PDA

View Full Version : Gibson J35



steph
7 oktober 2013, 00:23
weer een nieuwe (zo koop je jaren niks, en dan ineens 2 in een week): een Gibson J35...
Verschillende J45's geprobeerd, Martins enz. Maar deze was het voor mij>
http://i15.photobucket.com/albums/a351/stephan52/IMG_4053_zpsbf5c9aef.jpg (http://s15.photobucket.com/user/stephan52/media/IMG_4053_zpsbf5c9aef.jpg.html)
http://i15.photobucket.com/albums/a351/stephan52/IMG_4050_zps0ad5f047.jpg (http://s15.photobucket.com/user/stephan52/media/IMG_4050_zps0ad5f047.jpg.html)
http://i15.photobucket.com/albums/a351/stephan52/IMG_4051_zps0e2a5657.jpg (http://s15.photobucket.com/user/stephan52/media/IMG_4051_zps0e2a5657.jpg.html)

En het weegt bijna niks...
http://i15.photobucket.com/albums/a351/stephan52/IMG_4054_zps07c4acfc.jpg (http://s15.photobucket.com/user/stephan52/media/IMG_4054_zps07c4acfc.jpg.html)

wat is deze gitaar goed, mooi, vol gebalanceerd enz.
Echt te gek!:lovelove:

vulvasonic
7 oktober 2013, 02:17
Gefeliciteerd!!! Prachtgitaar. :)

Plant
7 oktober 2013, 10:52
Alleen jammer dat die foeilelijke slagplaat het verpest.

kapepper
7 oktober 2013, 10:54
mooi zo!
proficiat!

--=HANS=--
7 oktober 2013, 13:15
Mooie gitaar, veel plezier ermee!!

Zou het slagplaatje denk ik ook vervangen voor een wat minder in het oog springend exemplaar maar das natuurlijk een kwestie van smaak.

northernlake
7 oktober 2013, 15:04
Van harte. Mooi ding. Eerst uitgebracht als Gibson's 'Trojan' in de midden jaren 30. En daar hoort NATUURLIJK een firestripe pickguard op, of je dat nou mooi vindt of niet.

chris c
7 oktober 2013, 16:58
Mooi zeg ! Is het verschil met de J-45 louter kosmetisch of is er meer aan de hand?

steph
7 oktober 2013, 19:59
Mooi zeg ! Is het verschil met de J-45 louter kosmetisch of is er meer aan de hand?
Ik heb begrepen dat er op een J45 1 fret meer zit (waar je niet bijkan), er is geen sunburst uitvoering, de naam Gibson is ingelegd, en bij de J35 er op gespoten, andere slagplaat, witte topkam ipv zwarte op de J45, en als laatste zijn dit van die antiek lijkende stemmechanieken ipv Grovers.
Waarschijlijk is dit dus het prijsverschil van 3 á 400 euro (?)...
Koffer is hetzelfde.

Had ook nog een J45custom getest, klonk echt heel goed, maar niet het dubbele aan geld beter (natuurlijk wel veel mooier met parelmoer inleg, andere eindpinnen enz.)...

Dat is ook eigenlijk het enige wat ik wil veranderen, de eindpinnen> deze zijn nogal el cheapo plastic.

vulvasonic
7 oktober 2013, 22:08
Had ook nog een J45custom getest, klonk echt heel goed, maar niet het dubbele aan geld beter (natuurlijk wel veel mooier met parelmoer inleg, andere eindpinnen enz.)...

Dat is ook eigenlijk het enige wat ik wil veranderen, de eindpinnen> deze zijn nogal el cheapo plastic.
Ik heb de custom ook gestest, maar die vond ik echt een heel stuk minder klinken dan de standard J-45. Dus nee, dat extra geld is ie zeker niet waard. De true vintage versie daarentegen......, wow! :)

Squier4ever
11 oktober 2013, 10:51
Ik heb de custom ook gestest, maar die vond ik echt een heel stuk minder klinken dan de standard J-45. Dus nee, dat extra geld is ie zeker niet waard. De true vintage versie daarentegen......, wow! :)
Vette gitaar! Als hij ook maar een beetje klinkt zoals de J45 van onze zanger dan is het een waanzinnig apparaat!

stratestic
12 november 2013, 20:27
Ik heb een hele tijd terug ooit eens op een J45 gespeeld en vond dat toen goed klinken. Ik had toen echter net een Taylor 314 gekocht dus die gitaar laten staan. Nu valt mijn Taylor behoorlijk tegen. Ik heb toch liever een voller klinkende gitaar. Zou een J35/45 dan een optie zijn. Verschillen ze veel ten opzichte van een OM model?

steph
14 november 2013, 09:59
Ik heb een hele tijd terug ooit eens op een J45 gespeeld en vond dat toen goed klinken. Ik had toen echter net een Taylor 314 gekocht dus die gitaar laten staan. Nu valt mijn Taylor behoorlijk tegen. Ik heb toch liever een voller klinkende gitaar. Zou een J35/45 dan een optie zijn. Verschillen ze veel ten opzichte van een OM model?

Hee,
Persoonlijk vindt ik een J35 voller klinken, de neck is ook en stuk dikker.
Bij een 314 heb je (dacht ik) wel een cutaway.
Nou kan het natuurlijk ook exemplarisch zijn, maar de Taylors die ik gehoord heb, vondt ik vaak te helder/fris in het hoog, en te weinig body hebben. Dit is natuurlijk ook heel persoonlijk...

Rizz
14 november 2013, 10:09
Ik heb een hele tijd terug ooit eens op een J45 gespeeld en vond dat toen goed klinken. Ik had toen echter net een Taylor 314 gekocht dus die gitaar laten staan. Nu valt mijn Taylor behoorlijk tegen. Ik heb toch liever een voller klinkende gitaar. Zou een J35/45 dan een optie zijn. Verschillen ze veel ten opzichte van een OM model?

De 314 is een Grand Auditorium. En heeft een stuk kleinere body als een J35/45. Dat alleen al levert minder geluid op. En een heel ander karakter geluid. OM's en GA's zijn meer toegespitst op fingerstyle en de (ss)dreads meer op begeleiding, strumming. Ze zijn oorspronkelijk gemaakt voor de enorme projectie, om de bij de rest van de band te kunnen blijven. Als je de boomyness van een (ss) dread wilt, daar kan bijna geen OM of GA tegenop..

Eko
14 november 2013, 11:18
Een 314 heeft Sapele body en sides met een maple top. De J35/45 heeft mahonie body. Verschilt in geluid. Ook de bodygrootte doet verschil in klank.
NB! Ik heb samen met een maatje een tijdje gezocht naar een J45/35 en diverse zaken in NL en Duitsland afgestruind. Er waren grote variaties in klank aanwezig. Uiteindelijk eentje gekocht in Enschede ( American Guitarstore ) die echt heel goed klonk. Die bleek gebruikt te zijn , maar zonder sporen. Echt constant zoals Taylor is Gibson niet.
De Gibson heeft de eigenschap pas goed te klinken als ie echt op z`n donder krijgt trouwens. Afstellen was trouwens ook een vak.

Rizz
14 november 2013, 11:31
Een 314 heeft Sapele body en sides met een maple top. De J35/45 heeft mahonie body. Verschilt in geluid. Ook de bodygrootte doet verschil in klank.
NB! Ik heb samen met een maatje een tijdje gezocht naar een J45/35 en diverse zaken in NL en Duitsland afgestruind. Er waren grote variaties in klank aanwezig. Uiteindelijk eentje gekocht in Enschede ( American Guitarstore ) die echt heel goed klonk. Die bleek gebruikt te zijn , maar zonder sporen. Echt constant zoals Taylor is Gibson niet.
De Gibson heeft de eigenschap pas goed te klinken als ie echt op z`n donder krijgt trouwens. Afstellen was trouwens ook een vak.

Zullen we er een Sitka spruce top van maken? Maple top zal weinig geluid geven. Sapele is een mahoniesoort en dat ligt in dezelfde lijn als "gewoon" mahonie.. Het zal iets anders zijn..

steph
14 november 2013, 13:31
Er waren grote variaties in klank aanwezig.

Klopt helemaal!
Ik had zowel juweeltjes als kachelhout qua klank, maar ook in afwerking gezien.
Ongeacht de prijzen...

Eko
14 november 2013, 14:32
Rizz,
Dank je , je hebt gelijk. Sitka is trouwens ook familie van vuren...
Het Sapele klinkt iets anders. Het is ook goedkoper.

northernlake
14 november 2013, 16:23
Sitka is een fijnspar. Groot hout van spar is bekend als vuren.

Maple is esdoorn en dat is weer iets heel anders.

Sapele is Afrikaans mahonie en ik vraag me werkelijk of of iemand met een blinddoek op het verschil gaat horen met Honduras mahonie. Ik vind de tekening van Honduras wel mooier. Het prijsverschil tussen Sapele en Honduras mahonie is vooral ingegeven door de beschikbaarheid, volgens mij.

vulvasonic
14 november 2013, 23:25
Ik vraag me eigenlijk af hoe groot het klankverschil is met de J-45. De verschillen zijn miniem, terwijl het verschil in prijs, als ik Steph mag geloven, toch vrij behoorlijk is. Ik heb geen spijt van mijn keuze voor de J-45, verre van zelfs, maar ik heb de J-35 nooit getest. Ik vraag me af of ik gezwicht zou zijn voor de J-35. Die schoonheid van mij heeft me €1620,- gekost. Een verschil van?

Muzieknono
17 november 2013, 08:15
De 314 is een Grand Auditorium. En heeft een stuk kleinere body als een J35/45. Dat alleen al levert minder geluid op. En een heel ander karakter geluid. OM's en GA's zijn meer toegespitst op fingerstyle en de (ss)dreads meer op begeleiding, strumming. Ze zijn oorspronkelijk gemaakt voor de enorme projectie, om de bij de rest van de band te kunnen blijven. Als je de boomyness van een (ss) dread wilt, daar kan bijna geen OM of GA tegenop..
Nou vind ik Taylor in het lagere segment sowiezo erg tegenvallen voor het geld dat je er voor neerteld, er zijn goedkopere, veeeeeel beter klinkende gitaren als de 314.
Mvgr Dirk Jan :B

Eko
17 november 2013, 14:36
Hoewel ik zelf geen Taylor speel ( wel meerdere gehad ) kan ik zeggen dat de kwaliteit eigenlijk enorm constant is. Je kunt er 10 uit de produktie pakken en ze klinken bijna allemaal hetzelfde. Het hoeft je smaak niet te zijn, maar je kunt wel waardering opbrengen voor een fabrikant die dit voor elkaar krijgt. Ze kunnen Bob wel eens een jaartje in dienst nemen bij Gibson.

For those who care, ik speel al meer dan 10 jaar op een ColeClark. In klank ( live ) met niets te vergelijken en gebouwd als een tank. Meerdere optredens per week ( hij ziet er niet meer uit....) maar klinkt als een beest.

jutter
17 november 2013, 14:54
Tja, ik vind Taylor wel erg fijne gitaren! Heerlijk helder wat bijtend hoog en een mooie bas! Heel mooi gebalanceerd geluid, perfecte afwerking en heerlijke neck. En 12 jaar garantie.

Squier4ever
17 november 2013, 16:25
Ik vraag me eigenlijk af hoe groot het klankverschil is met de J-45. De verschillen zijn miniem, terwijl het verschil in prijs, als ik Steph mag geloven, toch vrij behoorlijk is. Ik heb geen spijt van mijn keuze voor de J-45, verre van zelfs, maar ik heb de J-35 nooit getest. Ik vraag me af of ik gezwicht zou zijn voor de J-35. Die schoonheid van mij heeft me €1620,- gekost. Een verschil van?

De j45 kostm nieuw om en nabij de 1900€ tegenwoordig. Een j35 zit op 1350€ uit mijn hoofd. Aanzienlijk verschil wel toch. Als ik over een paar maanden ben afgestudeerd ga ik ook eens op zoek maar een fatsoenlijke akkoest. J35 staat zeker op mijn to test lijstje, evenals de j45, waar ik nu een aantal keren op heb mogen spelen.

Rizz
17 november 2013, 16:44
Nou vind ik Taylor in het lagere segment sowiezo erg tegenvallen voor het geld dat je er voor neerteld, er zijn goedkopere, veeeeeel beter klinkende gitaren als de 314.
Mvgr Dirk Jan :B


Mee eens, vanaf de plank iig.. Ik heb wel laatst op een 7 jaar oude 314 gespeeld en daar was ik wel zwaar van onder de indruk, heerlijke gitaar! Ik ben er echt geen fan van, maar blijkbaar hebben ze wat jaartjes nodig om tot hun recht te komen..

vulvasonic
17 november 2013, 20:52
De j45 kostm nieuw om en nabij de 1900€ tegenwoordig. Een j35 zit op 1350€ uit mijn hoofd. Aanzienlijk verschil wel toch.
Laat je niet gek maken hè? Mijn J-45 had ook een prijskaartje van bijna €1900,- en ik heb overal gekeken op het web, maar ik kon er ook nergens goedkoper aankomen. En toch heb ik 'm voor €1620,- mee kunnen nemen. Kwestie van slim onderhandelen. :)
Aan de andere kant, ik had de J-35, als ze 'm destijds überhaupt hadden gehad (en dat was dus niet het geval) misschien ook voor €1100,- kunnen meenemen. Het verschil blijft dus groot.

Ondertussen (ik heb even teruggelezen) begrijp ik waarom Steph heeft gekozen voor de 35 ipv de 45. Grappig. Ik twijfelde even over de 45 omdat ik 'm juist iets te overweldigend vond in het laag. Pas toen het fabriekssetje snaren er af ging en de gitaar werd voorzien van een vers setje goede snaren was ik echt definitief overtuigd van de kwaliteit van de J-45. En nog steeds. :)

Squier4ever
16 juli 2014, 11:34
Wellicht vanavond ook een J-35 voor mij! I'll be back met nieuws!

Faith
27 augustus 2014, 08:58
Welkom in de wereld van Gibson gitaren. Laatst heb ik er een gekocht bij The Fellowship of acoustics in Bergentheim. Als je daar naar toe gaat kijk je je ogen uit. En tja, je verlaat de zaak niet zonder.

Squier4ever
27 augustus 2014, 14:23
Welkom in de wereld van Gibson gitaren. Laatst heb ik er een gekocht bij The Fellowship of acoustics in Bergentheim. Als je daar naar toe gaat kijk je je ogen uit. En tja, je verlaat de zaak niet zonder.

Als ik een nieuwe had gekocht was ik ook zeker daar gaan kijken inderdaad. Maar kwam de mijne voor een leuke prijs tweedehands tegen!

LaurentB
27 augustus 2014, 18:44
Wel testen hè, zeker bij akoestische Gibsons!

dodoweirdo
30 augustus 2014, 07:46
Mooi zeg ! Is het verschil met de J-45 louter kosmetisch of is er meer aan de hand?

Je hebt het misschien al gezien, maar deze man probeert ook wat meer uitleg te geven hierover.

https://www.youtube.com/watch?v=8ePmR2WMUMk

kwispelhond
30 augustus 2014, 22:07
De J35 is dus eigenlijk half AJ en half J45 en daarmee dus weer een heel nieuw model met een eigen geluid. De bracing, brug en slagplaat komen van de AJ, De bodyvorm en mahonie zij en achterkanten van de J45, de hals is dus echt uniek voor de J35 en daarmee is de keuze weer wat ruimer geworden want het voelt en klinkt weer anders, ik zou zeggen een beetje tussen een AJ en een J45 in.

Prijsverschil zit zo te zien voornamelijk in lak en afwerking, mat i.p.v. glanzend afgewerkt, merk-sticker i.p.v. inleg, goedkopere stemmechanieken en materiaal voor brugzadel (plastik i.p.v. tusq) en topkam en dat soort dingen.

steph
31 augustus 2014, 14:14
De J35 heeft hoogglans cellulose, maar is alleen verkrijgbaar in naturel i.p.v. sunburst op de J45.

Squier4ever
1 september 2014, 00:20
De J35 is dus eigenlijk half AJ en half J45 en daarmee dus weer een heel nieuw model met een eigen geluid. De bracing, brug en slagplaat komen van de AJ, De bodyvorm en mahonie zij en achterkanten van de J45, de hals is dus echt uniek voor de J35 en daarmee is de keuze weer wat ruimer geworden want het voelt en klinkt weer anders, ik zou zeggen een beetje tussen een AJ en een J45 in.

Prijsverschil zit zo te zien voornamelijk in lak en afwerking, mat i.p.v. glanzend afgewerkt, merk-sticker i.p.v. inleg, goedkopere stemmechanieken en materiaal voor brugzadel (plastik i.p.v. tusq) en topkam en dat soort dingen.

het is gewoon een model dat gibson in de jaren 30 heeft geintroduceerd, en de 35 slaat op de toenmalige prijs in $. De huidige versie is geen 1:1 replica van dat model. Klinkt echt anders (voor mij zeker niet minder) dan een j45. En de mijne heeft gewoon tusq hoor, weet niet waar je dat plastic vandaan haalt....

kwispelhond
1 september 2014, 01:36
Dacht dat ik Tony dat hoorde zeggen maar hij zegt inderdaad "tusq saddle and plastic pin's" dus verkeerd verstaan, sorry hoor :makeup:.

De originele J35 is inderdaad geintroduceerd als de "budget" versie van de AJ dus dat die veel stijl-overeenkomsten hebben is logisch. Als ik de historische verhalen lees kreeg de J35 juist een zwaardere bracing met een gewone X-vorm, afhankelijk van het bouwjaar soms wel en soms niet "scalloped". Uit die bracing is de J45 onstaan dus dat de J35 nu alsnog de bracing van de AJ heeft gekregen is dus niet historisch correct maar wel logisch want dat is de reden dat de huidige J35 nu anders klinkt dan de J45.

Squier4ever
1 september 2014, 08:52
Ah dat zou inderdaad wel kunnen. Zo goed heb ik mijn facts ook niet paraat :D Groot verschil tussen de AJ en de J35/45 is het feit dat de AJ longscale is en de J35/45 short. Ik vind dat laatste erg fijn spelen!

kwispelhond
1 september 2014, 14:11
De AJ is wel op meer punten anders, inderdaad 25.5" modified-V hals en natuurlijk Rosewood back and sides (zoals normaal Bij Gibson gooien ze graag alles door elkaar en is er nu ook een mahonie versie van de AJ :dontgeti:). De originele J35 had overigens ook die modified-V hals maar dan in 24.75". Een ander verschil zit in de body-vorm, bij de AJ verloopt de diepte van de klankkast meer, is dus platter bij de hals en dikker aan de achterkant. Dat had de originele J35 ook en sommige jaargangen hadden ook een minder diepe kast, pas bij de J45 kwam de huidige klankkast die dus minder verloopt in diepte van hals-kant naar achterkant.

barno
1 september 2014, 16:53
Dit is mijn pas gebouwde J45. Ik had graag een AJ gebouwd maar daarvan zijn geen plannen te vinden. Ik vind het overigens wel straf dat een relatief klein verschil in bracing zo veel uitmaakt, toch als ik luister naar de vergelijking in de clip.
Unlike de J45 heb ik voor deze walnut voor back en sides gebruikt. neck is wel weer mahonie. Ze klinkt super, alleen had ik lang niet meer op dreads gespeeld en valt de grootte van zo'n body me toch weer tegen. https://farm4.staticflickr.com/3868/15090406741_307e93eef1.jpg (https://flic.kr/p/oZuhbz)IMG_6086 (https://flic.kr/p/oZuhbz) by barnnno (https://www.flickr.com/people/126888850@N04/), on Flickr

steph
1 september 2014, 18:24
Mooi gemaakt zeg!

Eko
2 september 2014, 16:48
Barno,
Mooi stukje werk.

Squier4ever
2 september 2014, 17:16
Dit is mijn pas gebouwde J45. Ik had graag een AJ gebouwd maar daarvan zijn geen plannen te vinden. Ik vind het overigens wel straf dat een relatief klein verschil in bracing zo veel uitmaakt, toch als ik luister naar de vergelijking in de clip.
Unlike de J45 heb ik voor deze walnut voor back en sides gebruikt. neck is wel weer mahonie. Ze klinkt super, alleen had ik lang niet meer op dreads gespeeld en valt de grootte van zo'n body me toch weer tegen. https://farm4.staticflickr.com/3868/15090406741_307e93eef1.jpg (https://flic.kr/p/oZuhbz)IMG_6086 (https://flic.kr/p/oZuhbz) by barnnno (https://www.flickr.com/people/126888850@N04/), on Flickr

heel gaaf! Verdient een quote!

barno
2 september 2014, 18:47
thx all. wat het bouwen van acoustische gitaren zo leuk maakt (tov electrische) is de duidelijk grote invloed van houtsoorten en bouwwijze op de klank. Zo vind ik bv dat de mijne met zijn walnut qua klank tussen een j45 (mahonie) en een j45 custom (rw) zit.