PDA

View Full Version : Amp harder laten klinken



KoenB
12 oktober 2013, 22:04
Ik heb vandaag een Hughes & Kettner tubemeister 36 head gekocht. Supertoffe amp, heel erg blij mee. Hij zit nu aangesloten op een 2x12 Kool&Elfring kabinetje met 2 Vintage 30's. De sound is erg goed, maar op het clean kanaal kan het ding niet erg hard zonder de gain flink op te schroeven, wat de sound al snel een flinke rand geeft. Nu is het natuurlijk 'slechts' 36 Watt, maar het viel me toch een beetje tegen (bandgenoot heeft een marshall haze van 18 W en die gaat harder op clean).

Nu vroeg ik me af of er nog truukjes zijn die je kunt uithalen om dit volume op te schroeven. Andere speakers, ander cabinet, speakers van serie naar parallel omsolderen, etc?

da Liks
12 oktober 2013, 22:19
uneducated guess: andere buizen, die minder snel vervormen?

jutter
12 oktober 2013, 22:45
Die bandgenoot, heeft die een gitaar met single coils? En jij met humbuckers?

cluseau
12 oktober 2013, 23:11
Nu vroeg ik me af of er nog truukjes zijn die je kunt uithalen om dit volume op te schroeven. Andere speakers, ander cabinet, speakers van serie naar parallel omsolderen, etc?

Ja die truc is er:

1 Grotere voedingstrafo
2 Grotere uitgangstrafo
3 Dikkere buizen
4 Waarschijnlijk andere speaker.

Kosten; waarschijnlijk net zoveel als de amp waard is dus conclusie kan zijn dat het economisch niet haalbaar is. Technisch wel hoor dus de truc is er wel degelijk. Een keten is zo sterk als de zwakste schakel maar je kan er wel van uitgaan dat de fabrikant alle schakeltjes net groot genoeg heeft gekozen.

Je kan wel proberen een speaker te krijgen met een zo hoog mogelijk rendement maar of dat je tevreden gaat stellen vraag ik me af. Zorg iig ook voor de juiste impedantie.

kassie
12 oktober 2013, 23:45
2x v30's.. mwa is al efficient genoeg.

Biasafstelling van de eindbuizen al gechekt? Zou aan de koude kant kunnen zijn als ze uberhaupt nog vers zijn.
Voor een cleanere sound kun je ook een v1 buisje vervangen voor eentje met minder gain.

Ken de versterker niet maar probeer de master voller open, en de preamp wat lager. 36watt kan doorgaans hard genoeg.
Als er een fx-loop op zit.. boostertje met evt eq in de loop (die de mids omlaag brengt) voor een cleanere sound.

The Bertman
13 oktober 2013, 00:23
Zie eerst uit te zoeken waarom het volume zo laag is. Is het de amp of is het de kast? Kan je makkelijk testen door te wisselen met die Marshall van je maat. Zijn amp op jou kast en omgekeerd. Als die Marshall opeens een stuk zachter is, dan ligt het aan de kast, Gaat ie als de brandweer dan zal jouw K&E wel deugen. Zelfde verhaal voor jouw amp op zijn kast.

Je zei het zelf al. 36 watt zou keihard moeten zijn. Ik heb zelf een 20 wat ampje waar ik iedere zaal mee aanspeel.

KoenB
13 oktober 2013, 23:47
Vandaag in de oefenruimte even de top aan de 4x12 van de marshall gehangen. Weinig verschil qua volume. Wat betreft impedantie: mijn 2x12 is 16 ohm, de 4x12 is 8 ohm. De amp heeft slecht 1 speaker out gelabeld 8-16 ohm, dus het zou allemaal moeten kloppen. Ook de Marshall op mijn kast gaf geen verrassende resultaten, het was hard zoals het hoort.

Ook gelijk maar even de andere kanalen getest (crunch en lead). Die gaan wel wat harder, maar het scheelt niet significant. Nog steeds niet wat je bij 36 W zou verwachten.

De amp heeft een ingebouwde powersoak, je kan hem gebruiken op 36W, 18W, 5W en 1W. Tussen 1 5 en 18 W hoor je duidelijk verschil in volume, maar wanneer ik naar 36 schakel hoor ik eigenlijk geen verschil. Dus ik vrees eigenlijk dat er iets mis is met de powersoak, dat hij somehow blijft hangen op 18 W...

cluseau
13 oktober 2013, 23:52
Veronderstellingen heeft niemand wat aan dus dat wordt meten.

KoenB
14 oktober 2013, 11:12
Veronderstellingen heeft niemand wat aan dus dat wordt meten.

Voordat ik me daar (of iemand anders) aan ga wagen eerst maar eens kijken of de amp nog onder garantie kan worden nagekeken.

cluseau
14 oktober 2013, 11:20
Voordat ik me daar (of iemand anders) aan ga wagen eerst maar eens kijken of de amp nog onder garantie kan worden nagekeken.

Tuurlijk, als je hem bij een bedrijf hebt gekocht dan zeker teruggaan. Houd er wel rekening mee dat het verschil in luidheid tussen 18W en 36W voor je oren niet zo groot hoeft te zijn. De enige manier om de prestatie's te beoordelen is meten dus sta er op dat ze je een meetresultaat overhandigen.

KoenB
14 oktober 2013, 12:11
Tuurlijk, als je hem bij een bedrijf hebt gekocht dan zeker teruggaan. Houd er wel rekening mee dat het verschil in luidheid tussen 18W en 36W voor je oren niet zo groot hoeft te zijn. De enige manier om de prestatie's te beoordelen is meten dus sta er op dat ze je een meetresultaat overhandigen.

Nee klopt, oren werken nou eenmaal niet linear, maar je zou iig iets moeten horen wanneer je de helft van de power uitschakelt. Ik ga ze zeker om een meetresultaat vragen, goede tip!

The Bertman
14 oktober 2013, 14:04
Heb je de amp op 10 gehad? Lastig op het gehoor, 18 watt is snoeihard, 36 watt ook. Vaak is het enige verschil dat 36 watt wat cleaner klinkt. Qua volume hoor je het nauwelijks.
Neemt niet weg dat het niet klopt als hij te zacht klinkt.

Tabula Rasa
14 oktober 2013, 18:45
Lijkt me soms ook een. Beetje appels met peren vergelijken omdat ieder ontwerp anders is. Mijn 1 watter gaat harder dan mijn 3 watter op dezelfde cab. ik heb het idee dat je niet teveel op de cijfertjes af moet gaan. (tenzij het zo extreem is dat je gewoon 100% zeker weet dat er iets niet in orde is. Ik zou een tech de spanningen eens laten meten.

kassie
15 oktober 2013, 17:50
Jep, aan de andere kant... mijn 30w express model komt nagenoeg in de buurt bij mijn 50w silver jub... alleen wat minder basweergave.
Beide 2xel34 trouwens..