PDA

View Full Version : DOD FX65 switch probleem



gerritje tralalalala
6 oktober 2013, 20:12
Geachte heren,

afgelopen heb ik voor weinig geld een oud DOD chorusje gekocht die niet meer wilde schakelen. Nu ben ik al een paar dagen bezig uit te zoeken hoe ik dit kan oplossen. Ik had verwacht dat ik alleen de schakelaar hoefde te vervangen.

Nu heb ik al het een en ander gezocht en het is blijkbaar een veel voorkomend probleem met dit soort pedalen. De schakelaar heb ik doorgemeten en lijkt het gewoon te doen. Er zit zo'n momentary switch in die sluit als je hem intrapt en anders geen verbinding maakt. Een draad zit aan de aarde en de andere komt uiteindelijk bij een IC uit waarvan ik verwacht dat ding het pedaal schakelt, zeker weet ik dit niet, uit de datasheet blijkt dat dat ding 18 volt kan hebben dus ik verwacht niet dat hij stuk is.

Weet iemand nog andere opties die ik kan proberen om dit probleem op te lossen. Het pedaal laat overigens wel gewoon signaal door hij schakelt alleen niet aan.

mvg. Krijn

Dirk_Hendrik
6 oktober 2013, 20:16
4007 vervangen. Blijft CMOS dus het kan stuk. Als dat het probleem niet oplost is dat het eerste moment dat je echt moet gaan nadenken, laat staan er dagen aan spenderen ;-)

gerritje tralalalala
6 oktober 2013, 21:03
Ok die IC waar ik het over had daar staat een nummer op: MC14007UBCP, is dat dan de 4007 die je bedoelt?

Bedankt in ieder geval voor de moeite.

mvg. Krijn

flo123
7 oktober 2013, 03:47
Klopt, dat is het ic.

gerritje tralalalala
7 oktober 2013, 18:49
Ok, vandaag even dat IC'tje gehaald bij de lokale elektronicaboer.
Hij schakelt nu wel maar dan alleen als ik de inputjack eruit haal en er weer in stop.

Heeft iemand een idee wat dit probleem zou kunnen oplossen?

mvg. Krijn

Dirk_Hendrik
7 oktober 2013, 19:22
Bedoel je dat hij nog steeds niet reageert op de schakelaar?

gerritje tralalalala
7 oktober 2013, 20:20
Hij reageert inderdaad niet als ik de schakelaar indruk maar wel als ik de input-jack eruit haal en er weer in stop.

Dirk_Hendrik
8 oktober 2013, 14:51
Als je op pin 10 van de 4007 meet (Waar de switch dus op zit aangesloten) gaat deze dan naar 0 volt als je de switch indrukt?

gerritje tralalalala
8 oktober 2013, 19:35
Ja dat doet hij. Gate C zoals dat pootje heet volgens de datasheet gaat van 4 volt naar 0 volt als de schakelaar ingedrukt is.

gerritje tralalalala
9 oktober 2013, 22:58
Hoera hoera,

beginnen maar met het goede nieuws, hij doet het weer.

Het slechte nieuws is dat ik echt een pannekoek ben. Ik had bij het solderen van de nieuwe IC met een heel klein kloddertje tin twee weerstanden kortgesloten. Dit kloddertje weggehaald en het probleem was opgelost.

In ieder geval bedankt voor de reacties.

mvg. Krijn

Dirk_Hendrik
10 oktober 2013, 11:35
Mooi!, gefeliciteerd!