PDA

View Full Version : Oude condensatoren?



Biasmongool
29 juni 2003, 19:42
Klinken die dan echt beter? Wat zijn dan goede hedendaagse condensatoren?

Biasmongool

josh.vandenberg
29 juni 2003, 20:46
vroeger werd ner papier in olie gebruikt.Desound is opener en ademd meer als het ware.Nieuwe condesatoren klinken krasseriger.Tegenwoordig worden in hifi boxen ook wel MKP PLUS gebruikt.B.V. in het laag heb je dan veel meer onderscheid tussen b.v.bass drum en bas (gitaar).In de midden tonen tussen zag,gitaar ,piano en gitawr,enzovoort.Je sound in een gitaarversterker word veel opener en ademd veel meer.Het wordt wel minder vonkerig maar het gaat wel meer smoken.

V!N
29 juni 2003, 21:37
He bias, mongool ! :D

Kijk eens in je privé-berichten of laat me je e-mail adres eens weten, ik probeer je nou al tijden wat te vragen knakker !

groets,

V!N

Mr.Jay
29 juni 2003, 21:59
[quote="josh.vandenberg"]vroeger werd ner papier in olie gebruikt.Desound is opener en ademd meer als het ware.

In welke gitaarversterkers precies zitten deze condensatoren dan ?

Jay

Mr.Jay
29 juni 2003, 22:01
[quote="V!N"]He bias, mongool ! :D

Kijk eens in je privé-berichten of laat me je e-mail adres eens weten, ik probeer je nou al tijden wat te vragen knakker !


Klopt ik ook, mongool > je bent NIET te bereiken !

Jay

mathe
29 juni 2003, 22:19
Ja ik ook Bias
is die plexi nog te koop? :D

Marc

B.face
29 juni 2003, 22:22
[quote="josh.vandenberg"]vroeger werd ner papier in olie gebruikt.Desound is opener en ademd meer als het ware.Nieuwe condesatoren klinken krasseriger.Tegenwoordig worden in hifi boxen ook wel MKP PLUS gebruikt.

Je maakt hier wel even een HIFI-opmerking > totaal ander gebied dan gitaaramps, qua caps, buizen, trafoos, headroom en noem maar op.

b.face

mathe
29 juni 2003, 22:32
vroeger werd ner papier in olie gebruikt...... Je sound in een gitaarversterker word veel opener en ademd veel meer.Het wordt wel minder vonkerig maar het gaat wel meer smoken.

Nou, ik heb toevallig een behoorlijk aantal papier in olie condensatoren maar de dingen die jij omschrijft heb ik er nog niet in terug kunnen vinden.
Wat ik wel heb gemerkt is dat ze wat doffer klinken dan een gemetaliseerde folie condensator. Met de termen 'vonkerig' en 'smoken' ben ik niet zo bekend eigenlijk... wat is dat?

Biasmongool,
Mijn ervaring is dat oude condensatoren niet persé beter klinken dan nieuwe. Qua originaliteit valt er natuurlijk wel wat over te zeggen. Iemand die alle Philips polyester c-tjes in zijn oude Marshall vervangt door orange drops is niet alleen gek maar krijgt daar ook een ander geluid door. Niet slechter, maar anders dus. En wat slecht is in dit geval beoordeel je zelf. Feit is wel dat die Marshall niet meer klinkt zoals hij ooit deed. Maar ja, wat is dus beter?

Marc

josh.vandenberg
29 juni 2003, 23:29
In een hiwattversterker zaten ze.Ik had m 2 e hands gekocht .Ze zaten erin.Of het standaard was weet ik niet.Dat ding klok echt heel goed .Ik heb m niet meer.Ik wil ze toch eens in mijn 5150 11 gaan zetten.Niet allemaal,maar bij wijze van experiment.Vonkerig is in mijn vocabulaire iets gemener als metalic.Taal is altijd in beweging zullen wemaar zeggen.Men moet its nieuws kunnen verzinnen,of zijn we hier lekker conservatief.Vintage is misschien wel conservatief,hahahaha. :razz: :lol: :razz: :lol: :razz: :lol:

josh.vandenberg
29 juni 2003, 23:29
In een hiwattversterker zaten ze.Ik had m 2 e hands gekocht .Ze zaten erin.Of het standaard was weet ik niet.Dat ding klok echt heel goed .Ik heb m niet meer.Ik wil ze toch eens in mijn 5150 11 gaan zetten.Niet allemaal,maar bij wijze van experiment.Vonkerig is in mijn vocabulaire iets gemener als metalic.Taal is altijd in beweging zullen wemaar zeggen.Men moet its nieuws kunnen verzinnen,of zijn we hier lekker conservatief.Vintage is misschien wel conservatief,hahahaha. :razz: :lol: :razz: :lol: :razz: :lol:

Al
29 juni 2003, 23:34
[quote=josh.vandenberg]vroeger werd ner papier in olie gebruikt.Desound is opener en ademd meer als het ware.

In welke gitaarversterkers precies zitten deze condensatoren dan ?

Jay

Soms........ zie je wel eens in een sf een bruine cap waar vroeger bij bf vaak een choc. drop zat. (koppelcap vibr. chan .022uF) Deze cap glimt itt die choc. drops. Die is van het merk El-Menco (staat EM op). Dat is een PAPER Capacitor.

Of er ook oil in zit weet ik niet. Zal wel. Ik dacht vroeger dat het mica is maar dat is dus niet zo. Peevee was ze ook wel eens tegengekomen herinner ik me.

Ik heb wel eens Sprague black beauties in een Fender amp gevonden. Was niet stock.

"THESE CAPACITORS FEATURE GREASY OIL IMPREGNATED PAPER AND/OR MYLAR DIELECTRIC WITH ALUMINUM PLATES, SAME AS FOUND IN MANY VINTAGE GUITAR AMPS"

Dat schrijven ze tenminste bij Angela. Dat ''many vintage guitar amps" lijkt me wat overdreven. Zou niet weten waar dat in zou inzitten. Vergeleken met de blue moldeds klinken ze wat vlak en karakterloos. Wel aangenaam.

Al

Mr.Jay
30 juni 2003, 13:04
Soms........ zie je wel eens in een sf een bruine cap waar vroeger bij bf vaak een choc. drop zat. (koppelcap vibr. chan .022uF) Deze cap glimt itt die choc. drops. Die is van het merk El-Menco (staat EM op). Dat is een PAPER Capacitor.

Hééé..die heb ik ( of gehad, effe zoeken )...vond em altijd al opvallend.

>Of er ook oil in zit weet ik niet. Zal wel.
Kan ik dat horen als ik schudt ???

>Dat schrijven ze tenminste bij Angela. Dat ''many vintage guitar amps" lijkt me wat overdreven. Zou niet weten waar dat in zou inzitten.

anderen dan Fenders wellicht ?? ik ejn bijna geen anderen van binnen :oops:

Jay

Al
30 juni 2003, 15:04
Het wordt wel minder vonkerig maar het gaat wel meer smoken.

Heb ook wel eens vonken en smoke maar dan gaat er wat fout.

> In een hiwattversterker zaten ze.Ik had m 2 e hands gekocht

Nog enig idee welk merk?

Al

Al
30 juni 2003, 15:07
>Of er ook oil in zit weet ik niet. Zal wel.
Kan ik dat horen als ik schudt ??? Jay

Met die gouden oren kan je dat vast wel horen.
Doe 's?

Al

Al
30 juni 2003, 15:12
Vonkerig is in mijn vocabulaire iets gemener als metalic.

Metalic = blikkerig
Vonkerig = pinnig

Klopt?

Al

mathe
30 juni 2003, 19:12
"THESE CAPACITORS FEATURE GREASY OIL IMPREGNATED PAPER AND/OR MYLAR DIELECTRIC WITH ALUMINUM PLATES, SAME AS FOUND IN MANY VINTAGE GUITAR AMPS"

Dat schrijven ze tenminste bij Angela.


Al,
Ik geloof dat ze bij Angela wat door elkaar halen. Je hebt papier in olie of mylar (= polyester) as dielectricum. Niet en/of natuurlijk.

Dat polyester folie veel gebruikt werd is wel deels waar. Zo zijn de mosterd kleurige Philips condensatoren in de oude Marshalls en de Wima Tropyfol (TFF) typen in Vox versterkers beide polyester folie.

Even een detail nav die El Menco condensatoren. Er zit wel een verschil tussen papier in olie en papier folie condensatoren. Volgens mij zijn die EM's papier folie.

Marc

Biasmongool
1 juli 2003, 01:30
He bias, mongool ! Kijk eens in je privé-berichten

Hoe moet dat?

Biasmongool

Biasmongool
1 juli 2003, 01:32
[quote="Mr.Jay Klopt ik ook, mongool > je bent NIET te bereiken !

Jay[/quote]

Jeempy.... ik ben populair

BM

Biasmongool
1 juli 2003, 01:35
Ja ik ook Bias
Marc

Hebben jullie van me gedroomd ofzo?

> is die plexi nog te koop?

Oohhhh.... dat is het.
Ik zal nog eens vragen. Hij wilde i.i.g. niet ruilen voor mijn London City. Ben ik eigenlijk wel blij om want ik ben toch wel aan die City gehecht.

Biasmongool
BM-amps

Biasmongool
1 juli 2003, 01:45
[quote="matheBiasmongool,
Mijn ervaring is dat oude condensatoren niet persé beter klinken dan nieuwe. Qua originaliteit valt er natuurlijk wel wat over te zeggen. Iemand die alle Philips polyester c-tjes in zijn oude Marshall vervangt door orange drops is niet alleen gek maar krijgt daar ook een ander geluid door. Niet slechter, maar anders dus. En wat slecht is in dit geval beoordeel je zelf. Feit is wel dat die Marshall niet meer klinkt zoals hij ooit deed. Maar ja, wat is dus beter?Marc[/quote]

Bedankt voor je reactie.
Zou je misschien nog kunnen zeggen wat je goede/mooie nwe condensatoren vindt? (en welke oude natuurlijk)

Biasmongool

Al
1 juli 2003, 13:45
.....en de Wima Tropyfol (TFF) typen in Vox versterkers beide polyester folie. Marc

Marc, fijn om er wat meer over te weten.

--> Weet jij het verschil misschien tussen Wima Tropyfol en Wima Durolit? Ik heb er hier een paar in een oude VOX zitten. De meesten zijn tropyfol. Ze zullen er wel later ingezet zijn.

> Volgens mij zijn die EM's papier folie.

Dat zal inderdaad kloppen. Kan nergens iets vinden over dat ze paper in oil zouden zijn.


Al

mathe
1 juli 2003, 18:32
--> Weet jij het verschil misschien tussen Wima Tropyfol en Wima Durolit? Ik heb er hier een paar in een oude VOX zitten. De meesten zijn tropyfol. Ze zullen er wel later ingezet zijn.
Al

Het verschil is het gebruikte dielectricum:
Wima TFF (TropyFol Folie) = Polyester folie
Wima TFM (TropyFol Metallisiert) = gemetaliseerd Polyester
Wima Durolit = Papier folie

Tot ergens in 1962 waren de Wima TFF's standaard in Vox versterkers. Daarna zijn ze overgestapt naar Philips polyester (waarschijnlijk een financiele oorzaak).
Vox kenners menen (en ik deel die mening) dat de Wima's in een Vox beter klinken dan de Philips condensatoren.
Ik heb de Wima TFF condensatoren ook wel eens in jaren 60 Marshalls gezien. Dit kwam voor wanneer de Philips condensatoren niet voorradig waren.

Marc

B.face
2 juli 2003, 11:33
Tot ergens in 1962 waren de Wima TFF's standaard in Vox versterkers. Daarna zijn ze overgestapt naar Philips polyester (waarschijnlijk een financiele oorzaak).
Vox kenners menen (en ik deel die mening) dat de Wima's in een Vox beter klinken dan de Philips condensatoren.
Ik heb de Wima TFF condensatoren ook wel eens in jaren 60 Marshalls gezien. Dit kwam voor wanneer de Philips condensatoren niet voorradig waren.


Mooie info Marc ! keep it up.

b.face

Al
2 juli 2003, 12:34
Vox kenners menen (en ik deel die mening) dat de Wima's in een Vox beter klinken dan de Philips condensatoren.
Ik heb de Wima TFF condensatoren ook wel eens in jaren 60 Marshalls gezien. Dit kwam voor wanneer de Philips condensatoren niet voorradig waren. Marc

Ik heb gisteren weer eens een condensatoren uitzitten proberen. Blue molded (Fender), Paktron (Fender), div Wima (div), oude Philips, div Ero, El menco, orange drops (715,716 en polyester) en nog een paar.

Ik heb ze getest in de midpositie en als koppelcondensator.

> Vox kenners menen (en ik deel die mening) dat de Wima's in een Vox beter klinken dan de Philips condensatoren.

Daar sluit ik me bij deze bij aan. Die condensatoren hebben een heel egaal en open mid en dragen bij aan de 'Zinggg" als je een akkoord aanslaat. Als je weinig mid inregelt klinken ze wat dun maar met veel mid zijn heel goed. Ik associeerde het gelijk met VOX. Durolit klinkt anders, heeft een beetje honkerig midden vergeleken met TFF, minder helder ook als ik me goed herinner. Oude Philips klinkt wat voller vergeleken met TFF, heeft ander mid en een wat andere helderheid. De Blue moldeds uit de oude Fenders waren ook erg goed en klonken vol, groot en mooi, misschien een tikkie stug. Een goede nieuwe productie cap vond ik polyester uivoering orange drops, 6PS.

Sommige caps deden het beter in de toonregeling dan als koppelcap. Mallory (nieuw, polyester) had dat met name.

Of een condensator goed tot zijn recht komt is dus afhankelijk van waar je hem in het circuit gebruikt en ook met welk circuit je op dat moment bezig bent

Al

Al
2 juli 2003, 12:49
Iemand die alle Philips polyester c-tjes in zijn oude Marshall vervangt door orange drops is niet alleen gek maar krijgt daar ook een ander geluid door. Niet slechter, maar anders dus. En wat slecht is in dit geval beoordeel je zelf. Feit is wel dat die Marshall niet meer klinkt zoals hij ooit deed. Maar ja, wat is dus beter? Marc

Die oude amps hebben hun karakter voor een aanzienelijk gedeelte te danken aan de condensatoren die werden gebruikt.

Wel knap dat ze bij VOX precies de goede caps konden vinden die uitstekend in zo'n AC30 voldeden. Bij Fender ook met die Blue moldeds, zit veel "Fendersound" in die caps. Marshall idem......

...of draai ik nou wat om?

Al

V!N
2 juli 2003, 15:10
He bias, mongool ! Kijk eens in je privé-berichten

Hoe moet dat?

Biasmongool

Als het goed is krijg je een mail dat je een privé-bericht hebt. Als je geen mail leest en je logt in, krijg je een pop-up dat je een privé-bericht hebt.

Tenminste .. volgens zij die dit forum werkende denken te hebben. Een link bovenaan in de "Index - FAQ - Concertagenda - bla"-balk kan niet, past niet in de layout. Don't look at me !

Maar stuur me anders een e-mailtje, kan ook.