PDA

View Full Version : snelheid & techniek ala yngwie malmsteen



DennisZw
9 oktober 2013, 16:27
Hallo,

Wat zijn goede oefeningen/licks/stukjes van nummers om een poging te doen om in de buurt van Yngwie's stijl van spelen te komen? Zijn er nummers van hem die, op bepaalde snelheden, goede oefeningen vormen?

Thiez
9 oktober 2013, 17:07
Harmonic minor scale. Wat legato stukjes op hoge snelheid en je klinkt al redelijk als yngwie. Vervolgens een dot met chorus erover en je neck element en het feest is compleet ;)

Bloodline
31 januari 2014, 21:38
Far Beyond The Sun is een klassieker van hem, ik zou wellicht tabs zoeken van de volgende nummers en goed instuderen:

Far Beyond The Sun
Blitzkrieg
Rising Force
Trilogy Suite Op. 5

Hij heeft ook een VHS/DVD uitgebracht waar ik vroeger veel aan heb gehad:

http://www.youtube.com/watch?v=jMke0yVQvKM

Succes!

SantaX
8 april 2014, 21:08
Rotschop. Vergeet niet dat hij een 'scalloped' toets/hals gebruikt. Daarin zit ook een flink deel van zijn snelheid.

Gearjunkie
8 april 2014, 22:52
Worden daar je vingers sneller van?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

SantaX
8 april 2014, 23:00
Je hoeft niet meer de snaar volledig in te drukken feitelijk en daar ga je inderdaad sneller door spelen. Of je dat wil zien als snelle vingers, neh, snellere techniek, ja. Punt is, de eindbestemming is hetzelfde. Het was overigens ook meer bedoeld als, staar je niet blind op zijn inmense snelheid, dat komt voor een aanzienlijk deel door de hals.

arjanb01
9 april 2014, 07:18
Dus als hij op normale niet scalloped halzen zou spelen zou hij minder snel zijn? Zou mogelijk zijn.

Thiez
9 april 2014, 07:44
Hij zal nog steeds zijn snelheid wel hebben, maar het klopt wel. Scalloped speelt (als je er eenmaal aan gewend bent) wat gemakkelijker. Vergelijk het een beetje met een Gretsch tegen een ibanez. Op een gretsch kun je ook snel spelen, maar op een ibanez met dun halsje en 16" radius speelt het net ff wat gemakkelijker en sneller.

fred dons
9 april 2014, 09:26
om netjes sneller te gaan spelen is het verstandig om met een metronoom te gaan oefen, iedere keer de metronoom wat hoger zetten terwijl je dezelfde ladders en licks oefent. hamornisch mineur is inderdaad "instant" Malmsteen en natuurlijk sweep pickicking

een scallopped nek "alleen" laat je niet sneller spelen, wel het punt dat een scallopped nek je laat merken dat je minder hard op de snaren hoeft te drukken (bij een "normale" toets drukken gitaristen vaak te hard op de snaar echter dat heeft dan weinig tot geen consequenties voor de toonhoogte, bij een scalloped neck ga je dan al snel vals) op het moment dat je dat door hebt en je spel techniek heb aangepast kun je ook sneller spelen op een normale toets, overigens maakt de dikte van de nek en de radius dan weinig uit (ik speel net zo snel op een dikke nek met vintage radius als op een dunne ibbi)

Epitaph
29 oktober 2014, 10:06
Inderdaad Mineur Harmonische (=Frygisch Dominant) toonladders shredden (misschien Paul Gilbert's fast licks bekijken?) en veel leggato en sweep picking toepassen.