PDA

View Full Version : Van volumedrops naar hete lampen!



Exile
12 oktober 2013, 17:53
Hallo allemaal,

Ik heb zo ongeveer alles uitgeprobeerd, alles nagekeken maar het probleem wisselt zich enkel maar in...

Enkele weken geleden merkte ik dat mijn gitaar (Ibanez RGR321ex met EMG 85/81) last had van 'volumedrops'. Batterij getest en die werkte perfect! Op andere versterker getest, werkte eveneens perfect.

Dan werd er door mijn lokale gitaarshop aan de head gedacht, DSL100, dus die ook maar ff binnengebracht. was NIKS te vinden...

Vandaag alles gaan aansluiten daar en de hele set-up getest, cab, gitaar, fx, kabels,... noem maar op! Bleek dat de decimator vreemd deed, dus die ertussenuit gehaald en ook geel last meer van volumedrops.

Wat ik nu echter wel heb is krakend gepiep (alsof je de jack insteekt/uittrekt wanneer je amp al op staat), kabels zitten allemaal goed.

Eveneens worden mijn lampen SUPERHEET, pan-van-het-vuur-heet. Hiervoor werden deze ook wel warm, maar nooit zo warm...

Help help help, wat is er hier in godsnaam aan de hand??? =(

7ender
12 oktober 2013, 20:46
kijk effe uit,.....bekijk die lampen eens als je die versterker op een donkere plaats zet ,....zie je dan dan de anodes van de eindbuizen ( buitenste blikken huls in de lamp ) ROOD aanlopen ?

Zo ja ,....dan gelijk uitzetten en met dat ding naar de dokter :dontgeti:

cluseau
13 oktober 2013, 08:54
Krijg dezelfde indruk als 7ender. Mogelijk staat de amp hoogfreqent te oscilleren of heb je geen biasspanning door een lek in de print. Bekend verschijnsel.

Pepe
13 oktober 2013, 12:39
Even een kaapje. Hij staat al in de hoek te wachten tot ik een keertje alle kapotte dingen in de auto gooi en de boel aflever bij iemand die met zijn soldeerbout kan praten maar mijn Fender champ 600 geeft nauwelijks nog volume. Het geluid is goed, geen ruis of brom maar gewoon superzacht. En oja, na een paar minuten opwarmen geeft ie een krak. Eentje maar.

Ook een lek of iets met buizen? Just curious.

nico verduin
13 oktober 2013, 12:51
Kan van alles zijn. Hoeft niet perse een buis te zijn. Kan ook gewoon vuil of gammel component. Met de huidige mag-niks-kosten productie is alles mogelijk. Component ziet er wel hetzelfde uit, maar is het niet....

Tabula Rasa
13 oktober 2013, 12:51
Even een kaapje. Hij staat al in de hoek te wachten tot ik een keertje alle kapotte dingen in de auto gooi en de boel aflever bij iemand die met zijn soldeerbout kan praten maar mijn Fender champ 600 geeft nauwelijks nog volume. Het geluid is goed, geen ruis of brom maar gewoon superzacht. En oja, na een paar minuten opwarmen geeft ie een krak. Eentje maar.

Ook een lek of iets met buizen? Just curious.
Geen idee, maar een Champ 600 is juist iets waarmee je het zelf zou kunnen proberen. Simpeler vind je versterkers volgens mijn niet.

Pepe
13 oktober 2013, 13:28
Het is een kwestie van tijd. Er ligt ook nog een kamer vol met halve gitaren, kapotte gitaren wat ik allemaal zelf kan doen maar ja, er gaat maar 24 uur in een dag en dan moet je nog slapen ook.
Een van die dingen die leuk zijn om op te pikken als het pensioen...

cluseau
13 oktober 2013, 20:33
Ook een lek of iets met buizen? Just curious.

Kan een hele waslijst van mogelijkheden geven maar regelmatig komt voor dat een anodeweerstandje is verlopen. Buisje kan natuurlijk ook en dat kun je zelf proberen. Zeldzame aandoening is sluiting in de uitgangstrafo al is dat meer iets voor de grotere broertjes.