PDA

View Full Version : Glx 30watt buizen versterker zorgt voor feedback



Ruud van Ewijk
12 oktober 2013, 12:59
Hallo allemaal,

Ik heb problemen met mijn versterker. Ik heb een Ibanez ak95 hollow body in combi met een GLX 30watt buizen amp. Nu heb ik ontzettend veel last van feedback al ga ik aan de andere kant van de kamer zitten achter de versterker er onder er boven maakt geen verschil. Nu ben ik gister bij hi gain guitars geweest en heb daar met de Ibanez op verschillende buizen versterkers gespeeld en no problemo helemaal geen feedback.
Nu vraag ik me af kan er iets mis zijn met de versterker? Tot nu toe heb ik er totaal geen plezier van en wou dat ik het ding nooit had gekocht. Ik had beter voor een fender of Vox kunnen gaan maar helaas een fout is menselijk. Als iemand tips heeft hoor ik het graag

Groeten Ruud

pasqual
12 oktober 2013, 14:52
Ruud, nu niet meteen in paniek raken:???:. Het feedback probleem kan iets simpels zijn als een slechte voorversterker buis. Dat zijn die kleine buisjes. Soms heb je ook bij nieuwe versterkers er slechte exemplaren bij zitten. Ze worden ook maar van de grote stapel gepakt en niet alles wordt eerst netjes getest. Zet de versterker eens aan en tik met een potlood voorzichtig tegen de buisjes. Als er een begint te kraken, kan het zijn dat ie al ver op is en daardoor microfonisch is. Dit veroorzaakt dan weer feedback. Nieuwe buisjes kosten rond de 10,- euro. Mocht dit niet het geval zijn: garantie?

Ruud van Ewijk
12 oktober 2013, 15:03
Hoi Pasqual,

Bedankt voor de tip. Zal het eens proberen dat tikken tegen de buis. De versterker maakt ook een aardig gassend geluid.(net een gas lamp) nou maakt een buizen amp dat altijd wel iets maar hoorde er gister in die zaak niks van.
Nou waren dat wel Fender en Vox bakken.
Over garantie denk niet dat dat er nog opzit. Ik heb namelijk erg het idee dat ik een miskoop heb gedaan en heb gen behoefte om naar die zaak terug te gaan.

cluseau
12 oktober 2013, 16:43
Als je eens begint uit te zoeken waar de feedback optreed zijn we al een stuk verder. Om de versterker te testen trek je alle aangesloten apparaten er uit. Dus geen enkele kabel in de amp pluggen muv een speaker natuurlijk. Draai dan alle regelaars op max. Behalve een beetje toelaatbare brom en ruis mag je niet horen.

Een uitzondering op alle regelaars is de reverb en tremolo als je die hebt. De reverb kun je in een later stadium op max draaien. Zou het daar in zitten merk je het gelijk.

Ruud van Ewijk
12 oktober 2013, 18:04
Hallo Cluseau,

Wat bedoel je daar precies mee het opzoeken wanneer de feedback optreed? Bedoel je de toon waarin hij het doet of bij welk volume.
Hij gaat al uit zich zelf namelijk. Als ik de gitaar alleen al op de steun heb staan en de volume open draai begint hij al te schreeuwen.
Ik kan het volume niet harder dan 3 zetten. Vind het vreemd want bij de fender en vox waar ik opspeelde kon ik wel gewoon zonder probleem spelen.

cluseau
12 oktober 2013, 18:23
......opzoeken wanneer de feedback optreed?.....

Ruud, je maakt een leesfoutje, ik zei waar. Feedback is namelijk een gesloten lus van de uitgang naar het punt waar dat signaal weer opgepikt wordt. Voorwaarde voor feedback is dat de rondgaande versterking groter is dan 1x en in fase is met het oorspronkelijke signaal. De meest bekende feedback is de speakerbeweging die dan weer wordt opgepikt door de gitaarbody. Dit signaal komt dan weer op de ingang en de circel is rond. Maar er zijn meerder vormen van terugkoppeling en dat kan al in de versterker zelf gebeuren. Je kan dan gaan zitten waar je wil maar de oorzaak ligt niet daar waar je zit dus het helpt je niets.

Wat je nu moet uitzoeken is in welk component je probleem zich voordoet. Als je een storing gaat zoeken ga je zoveel mogelijk zaken uitsluiten van betrokkenheid. Dus.......Gitaar weg, kabels er uit en eventuele pedaaltjes weg. Alleen de versterker en de speaker pakken en mijn eerdere aanwijzingen volgen. Als dat al begint te gillen is de gitaar helemaal niet bij de storing betrokken en kun je die dus als mogelijke oorzaak uitsluiten. Dat maakt je diagnose eenvoudiger.

Overigens denk ik dat je 4 EL84 in klasse "A" in je amp hebt zitten en die gaan niet zo lang mee. Bij dit soort AC30 achtigen is dat vaak de oorzaak. Maar natuurlijk is nix zeker en moet je eerst onderzoeken. Zoals gezegd zeker niet in paniek raken, elke amp is goed te krijgen.


Frans.

Dutch66
12 oktober 2013, 18:35
Over garantie denk niet dat dat er nog opzit. Ik heb namelijk erg het idee dat ik een miskoop heb gedaan en heb gen behoefte om naar die zaak terug te gaan.

Wat is dat nu weer...., garantie is garantie, en al helemaal als je achteraf gezien niet zo tevreden
bent over de desbetreffende zaak...
Als je binnen de garantie periode niet terug naar de leverancier wilt/durft dan doe je dat jezelf aan
en moet je niet mekkeren..

Nou goed, eerst maar is afwachten of je met behulp van de aanwijzingen Cluseau kunt uitvissen of
er überhaupt wel een defect aan je versterker is...

Ruud van Ewijk
12 oktober 2013, 22:41
Hey Dutch66,

Je hoeft niet meteen zo tekeer te gaan hoor. Als die nieuw was en hij had dit probleem was ik echt wel terug gegaan hoor.
Dacht dat het aan de gitaar lag. Maar nu ik gister met mijn gitaar op andere buizen versterkers heb gespeeld blijkt de gitaar prima te zijn. Dus ging ik hier te rade of er meer problemen kunnen zijn. Heb de gitaar nu bijna twee jaar dus de garantie is al vervallen.

Ruud van Ewijk
12 oktober 2013, 22:42
Ik bedoel de versterker. Die heb ik nu bijna twee jaar.

cluseau
12 oktober 2013, 23:03
Ik bedoel de versterker. Die heb ik nu bijna twee jaar.

Ben ik er bijna zeker van dat je amp een servicebeurtje nodig heeft.







Waar ik ook zeker van ben is dat dutch66 het niet slecht bedoeld :grouphug:

Ruud van Ewijk
12 oktober 2013, 23:12
Hoi Cluseau,

Ik heb even jou raad opgevolgd. En als ik alles helemaal open draai is er wel iets meer te horen als alleen een lichte ruis en brom.
Het geluid dat de versterker nu maakt komt op mij over als het geluid van een tondeuse of scheer apparaat.
Dat is volgens mij niet helemaal goed. De buizen die er in zitten zijn van RUBY.
4x Ruby EL84C PC:34 TC:3050 en 3x Ruby 12AX7AC5HG
Ik weet niet of dit goede of slechte buizen zijn.

cluseau
12 oktober 2013, 23:25
De beste buizen raken een keer uitgeput, daar is niets aan te doen. Wat ik al eerder zei is dat deze configuratie (zoals in de AC30 waarschijnlijk ook klasse "a") niet lang meegaat. Bij wekelijks een paar uur gebruik is het na ruim een jaar toch wel aftakelen geblazen. Maar een quartetje EL84 van JJ is nog geen vier tientjes. Het is ook niet erg als de amp iets meer ratelt dan een zachte brom. Vooral TL verlichting PC schermen en dimmers kunnen de boel verzieken en dat al helemaal als je op een niet geaard stopcontact speelt.

Feedback mag echter niet en als ik je goed begrijp gebeurt dat nu ook niet.
De volgende stap is het aansluiten van de gitaarkabel. Dan weer testen wat het effect is met de regelaars open. Kan best zijn dat hij aanzienlijk harder bromt maar dat is normaal. Vervolgens de gitaar er aan en weer de test doen met de regelaars voorzichtig van min naar max draaiend tot je feedback krijgt. Als dat al op standje negen uur is klopt er toch iets niet. Je kan de volumeregelaar op de gitaar dan op een kwart vol zetten en dan kijken of je de amp verder open kan zetten tot de feedbackgrens. Kan me moeilijk voorstellen dat het aan je gitaar ligt en ben reuze benieuwd. Kom je er toch niet uit en mocht je bij mij in de buurt zitten wil ik altijd belangeloos een diagnose stellen.

cluseau
12 oktober 2013, 23:54
Nog even nadenkend over jouw klacht vraag ik me wel af of het feedback is. Feedback naar je gitaar is een relatief zuivere toon omdat de trillingen van de lucht een snaar laten meeresoneren. Deze vorm van feedback moet je kunnen beinvloeden door je hand op de snaren te leggen of in geval van resonantie de gitaarbody te verplaatsen. Ik kreeg de indruk dat dit voor jouw niet werkt wat zou betekenen dat er geen feedback naar de gitaar is. Ik denk eerder dat de versterker instabiel is en oscilleert. Hij wekt dan zelf een toon op door inwendige feedback. Al met al niet makkelijk te bepalen achter een beeldscherm, zal op z'n minst iets moeten horen en dan nog is het onzeker

Ruud van Ewijk
13 oktober 2013, 00:10
Hoi Cluseau,

Bedankt voor je hulp en duidelijke uitleg. Op dit moment is mijn gitaar bij de shop voor een afstel beurt en snaar wissel.
Ik kan dus nu even niet de gitaar er op zetten. Ik kan wel zeggen dat de versterker nog geen 10uur heeft aan gestaan.
Had hem ooit gekocht in combi met een andere Hollow Body. Maar vanaf het eerste moment feedback. Ik heb toen de gitaar terug gestuurd want dacht dat het daar aan lag. Toen ik uit eindelijk de Ibanez kocht en deze er op zet was het weer raak.
Ik heb toen de versterker boven gezet en bijna niet meer op gespeeld. Ik vond dit toch wel sonde dus ben nu weer bezig en wil er een mooie clean jazz / blues sound uit halen. Misschien zijn mijn buizen niet goed voor die sound. En moet ik eens andere proberen.
Als ik dat wil doen wat zou u dan adviseren? En moet ik dan alle buizen wisselen of alleen die 4 EL84. En kan ik dat zelf of moet ik dat laten doen? Ik woon namelijk naast Utrecht en u in Den Haag las ik

Ruud van Ewijk
13 oktober 2013, 00:34
Ik heb ook even de test met de kabel aan de versterker gedaan. De brom word nu zo luid dat mijn oren het niet fijn vinden.
Het is nog niet het zelfde geluid als met de gitaar maar het is niet echt fijn. Toen ik de gitaar er voor de eerste keer opdeed en ik een akkoord lang aan hield dan bwaaaaaaap echt oor verdovend. En net wat ik al eerder zij als de gitaar stil op de steun staat en ik het volume open draai loeit hij het ook uit. Dat zou toch niet mogen denk ik zo. Het lijkt wel of de versterker een bepaalde trilling uitstuurt.
Als ik mijn gitaar weer terug heb zal ik kijken of ik een geluid fragment of video kan maken. Misschien is het dan beter te beoordelen.
Of ik moet een keer naar den haag komen.

cluseau
13 oktober 2013, 08:46
Eerst maar eens een opname horen voor je gaat rijden of buizen vervangen. Misschien krijgt iemand een idee wat er loos is.

Dutch66
13 oktober 2013, 10:55
Hey Ruud,

Het was zeker niet mijn bedoeling om je op de kast te jagen hoor!


Over garantie denk niet dat dat er nog opzit. Ik heb namelijk erg het idee dat ik een miskoop heb gedaan en heb gen behoefte om naar die zaak terug te gaan.

Mijn conclusie, geen gebruik van garantie maken vanwege een miskoop, was dus wat te voorbarig, sorry.. :makeup:

edit:

ondertussen al weer een paar posts verder

Dutch66
13 oktober 2013, 11:09
Oke Ruud, even de correspondentie verder gelezen en het is inderdaad erg moeilijk om vast
te stellen wat je nu precies bedoeld. Dat ligt niet aan jouw hoor, maar verschillende vormen van brom
en/of feedback zijn nu eenmaal lastig te omschrijven.

Ik denk dat als je inderdaad even een kort filmpje maakt, en even laat zien/horen wat er precies gebeurd
dat we dan al weer wat verder zijn..

Tenslotte, heb je toevallig ook een solid body gitaar, misschien even lenen van een kennis?

Ruud van Ewijk
13 oktober 2013, 14:49
Hoi Duch66, Van mijn kant ook sorry moet me niet zo snel aangevallen voelen. Het komt gewoon omdat ik niks anders dan gezeik heb met deze amp. Zal het verhaal even kort proberen te vertellen. Had deze amp in combi met een hollow body gekocht. Omdat ik opzoek was naar een warme jazzy/blues sound. Ik heb dit stomweg niet bij een winkel gedaan maar via internet. Nou dit doe ik dus nooit meer.
Toen ik de amp en gitaar binnenkreeg viel de gitaar me kwa look,s al erg tegen en na het testen bleek er ook niet op te spelen vanwege de enorme brul toon. Ik heb toen na veel heen en weer gemail besloten de gitaar terug te sturen. Ik had beter alles terug kunnen sturen maar goed de versterker leek toen goed. Had er namelijk ook een solid body op gedaan. En toen viel het wel mee met feedback. Maar daar had ik hem niet voor gekocht ik wou juist een warme sound. Ik heb toen later de ibanez AK95 gekocht en deze deed ook niks anders dan feedback geven. Ik heb toen de leverancier benadert of hij de versterker nog retour kon nemen. Dit deed hij echter niet meer. Ik had gekozen hem te houden dus dat was het dan. Hij wou er nog niet de helft van de aankoop waarde voor geven. Maar goed om een lang verhaal kort te houden ik zit nu dus met de versterker die niet bij me past en waar lastig op te spelen is. En na dat ik vrijdag met mijn gitaar op andere amp heb gespeeld denk ik dat er wat met de amp is. Ik hoop dat ik een oplosing ga vinden. Ik heb nu even een Ibanez grg170dx hier. Dit is een solid body die ik nu even ga testen op de amp. Maar ben van mening dat er ook een hollow body op moet kunnen. Die verkoper zij toen dat deze amp juist een goede combi was met een hollow body. Ik had er toen een archtop gitaar bij. Die had nog een grotere klankkast als de mijne nu.

Ruud van Ewijk
13 oktober 2013, 16:15
Hoi Cluseau en Dutch66,

Ik heb de Amp net getest met de Ibanez solid boddy. En De Amp lijkt het nu goed te doen. Ik heb geen feedback en ik moet zeggen dat de brom die er gister uitkwam ook weg is. Ik heb net mijn vriendin ook even laten vergelijken en die zegt het ook. Nu hoor ik bij vol volume zonder kabel en met alleen de kabel een sneeuw geluid. Ik heb gister wel de versterker open gehad de speaker even er uit gehaald. En een grote en een kleine buis er uit en er weer in gedaan. En de andere aan gedrukt misschien zat daar wel storing in of iets anders. Ik ben nu wel erg benieuwd wat mijn hollow body zal doen. Die krijg ik dinsdag terug. Hij is dan helemaal afgesteld en misschien helpt dat ook wel mee. Ik zal jullie op de hoogte houden en zodra ik de hollow body terug heb verslag uit brengen. Ik hoop echt dat hij het goed zal doen.

cluseau
13 oktober 2013, 17:42
Met sneeuw geluid bedoel je waarschijnlijk ruis. Zeker bij een high gain versterker kan dat normaal zijn. Maar wat is normaal. Als je zegt dat hij hard ruist is dat een relatief statement en daar kunnen we niet zoveel mee zonder referentie. We weten natuurlijk ook niet hoe hard je speelt. Allemaal relatieve begrippen. Laten we idd even afwachten tot je gitaar terug is en dan verder kijken.

Jorikm
16 oktober 2013, 19:50
Je hebt je gitaar terug inmiddels? Al tijd gehad om te proberen of het probleem opgelost is? Ben wel erg benieuwd.

Erik70
16 oktober 2013, 20:40
Waar ik ook aan dacht.
Ik las ergens dat je je versterker aan hebt gezet, je gitaar (hollowbody) op de standaard er naast en de knoppen open...je "verbaasde"je dat je feedback hebt. Dat is nou juist NIET verbazingwekkend. versterker zal ALTIJD een zekere mate van geluid/trillingen produceren (hoorbaar of niet) en deze worden opgepikt door de er naast staande gitaar, doorgegeven naar je versterker, versterkt, weer weergegeven enz enz enz...dus feedback.

Ook de ruimte waarin dit gebeurt kan..nee zal invloed hebben op de hoeveelheid feedback.
je eigen gitaar bij highgain (gote open ruimte) testen op ook nog eens een andere versterker is derhalve zinloos en niet te vergelijken.
Zet je de aldaar geteste versterker bij jou thuis neer zal je wellicht ook feedback hebben. je hebt zelf al ervaren dat je met een solidbody geen/minder feedback had. Het ligt dus niet enkel aan je amp of gitaar maar een combinatie van factoren.

Hou er rekening mee dat een hollowbody altijd wat gevoeliger is voor feedback. Leg eens een kleedje onder je amp, doe eens een gordijn dicht, draai de lage tonen eens wat terug, speel eens met lager volume enz...

Ruud van Ewijk
17 oktober 2013, 20:39
Hallo allemaal,

Ik heb de gitaar terug. Wat een wereld van verschil met voor dat hij weg ging. De gitaar speelt echt een stuk beter.
Wat de versterker betreft heb ik hem nu boven op zolder staan op een oude salon tafel. Ik heb nu minder last van feedback.
Maar het blijft wel als ik op hoger volume speel maar das niet echt de bedoeling met de hollow boddy. En zo als ik hier al lees blijft een hollow boddy altijd gevoelig. Ik speel nu met de amp op 3/4 volume en de gitaar op 2/3 open op de bridge pickup.
Ik krijg er alleen niet het desgewenst geluid uit. Ik denk dat dit gewoon aan de versterker licht. Als ik alles gewoon op 5 zet is de bas te veel draai ik deze weg dan blijft het vrij blikkerig klinken. Ik mis gewoon die warme sound. Ik heb de gitaar ook eens op mijn roland cube 30bass gezet en moet zeggen dat ik het geluid uit deze amp echt 10x beter vind. En met deze amp heb ik totaal geen last van feedback. Kortom ben nog steeds niet tevreden met de amp. Wel met mijn gitaar deze speelt echt super. Mochten jullie nog tips hebben hoor ik het graag. Zelf heb ik zitten denken aan een andere speaker of andere buizen maar weet niet of dit wat helpt.
Kan misschien beter me verlies pakken en een andere amp zoeken.

Dutch66
18 oktober 2013, 11:37
Hoi Ruud,

Ik denk dat jij en deze amp gewoon geen "match made in heaven" zijn, ik heb dat een beetje met m'n schoonmoeder, die blijft ook maar continue brommen en piepen :seriousf:

Ik heb zelf nu verschillende (buizen)versterkers, maar heb in het verleden ook zeker dingen gekocht waar ik
bij nader inzien toch een beetje spijt van kreeg en uiteindelijk ook weer weg deed.

Zo blijft het toch een beetje zoeken naar jouw "ideale" gitaar amp combinatie..

Goed om te horen dat je gitaar in ieder geval weer lekker speeld!!

cluseau
18 oktober 2013, 11:48
Ik denk dat jij en deze amp gewoon geen "match made in heaven" zijn, ik heb dat een beetje met m'n schoonmoeder, die blijft ook maar continue brommen en piepen :seriousf:

Ik vind die vergelijking ver te zoeken, schoonmoeders kunnen uitsluitend vervorming uitbrengen. Enige vorm van melodieuze klanken blijven volledig uit.

Belangrijker is de schuldvraag:

1 - Een amp kies je zelf - een schoonmoeder wordt je opgedrongen.

2 - Een amp kun je een rotschop geven en/of verkopen - je schoonmoeder ook maar het helpt je niets.
Bovendien ze zijn onverkoopbaar en kun je ze hooguit laten ophalen als je veel geld neerlegt.

Dutch66
18 oktober 2013, 12:03
nee nee, ze staat nu op de salontafel boven op zolder, bedankt voor de tip Ruud!, stukken beter zo.

Tolex begint wel een beetje te lubberen trouwens..

cluseau
18 oktober 2013, 12:35
nee nee, ze staat nu op de salontafel boven op zolder, bedankt voor de tip Ruud!, stukken beter zo.

Tolex begint wel een beetje te lubberen trouwens..

Ik neem aan dat je het over je schoonmoeder hebt?

Ruud van Ewijk
20 oktober 2013, 19:13
Haha lekker bezig mannen. Heb nog even een vraag. Heeft een modeling amp zoals een fender mustang 3 minder last van storing en feedback met een hollow body of maakt dat niet uit. Wil misschien voor er bij een mustang 3 kopen. Hier kan je heel veel me bewerken en zo kan ik zelf mijn geluid creëren. Mensen enig idee of dit fijne versterkers zijn.

Groet Ruud

Dutch66
21 oktober 2013, 12:23
Ik neem aan dat je het over je schoonmoeder hebt?

Lubberende tolex, lijkt me een weggevertje...:seriousf:



Heeft een modeling amp zoals een fender mustang 3 minder last van storing en feedback met een hollow body of maakt dat niet uit.

Gaat niks uitmaken Ruud. Het element van je gitaar pikt immers het geluid van je versterker weer op,
zo ontstaat de feedback. Of dit nu een buizen-, solid state-, of modelling amp is, maakt echt geen verschil..

Maar mischien zoek je het ook gewoon iets te ver, een (volledige) hollow body gitaar is gewoon gevoelig
voor feedback. Toch denk ik dat je met een beetje goede wil je een goed geluid op een redelijk volume
moet kunnen krijgen. Soms is het gewoon een kwestie van iets minder treble of je gitaar een kwart slag
draaien t.o.v. je versterker.

Of de Fender Mustang 3 een goede optie voor je is kan ik natuurlijk slecht bepalen. Ik ben zelf niet zo
enthousiast over de (budget) modelling amps, maar goed er zitten vaak wel een hoop verschillende effectjes in.
Gewoon een kwestie van proberen denk ik, mocht je er tevreden over zijn, kun je misschien het "drama" GLX
in ruilen ?

Succes

muziekschuur
21 oktober 2013, 16:38
Als je een hollowbody hebt met een rond klankgat plak dat gat dan eens af. Er bestaan ook doppen voor. Zo te lezen aan je standen speel je wel knetterhard en waarschijnlijk met een flink doortikkende drummer. Dan is je hollowbody gitaar een mindere keuze.

http://www.dv247.com/assets/products/49847_l.jpg

Ruud van Ewijk
21 oktober 2013, 17:11
Hoi Dutch66 bedankt voor de mededeling. Het Maakt dus geen verschil. @muziekschuur ik speel juist helemaal niet heel hard. Ik zag in mijn eerdere bericht dat het niet goed neer gezet was. Mijn versterker staat op standje 3 hooguit 4 en hij kan tot 10 of 12.
De gitaar staat op standje 2 a 3 op de bridge pick up. Dus zo hard is dat niet. Ik vind het alleen wel vreemd dat ik wel voluit op de Roland bass cube 30 kan spelen zonder feedback. Maar goed misschien maar kijken voor een solid body voor de buizen bak. Niemand wil hem namelijk over nemen. En vind het sonde om hem te verschijten. Misschien vervang ik nog wel een keer de buizen weet alleen niet of dat verschil in geluid maakt. Iemand hier ervaring mee? En het wisselen van de speaker? Kan dat nog wat veranderen aan het geluid. Voorlopig blijft hij maar even staan waar hij staat.

Tabula Rasa
21 oktober 2013, 19:50
Dat die GLX haast niet te verkopen is verbaasd mij eigenlijk niet. Zie regelmatig advertenties van dat spul op marktplaats en het nodigd me nooit uit om dat eens te bekijken. Ligt misschien aan de ervaring die ik gehad heb met een Deawoo Nexia GLX.
Denk dat een Cube vergelijken met een buizenbak misschien onzinnig is. Zowieso reageert iedere combinatie van versterker en gitaar net anders. Misschien is dit net bij toeval een ongelukkige combinatie. Als je de middelen hebt, dan die GLX aan de kant zetten voor andere gitaren en een andere versterker erbij kopen!