PDA

View Full Version : Cabinet bedraden. Van 4 Ohm naar 16 Ohm



dikkiedik
6 oktober 2013, 20:58
Ik heb vandaag een 2x12 speaker cabinet gekocht met een 4ohm load (parallel). Ik wil graag een 16Ohm cabinetje hebben en wil dus alles gaan herbedraden.

Alles is nu gesoldeerd. Ik ben nog wel eens iemand die een speaker vervangt of experimenteert met andere speakers dus ik zou graag een quick disconnect connector willen hebben om de speakers aan te sluiten.

Ik heb zoiets nog nooit gedaan. Ik heb me behoorlijk ingelezen over wat ik wel en vooral wat ik niet moet doen dus wat dat betreft moet ik er goed uit gaan komen. Nu is mijn grootste vraag; hoe kom ik aan die connectors? En welk formaat is dat precies. Ik zou überhaupt de benaming van zo'n connector niet kunnen noemen.

alvast bedankt voor jullie hulp.

cluseau
6 oktober 2013, 21:35
Die stekkertjes kun je zowat overal kopen. Een autoaccesoire toko zal ze vast hebben maar halfords zal ze ook wel hebben. Zorg wel voor een goede krimptang en een degelijke kwaliteit stekkers want een onderbreking betekent het wegvallen van je load. Zoals bekend kan dat dodelijk zijn voor buizenamps. Een ander gevaar van solderen is dat je te lang verhit. Het soldeertin kan in de litzedraad naar de conus trekken en dan door het constante bewegen afbreken. Als je aan die klemmen moet solderen doe het dan snel of houd een punttang tussen het te verwarmen deel en de litzedraad.