PDA

View Full Version : Roland GK tast gitaargeluid aan



frekie
9 oktober 2013, 12:33
Ik heb een jazz duo met een saxofonist. Geen bassist dus we moeten creatief zijn en oefenen op de "walking bass" lijnen. Ik heb een gepimpte Richwood ES335 kloon met TI flatwounds erop. Daar heb ik nu een Roland GK2 hex PU op gemonteerd. Via de 13 polige Roland kabel gaat het naar het zeer zeldzame Boss Poly Octave pedaal. Die zet, alleen onder de lage E en A snaren(!) er een octaaf onder. Van daar naar de amp.

Ik merk duidelijk dat het gewone gitaargeluid uit de SD humbuckers dunner wordt als het via het GK systeem loopt. Als ik de gitaar via de jack uitgang met een goede kabel direct aansluit op de amp (Roland Cube 60) dan klinkt het ineens een stuk vetter.

Damn, dat octaaf klinkt zo lekker eronder, bij walking bass of een mooie ballad met brede jazz akkoorden :(

MarkS
9 oktober 2013, 14:55
Altijd gedacht dat het 2 gescheiden signalen waren....

edje kadetje
9 oktober 2013, 15:24
Ik heb een jazz duo met een saxofonist. Geen bassist dus we moeten creatief zijn en oefenen op de "walking bass" lijnen. Ik heb een gepimpte Richwood ES335 kloon met TI flatwounds erop. Daar heb ik nu een Roland GK2 hex PU op gemonteerd. Via de 13 polige Roland kabel gaat het naar het zeer zeldzame Boss Poly Octave pedaal. Die zet, alleen onder de lage E en A snaren(!) er een octaaf onder. Van daar naar de amp.

Ik merk duidelijk dat het gewone gitaargeluid uit de SD humbuckers dunner wordt als het via het GK systeem loopt. Als ik de gitaar via de jack uitgang met een goede kabel direct aansluit op de amp (Roland Cube 60) dan klinkt het ineens een stuk vetter.

Damn, dat octaaf klinkt zo lekker eronder, bij walking bass of een mooie ballad met brede jazz akkoorden :(

Is er ook een vraag?

Wil je een theoretische verklaring, of een praktische oplossing?
Die laatste weet ik nl. wel: je gitaargeluid direct laten lopen en het digitale geluid apart via de eigen kabel ...

obiwanjacobi
9 oktober 2013, 15:45
Yep, er zit een extra versterkertje (op-amp) tussen als je het kabeltje gebruikt en je normale gitaarsignaal ook door de 13-polige kabel laat gaan. Dat kan het probleem zijn.

Kan je misschien de signalen parallel naar je versterker brengen?

Dus je originele signaal parallel aan het hex-element signaal nadat het door de pitch-shifter is geweest?

paulusdeBKB
9 oktober 2013, 20:43
Dat kan, maar misschien heeft de Cube60 geen 2 inputs, dus je moet die 2 signalen ergens mengen... Klein mengtafeltje brengt misschien de oplossing? Of anders zit er misschien wel een aux in op je Cube? Dan zou je het signaal van de poly-octave daar op kunnen aansluiten.