PDA

View Full Version : The Lo Lands | Wonder



The Lo Lands
12 oktober 2013, 18:20
Hallo allemaal!

Bijna een jaar geleden dat ik een nieuw nummer heb gepost. Ik heb zo'n 8 maanden met mijn vroegere Mister Jinx band diverse optredens gedaan en vanaf vorige week zijn we weer gestopt. Dit nummer heb ik zo'n twee maanden terug gemaakt en zou eventueel met de band gespeeld gaan worden wat er niet van gekomen is. De opzet en opbouw moest zo zijn dat ik als enige gitarist het nummer van begin tot eind kon spelen. Dus zonder veel adlibs en tweede gitaarpartijen toe te voegen. Met uitzondering van de melodie onder de gitaarsolo is alles ook opgenomen met één gitaarpartij. De bassist van de band heeft er een baslijn op gemaakt en de drums komen uit de computer (Addictive Drums).

Vind het leuk om dit nummer met jullie te delen en te horen wat jullie er van vinden qua opbouw en stijl. Ik zal er verder niet veel meer aan gaan sleutelen, misschien dat er ooit nog een zanglijn op gemaakt gaat worden. Het nummer heet 'Wonder' en staat bovenin de speellijst.

Wonder (https://thelolandsmusic.bandpage.com/)

Fusion
12 oktober 2013, 19:58
Moet zeker zang bij, anders is t nogal emmm... onaf. Verder best leuk! Lekker zweverig. Gitaar mag soms wat venijniger (in de overstuurde stukjes). De mix klinkt top!!

pasqual
12 oktober 2013, 20:26
Klinkt goed. Inderdaad zal een mooie zanglijn het geheel wat spannender maken. De gitaarpartijen ( dus ook de bas ) zijn dik in orde. De drums klinken ook erg overtuigend, ondanks dat het een computer is. Je weet er een erg prettige mix van te maken, heel open. En wat een heerlijke tone heb je!!

Duhsjaak
13 oktober 2013, 09:14
Fraaie backing track geworden. En jammer te horen dat het met die band niet is gelukt.

De mix, zeker met een drumdoos, is altijd een beetje persoonlijke zaak. Ikzelf had de bas graag wat grommender (en prominenter) gehad. Hij had van mij best wat meer naar mijn kuiten mogen happen. Die bas dus.

Verder weer helemaal des lo's. Doorgaan met lekker lo's gaan dus maar.
Vriendelijke groet, Gus

The Lo Lands
13 oktober 2013, 11:13
Dank heren voor het luisteren en geven van feedback! Alle opmerkingen betreffende het niet af zijn van dit nummer kan ik slechts beamen :-) Voor de complimenten en overige opmerkingen dank! Ik heb Richard (3e zanger Mister Jinx) uit Engeland al benaderd of hij tijd en zin heeft dit nummer van zang te voorzien, afwachten... En anders blijft wat Gus zegt dit één van mijn vele backingtracks. Als iemand op dit forum (of iemand van buiten kent) het leuk vind een zanglijn toe te voegen mag je altijd contact met mij opnemen.

Cageman
13 oktober 2013, 11:45
Ik vind het zeker niet onaf. Zang is echt niet perse nodig. Misschien zouden hier en daar wat korte extra solo's het helemaal af maken. Dan verdwijnt natuurlijk wel dat aan een stuk speelbare wat je aangeeft. Maar als je toch geen band meer hebt waarmee je het live zou spelen; waarom niet toch (alsnog) wat toevoegen?
De opbouw is de kracht van dit nummer. Knap hoe die 'dynamiek' in alles ingebouwd is; in volume, in de akkoordopbouw, in de 'drukte' en in gitaargeluid. Wel vind ik ook dat de gitaar en bas iets meer ballen mogen hebben in de hardere stukjes.
Als ik de vibe van de muziek ergens mee zou vergelijken: de softere liedjes van Buckethead (niet de hele softe xD). Die hebben zo'n zelfde zweverigheid met opbouw.
Is het uitwerken van zo'n drumpartij trouwens geen hels karwei als je het met de computer maakt? Het is geen simpel rechttoe rechtaan partijtje namelijk. Best een mooi drumgeluid ook.

Klinkt lekker.

:hippie:

Loeters,

Merijn

The Lo Lands
13 oktober 2013, 13:06
Ik vind het zeker niet onaf. Zang is echt niet perse nodig. Misschien zouden hier en daar wat korte extra solo's het helemaal af maken. Dan verdwijnt natuurlijk wel dat aan een stuk speelbare wat je aangeeft. Maar als je toch geen band meer hebt waarmee je het live zou spelen; waarom niet toch (alsnog) wat toevoegen?
De opbouw is de kracht van dit nummer. Knap hoe die 'dynamiek' in alles ingebouwd is; in volume, in de akkoordopbouw, in de 'drukte' en in gitaargeluid. Wel vind ik ook dat de gitaar en bas iets meer ballen mogen hebben in de hardere stukjes.
Als ik de vibe van de muziek ergens mee zou vergelijken: de softere liedjes van Buckethead (niet de hele softe xD). Die hebben zo'n zelfde zweverigheid met opbouw.
Is het uitwerken van zo'n drumpartij trouwens geen hels karwei als je het met de computer maakt? Het is geen simpel rechttoe rechtaan partijtje namelijk. Best een mooi drumgeluid ook.

Klinkt lekker. Hey Merijn, als eerste dank!

Heb ik over nagedacht en is misschien ook nog wel een laatste optie, hoewel ik zang prefereer boven instrumentaal voor dit stuk. Nummer is toch met zang in het achterhoofd gemaakt. Wat betreft gitaar en bas meer ballen is ook deels een productieverhaal. Al zou ik al de overstuurde gitaarpartijen gaan dubbelen wordt dit al qua opname veel vetter. Dit gaf de 'werkelijke' sound weer binnen een 4-mans bandformatie en voor een studio-opname waarbij je alle toeters en bellen kunt gebruiken maak je andere keuzes. Maar het is waar dat deze partijen vetter mogen klinken in opname.

Buckethead is sinds begin jaren negentig een inspiratie geweest en hoewel geen uitgangspunt is zijn opnamemethode misschien wel vergelijkbaar met drumcomputers en direct recording? Iemand anders hoorde invloeden van Incubus en RHCP erin terug wat ook wel invloeden van mij zijn :-) Zeker de muziek uit de jaren negentig hebben mij grotendeels beinvloed.

Addictive Drums gebruik ik al jaren voor mijn solo project en gebruik vaak aangekochte drumloops als basis waarbij ik deze waar nodig aanpas of bewerk. Een drummer ben ik niet dus soms is het ook wel even zoeken voordat ik een aardige drumloop en sound vind. Werkt ook niet altijd even goed ;-)

Duhsjaak
13 oktober 2013, 14:03
Een tamelijk bij de hand type zat laatst een beetje azijnpisserig te miepen over wijsneuzerij toen ik had gepost hoe ik het aan pak of aan zou pakken.
Misschien voor jouw gemak; niet omdat je het zo zou moeten doen, maar misschien brengt het je op een idee.

Zoek iemand die fair met zijn eigen en met de muziek van anderen omgaat en die in ab-so-luut niks lijkt op de essentie van jouw muziek.

Dan kunnen er twee dingen gebeuren:
- jullie spreken elkaars taal niet en de lol blijft uit
- jullie spannen je allebei in om iets extra's te halen uit de muziek van een ander

Plaats gewoon een oproep hier op GN of nodig iemand van je keuze regelrecht of met PM uit.

WeTransfer doet een hoop en samen een keer een bakkie koffie of bakkie bier in da flesh en er is weer een prachtkoppel geboren. Met jouw track record heb je niks om je voor te schamen. Toch geloof ik dat wat meer dingen die ook echt af komen je alleen maar meer kunnen inspireren.

Mijn mening dus. Vriendelijke groet, Gus (semi loco plaatsvervangend voorzitter van de fanclub)

Stratman70
14 oktober 2013, 14:06
Lekker hoor! Heb wel het idee dat de gitaar iet of wat te rauw overstuurt, ook bij de cleane stukken. Was dat bewust zo gedaan? Inderdaad zou ik wel benieuwd zijn naar een zanglijn er bij, maar zo kan het ook hoor.

The Lo Lands
14 oktober 2013, 20:34
Lekker hoor! Heb wel het idee dat de gitaar iet of wat te rauw overstuurt, ook bij de cleane stukken. Was dat bewust zo gedaan? Inderdaad zou ik wel benieuwd zijn naar een zanglijn er bij, maar zo kan het ook hoor.
Dankjewel Stratman! Bewust gedaan is misschien wat te sterk uitgedrukt :-) Ik gebruik hier mijn Fulltone '69 Fuzz met Fender strat en volumeknop. Eerste refrein is de Fuzz, tweede refrein de Mesa Boogie Flux Drive. Ik vind het lekker en ben sinds 1,5 jaar liefhebber van rauwe Fuzz oversturing :-)

@ Gus: voor nu ga ik weer op mijn gemak eigen nummers maken en opnemen. Tzt maar weer eens kijken om met andere mensen te spelen. Deze donkere maanden geven mij vaak genoeg inspiratie en tijd om binnenshuis te werken aan muziek :-) Maar goeie tip, dank!