PDA

View Full Version : Twee kleine condensator microfoons, één kerk en één akoestische band!



Robdop
8 oktober 2013, 15:43
Met de band waar ik in zit (www.morningsun.nl) wilden we graag akoestisch een track opnemen.
We wilden het graag zo rauw/ECHT mogelijk, dus geen toeters en bellen toevoegen, gewoon inspelen en het moet goed zijn.
Geen kunstmatige mix, maar de balans goed houden met onze eigen oren! Goede oefening is dat !!
Omdat ik dan ook geen nep echo's wilden toevoegen hadden we bedacht om de opnames in een kerk te doen.
Zat echo dus!! Ik heb wel eens een cajon gehoord in een kerk en dan klinkt die doos toch een stuk grootser en levendiger dan normaal!

Zo gezegd, zo gedaan.
Ik heb voor die opnames twee klein condensator microfoons in een XY opstelling naast de band gezet.
Zo dicht mogelijk bij de zang zodat die het best hoorbaar was en zo ver mogelijk af van de piano.
Basgitaar ging rechtstreeks naar de interface maar de rest ging over de twee microfoons.

Ik ben erg tevreden met het resultaat wat ik heb gekregen met twee microfoons (hoewel het ongeveer een uur lang plaatsen en herplaatsen was voordat ik eindelijk de juiste balans had).
Nu was ik benieuwd wat jullie er van vinden.

En dan niet alleen de geluidskwaliteit maar ook de manier waarop opgenomen, had je het zelf op een andere manier gedaan of juist hetzelfde?

Hier het filmpje: (waar je ook een keer de microfoons ziet staan(de dynamische microfoon bij de cajon had ik er voor de zekerheid bij gezet, maar staat praktisch uit de hele opname))


http://www.youtube.com/watch?v=9y96uIudhMs

Ernest01
8 oktober 2013, 22:13
Jammer, dat je hiervoor gekozen hebt. Het is een mooi lied en zou - naar mijn mening - in een
meer 'intieme' sfeer passen. De zangeres is ook niet goed te verstaan.
De opname zou dus beter op een andere manier gedaan moeten worden.
En eventuele effecten kan je beter meer gecontroleerd toevoegen dan.
Jullie passen wel goed bij elkaar.

Plant
9 oktober 2013, 02:46
1) Gitaar is niet (goed) gestemd.
2) Akoestiek speelt parten. Zang is deels onverstaanbaar en bij uithalen hoor je teveel akoestiek invloeden. Op de gitaar lijkt een phaser effekt te staan mogelijk door reflekties i.c.m het rechtstreekse geluid.
3) Percussie is te overheersend en klinkt erg dun.

De muzikale uitvoering is zonder meer goed :) maar de opname laat er helaas weinig van over.

gitaarvrouwtje
9 oktober 2013, 07:38
Leuk experiment, leerzaam om zoiets te doen, ik ben ook niet weg van de opname zelf,..maar heb em nog alleen op ipad beluisterd, maar jullie klinken goed op elkaar ingespeeld, leuke band hoor!
Ik zou HAN S. eens een pb sturen :) die weet erg goed hoe je dit soort dingen goed opneemt in zn ontzettend leuke studio,.. Gewoon oook even een hele gave perfecte opname te hebben van jullie band

Harald
9 oktober 2013, 08:44
Kerkakoestiek en popmuziek zijn nou niet echt een goede combinatie. Nu is dit ook niet echt een ouderwetse kerk, maar gewoon een nieuwerwetse schoenendoos met dan wel een wat hoger en schuin dak maar toch. De akoestiek bij de opname is anders dan wat ik hoor als jullie nog even nakletsen. Komt dat van de camcorder af? Zo'n grote ruimte heeft al snel veel te veel galm als er niemand in zit.

Duik eens in het werk van Joe Jackson. Die heeft een periode gehad dat hij dat studiogedoe een beetje zat was en op wat ouderwetsere manieren probeerde te werken. Body and soul werd live in een goed klinkende ruimte ingespeeld. Maar wel met alle instrumenten op aparte sporen. De opvolger Big World werd live ingespeeld voor publiek dat stil moest zijn, en rechtstreeks naar stereo gemixed. Vooral Body and Soul klinkt fantastisch.

Live inspelen, als mogelijk, graag. Je bent dan sowieso ook meer bezig met de muziek, ipv te proberen volledig foutloos te spelen. Maar ik zou wel alles op aparte sporen zetten.

Gebruik galm van de ruimte, kan. Maar dan moet je wel de goede ruimte voor die song hebben. Hier is het idd. een leerzaam experiment, maar het zou allemaal stukken beter hebben geklonken met elk instrument op een aparte track. Het is idd. wat ieletjes allemaal. Je zou dan evt. nog twee extra microfoons kunnen neerzetten voor het totaalgeluid op afstand (en dus met meer galm)

Een van de best klinkende opnames van klassieke gitaar was van een belgische gitarist die ik ontmoette. Opgenomen in een kerk. Maar dat is dan met één instrument, en ws. een mix van close miking en miking op afstand.

Nu is het wachten op Han's verhaal over een bigband opname met twee microfoons. Heb die wel eens gehoord bij hem, en idd. dat klinkt als een klok. Het kan wel.

Han S
9 oktober 2013, 11:07
Ik vind het dus wel erg leuk gedaan, ondanks de kleine probleempjes. Het is een erg leuk bandje en ik heb al eens wat met ze opgenomen. Wij hebben ook zo'n moderne kerk hier om de hoek, lijkt op een heel grote schoenendoos en zo klinkt het ook. Als je een galm wilt moet je naar een oude kerk met een gewelfd dak/plafond van een metertje of dertig hoog.

Over die opname waar Harald het over heeft: dat is een Direct Cut vinylplaat uit de jaren 70 van de Harry James Bigband en die heet 'The James Version'. Die is opgenomen in een kapelletje op 200 meter afstand van de studio waar een platensnijmachine stond. Er werd een AKG C24 stereo buizenmicrofoon 'in the sweet spot' geplaatst en er werd 200 meter kabel aan de microfoonvoorversterker gehangen welke direct naar de snijmachine ging.

Het moeilijkste is het bepalen van die sweet spot en als je dat goed door hebt krijg je een opname waarbij je de ervaring hebt alsof die band daar voor je staat te spelen. Je kunt de hi hat van het drumstel aanwijzen en de dynamiek is gigantisch. Een beter opname kan bijna niet en dat gaat ook prima met een laptop en een knappe stereomicrofoon. Je moet alleen wel die sweet spot weten te vinden.

Zo heb ik een keer een koor opgenomen en ben door die kerk gaan lopen en klimmen en het beste geluid was onder het dak, waar een lange loopplank was om bij de lampen te kunnen komen. En daar hang je de microfoon(s).

Ik kan me voorstellen dat dit bandje trots is op deze opname want het klinkt helemaal niet zo verkeerd, dus vooral doorgaan en die sweet spot zien te vinden. Een XY opstelling werkt alleen goed met hyper cardioids, probeer volgende keer een ORTF opstelling. (17 cm uit elkaar en 110 graden)

Baker
9 oktober 2013, 21:26
Al met al vind ik het best ok klinken. De balans is redelijk ok. Alleen, zoals anderen ook al zeggen, het kan veel mooier. Het klinkt allemaal wat dozig. Vooral de zang. Ik denk dat je echt veel mooiere resultaten behaalt door de gewoon "op de klassieke manier" op te nemen. En dan kun je het altijd nog voor het live gevoel in één keer inspelen. Ik denk echt dat dat veel mooier klinkt. En die nep echo's zoals jij het noemt, beter een goed klinkende studio galm (plugin) dan een oncontroleerbare muffe kerk galm.

Het is trouwens een prachtig lied.

Han S
9 oktober 2013, 22:00
Robdop heeft de studio opnamen in zijn sig staan en dat is zo goed als live opgenomen.

Robdop
10 oktober 2013, 20:51
Ik ga even proberen een voor een jullie te beantwoorden!


Jammer, dat je hiervoor gekozen hebt. Het is een mooi lied en zou - naar mijn mening - in een
meer 'intieme' sfeer passen. De zangeres is ook niet goed te verstaan.
De opname zou dus beter op een andere manier gedaan moeten worden.
En eventuele effecten kan je beter meer gecontroleerd toevoegen dan.
Jullie passen wel goed bij elkaar.

Ik moet toegeven dat ik graag had gehad dat de zang wat hoger in de mix zat, maar we wilden het graag een keer op deze manier proberen, dus je kan ook zeggen dat we niet dynamisch genoeg hebben gespeeld ;)





1) Gitaar is niet (goed) gestemd.
2) Akoestiek speelt parten. Zang is deels onverstaanbaar en bij uithalen hoor je teveel akoestiek invloeden. Op de gitaar lijkt een phaser effekt te staan mogelijk door reflekties i.c.m het rechtstreekse geluid.
3) Percussie is te overheersend en klinkt erg dun.

De muzikale uitvoering is zonder meer goed :) maar de opname laat er helaas weinig van over.

1) gitaar is gestemd op de piano, net als de bas, ik ga niet zeggen dat het perfect is, maar vals gaat me te ver!
2) Ik moet bekennen dat ik die phaser effecten niet hoor, maar idd met die uithalen hoor je veel akoestiek, maar het idee was ook veel akoestiek te hebben!
3) percussie erg dun, ik vind hem juist wel mooi vol, voor zo'n rot doos :seriousf:




Leuk experiment, leerzaam om zoiets te doen, ik ben ook niet weg van de opname zelf,..maar heb em nog alleen op ipad beluisterd, maar jullie klinken goed op elkaar ingespeeld, leuke band hoor!
Ik zou HAN S. eens een pb sturen :) die weet erg goed hoe je dit soort dingen goed opneemt in zn ontzettend leuke studio,.. Gewoon oook even een hele gave perfecte opname te hebben van jullie band

Tja zonder snobistisch te klinken oid.
Ik weet natuurlijk niet op wat voor soort manier mensen de opname luisteren. Ik luister hem zelf op een beyer 770 koptelefoon of een stereoset met B&W boxen en moet bekennen dat ik daarop echt wel tevreden ben met het geluid. (komt niet in de buurt van perfectie dat weet ik maar al te goed.) Ik kan me alleen voorstellen dat het op een ipad niet zo goed klinkt ;)

We zijn met de band een half jaar geleden bij Han de studio in gedoken en hebben daar twee nummers ook grotendeels live opgenomen (alleen zang achteraf nog een keer).
Dat beviel ons erg goed, het is ook nog eens efficiënt voor je tijd, en we hadden voor deze opname twee en een half uur de tijd.

een perfecte opname hebben we dus inderdaad en die kan je zoals Han hierboven zegt luisteren in mijn onderschrift, alleen is dat natuurlijk niet akoestisch!

Robdop
10 oktober 2013, 21:00
@harald:

Idd dat laatste stukje komt van de camera, maar die stond ook een stuk verder weg, dan de twee microfoons!
Ik blijf al die materie erg interessant vinden, daarom ook deze manier van opnemen.
Valt nog genoeg af te dingen op deze opname, weet ik en vooral, merk ik ;)
Maar tijd en interesse zorgden ervoor dat we het op deze manier hebben gedaan!

@han
In het dorp staan nog meer kerken, wel van die oude met houten gewelf e.d. kijken of ik de volgende keer die lui zo gek krijg om een rock bandje daar een avond te laten opnemen!
Ik had ook al gekeken naar NOS en ORTF idd, maar las dat als je die graden een beetje fout doet dat je dan alweer veel last krijgt van fase fouten e.d.
Is daar nog een makkelijke manier voor?
Heb die avond eerst ortf geprobeerd, maar ging voor geen meter!

@baker
Ik moet bekennen dat ik niet erg veel microfoons bezit, dus als ik dit op de "normale" manier zou willen opnemen dan zou ik iedereen drum microfoons moeten geven haha!
Toch is er wel wat voor te zeggen dat ik het anders had moeten aanpakken, maar ik moet bekennen dat ik enigszins achter deze aanpak sta en waarschijnlijk de volgende keer weer zoiets probeer.
Misschien geef ik de zang dan alleen wel een short mic, zodat ik die wat hoger in de mix kan gooien.
Iemand nog goede tips om dat voor elkaar te krijgen zonder fasefouten?

En inderdaad voor iedereen die de perfecte opname van dit nummer wil horen, moet even naar die site in mijn onderschrift, daar valt het nummer te beluisteren, en dan met de dure microfoons van Han, in de dure akoestische goede studio van Han en ook nog eens de microfoons door hem neergezet.
Opname gedaan door iemand die er dus wel verstand van heeft :)

Plant
10 oktober 2013, 22:09
1) gitaar is gestemd op de piano, net als de bas, ik ga niet zeggen dat het perfect is, maar vals gaat me te ver!

Ik hoor duidelijk een onzuiverheid. Als je de open snaren 1 voor 1 stemt a.d.h.v. een pianotoon of een stemapparaat, kan het best zijn dat de gitaar bij akkoorden niet meer helemaal zuiver klinkt ook al is de intonatie en afstelling ok. Dat heb ik hier ook. Op deze manier stemmen is leuk voor de groffe stemming, maar daarna moet je nog even met flageoletten aan de slag voor de finetuning.


3) percussie erg dun, ik vind hem juist wel mooi vol, voor zo'n rot doos :seriousf:

Het kan natuurlijk zijn dat het instrument echt zo klinkt en dat het een heel natuurgetrouwe opname is. Dan is het idd een 'rot doos'.

Ik had ooit een collega die trots een opname van z'n bandje liet horen waarop een andere collega zei: "Leuke opname, maar die drumkit klinkt als een schoenendoos". Waarop de ene collega antwoordde: "Klopt, die drumkit klinkt ook als een schoenendoos". :)
De opname was dus goed, de bron minder.

Han S
10 oktober 2013, 22:23
ORTF is gebaseerd op het menselijk gehoor, de oren staan ook ongeveer 17 cm uit elkaar en de oorschelpen maken een hoek van rond 110 graden. NOS en DIN zijn daar een variatie op, maar met ORTF krijg ik op de koptelefoon een sensatie alsof het allemaal echt is. Dat werkt ook met goedkope microfoons, mits richtinggevoelig. Ik heb wel goedkope microfoons gehad die verkeerd waren bedraad en daardoor ten opzichte van elkaar uit fase waren.

Dat kun je simpel onderzoeken: je zet ze zo dicht mogelijk tegen elkaar en met de kapsels gelijk, doe het maar met een plakbandje. Richt ze op een geluidbron, bijvoorbeeld de stofzuiger en zet er één open en kijk naar de meter. Zet de ander ook open en kijk of de meter harder gaat aanwijzen. Wordt het nivo minder, dan heb je een fasefout en is er een waarschijnlijk verkeerd aangesloten.

Met ORTF heb ik geen faseproblemen.

Robdop
11 oktober 2013, 14:18
Ik hoor duidelijk een onzuiverheid. Als je de open snaren 1 voor 1 stemt a.d.h.v. een pianotoon of een stemapparaat, kan het best zijn dat de gitaar bij akkoorden niet meer helemaal zuiver klinkt ook al is de intonatie en afstelling ok. Dat heb ik hier ook. Op deze manier stemmen is leuk voor de groffe stemming, maar daarna moet je nog even met flageoletten aan de slag voor de finetuning.



Het kan natuurlijk zijn dat het instrument echt zo klinkt en dat het een heel natuurgetrouwe opname is. Dan is het idd een 'rot doos'.

Ik had ooit een collega die trots een opname van z'n bandje liet horen waarop een andere collega zei: "Leuke opname, maar die drumkit klinkt als een schoenendoos". Waarop de ene collega antwoordde: "Klopt, die drumkit klinkt ook als een schoenendoos". :)
De opname was dus goed, de bron minder.

Haha mooi verhaal!
Die cajon is een zelfgebouwd exemplaar, niet echt een fantastisch ding, maar hoe vaak gebruik je nou ook zoiets ;)

@Han
Is er ook een makkelijke manier om die 110 graden voor elkaar te krijgen, of vind jij dat natte vinger werk voldoende werkt?

Han S
12 oktober 2013, 11:05
Ongeveer 110 graden is wel te schatten en het steekt niet echt krap. Iets verder dan haaks en het werkt.

rvorkink
12 oktober 2013, 17:28
Krijg hier een nostalgisch gevoel van, doet me denken aan Savage Rose uit de jaren '60.

Frits van Mourik
13 oktober 2013, 01:32
Tja... naar mijn bescheiden mening een volslagen amorf geluidsbeeld, waarbij de zangeres er af & toe even uitspringt met harde
"aaa"en "eee""- klanken, ach, niet ongezellig hoor, maar het zou zo ongelofelijk veel mooier, warmer & beter kunnen klinken...
Ik bedoel maar: de potentie ïs er, een echte professionele opname zou jullie werkelijk goed doen.
Maar: da's mijn mening maar...