PDA

View Full Version : bas als soloinstrument



basswasp
29 juni 2003, 17:39
bas als soloinstrument, hier nog een mp3'tje van mij.

De eerste basgitaar (rechts) is gecompressed en heeft een beetje flange. De twee basgitaar (links) is ook gecompressed en heeft wat reverb.

En nog even voor de duidelijkheid: dit is geen aanval op De Teng's werk, maar een andere manier om een bas als soloinstrument te gebruiken (een manier die ik tot nu alleen nog bij Percy Jones ben tegengekomen).



http://members.home.nl/de.baat/bassolo29juni2003.mp3

Kjiratsiekoedel
29 juni 2003, 17:54
hij lijkt alsof de meeste toonhoogtes ook wel een gitaar te halen zijn.

wel aardig ontspannend

subtiele flanger, mooi

De Teng
29 juni 2003, 19:53
't Is idd heel anders dan mijn file ja. Ik vind het wel ok eigenlijk, niet een manier hoe ik basgitaar zou spelen, maar leuk gedaan.

Ik vind trouwens dat mensen die basgitaar als solo instrument gebruiken maar vreemd. Bas is daar toch niet voor bedoeld??? :D

MikeDirnt
29 juni 2003, 22:12
zijn geen regeltjes das t mooie :D

Easy Rider
30 juni 2003, 21:07
Heel groovy! Idd, heel ontspannend, ik hou daar wel van.
Het is een stuk, ja hoe moet je het noemen? 'Traditioneler' komt boven, in de zin van de structuur, het heeft een duidelijke groove.
Dit is duidelijk een voorbeeld van een funky, bluesy stijl groove, waar de Teng het juist meer van een jazzy kant benadert.
Mooi strak gespeeld ook, basswasp!

EZ

basswasp
30 juni 2003, 21:56
Bedankt voor jullie reacties allemaal :)


hij lijkt alsof de meeste toonhoogtes ook wel een gitaar te halen zijn.

wel aardig ontspannend

subtiele flanger, mooi

Als je de melodielijn bedoeld met de toonhoogtes dan heb je gelijk. De laagste toon die erin zit is de open a-snaar op een gitaar.


't Is idd heel anders dan mijn file ja. Ik vind het wel ok eigenlijk, niet een manier hoe ik basgitaar zou spelen, maar leuk gedaan.

Ik vind trouwens dat mensen die basgitaar als solo instrument gebruiken maar vreemd. Bas is daar toch niet voor bedoeld??? :D

't is idd wel wat anders, 't is meer mijn benadering op rustige bassolo's. Fijn dat je 't wel kan waarderen. En is bas niet als solo-instrument bedoeld? Ik kan ook nog wel een standaard begeleidings bluesbas laten horen... boem-ka-boem-ka-boem :D


Heel groovy! Idd, heel ontspannend, ik hou daar wel van.
Het is een stuk, ja hoe moet je het noemen? 'Traditioneler' komt boven, in de zin van de structuur, het heeft een duidelijke groove.
Dit is duidelijk een voorbeeld van een funky, bluesy stijl groove, waar de Teng het juist meer van een jazzy kant benadert.
Mooi strak gespeeld ook, basswasp!

EZ

Mooi het verschil beschreven. Ik houd ook wel van muziek met een begin en een eind ;) Verder speel ik inderdaad o.a. veel funk en blues.
De strakheid is te danken aan de CoolEdit metronoom.

bassopotmus
8 juli 2003, 13:06
verry nice..Niet geheel mijn idee wat een bas moet doen, maar laat zeer dudielijk zien dat je met een bas meer opties hebt dan je aanvankelijk denkt

Liam Gallagher
8 juli 2003, 23:40
Zeer mooi stukkie! Erg mooie tone

Retinite
10 juli 2003, 21:32
mooi man ,zet er ergens vanaf de helft drums (en evt. een rustig gitaar rhytm gedeeltte) erbij! zou kewl klinken

koen_V
12 juli 2003, 15:23
mooi joh, dit vind ik echt een knap staaltje baswerk.
Zo een basstukken spreekt me veel meer aan dan al dat geslap.
Want er heerst zo een beetje de sfeer tussen de bassisten dat je alleen alleen kan grooven als je slapt.
Zoals het toppic waar je je eigen groove kon neerzetten, daar werd alleen geslapt.

De Teng
15 juli 2003, 18:37
Dit is duidelijk een voorbeeld van een funky, bluesy stijl groove, waar de Teng het juist meer van een jazzy kant benadert... EZ

??????? :o

Ik geloof dat mijn slap file behoorlijk groefde, maar dat kan aan mij liggen. Ik heb het gevoel dat ik door 1 file als een pielkoning word neer gezet, dat is niet bepaald waar actually... :-? ik had het meer gepost vanwege het feit dat iedereen hier geslap post.

basswasp
18 juli 2003, 17:44
Allereerst wil ik even iedereen bedanken voor het commentaar:

BEDANKT! :D

Een tijd lang heb ik nergens gereageerd op 't forum omdat ik m'n computer overhoop had gehaald. (Probeer zowel Windows XP en Red Hat Linux 9 op één computer dual-boot te installeren en je begrijpt wat ik bedoel ;)). Vandaar dat ik er nu nog even mee achteraan kom.

bassopotmus; het is niet wat een bas in een standaardband zou moeten doen. In m'n band speel ik dan ook waar m'n band om vraagt.

Liam Gallagher; dankjewel!

Retinite; nu heb ik geen drumstel inclusief drummer ter beschikking om dit voor me te regelen, maar m'n bandleden waren wel enthousiast over dit stukje, dus misschien wordt het op die manier nog iets uitgebreider. Al is het wel zo dat m'n band op dit moment vrij vol van ideëen is... waarschijnlijk zal het nog wel een tijdje duren...

Koen_V; slappen doe ik ook wel, maar voor een gedeelte van m'n slappen is dit in de plaats gekomen omdat ik wat meer naar 'melodieus spel' toe wilde. Vaak merk ik ook wel dat als ik melodieus improviseer 't niemand wat kan schelen en uiteindelijk wordt ik dan gevraagd of ik even wil slappen. Wat ik dat het beste kan doen, is zoveel mogelijk noten in een maat pompen en dan zijn hun weer tevreden. Zelf zoek ik ook liever de melodie en/of de groove op. Fijn dat je dit kunt waarderen.

De Teng; pielkoning of niet, groove of niet, ik vind 't er aangenaam om naar je mp3's te luisteren. Als je echt de groove vooraan wilt hebben, kan je misschien eens iets proberen op te nemen met een drumsample of drumcomputer. Dan is de timing beter hoorbaar en dus ook de groove.

:)

De Teng
18 juli 2003, 20:02
De Teng; pielkoning of niet, groove of niet, ik vind 't er aangenaam om naar je mp3's te luisteren. Als je echt de groove vooraan wilt hebben, kan je misschien eens iets proberen op te nemen met een drumsample of drumcomputer. Dan is de timing beter hoorbaar en dus ook de groove.

:)

Dank voor je compliment, ik zal eens wat in elkaar knutselen mét ritme. Ik houd gewoon erg van beide stijlen, vandaar dat ik niet echt ervan houdt om in een hoekje gedrukt te worden. Overigens doe jij dat niet geloof ik. Anyway, in onze band doe ik van alles, melodieuze stukken, Pastorius achtig, dan weer af en toe slappen. Niet teveel. Get my point? ;)

Hempo
20 juli 2003, 00:34
oooooooeeeeeeeee heeeerrlijk :D

Clunk
20 juli 2003, 22:00
Dit is duidelijk een voorbeeld van een funky, bluesy stijl groove, waar de Teng het juist meer van een jazzy kant benadert... EZ

??????? :o

Ik geloof dat mijn slap file behoorlijk groefde, maar dat kan aan mij liggen. Ik heb het gevoel dat ik door 1 file als een pielkoning word neer gezet, dat is niet bepaald waar actually... :-? ik had het meer gepost vanwege het feit dat iedereen hier geslap post.

ik ben het wel met ez eens.. helaas.. maar ik hoor de jazz schema achtige kant erin terug... jij speelt het egt net zoals mn leraar zou spelen...

en verders, leuk basstukje wasp//

----------------> stop hier met het lezen van mijn post.


ik zit soms ook weleens zo op mn bas te pingelen als ik me verveel..
maar ok... ik snap ook duidelijk wel hoe jij soleert, tenminste als ik het goed hoor... ach.. foq ... ik stop al .. dat spiritual talk, maar ik hou me ook niet zo aan die schemas en..oeps.. wartaal :D danku... wacht ik zet een pijl tot waar je moet lezen, en waar niet.

gedaan! :D *jeej*

De Teng
21 juli 2003, 09:54
Heb je wel gelijk in denk ik, het echt rockende geluid kan ik ook niet echt. Klinkt debiel eigenlijk, want echt moeilijk is dat niet, maar ik gooi er altijd wel een beetje fusion of jazz invloed doorheen. Ik wil ook de slaptechniek en picking precies goed hebben....'t is nog laaaaaang niet naar de zin :D

Clunk
21 juli 2003, 14:24
tja,... ik oefen ook :) ghehehe
dat fusi
maar pas sinds ik eigenlijk les krijg van die gast, krijg ik te maken met on jazz, ik vind het zelf wel leuk klinken, en speel soms wel dat spul, maar ik bazeer me eigen licks er helemaal niet op...
komt ook omdat ik gewoon in een rock/punk bandje speel :) *denk ik*
maar ik ga van de week ff een kabel regelen
(lees --> wanneer ik me EGT verveel, en ZEKER weten NIETS beters te doen heb)
want dan ga ik mijn fusion kant ook maar ff opnemen en laten horen :D ghehe t00t..enzo

basswasp
21 juli 2003, 16:24
en verders, leuk basstukje wasp//

----------------> stop hier met het lezen van mijn post.

ik zit soms ook weleens zo op mn bas te pingelen als ik me verveel.

Euh hahaha :lol:
Nu weet ik niet meer wat ik moet geloven, maar je bedoeld het vast goed ;)


Heb je wel gelijk in denk ik, het echt rockende geluid kan ik ook niet echt. Klinkt debiel eigenlijk, want echt moeilijk is dat niet, maar ik gooi er altijd wel een beetje fusion of jazz invloed doorheen. Ik wil ook de slaptechniek en picking precies goed hebben....'t is nog laaaaaang niet naar de zin :D

Rocken is inderdaad niet echt moeilijk. Met het spelen van nummers als Purple Haze en Voodoo Chile Slight Return (beide van Hendrix) en Allways On The Run van Kravitz zou je toch een eind moeten komen met een rockgroove.

Aan mijn kant heb ik er weer last van dat ik er altijd funk doorheen gooi. Overal korte gedempte nootjes zonder erbij na te denken... Eigenlijk plaats ik ze voor m'n gehoor wel goed dus laat ik het maar zo. Als ik die nootjes per sé niet wil spelen, moet ik gaan nadenken.

Clunk
21 juli 2003, 16:52
die rock groove zit eigenlijk al die tijd al in je hoofd, het is alleen maar net hoe je het uit...

*mental coach clunk*

De Teng
21 juli 2003, 18:16
Precies ja, ik bedoel dan ook als ik zelf een partij ergens bij ga bedenken, dan hoor je toch al gauw die geintjes terug. Overigens rock riffs komen wel snoeihard de speakers uit, maar dat terzijde. Ach... nu ik er weer over nadenk valt het misschien ook wel mee... hoe moet je jezelf nou ook definieren??

Clunk
23 juli 2003, 12:00
uh...

weet ik veel :|
niet zulke moeielijke vragen stellen bitte :D
ghehe... toch vind ik always on the run weer wat meer funky dan rock..
gewoon de manier van spelen dan :)

maar ik speel zelf wel punkfunk :P vind ik.. naja, eigenlijk ghaotisch rchp achtige muziek :) jippie.....

*en dat moet je op een goede manier op gaan vatten, en je gaat er iets anders bij voorstellen dan het is.... vind ik dan..enzo...ja. :D *

biertje? man... oeh... het begint nu al lekker weer te worden :)

Clunk
23 juli 2003, 12:07
Aan mijn kant heb ik er weer last van dat ik er altijd funk doorheen gooi. Overal korte gedempte nootjes zonder erbij na te denken... Eigenlijk plaats ik ze voor m'n gehoor wel goed dus laat ik het maar zo. Als ik die nootjes per sé niet wil spelen, moet ik gaan nadenken.[/quote]

jah... en ik heb last van dak gewoon al die fucking noten er vaak mee verbind.. gewoon, nootjes die erom vragen om aangeslagen te worden, het klinkt wel lekker, maar maakt je muziek niet egt strakker...

verders, die korte nootjes, dat zit er ook helemaal in bij mij :razz:
*daar heb ik nog voor geoefend :P:P:P:P.... maar.. nee, ik erger me er niet aan, tiz ook niet egt een automatisme, maar gewoon.. ach... fok it...



:cool: :cool: who's the *biatch nauw?*

*= sloom gezegd.

basswasp
23 juli 2003, 12:09
Volgens mij ligt de oplossing in het zo simpel mogelijk spelen, al is dat niet altijd even interessant.

(wat heb ik een hekel aan het moeten spelen van 8sten in grondtonen :()

Clunk
24 juli 2003, 15:24
ik ook, met muziek moet ik dat soord simpele dingen ook doen, en dat vertik ik...

:D maar ik heb het geluk da'k de partijen mag aanpassen :)

naja, en soms meot het ook wel, maar dan is de uitdaging eruit ofzo.. dan word het gewoon te saai...

sta je daar als een slome zak grondtonen te spelen :P

ReinoutV
24 juli 2003, 15:45
Rare jongens, die bassisten :???: :wink:

basswasp
25 juli 2003, 11:07
Ach wat is raar... die rariteit is inmiddels (in ieder geval onder bassisten) wel accepteerd, dacht ik ;)

Struiks
27 juli 2003, 20:04
mooi man