name om te kijken wat zo'n Bose systeem inhoudt. Gitaar rechtstreeks in een PA snapte ik niet, zeker niet van een tent met veel live muziek. Dus ik vroeg mij af of het misschien een geavanceerd systeem was met amp- en cab-Sims of zo.... Had gekund toch?
Uiteraard spelen we het liefst over eigen gear maar we snappen best dat je af en toe water bij de wijn moet doen. We hebben best wel eens over crappy versterkers moeten spelen maar daar bakten we meestal wel wat van... Maar rechtstreeks in een PA en dan je ClassicRock repertoire ten gehore brengen?

arjanb01
14 oktober 2013, 15:09
Gewoon je eigen gear meenemen, SM 57 mics voor de amps en speul'n ! Dat is de beste reclame voor je band -:)

showband
14 oktober 2013, 15:09
als je een kleine amp + gitaar rechtstreeks gebruikt dan ben je echt sneller dan gitaar+simulator+!@#$%adapter+!@#$%^verlengsnoer-220V+snoer naar die bose

Eko
15 oktober 2013, 16:43
Ik heb over de eerste generatie van die Bose zuilen gespeeld. Er horen , per zuil ,voor goed geluid basunits bij te zitten die niet iedere zaal voldoende heeft en niet iedere verhuurder met zich mee sleept. Er zitten ( zaten ) presets in die je kunt gebruiken , maar het blijft in principe een hifi set met zeer kleine speakers ( 2 -3 inch ) die er op gericht is om een zeer zuiver geluid voor bv zang en acoustische intrumenten te leveren. Een Les Paul en een gierende marshallsound is iets anders.......
Het leuke is dat je als support act misschien voor een acoustische hoofdact kunt komen te staan. Over cultuurshock gesproken.

joeyonfire
15 oktober 2013, 18:14
Ik heb in mijn begin jaren als gitarist, toen ik nog met een multieffectenbak rondliep, veelvuldige mijn shit rechtstreeks in de PA geplugd.
vaak kwam het geluid overeen met het geluid wat ik eruit kreeg als ik bv. in de repetitieruimte via een versterker speelde.
Een hele tijd terug hadden we een gig en mijn versterker lag toen in coma.
Mijn line6 xt live in de repetitieruimte direct in de PA geprikt en het geluid klonk enorm vlak en digitaal. Voor het bewuste optreden had ik voor de zekerheid een actieve monitor meegenomen in in geval van een slecht PA geluid kon ik nog via die monitor worden uitgelijnd.

Maar op de PA van dat zaaltje klonk hij gewoon als via de monitor.

Ik neem dus aan dat het per PA kan schelen wat de geluidskwaliteit is.
Daarnaast is het hoogstens opmerkelijk dat ze je vijna verplichten om rechtstreeks via de PA te spelen.

Aca Ilic
20 oktober 2013, 11:54
Is het een extreme buitenkans?
Bij Waterhole spelen is niet echt bepaald "extreme buitenkans" te noemen....