PDA

View Full Version : Wie weet er wat over refretten van een gitaar?



dewi19731426
12 oktober 2013, 10:45
In de laatste 3 jaar heb ik veel op de schecter blackjack atx gespeeld en de fretten zijn "zeg maar" plat gespeeld, nu denk ik erover om hem te laten refretten omdat hij zo fijn speelde.
Is er iemand met een Schecter en die hem heeft laten refretten, zo ja speelde hij nog hetzelfde of leek het daarna dat je een andere gitaar vast had?

Tabula Rasa
12 oktober 2013, 10:50
Kunnen ze niet nog een keertgje gevlakt en opnieuw gecrownd worden? Dat scheelt een hoop geld

dewi19731426
12 oktober 2013, 10:55
Dan blijft er niks meer van over.

barno
12 oktober 2013, 11:01
Zal wel een verschil qua feel geven na de refret.

Je kan vragen of ze na de refret de frets wat lager vlakken voor het crownen.

Of je kan, zoals een echte man, er gewoon mee leren omgaan :)

dewi19731426
12 oktober 2013, 11:11
Ja dat zou kunnen, want hij speelt op dit moment nog goed, ondanks dat ik toch geen man ben.

frekie
12 oktober 2013, 13:53
Verslijt jij in 3 jaar je fretten? Knijper? Slechte techniek?

Opnieuw laten fretten met RVS medium jumbo's. Kan je weer 5 jaar vooruit...

Mitch
12 oktober 2013, 14:31
Ik weet niet waar Schecter de mosterd haalt, maar er wordt door sommige fabrikanten wel eens pisbakkenstaal voor de frets gebruikt. Persoonlijk kan ik ook niet overweg met lage fretjes, liever een fretjob. Vreest niet, speelt weer als nieuw en probeer jezelf in de tussentijd aan te leren minder hard te knijpen. Linkerhandtechniek is wel eens underrated, zo lijkt het.

kassie
12 oktober 2013, 14:40
Gedeeltelijke refret zou ook nog kunnen. Dus alleen de frets eruit die zichtbare deuken hebben... (vaak de eerste drie) die kun je dan afvlakken t.o.v. de rest van de frets.. en vervolgens crownen.

Dat doe ik altijd zelf...

Antoon
12 oktober 2013, 22:51
Je kunt er iedere fret die je maar wil in laten zetten. Kijk hier maar voor een idee;

http://www.warmoth.com/Fretwire-C216.aspx

Powderfinger
13 oktober 2013, 13:15
Ik ben geen expert wat dit betreft, maar ik heb laatst eens op Thomann zitten zoeken. Fretdraad is helemaal niet zo duur en het onderlinge prijsverschil valt ook reuze mee. Het ene slijt sneller dan het andere, toch? Ik zou er niet op besparen, al kan ik het zelf niet plaatsen. Dat moet een vakman tegen die tijd maar doen.

Mijn maingitaar bespeel ik nu sinds mei 2009 en daar zitten nog geen diepe groeven in de frets. Alleen de frets die ik het meest gebruik zijn ietsjes gedutst. Lijkt me heel redelijk (behoorlijk veel speeluren) en ik ga eens uitzoeken welk materiaal er op die Fender USA deluxes wordt gebruikt. Dat wil ik de volgende keer weer opnieuw.

Een andere gitaar, die ik pas verkocht heb, heb ik iets van zes of zeven jaar gehad. Ook erg veel bespeeld en daar was een vlakbeurt nog niet per se nodig, maar dat moment kwam er wel aan. En dan zet ik soms ook nog te veel kracht met links.

dewi19731426
13 oktober 2013, 13:35
Ik speel per dag 2 tot 3uur en soms zelfs 4 uur;) heb weinig commentaar over mijn Linkerhandtechniek gehad bij de gitaar les. Zal er eens op gaan letten.

barno
13 oktober 2013, 14:24
Als jij je comfortabel voelt met je speelstijl, moet je die niet gaan aanpassen in functie van fretslijtage. Een refret van een paar honderd euro om de vier jaar is ook niet de kop af. En een toets kan, als goed gedaan, makkelijk een 5 tal refret verdragen. Er zijn bovendien heel weinig gitaristen die 20 jaar na mekaar op dezelfde gitaar spelen. Goed excuus ook om meer gitaren te kopen :)
Ik heb een heel slijtige speelstijl. Na half jaar garantie putjes, maar ik heb in 25 jaar nog maar drie refrets nodig gehad. Ik wissel wel vaak van gitaar.

Rutger
14 oktober 2013, 10:44
Ik twijfel al heel lang om zelf een refret te doen op mijn oude akoestisch gitaar. Dat ding klinkt geweldig, is alleen maar beter geworden met de jaren, maar de frets zijn totaal afgeleefd. En ik heb gewoon even geen +200 om het te laten doen. Maar wie kan mij beloven dat het dan beter wordt dan de gemiddelde fretjob op een goedkoop chineesje? Toch, hij hangt daar maar aan de muur, zonde...

barno
14 oktober 2013, 12:31
Zelf fretten is niet zo moeilijk maar het is logisch dat je eerste fretjob minder goed zal zijn dan je 20-ste. chinese fretjobs zijn imo meestal wel okee hoor.

kwispelhond
14 oktober 2013, 15:16
Als ze op zijn moeten ze vervangen worden en ja, ook ik wacht daar eigenlijk altijd te lang mee alhoewel ze bij mij toch wel aanzienlijk veel langer meegaan (denk tussen 15 en 25 jaar!). Op het moment dat je de beslissing neemt en het geld aftikt is het even slikken maar dan heb je ook wat, eigenlijk je eigen favoriete gitaar als nieuw terug. Voordeel is ook dat je jouw eigen favoriete fretdraad (=vorm) er op kan laten zetten. Hieronder een foto van twee gitaren van mij die nieuwe fretten hebben gekregen. De bovenste had origineel smalle vintage frets en de onderste wide-jumbo's, nu hebben ze beide het bij mij favoriete wide-oval draad gekregen.

http://i252.photobucket.com/albums/hh30/kwispelhond/PICT0447_zpsff4885a5.jpg

Noid
14 oktober 2013, 17:28
Tsja als hij er aan toe is, dan moet je hem gewoon refretten. En ja, de gitaar zal wat anders spelen:
- de problemen die niet meer op te lossen waren zijn weg
- het "gevoel" zal wat veranderd zijn, ivm andere frethoogte, nieuwe frets gepolijst zijn enz. Misschien hoor je ook nog wat nuance terug in je geluid (bijv ander samenstelling qua metaal).

Voor mij persoonlijk is dat verschil best nog wel groot, omdat ik oude platte frets dan vervang met dikke hoge (ivm minder weerstand v/d toets bij benden, makkelijker tappen), dus voor mij meer speelplezier en binnen no time weet ik niet eens meer hoe hij eerst speelde.

Zoals al genoemd is het meer de vraag voor welk profiel vervangers je kiest: dunne platte, of dikke hoge. Als je een knijper bent krijg je misschien met te hoge frets dat je akkoorden en noten "vals drukt"? Maar met platte lage komt de volgende refret natuurlijk weer eerder om de hoek kijken.