PDA

View Full Version : Vreemd: Brugmassa valt soms weg?!



GuitarL91
6 oktober 2013, 21:09
Ik heb nogal een vreemd probleem met mijn PRS SE EG. Al sinds de aanschaf heb ik een probleem, de brugmassa valt af en toe weg. Het is ontzettend hinderlijk omdat de storing niet verdwijnt bij het aanraken van de brug/snaren. Het vreemde is dat het probleem af en toe optreedt, maar daardoor heb ik een onbetrouwbare gitaar. Wij hebben het doorgemeten toen het probleem er was en de brug had inderdaad geen massa meer, de rest allemaal wel. Daaropvolgend heb ik de gitaar weggebracht en er is naar gekeken. Hij is toen 'ter reparatie' weggebracht maar er werd mij verteld dat er niks aan gedaan werd omdat zij er geen last van hadden en wel massa hadden. Bij thuiskomst was het probleem dan ook weer weg! Ik blij!

Maar nog steeds komt het probleem om de haverklap weer terug, waarop ik weer terug ben gegaan. Er zou weer naar gekeken worden. Nu heb ik weer te horen gekregen dat het probleem niet te traceren is, omdat de brug gewoon massa geeft en zij er dus geen technicus naar laten kijken. Er is eventjes naar de draadjes gekeken, maar that's it. Natuurlijk begrijp ik hun punt wel. Zij gaan niet alles ter reparatie sturen terwijl zij geen probleem kunnen constateren. Aan de andere kant; wij zijn klant aan huis en ik kom niet steeds voor mijn lol terug met een gitaar die niet helemaal goed functioneert.

Het feit wilt dus dat het probleem af en toe optreedt en toevallig de keren dat ik bij de winkel kwam was het probleem verdwenen. Ik blijf echter wel met een onbetrouwbare gitaar zitten. Hij ligt nog even in de winkel waarop hij de komende dagen naar zeggen dagelijks wordt doorgemeten. Misschien dat het probleem toevallig daar aan het licht komt.

Als de brug geen massa geeft kunnen er maar een paar dingen aan de hand zijn toch? Er zit toch maar 1 draad aan de brug? Veranderende omstandigheden in huis kunnen het niet zijn, want het treedt soms op tijdens het spelen en het huis verandert niet zomaar. Daarnaast was er gewoon geen massa, wat niets met het huis te maken heeft.

Zie ik een mogelijke oorzaak over het hoofd? Iemand een idee wat het kan zijn? Ik heb de stoptail uitvoering overigens.

barno
6 oktober 2013, 21:34
Als ik je technieker was en je verhaal hoorde, zou ik gewoon een nieuwe aarde draad doen. da's echt niet veel werk. Weet niet welke brug je hebt en hoe die is geaard. Bij Tom-like dingen wordt die meestal geaard via de brug stud. zou kunnen dat het contact in het studgat niet meer goed is waardoor af en toe uitvalt.

ik vind trouwens dat ze de gitaar net wel moeten doorsturen naar technieker als zij zelf het probleem niet vinden/ondervinden. Jij hebt er last van, niet zij.

Plant
6 oktober 2013, 21:45
Wij hebben het doorgemeten toen het probleem er was en de brug had inderdaad geen massa meer, de rest allemaal wel.

Meten is weten. En als je het hebt kunnen meten is het er :ok:

Als de brug niet goed aan massa zit waardoor er af en toe een onderbreking is, is de enige oplossing een nieuwe betrouwbare verbinding tussen brug en massa aan te brengen.

GuitarL91
6 oktober 2013, 22:03
Als ik je technieker was en je verhaal hoorde, zou ik gewoon een nieuwe aarde draad doen. da's echt niet veel werk. Weet niet welke brug je hebt en hoe die is geaard. Bij Tom-like dingen wordt die meestal geaard via de brug stud. zou kunnen dat het contact in het studgat niet meer goed is waardoor af en toe uitvalt.

ik vind trouwens dat ze de gitaar net wel moeten doorsturen naar technieker als zij zelf het probleem niet vinden/ondervinden. Jij hebt er last van, niet zij.
Ik begrijp wel dat zij het zelf willen constateren. Wat dat betreft zou het natuurlijk een stuk makkelijker zijn als het probleem continue aanwezig is. De andere kant is natuurlijk dat ik wel al een aantal keer, met en zonder gitaar, ben teruggekomen en het probleem niet opgelost is.


Meten is weten. En als je het hebt kunnen meten is het er :ok:

Als de brug niet goed aan massa zit waardoor er af en toe een onderbreking is, is de enige oplossing een nieuwe betrouwbare verbinding tussen brug en massa aan te brengen.
Ja, dat zou ik toch ook zeggen.

Eerst maar eens kijken of het toevallig daar gemeten wordt, wat ik niet verwacht.

stijnkenens
6 oktober 2013, 22:50
Idd een nieuwe aardedraad steken is het grote werk niet !
Zeer flauw van die winkel om zelfs dat niet te willen doen, ookal heeft de klant er maar af en toe last van, en nooit bij hun ...

Ik krijg wel meer van die dingen binnen: af en toe signaal weg ... en in het atelier gaat alles prima, tja dan sta je daar :)

Bij de melodymaker van RB van T was het net zo: ik had ineens geen aarding op de brug, terwijl die gitaar er de afgelopen jaren nooit last van had ...
Toch maar even gekeken: stud van de stoptail was gecorrodeerd en de koperen aardingsdraad geoxideerd, beide schoon gemaakt en terug gemonteerd, incl snaren eraf, en terug op spanning: max 5 minuten werk !

Heb je de versie met trem of stoptail? Dan is misschien dat laatste bij jou ook het geval?



s.

GuitarL91
6 oktober 2013, 23:09
Idd een nieuwe aardedraad steken is het grote werk niet !
Zeer flauw van die winkel om zelfs dat niet te willen doen, ookal heeft de klant er maar af en toe last van, en nooit bij hun ...

Ik krijg wel meer van die dingen binnen: af en toe signaal weg ... en in het atelier gaat alles prima, tja dan sta je daar :)

Bij de melodymaker van RB van T was het net zo: ik had ineens geen aarding op de brug, terwijl die gitaar er de afgelopen jaren nooit last van had ...
Toch maar even gekeken: stud van de stoptail was gecorrodeerd en de koperen aardingsdraad geoxideerd, beide schoon gemaakt en terug gemonteerd, incl snaren eraf, en terug op spanning: max 5 minuten werk !

Heb je de versie met trem of stoptail? Dan is misschien dat laatste bij jou ook het geval?



s.

Merci! Ik heb een stoptail uitvoering. Ik heb het ter informatie maar even toegevoegd aan de openingspost!

GuitarL91
20 november 2013, 21:35
De gitaar gaat weer terug naar de winkel, het probleem is er weer. De laatste tijd heb ik vooral op mijn Tele gespeeld maar gister toch even de snaren vervangen op mijn PRS en het gebruikelijke onderhoud gedaan. Vandaag de PRS gepakt en hoppakee, het probleem was er weer. Daarop gelijk maar de multimeter gepakt en doorgemeten en het probleem was inderdaad aantoonbaar. De metingen staan op video dus ik ga er vanuit dat het opgelost wordt.

Het zou te maken kunnen hebben met het vervangen van de snaren? De brug komt immers in beweging (stoptail) en dat zou net het verschil kunnen maken? Anyway, morgen maar terug en ervan uitgaan dat het opgelost wordt.

GuitarL91
21 november 2013, 10:59
Even een kleine update: Ik heb net de gitaar weggebracht. Ik liet eerst het filmpje zien waarin goed te zien is dat het probleem aanwezig is. Daarop werd in de winkel de gitaar nogmaals doorgemeten en alles was natuurlijk weer goed, net als de voorgaande keren. De reparateur gaat dan zeer waarschijnlijk ook geen problemen meten, net als de vorige keren. Om te voorkomen dat ik de gitaar weer terugkrijg met de mededeling dat zij geen probleem hebben kunnen constateren en dus ook niks hebben opgelost, hebben wij op basis van het filmpje toch echt geconstateerd dat het probleem er is en dat het opgelost dient te worden. Er zal waarschijnlijk een nieuwe aardedraad worden getrokken.

DarknessAwaits
21 november 2013, 16:37
Jammer dat er voor zo'n gemakkelijk oplosbaar probleem toch vaak zo moeilijk gedaan moet worden. Gelukkig lijkt het erop dat ze het nu adequaat oppakken.

GuitarL91
21 november 2013, 17:01
Jammer dat er voor zo'n gemakkelijk oplosbaar probleem toch vaak zo moeilijk gedaan moet worden. Gelukkig lijkt het erop dat ze het nu adequaat oppakken.

Er valt wat voor te zeggen. Ik begrijp dat zij de niet staan te springen om de gitaar open te halen of dit te laten doen als zij het probleem gewoonweg niet kunnen constateren. De andere kant is dat het probleem vaker voorkwam, wij gemeten hebben dat er iets niet klopt, ik vaak terug ben geweest en het probleem blijft terugkomen. Daarnaast zijn wij vaste klant (licht uitgedrukt) dus iets flexibeler opstellen had best gekund.

Ik heb wel gelijk laten weten dat ik de gitaar niet weer terug verwacht met de mededeling dat er niks aan gedaan is omdat het probleem niet kon worden gemeten.

Anyway, hij is weggebracht en ik ga er vanuit dat alles goed wordt afgehandeld.

Dutch66
22 november 2013, 10:11
Ongeloofelijk echt absurd dit, dat je uiteindelijk als "bewijsvoering" maar aan het hannesen gaat met een multimeter, het dan maar filmt; "Kijk!, kijk!, zie je..., echt waar hoor...., ik heb een probleem
met de aarding.., echt hoor ik jok niet!!!"

Ik zie dat ook helemaal voor me in zo'n winkel; "Ja verdomd inderdaad, nu zie ik het..., gek hoor...."

Je zou z'n kop er toch aftrekken. :angry:

En dan ook die belachelijke maar vooral ook totaal onzinnige oplossing om de gitaar dan maar een paar
dagen in de winkel te laten liggen tot het probleem zich "misschien" weer opnieuw voordoet....
Welke mogelijke (zinvolle) conclusie zou hij hier nou uit kunnen opmaken...

"Eh... ja hallo met mij, nou we zijn er uit hoor..., ja eh...., het blijkt dat de aarding vanuit de brug
niet helemal goed is....."

Wat een ongeloofelijke pannenkoek ...

Sorry GuitarL91, ik moest het ff kwijt..