PDA

View Full Version : Range king



Dirtypool
29 juni 2003, 20:08
Hoi, wie heeft ervaring met Rangeking of Rangemaster?


Grtz Richard

qwerty
2 juli 2003, 11:54
nog niet, maar als je zelf wil luisteren: voor 10 euro haal je onderdelen om er zelf een te maken (erg simpel: 3weerstanden, 4condensators, een pot en een transistor)
Zie www.geofex.com voor een handleiding om er zelf een te bouwen.

Dirtypool
2 juli 2003, 12:01
O, je komt 5 minuten te laat, heb zojuist een Cheetah gekocht van www.krankamps.com voor een totaal van 84.99$
Nu moet ik een beetje huilen :cry: :-D what the heck


Grtz Richard

V!N
3 juli 2003, 11:20
Hoi, wie heeft ervaring met Rangeking of Rangemaster?

Meneer Clapton, op het "Beano" album met John en zijn Bluesbreakers.

Maar ipv van een Rangemaster zou je misschien beter een Rangeblaster kunnen overwegen. http://fuzzcentral.tripod.com/rangemaster.html

Precies hetzelfde als de originele Rangemaster (in geluid), maar met een paar voordelen van deze tijd': hij is met de voet te schakelen en plopt hierbij niet dankzij een anti-plopper, een diode die alles tegen negatieve bias beschermt (stel, je sluit je batterij op de tast aan en hebt hem per ongeluk omgedraaid .. poef, einde pedaal, tenzij je zo'n diode erin hebt) en dan nog een diode die ervoor zorgt dat de invloed van temperatuur niet meer zoveel uitmaakt voor het geluid (heb je toch wel met germanium dingen)

groets,

V!N

Dirtypool
3 juli 2003, 11:53
De cheetah die ik besteld heb heeft een siliconen , heb ik voor gekozen vanwege minder ruis.
Of die diode erin zit, betwijfel ik..
Ik heb hem op de gok gekocht, bij niet bevallen mag ik hem terugsturen.
Maar hij ziet er wel kool uit en niemand hier heeft m dus ik hou m waarschijnlijk :razz: [/img]

qwerty
3 juli 2003, 19:01
Aldus de site is de cheetah een silizium versie van een rangemaster naar originele specificaties, en dus niet opgeleukt met moderne dingen.
dus ik heb een donkerbruin vermoeden dat er daarin geen diode te bekennen is.

V!N
4 juli 2003, 00:53
Aldus de site is de cheetah een silizium versie van een rangemaster naar originele specificaties, en dus niet opgeleukt met moderne dingen.
dus ik heb een donkerbruin vermoeden dat er daarin geen diode te bekennen is.


"Origineel, maar dan met silicium transistoren" .. wat doet het woord "origineel" in die zin ?

De ene diode in de Rangeblaster zorgen er alleen maar voor dat je niet de + en - per ongeluk verkeerd aansluit en je je pedaal molt, de andere dat de temperatuur van de germanium transistor niet zo hoog wordt dat deze niet meer naar behoren functioneert.

Een exact schema van de Rangemaster met silicium transistoren zou volgens mij eindigen in een regelrechte fuzz .. Tenzij je een joekel van een weerstand om de gain terug te brengen ! Silicium transistoren beginnen in gain ongeveer bij tien keer het maximum wat een germanium kan leveren.

Ja, echt precies volgens de originele specificaties, maar dan totaal anders ..

BSM maakt de Rangemaster klonen met germanium transistoren http://www.europeanmusical.com/new/bsm_rm.html Geen idee wat ze tegen negatieve bias of temperatuurschommelingen doen, maar dit is het pedaal wat kant en klaar te koop is en het dichtste bij de originele Rangemaster van Arbiter van zoveel decennia geleden zit.

Alleen die prijs he ..

Maar hierboven hebben ze wel een punt, silicium ruist minder. Zoek je eigenlijk een zo origineel mogelijk "Beano"-geluid ? Of "gewoon een trebble-booster" ?

Dirtypool
4 juli 2003, 01:55
Ik weet eigenlijk niet wat ik zoek :-D
Ik ben gewoon koopziek :roll:

qwerty
5 juli 2003, 01:24
Aldus de site is de cheetah een silizium versie van een rangemaster naar originele specificaties, en dus niet opgeleukt met moderne dingen.
dus ik heb een donkerbruin vermoeden dat er daarin geen diode te bekennen is.


"Origineel, maar dan met silicium transistoren" .. wat doet het woord "origineel" in die zin ?

De ene diode in de Rangeblaster zorgen er alleen maar voor dat je niet de + en - per ongeluk verkeerd aansluit en je je pedaal molt, de andere dat de temperatuur van de germanium transistor niet zo hoog wordt dat deze niet meer naar behoren functioneert.

Een exact schema van de Rangemaster met silicium transistoren zou volgens mij eindigen in een regelrechte fuzz .. Tenzij je een joekel van een weerstand om de gain terug te brengen ! Silicium transistoren beginnen in gain ongeveer bij tien keer het maximum wat een germanium kan leveren.

Ja, echt precies volgens de originele specificaties, maar dan totaal anders ..

BSM maakt de Rangemaster klonen met germanium transistoren http://www.europeanmusical.com/new/bsm_rm.html Geen idee wat ze tegen negatieve bias of temperatuurschommelingen doen, maar dit is het pedaal wat kant en klaar te koop is en het dichtste bij de originele Rangemaster van Arbiter van zoveel decennia geleden zit.

Alleen die prijs he ..

Maar hierboven hebben ze wel een punt, silicium ruist minder. Zoek je eigenlijk een zo origineel mogelijk "Beano"-geluid ? Of "gewoon een trebble-booster" ?
Op die site verkopen ze ook een pedaal met een germanium torretje erin, waarbij ze de aantekening maken dat deze een exacte replica is van het cirquit van een rangemaster (dus zonder pull down resistors tegen schakelplop, en zonder diode-beveiligingen).
Bij de cheetah maken ze de aantekening dat dit het zelfde pedaal is als het bovemgenoemde, maar dan met een sil. torretje. Dus ook hier geen pull down resistors of diodes, mag ik aannemen. Wat ik dus bedoelde met bovenstaande post is dat er geen extra toevoegingen aan dit cirquit zijn gemaakt, wat niet wil zeggen dat de weerstandswaarden niet aangepast zullen zijn aan deze andere transistor, maar slechts dat er verder geen franje bij gesoldeerd zal zijn!!!