PDA

View Full Version : HNGD : Larrivée L03



denis.hermans
10 oktober 2013, 09:51
Beste gitaarnetters,

De titel zegt het al : ik heb een nieuwe akoestische gitaar gekocht.

Nadat ik eerder een Yamaha Silent Steel String had aangeschaft bleek dat ik akoestisch spelen toch wel erg leuk vond. Probleem was evenwel dat ik niet zo'n goede rug heb en ik moeilijkheden had om op grote "dreadnought" gitaar een confortabele houding te vinden.

Kleinere body's klonken dan weer niet zo goed voor strumming, dacht ik (hoewel mijn ervaring hiermee eigenlijk niet zo groot was) . Maar goed het verlangen bleef en de afgelopen weken ben ik toch wat gaan testen .
Budget zo rond de 1000 EUR (max- maar minder mocht natuurlijk ook.)

Uiteindelijk bleven volgende volledig massieve modellen over die voor mij qua comfortabel spelen zeer goed scoorden (absolute vereiste voor mij )


- Ibanez Artwood AC 2040 OPN : volledig mahonie, veel goedkoper dan de overige 2 modellen maar niettemin erg goed naar mijn smaak. Speelt veel beter dan zijn prijs zou durven vermoeden.
Gitaar resoneert erg goed door de dunne laklaag. Mooie sobere afwerking (op het scheef geplakte label binnenin na). Klank met veel mid. Super voor fingerpicking.
Wel een beetje "boxy" klinkend voor strumming in een grote ruimte maar zeer goed vor fingerpicking.
Aanrader voor een beperkter budget en voor wie natuurlijk van een volledig mahogany body houdt.


-Eastman AC 522 : Op het eerste gezicht een zeer mooie gitaar. Tweede kijk laat toch al een paar "niet essentiële foutjes zien : versieringen die niet helemaal strak aangebracht zijn.
Sterk glimmende laklaag.
Wat ik wel echt jammer vond : fretwerk is aan de randen niet zo verzorgd : hier had best nog wel wat gevijld kunnen worden. Voor deze prijsklasse verwacht ik dit toch wel echt beter. Dit kan natuurlijk exemplarisch zijn.
Klank : OP zich niet slecht maar (nog) een beetje stijf. Gitaar moet duidelijk nog loskomen.
Een beetje "metaal"achtig. Hoewel dit niet noodzakelijk negatief bedoeld is.

Deze gitaar was het toch niet helemaal voor mij.

-Larrivée L 03 (Canada): Sobere maar klassevolle uitstraling. Supermooie top (spruce top) en sapele achterkant (sapele nauw verwant met mahonie, wordt vaak als mahonie geadverteerd ). Alles volledig massief. Hals uit 1 stuk.
Dunne satijnen laklaag. Moet je van houden ( en dat doe ik!!!).
Fretwerk mooi verzorgd. Mijns insziens veel beter dan de Eastman. Binnenin ook zeer mooi afgewerkt. Alle bracings netjes geschuurd. Geen lijmresten. Veel beter vb. dan de Martin D16 die ik ook even bespeelde
Erg warme klank. Scoort zeer goed qua fingerpicking en strumming. Gitaar reageert erg dynamisch op je spel. Iets bredere (ebony) toets. Dit is zeer handig bij fingerpicking en stoorde mij geenszins bij strummen.
De gitaar wordt geleverd met een mooie koffer.

Misschien wel een minpuntje : geen aanhechting voor strap voorzien aan nek maar dat is gemakkelijk op te lossen.
In een review las ik de opmerking dat de frets nogal abrupt eindigen maar hier heb ik echt geen last van.

Heb echt nog getwijfeld tussen de Ibanez en de Larrivée hoewel dit misschien twee erg verschillende gitaren lijken. De Ibanez scoorde echt boven zijn prijsklasse en wou ik wel zoveel geld uitgeven.... maar eigenlijk was ik bij het horen van het eerste akkoord van de Larrivée al verkocht : deze klank had ik in m'n hoofd zitten...(was natuurlijk zowieso nog een klasse hoger dan de Ibanez)

Heel eerlijk speelde ook nog een klein beetje mee dat de Larivée in Canada werd gefabriceerd en niet in het Verre Oosten door een misschien wel onderbetaalde Chinees. Hierdoor was ik nog iets meer bereid de prijs te betalen (net boven de 1000 EUR).
Hopelijk komt dit nu niet te "snobistisch" over.

Heb dus de L'arrivée gekocht en ik ben er erg (x10) blij mee.

Foto's volgen nog.
Hier al even enkele internet foto's :

http://www.google.be/imgres?sa=X&biw=1280&bih=810&tbm=isch&tbnid=Itc9hkM1U98OuM:&imgrefurl=http://www.12fret.com/content/2012/08/20/larrivee-l03/&docid=fjcA94-SQTexZM&imgurl=http://www.12fret.com/wordpress/wp-content/gallery/larrivee-l-03-ss/larrivee-l-03-ss-full-1.jpg&w=1280&h=583&ei=fFtWUtSYC4jMtAbl5oDoCA&zoom=1&iact=rc&dur=125&page=1&tbnh=129&tbnw=258&start=0&ndsp=36&ved=1t:429,r:9,s:0,i:108&tx=78&ty=66


http://www.guitarcenter.com/Larrivee-L-03-Mahogany-Standard-Series-Acoustic-Guitar-107758674-i2427699.gc

-http://www.larrivee.com/instruments/acoustics/L03.php

Met dank aan de Beat Shop te Antwerpen voor de deskundige uitleg.
(Eigenaar heeft soms de naam van wat "stug" te zijn maar ik kreeg er een erg goede uitleg en veel testmogelijkheid).

vulvasonic
10 oktober 2013, 10:02
Gefeliciteerd!
Ik ken 'm verder niet, maar hij ziet er zeer smakelijk uit. :)

denis.hermans
10 oktober 2013, 10:08
Ik ga er toch niet in bijten. Daarvoor vind ik hem te mooi.;)

jutter
10 oktober 2013, 14:09
Gefeliciteerd man, dat is een hele mooie!

Sinds 2 weken heb ik ook een steelstring en heb mijn elektrische bijna niet meer aangeraakt!

denis.hermans
10 oktober 2013, 14:15
Bedankt jutter !

Denk dat mijn elektrische gitaren idd. ook even werkloos blijven nu.

Mvg,

Denis

ps : tevens gefeliciteerd met jouw aanwinst !

jutter
10 oktober 2013, 15:23
Bedankt jutter !

Denk dat mijn elektrische gitaren idd. ook even werkloos blijven nu.

Mvg,

Denis

ps : tevens gefeliciteerd met jouw aanwinst !

Thanks Denis! Het is weer heel wat anders dan elektrisch. Voor mij is er weer heel wat nieuws te ontdekken!

denis.hermans
10 oktober 2013, 16:08
Dat gevoel heb ik ook !

Ben nu wat aan het zingen en strummen tegelijk, ga er nog wat fingerpicking en zingen bijnemen (ben een slechte zanger maar ik amuseer me rot !)

Wil me ook wat gaan verdiepen in solo fingerstyle.

Elektrisch speelde ik mestal met backing tracks, leuk maar nu moet ik het volledig zelf doen.

In zeker opzicht voel ik me terug een absolute beginner en eigenlijk vind ik dat wel leuk. Zoveel nieuws te ontdekken...

Denis

ps : Sla ook wel eens gewoon een akkoord aan en blijf luisteren naar de mooie klank ( beetje raar zeker ???)

jutter
10 oktober 2013, 18:44
Dat gevoel heb ik ook !

Ben nu wat aan het zingen en strummen tegelijk, ga er nog wat fingerpicking en zingen bijnemen (ben een slechte zanger maar ik amuseer me rot !)

Wil me ook wat gaan verdiepen in solo fingerstyle.

Elektrisch speelde ik mestal met backing tracks, leuk maar nu moet ik het volledig zelf doen.

In zeker opzicht voel ik me terug een absolute beginner en eigenlijk vind ik dat wel leuk. Zoveel nieuws te ontdekken...

Denis

ps : Sla ook wel eens gewoon een akkoord aan en blijf luisteren naar de mooie klank ( beetje raar zeker ???)

Mha, zo raar is dat niet. (ik zit met mijn neus in het klankgat om de geur van het hout op te snuiven!) Ik ben ook gek op klank(en) en ben aan het experimenteren met plectrums. Niet alleen de hardheid maar ook de vorm! Dat doet ook heel veel! Akoestisch is zó mooi!!!

jutter
10 oktober 2013, 18:45
Maar hoe zit het nou met de foto's?

denis.hermans
10 oktober 2013, 23:04
Die maak ik dit weekend. Beloofd!

vulvasonic
11 oktober 2013, 02:27
Mha, zo raar is dat niet. (ik zit met mijn neus in het klankgat om de geur van het hout op te snuiven!). Akoestisch is zó mooi!!!
:seriousf:

Hahaha..., zeer herkenbaar! :D

Rizz
11 oktober 2013, 08:22
Mha, zo raar is dat niet. (ik zit met mijn neus in het klankgat om de geur van het hout op te snuiven!) Ik ben ook gek op klank(en) en ben aan het experimenteren met plectrums. Niet alleen de hardheid maar ook de vorm! Dat doet ook heel veel! Akoestisch is zó mooi!!!

:seriousf: +2, ik heb net een palissander gitaar gekocht en dat ruikt zo lekker.. De eerste paar weken werd ik gewoon afgeleid door de geur en kreeg ik weinig uit m'n gitaar..

denis.hermans
11 oktober 2013, 10:16
Ik heb me eigenlijk ook bezondigd aan deze praktijk .

Zelfhulpgroepje oprichten ? :satisfie:

Bart1981
21 oktober 2013, 16:13
Ik heb me eigenlijk ook bezondigd aan deze praktijk .
Zelfhulpgroepje oprichten ? :satisfie:

Is er ook een hulpgroepje voor gitaristen die een hele tijd naar hun gitaar in de standaard kunnen kijken en in zichzelf zuchten: "woaw"? *meldt zich aan*